Rabu, 26 Mac 2014

Kosmo Online - Rencana Utama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Anak Pak Mazin warisi ilmu pembuatan keris

Posted:

Anak Pak Mazin warisi ilmu pembuatan keris

Anak Pak Mazin warisi ilmu pembuatan keris

KERINGATNYA mula menembusi liang-liang roma halus tatkala tangan semakin rancak mengasah besi untuk dijadikan keris.

Pancaran cahaya petang membolosi jaringan besi Bengkel Kraf Warisan itu membantu mata kasarnya meneliti keruncingan bentuk mata keris yang pastinya mampu melubangkan setiap benda ditikam dengannya.

Kesungguhan Saiful Hazrin Abd. Mazin, 26, mengasah membuktikan dia sememangnya seorang pencinta keris warisan Melayu yang tegar. Keluarganya adalah antara tukang empu yang terkenal di Perak.

Tukang empu bermaksud individu yang mahir dalam sesuatu pembuatan lazimnya berkait rapat dengan pembuatan keris.

Mewarisi ilmu pembuatan keris daripada ayahnya, Abd. Mazin Abd. Jamil, 64, kini anak ketujuh daripada 12 adik-beradik itu menggalas tanggungjawab besar sebagai penerus legasi Tukang Mamat.

Saiful merupakan generasi kelima Tukang Mamat yang suatu ketika dahulu terkenal di negeri tersebut dengan pembuatan senjata Melayu seperti keris, golok dan parang.

Saiful memberitahu dia mula berjinak-jinak dalam dunia keris setelah tamat Sijil Pelajaran Malaysia pada tahun 2005.

"Saya sememangnya meminati keris sejak di bangku sekolah lagi kerana sering melihat ayah membuatnya di bengkel kami.

"Bagaimanapun, selepas tamat sekolah, barulah saya diberi peluang membuat golok atau sarung keris sendiri. Sehingga kini, kemahiran saya lebih kepada pembuatan golok dan mengetuk besi," jelasnya yang memberitahu proses menyiapkan satu golok memakan masa kurang dua hari.

Ketika ini, dia sedang mendalami proses pembuatan keris terutamanya pembuatan luk keris.

Sambil berkongsi cerita, sekali-sekala anak muda itu mengangkat besi yang sedang diasah itu bagi melihat ketajamannya sambil diperhatikan adiknya, Mukhtar Hakim, 23, yang juga sedang belajar membuat golok dan keris.


MENEBUK lubang untuk dijadikan hulu keris lebih mudah dengan penggunaan mesin gerudi.


Semangat menjadi penerus pembuatan keris Melayu bukan sahaja terpancar menerusi ketekunan diri menukang, tetapi hasil kerjanya yang sangat teliti dan penuh nilai estetika seperti pembuatan ayahnya. Bak kata pepatah Melayu, "ke mana tumpah kuah, kalau tidak ke nasi".

Terkenal

Orang tuanya, yang mesra dengan panggilan Pak Mazin merupakan seorang tukang empu keris yang terkenal di negeri Perak Darul Ridzuan.

Menerima mandat membuat keris dan senjata pembesar istana serta keluarga diraja Perak, Pak Mazin berkata, dia mewariskan segala ilmu pembuatan keris kepada Saiful dan Mukhtar bagi memastikan martabat keris tidak pupus dalam sejarah Melayu.

"Pada zaman serba canggih ini tidak ramai anak muda yang mempunyai minat terhadap barang-barang bersejarah seperti keris. Mereka lebih cenderung kepada barang elektronik dan gajet terkini.

"Justeru, saya khuatir warisan ini hilang dan anak bangsa Melayu tidak berpeluang mengenali salah satu senjata paling penting dalam sejarah bangsawan Melayu," jelasnya yang diajar membuat keris oleh ayahnya, Allahyarham Abdul Jamil Pandak Mat Yunos.

Perkara asas

Terdahulu, dia mengajar dua anaknya tentang perkara-perkara asas seperti menyediakan arang, mengenal besi dan jenis kayu.

Baginya, jenis kayu dan besi harus dititikberatkan untuk memastikan kualiti keris yang dihasilkan adalah terbaik. Antara jenis arang yang sesuai digunakan untuk proses peleburan besi ialah arang kayu daripada pokok merbau dan cengal kerana ia lebih berkualiti.

Selain itu, perlu mengenali tujuh jenis besi yang bermula dengan huruf 'P' iaitu paku, payung, pahat, puting, pagar, pisau dan penyodok.


HASIL tangan Pak Mazin dan keluarga turut mendapat permintaan daripada pembesar istana dan keluarga diraja Perak. - Gambar hiasan


Mengakui ramai ingin menjadi anak didiknya, Pak Mazin memberitahu, dia hanya berkongsi ilmu membuat keris kepada mereka yang menunjukkan kesungguhan.

"Saya tidak mahu ada yang menyalahgunakan ilmu dengan membuat keris berasaskan kepada keuntungan perniagaan semata-mata tanpa mengambil kira kualiti dan nilai seni senjata itu sendiri.

"Keris merupakan satu-satunya warisan Melayu yang sehingga kini masih disanjung dan harus dipelihara nilainya," katanya yang telah berkecimpung dalam dunia keris sejak berusia 12 tahun.

Mengulas lanjut tentang ilmu dititipkan oleh Pak Mazin, Saiful berkata, dia sedaya upaya cuba menggarap sebanyak mungkin ilmu diajar. Bahagian yang paling rumit baginya ialah meleburkan besi dan masih belum berani untuk membuatnya seorang diri tanpa pemerhatian 'guru'.

Ia ekoran melebur besi memerlukan teknik dan ilmu mengenali jenis besi yang hendak digabungkan bersama-sama bagi membentuk besi tawar, besi baja dan besi melela.

Menjelaskan lebih lanjut, Saiful memberitahu jenis-jenis besi dikategorikan mengikut bahan digunakan seperti paku yang merupakan besi jenis tawar, manakala spring kenderaan adalah besi baja.

Melela pula adalah besi-besi yang telah dilipat dan digabungkan sebelum dibakar untuk ditempa membentuk keris.

Besi tawar dikatakan lebih lembut namun tidak patah apabila diketuk, besi baja mudah patah jika dicelup dengan air dan melela mengambil masa yang lama untuk patah.

Ukir hulu

Bersetuju dengan abangnya, Mukhtar lebih selesa bertukang dan memahat daripada meleburkan besi yang padanya rumit untuk dilakukan.

"Setiap hari saya akan bekerja di bengkel ini bermula pukul 10 pagi sehingga 5 petang untuk mempelajari teknik mengukir hulu seperti ayam teleng dan jawa demam.

"Mengukir hulu menuntut kesabaran yang tinggi dan kestabilan tangan. Sehingga kini, saya cuma mahir membuat corak bunga di tepi sarung keris," jelasnya yang merupakan anak yang kesepuluh.


PAK MAZIN berdiri di hadapan bengkelnya di daerah Kuala Kangsar, Perak.


Bertanya tentang pasaran keris, Mukhtar memberitahu mereka sekeluarga tidak pernah putus menerima tempahan daripada orang ramai termasuk daripada peminat keris luar negara. Harga sebilah keris pula boleh mencecah RM6,000 bergantung kepada saiz, kualiti dan jenis bes.

Walaupun baru berusia setahun jagung dalam dunia pembuatan keris, dia telah pun menjual kira-kira 50 golok pada harga sekitar RM200.

"Perniagaan keris ini mempunyai pelanggannya yang tersendiri. Walaupun seni warisan ini tidak begitu menonjol dalam pasaran, namun setiap hari kami menerima tempahan daripada pelanggan yang datang ke bengkel ini.

"Bukan itu sahaja, kami turut menerima lawatan pelajar sekolah dan pelancong luar negara seperti Jepun, Amerika Syarikat dan United Kingdom," ujarnya.

Tambahnya, beberapa pelajar dari Universiti Teknologi Mara juga pernah mengikuti latihan praktikal di situ.

Punca masih ramai tidak berzakat

Posted:

Punca masih ramai tidak berzakat

Punca masih ramai tidak berzakat


UMAT Islam yang cukup syarak diwajibkan berzakat.


ZAKAT dari segi bahasa bermaksud suci, bersih, subur dan bertambah, manakala dari segi syarak pula membawa erti mengeluarkan kadar tertentu daripada harta tertentu dengan syarat tertentu dan diberikan kepada asnaf tertentu.

Golongan yang wajib mengeluarkan zakat ialah mereka yang memiliki cukup syarat yang ditetapkan iaitu Islam, merdeka, sempurna milik, cukup haul dan cukup nisab. Cukup nisab bermaksud paras minimum yang menentukan sama ada sesuatu harta itu diwajibkan zakat. Nisab mata wang bersamaan dengan berat 85 gram nilai emas semasa.

Namun begitu, masih ramai umat Islam yang belum melaksanakan tuntutan berzakat ini walaupun zakat pendapatan khususnya telah diwajibkan pada tahun 1997 oleh Majlis Fatwa Kebangsaan. Pelbagai faktor yang mempengaruhi mereka untuk tidak menunaikan kewajipan berzakat antaranya faktor demografi seperti umur dan taraf perkahwinan.

Hakikatnya, umat Islam di Malaysia seharusnya bersyukur kerana pembayaran zakat diberi rebat oleh Lembaga Hasil Dalam Negeri. Ia dilihat memberi kelebihan kepada pembayar zakat untuk menunaikannya kerana tidak membebankan mereka sedikitpun. Justeru itu, jika kita tidak menunaikan zakat, apakah jawapan kita kepada Allah SWT di akhirat nanti?

Zakat adalah lambang kesyukuran kita kepada Allah yang telah banyak memberikan nikmat yang tidak terhitung kepada kita di atas dunia ini. Sesungguhnya dalam kita mengecapinya, Allah telah menentukan hak-hak asnaf ada dalam harta kita yang perlu dikeluarkan.

Masyarakat seharusnya sedar dengan meletakkan pelbagai alasan, mereka akan terus mencipta alasan lain untuk tidak membayar zakat. Keyakinan mereka dalam menunaikan zakat mampu memberi kesedaran bahawa kewajipan berzakat adalah perkara rukun yang wajib dilakukan kerana golongan asnaf yang memerlukan berhak untuk mendapatkan hak mereka. Sesungguhnya harta yang ada sekarang hanya pinjaman daripada Allah.


KAUNTER bergerak PPZ-MAIWP memudahkan lagi urusan membayar zakat.


Tiada alasan

Malah, agama Islam itu sendiri berdiri atas lima perkara. Rasulullah SAW pernah bersabda: "Agama Islam ditegakkan atas lima perkara iaitu mengucap dua kalimah syahadat, mendirikan solat fardu, mengeluarkan zakat,menunaikan haji ke Baitullah (jika mampu) dan berpuasa pada bulan Ramadan." (Hadis Riwayat Al-Bukhari dan Muslim).

Sudah terang lagi bersuluh bahawa sesungguhnya zakat itu wajib dan tidak ada lagi alasan untuk tidak berzakat bagi golongan yang layak menunaikannya.

Sebagai Muslim yang sejati, tunaikan kewajipan berzakat dengan penuh yakin dan keimanan yang kuat mampu menyucikan diri daripada sifat tamak haloba. Pelbagai alasan yang direka untuk tidak membayar zakat hanya akan memusnahkan kepercayaan terhadap sang pencipta walhal segala harta di dunia ini adalah milik-Nya dan manusia hanya meminjamnya untuk seketika dalam meneruskan kehidupan ini.

Pelbagai saluran bayaran zakat telah disediakan di Pusat Pungutan Zakat Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (PPZ-MAIWP), termasuk menerusi telefon iPhone dan Android yang dinamakan IZakat selain menerusi online portal zakat www.zakat.com.my.

Orang ramai yang mempunyai sebarang pertanyaan mengenai zakat dan sebagainya, bolehlah menghubungi PPZ-MAIWP di talian 1 300 88 5757.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved