Khamis, 6 Mac 2014

Kosmo Online - Rencana Utama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Pertembungan kuasa besar

Posted:

Pertembungan kuasa besar

Pertembungan kuasa besar

CRIMEA, sebuah semenanjung yang terletak di lokasi strategik mengunjur ke Laut Hitam telah dianugerahkan oleh pemimpin Soviet kepada Ukraine dan diberikan taraf pemerintahan autonomi 60 tahun lalu.

Bagaimanapun, wilayah tersebut kini berdepan krisis yang boleh membawa kepada peperangan antara Rusia dengan Ukraine dan kuasa besar Barat pada bila-bila masa sahaja.

Sebenarnya, Semenanjung Crimea merupakan destinasi popular untuk percutian, namun di situ juga terletaknya pangkalan utama Armada Laut Hitam Rusia. Majoriti penduduk di wilayah tersebut ialah etnik Rusia.

Kebanyakan mereka melahirkan kebimbangan terhadap pemimpin baharu di ibu kota Kiev, Ukraine iaitu kira-kira 650 kilometer ke utara Crimea yang pro-Barat.

Ketegangan mula tercetus apabila bekas Presiden Ukraine, Viktor Yanukovych, yang digulingkan minggu lalu, didakwa melakukan keganasan polis ke atas penunjuk perasaan hingga mengakibatkan kematian lebih 100 penduduk awam Ukraine.

Disebabkan penggulingan pemimpin yang dipercayai pro-Rusia itu, timbul desakan daripada penduduk dalam kalangan etnik Rusia supaya wilayah autonomi tersebut menarik diri atau keluar dari Ukraine.

Konflik di Ukraine semakin memuncak selepas anggota-anggota Parlimen memilih Oleksandr Turchynovse sebagai presiden sementara. Beliau dilantik bagi menggantikan Yanukovych yang telah melarikan diri selepas menandatangani satu perjanjian damai tajaan Barat bagi meredakan situasi politik akibat pertempuran antara polis dengan penunjuk perasaan.

Kawasan penting

Bagaimanapun, bekas Presiden itu diabaikan oleh Kesatuan Eropah (EU) menyebabkannya memihak dan menjalinkan hubungan lebih rapat dengan Kremlin. Para penunjuk perasaan pula menuntut Yanukovych meletakkan jawatan selepas beliau enggan menandatangani satu perjanjian perdagangan dengan EU.

PIHAK polis menahan seorang penunjuk perasaan di Manezhnaya Square, Moscow, pada 2 Mac lalu setelah melakukan bantahan atas tindakan ketenteraan oleh Rusia di Crimea.


Sementara itu, wilayah Crimea yang keluasannya kira-kira saiz Belgium (32,545 kilometer persegi) merupakan kawasan penting pertanian dan pengeluaran wain di samping kaya dengan ladang tembakau.

Crimea turut menjadi destinasi pelancongan popular kerana iklim cuaca subtropika dan banyak pusat peranginan di tepi laut.

Bagaimanapun, sejarah Crimea yang penuh dengan serangan dan penaklukan bermula daripada puak Hun kepada Yunani Byzantine dan Turki Uthmaniah yang memasuki wilayah yang subur itu menerusi laluan tepi pantai sejak beratus tahun dahulu.

Moscow (Rusia) pula memulakan pemerintahan di wilayah berkenaan pada abad ke-18 dengan mewujudkan Armada Laut Hitam pada tahun 1783 di selatan Semenanjung Crimea yang pada hari ini dikenali sebagai Sevastopol.

Pemerintahan di wilayah berkenaan berlanjutan ke era Kesatuan Soviet tanpa sebarang gangguan kecuali ketika zaman penjajahan Jerman semasa Perang Dunia Kedua.

Pada penghujung peperangan iaitu Mei 1944, pemimpin Soviet, Joseph Stalin telah mengusir seluruh penduduk Muslim Tatar yang telah hidup di Crimea selama berabad lamanya.

Stalin menuduh penduduk yang diusir ke Asia Tengah dan beberapa kawasan terpencil dari Kesatuan Soviet itu telah bekerjasama dengan pihak Nazi Jerman.

Menyerahkan

Kira-kira 45 peratus daripada jumlah penduduk Muslim Tatar terkorban pada tahun 1944 hingga 1945 disebabkan penyakit, keletihan dan kelaparan ketika dalam perjalanan keluar dari Crimea.

Para pemimpin Perang Dunia Kedua iaitu Presiden Amerika Syarikat, Franklin D. Roosevelt; Perdana Menteri Britain, Winston Churchill dan Stalin pernah berkumpul di Istana Livadia, pusat peranginan pantai di Yalta, Crimea pada Februari 1945 bagi memutuskan keadaan Eropah selepas perang.


DUA penunjuk perasaan pro-Rusia memakai baju dengan gambar Putin bagi menunjukkan sokongan terhadap tindakan ketenteraan di Ukraine.


Selepas Stalin meninggal dunia pada tahun 1953, pemimpin Soviet yang seterusnya, Nikita Khrushchev telah menyerahkan Crimea sebagai 'hadiah' kepada Ukraine dalam satu tindakan mengejut pada tahun 1954.

Tindakan tersebut tidak memberi makna besar pada zaman tersebut memandangkan kedua-dua negara, Rusia dan Ukraine adalah negara di bawah Kesatuan Soviet.

Bagaimanapun, tindakan itu menampakkan signifikan penting apabila Kesatuan Soviet runtuh pada tahun 1991 manakala Moscow mempunyai Armada Laut Hitam Rusia di sebuah negara merdeka yang dikenali sebagai Republik Autonomi Crimea itu.

Pada tahun tersebut, tentera Muslim Tatar yang diusir sebelum itu telah pulang semula ke Crimea hingga membentuk lebih 12 peratus daripada jumlah penduduk di wilayah berkenaan. Ekoran bimbang terhadap pengaruh dari Moscow, masyarakat Muslim Tatar ini cenderung untuk menyokong demonstrasi anti-Yanukovych (bekas Presiden Ukraine) yang meletus di Kiev.

Sementara, etnik Rusia yang pada hari ini menyumbang 59 peratus daripada penduduk Crimea pula berkiblatkan Moscow manakala 24 peratus lagi adalah etnik Ukraine menjadikan konflik di wilayah tersebut semakin rumit.

Selain itu, isu Armada Laut Hitam Rusia di Sevastopol telah menjadi duri dalam daging kepada hubungan antara Ukraine dan Rusia sejak keruntuhan Kesatuan Soviet.

Pelabuhan tersebut dianggap penting kepada Rusia memandangkan ia menyediakan akses segera ke timur Mediterranean, negara Balkan dan Timur Tengah.

Pada tahun 2010, selepas bertahun-tahun melalui rundingan yang rumit, Ukraine telah bersetuju untuk melanjutkan pajakan pelabuhan Sevastopol sehingga tahun 2042 kepada Moscow. Persetujuan itu adalah sebagai pertukaran untuk pengurangan 30 peratus harga gas Rusia memandangkan Ukraine bergantung kepada keperluan tenaga yang banyak.

Bagaimanpun, Rusia masih bimbang terhadap pergantungannya terhadap Ukraine, malah tidak gembira dengan beberapa syarat yang dikenakan dalam perjanjian berkenaan. Ia termasuk keperluan untuk mendapatkan kebenaran Ukraine setiap kali Moscow mahu menaik taraf atau menggantikan kapal di Sevastopol.


SUASANA perkhemahan penunjuk perasaan di Dataran Kemerdekaan di tengah-tengah bandar Kiev, Ukraine.


Pelabuhan baharu

Disebabkan itu, sejak tahun 2008, Rusia telah memperuntukkan kewangan untuk membina pelabuhan baharu di wilayah sendiri di Novorossiysk dalam Crimea dengan rancangan untuk menjadikannya kawasan perkapalan utama baharu.

"Apa yang pasti, terdapat sebab-sebab politik dan etnobudaya menjadi alasan Moscow untuk mengekalkan pengaruhnya di Crimea.

"Namun, ia semata-mata kepentingan tentera dan lokasi strategik Sevastopol. Sebenarnya kawasan tersebut sudah lemah sejak bertahun-tahun kebelakangan ini," ujar pengkaji Institut Strategik Antarabangsa London, Christian Le Miere minggu ini.

Sementara itu, kerajaan Ukraine mula berada selangkah ke dunia peperangan selepas Presiden Rusia, Vladimir Putin mengisytiharkan beliau mempunyai hak untuk menceroboh Semenanjung Crimea.

Ketegangan yang berlaku melibatkan Ukraine dengan Rusia dan Barat itu dianggap yang paling buruk sejak Perang Dingin berakhir.

Putin memperoleh kebenaran daripada anggota-anggota Parlimen negaranya untuk melindungi warga Rusia di Ukraine selepas krisis politik berlaku di negara tersebut.

Malah, tentera Rusia telah menawan Crimea dan turut mengepung beberapa buah pusat ketenteraan Ukraine serta menuntut tentera negara itu meletakkan senjata.

Justeru, Majlis Keselamatan Ukraine mengarahkan para pegawainya memastikan semua askar diletakkan dalam keadaan berjaga-jaga untuk berdepan sebarang pertempuran.

Dalam pada itu, Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama menyuarakan kebimbangan berhubung pencerobohan Rusia ke dalam wilayah Ukraine.

Menurut White House, Rusia jelas melanggar undang-undang antarabangsa kerana telah menceroboh wilayah Ukraine.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved