Jumaat, 21 Mac 2014

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


FAM hukum denda PBNJ, KAFA

Posted:

FAM hukum denda PBNJ, KAFA

FAM hukum denda PBNJ, KAFA

Oleh AHMAD FAZLI MOHD. YADI
fazli.yadi@kosmo.com.my

SUAR dibaling ke arah sebuah bas penyokong Perak di luar Stadium Tan Sri Hassan Yunos, Larkin pada 18 Januari lalu.


"KAMI hanya mahu menegakkan kebenaran." Itu reaksi pengurus Perak, Datuk Azhar Ahmad ketika diminta mengulas hukuman denda yang dikenakan Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) terhadap Persatuan Bola Sepak Negeri Johor (PBNJ) semalam.

PBNJ didenda sebanyak RM19,458.14 kerana tindakan segelintir penyokong Johor Darul Takzim (Johor DT) pada perlawanan Liga Super menentang Perak di Stadium Tan Sri Hassan Yunos, Larkin 18 Januari lalu.

Dalam insiden tersebut, cermin belakang kereta milik Azhar pecah sehingga FAM mengarahkan PBNJ membayar pampasan bernilai RM4,458.14 kepada pengurus Perak itu sebagai ganti rugi.

"Secara jujurnya, saya masih trauma dengan insiden yang berlaku di Larkin sebelum ini. Biarlah hukuman ini menjadi pengajaran kepada pihak yang berkenaan,

"Kalau tidak ambil tindakan, mungkin perkara ini akan berlaku lagi. Saya masih hairan mengapa masih ada invidu yang mahu memecahkan cermin kereta saya, sedangkan Johor DT menang dalam aksi itu.

"Saya harap semua penyokong tempatan mengekalkan nilai harmoni dalam bola sepak. Sukan ini bukanlah mengajar kita berperang, sebaliknya kita seharusnya mengekalkan perpaduan," kata Azhar ketika dihubungi Kosmo! semalam.

FAM turut mendenda PBNJ yang mengaku bersalah terhadap dua lagi pertuduhan - menyalakan suar selepas tamat perlawanan selain gagal menyediakan kawalan keselamatan yang mencukupi.

Secara keseluruhan, PBNJ didapati bersalah terhadap tiga pertuduhan termasuk kes kerosakan kereta milik Azhar, yang membawa hukuman denda RM5,000 setiap satu pertuduhan.

"Saya berpendapat keputusan FAM sudah adil. Kepada penyokong-penyokong Perak, saya berharap mereka terus berdisiplin dan tidak menimbulkan sesuatu perkara yang buruk kepada PAFA (Persatuan Bola Sepak Perak).

"Jika tidak, PAFA akan sekali lagi menanggung hukuman selepas FAM mendenda PAFA RM20,000 baru-baru ini," tambah Azhar.

Selain PBNJ, Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA) juga tidak terlepas hukuman daripada FAM.

KAFA didenda RM15,000 selepas mengaku bersalah terhadap tiga pertuduhan ketika Kelantan menentang Sime Darby FC pada aksi Liga Super di Stadium Sultan Muhammad IV, Kota Bharu 18 Januari lalu.

Tiga pertuduhan tersebut adalah membakar kertas flash card, mengeluarkan kata-kata kesat selain tidak menyediakan kawalan keselamatan yang mencukupi.

Setiap pertuduhan berkenaan dikenakan denda sebanyak RM5,000.

Waspada perangkap Australia

Posted:

Waspada perangkap Australia

Waspada perangkap Australia

Oleh MUHAMMAD ZUHAILY BADLISHAH
zuhaily.badlishah@kosmo.com.my


BARISAN pemain negara berazam melakar kejutan pada pertemuan penting menentang Australia di Stadium Azlan Shah, Ipoh petang ini.


"JANGAN lalai walaupun satu saat." Itu amaran pengendali Malaysia, Muhammad Dhaarma Raj Abdullah kepada anak-anak buahnya menjelang pertemuan getir menentang Australia pada aksi terakhir peringkat kumpulan Piala Sultan Azlan Shah di Stadium Azlan Shah, Ipoh, Perak petang ini.

Atas kertas, Malaysia yang kini menghuni tangga kedua di belakang Australia, memiliki peluang cerah untuk mara ke final jika merekodkan keputusan seri atau tidak tewas dengan jumlah jaringan besar ke atas skuad juara bertahan itu.

Ini kerana pasukan di tempat ketiga, Korea Selatan mampu memadamkan impian Malaysia ke final jika menang besar ke atas Afrika Selatan dalam satu lagi aksi peringkat kumpulan.

Justeru, Dhaarma Raj menuntut anak-anak buahnya memberikan komitmen yang tinggi selain mengekalkan fokus 100 peratus sepanjang perlawanan ketika menentang The Kokkaburas.

"Australia pasukan No. 1 dunia, kita pula menghuni ranking ke-13. Kebanyakan pemain Australia sudah beraksi 200 hingga 300 perlawanan antarabangsa sementara Malaysia pula ramai pemain baharu.

"Namun, itu tidak bermakna kita tidak boleh cuba sedaya upaya dan sekurangnya-kurangnya dapatkan keputusan seri. Kalau kalah sekalipun, saya harap kami tidak kalah lebih daripada 4-0.

"Kita juga mempunyai kelebihan melalui pukulan sudut penalti kerana kita ada Faizal (Saari). Cuma saya harap semua pemain dapat beri tumpuan sepenuhnya dalam perlawanan esok (petang ini).

"Kita perlu berwaspada setiap masa apabila menentang lawan kuat seperti Australia kerana dalam tempoh 10 saat terakhir juga mereka berupaya menjaringkan gol," katanya ketika dihubungi Kosmo! semalam.

Tambah Dhaarma Raj, perlawanan menentang Australia petang ini juga merupakan ujian sebenar barisan muda Malaysia sebelum menghadapi Cabaran Juara-Juara 1 di Kuantan, Pahang bulan depan.

"Jika mereka dapat berikan sesuatu yang positif, maka ia akan banyak membantu mereka untuk diserap dalam skuad utama ke Cabaran Juara-Juara 1 nanti.

"Saya harap dengan sorakan hebat penyokong-penyokong mereka akan dapat lakukan yang terbaik. Kita mempunyai peluang untuk ke final dan kami akan cuba mencipta kejutan esok (petang ini)," jelasnya.

Kelantan tekad bangkit

Posted:

Kelantan tekad bangkit

Kelantan tekad bangkit

Oleh YATIMIN ABDULLAH
sukan@kosmo.com.my

KETUA jurulatih Kelantan, Steve Darby mahu anak-anak buahnya melupakan kekalahan kepada kelab Vietnam, Visaai Ninh Binh dalam saingan Piala AFC minggu lalu.

Sebaliknya, Darby menuntut The Red Warriors kembali pada saingan Liga Super menentang Selangor di Stadium Shah Alam malam ini.

Darby berkata, kekalahan 2-3 kepada Vissai Ninh Bin di Stadium Sultan Muhammad IV, Kota Bharu Selasa lalu tidak menjejaskan tumpuan barisan pemainnya untuk berdepan Gergasi Merah dalam perlawanan itu nanti.

"Seperti mana yang kita ketahui, Selangor turut beraksi dalam saingan Piala AFC dan mereka baru saja pulang dari Vietnam.

"Sudah pastinya mereka sedikit penat selepas mengharungi perjalanan yang jauh.

"Situasi itu memberikan sedikit kelebihan buat Kelantan, jadi saya mahu para pemain memanfaatkan kesempatan tersebut dengan mempamerkan aksi mantap seterusnya meraih tiga mata," katanya semalam.

Menurut Darby, moral barisan pemainnya berada pada tahap terbaik dan mereka sudah bersedia mencuri tiga mata berharga di gelanggang lawan.

Darby turut memberitahu, kekalahan kepada kelab Vietnam itu Selasa lalu memberi ruang kepadanya untuk mengenal pasti kelemahan yang ada.

"Saya akan mempertaruhkan barisan terkuat dalam misi mencuri tiga bagi mengukuhkan kedudukan kami dalam carta Liga Super," jelas Darby.

Kelantan kini berada di tangga kedua liga dan berkongsi 13 mata dengan Terengganu, namun berkelebihan satu perlawanan berbanding skuad Peteh itu.

Sementara itu, peledak import Kelantan, Francis Forkey Doe bertekad mempamerkan ketajaman penyudah sekiranya diberikan peluang untuk beraksi malam ini.

Forkey Doe berkata, tugasnya kini ialah merobek gawang lawan bagi memastikan The Red Warriors membawa pulang tiga mata penuh.

"Saya tidak mempunyai sebarang tekanan walaupun menentang bekas pasukan lama. Apa yang penting bagi saya ialah memberikan aksi terbaik," ujarnya.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved