Isnin, 3 Mac 2014

Kosmo Online - Rencana Utama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Faham al-Quran dalam 10 bulan

Posted:

Faham al-Quran dalam 10 bulan

Faham al-Quran dalam 10 bulan

KELAS bahasa Arab Al-Furqan sentiasa mendapat sambutan daripada para pencinta al-Quran.


TANGAN gadis itu kemas menggenggam pen sambil menulis satu demi satu makna ayat al-Quran yang cuba difahaminya. Kertas yang pada asalnya cuma dihias dengan beberapa potong ayat suci sudah dipenuhi dakwat hitam dengan coretan nota-nota kecil.

Sesekali dia dillihat membisikkan sesuatu kepada si ibu yang duduk di sebelahnya. Gadis yang bernama Nur Hafizhah Mohamad Ghafa, 23, itu sudah lima bulan mengikuti kelas Pendidikan Bahasa Arab Al-Furqan di Masjid Putra, Putrajaya bersama ibu bapa dan adiknya.

Dalam tempoh itu, dia sudah mula memahami ayat-ayat al-Quran biarpun penguasaan terhadap perkataan-perkataan bahasa Arab masih terhad. Ia dibantu dengan kelebihannya mengikuti kelas bahasa Arab sebagai bahasa ketiga di Universiti Teknologi Mara, Shah Alam, Selangor.

Pelajar sarjana muda jurusan Sains Matematik tersebut meminati bahasa Arab kerana terdorong untuk menjadi contoh kepada adik-adiknya.

"Sebenarnya, adik-adik saya mempelajari bahasa Arab sejak kecil dan saya mahu setanding dengan mereka satu hari nanti. Saya mengakui stigma yang mengatakan bahasa Arab sukar dikuasai adalah disebabkan tiada pendedahan awal.

"Tambahan pula, umat yang dekat dengan al-Quran adalah umat yang berjaya," itu pegangan Nur Hafizhah.

Teknik pembelajaran menggunakan gambarajah yang diamalkan oleh tenaga pengajar Al-Furqan membantu pelajar kelas tersebut mengenalpasti konteks kata ganti diri nama dalam sesuatu ayat.

Sejak dahulu, bahasa Arab diajar dengan cara hafalan bertujuan untuk mencari kata ganti diri nama pada ayat. Ia sedikit sebanyak membuatkan masyarakat merasakan bahasa tersebut sukar untuk dikuasai.

Jantina

Harapannya cuma satu, memahami dan mengenal maksud yang terkandung dalam al-Quran apabila membaca kitab suci itu. Seterusnya mampu mengamalkan cara hidup yang dianjurkan oleh Islam.

Kini, bahasa Arab dituturkan oleh kira-kira 250 juta orang di Asia Barat dan utara Afrika. Uniknya, setiap perkataan atau ayat yang digunakan bergantung kepada jantina individu yang bercakap dengan an\da.

Bahasa Arab amat mementingkan jantina, jangan tersilap menggunakan perkataan yang sepatutnya ditujukan kepada lelaki tetapi mengggunakannya terhadap wanita.

Sementara itu, pekerja swasta, Zaiman Haifizi Ismail, 39, berkata, dia melihat kelas Al-Furqan dikendalikan secara berstruktur.

"Biasanya, selepas satu sesi kelas dijalankan akan ada pula sesi mendalami ayat mengikut patah perkataan. Pelajar diajar mengetahui ilmu nahu (tata bahasa) secara tertib dan ini memudahkan saya untuk memahami ilmu yang disampaikan.


SALAH seorang tenaga pengajar Al-Furqan yang mengajar bahasa Arab merupakan mereka yang mempunyai kefahaman mendalam tentang bahasa tersebut.


"Pada mulanya, saya mengikuti kelas ini kerana ingin mengetahui teknik yang digunakan. Ia ternyata berbeza dengan kelas yang pernah saya ikuti sebelum ini," ujarnya yang sanggup memandu dari Semenyih ke Putrajaya pada setiap hari Rabu bagi memahami ayat al-Quran.

Minat Zaiman Haifizi terhadap bahasa Arab semakin mendalam kerana dia sudah mampu menghayati bacaan al-Quran biarpun belum sampai tahap menguasai bahasa tersebut sepenuhnya.

Tambahnya, dia berminat untuk meneruskan aktiviti mengikuti kelas bahasa Arab (pertuturan) yang khusus untuk kegunaan harian pada masa akan datang bagi membolehkannya bertutur bahasa itu kelak.

Selain itu, faktor utama yang mendorong Zaiman Haifizi mengikuti kelas tersebut adalah sebagai persediaan untuk menunaikan ibadah umrah di Mekah.

Stigma masyarakat

"Sebagai orang Islam, saya mahu meresapi bahasa al-Quran dan memahami apa yang dibaca. Ibadah tersebut akan jadi lebih bermakna," tutupnya.

Pengasasnya, Nasaruddin Hasim, 43, berkata, sistem yang diperkenalkannya menggunakan pendekatan harfiah yang bermaksud huruf demi huruf. Sistem tersebut merupakan kaedah terjemahan al-Quran ke dalam bahasa ibunda sebelum mendalami bahagian seterusnya iaitu tafsir.

"Sebelum ini, ada stigma masyarakat yang berpendapat mempelajari al-Quran secara harfiah adalah sesat. Namun, apa yang diajar adalah bahasa Arab bukannya tafsir.

"Pada mulanya, pakar ilmu penafsiran terkenal iaitu Ustaz Zahazan Mohamed pernah meragui sistem ini, namun selepas beliau mendengarnya, beliau faham dan menghargai usaha kami," katanya ketika ditemui di kediamannya di Shah Alam, Selangor.

Bahasa Arab merupakan bahasa rasmi di 22 negara, bermula di Asia Barat sehingga ke benua Afrika Barat.

Bahasa Arab rasmi dikenali sebagai bahasa Arab Klasik (Fu-sha) seperti yang ditulis dalam al-Quran. Bahasa al-Quran merupakan asas tatabahasa bagi bahasa Arab. Ia masih digunakan secara meluas oleh para ilmuwan Islam sehingga ke hari ini. Bagaimanapun, gaya bahasa tersebut lebih menjurus kepada bahasa penulisan berbanding bahasa pertuturan harian.

Bahasa Arab moden pula dikatakan masih sama tetapi lebih mudah berbanding bahasa Arab klasik. Ia lebih difahami dan digunakan oleh penyampai televisyen, ahli politik, akhbar serta urusan pekerjaan.

Dari sudut bahasa Arab pertuturan, terdapat pelbagai dialek yang digunakan. Tidak mustahil bagi seorang penutur bahasa Arab di Iraq tidak memahami bahasa Arab yang ditutur orang Algeria dan begitulah sebaliknya. Namun, kedua-dua bangsa mampu bertutur dalam bahasa Arab moden yang lazim.

Wartawan terkenal dari Amerika Syarikat, Robert Lane Greene dalam tulisannya yang bertajuk, Saya sedang mencuba untuk belajar bahasa Arab, menceritakan kesukarannya sepanjang mengikuti kelas bahasa tersebut.

"Apabila saya melangkah ke kelas bahasa Arab minggu lalu, guru saya, Karam bertanya apakah yang sedang saya lakukan. Saya jawab, 'Tamaam, hamdulillah' yang bermaksud, 'baik, syukur kepada Tuhan'.

"Sebenarnya saya cuma berbohong. Mempelajari bahasa biasanya menyeronokkan tetapi bahasa Arab benar-benar membunuh saya," tulisnya.

Sistem tersebut menerangkan tentang dua kategori kata ganti nama (isim) yang berdampingan. Kategori pertama adalah istilah zat sifat dan kategori kedua pula adalah isim sandar menyandar.

Apabila pelajar memahami konsep tersebut, tenaga pengajar di Al-Furqan memberikan contoh dalam bahasa Melayu supaya pelajar dapat mengenalpasti kategori kata ganti nama yang digunakan.

"Jika sedari awal niat pelajar itu mengikuti kelas ini untuk memahami al-Quran, tidak timbul isu ilmu yang diperolehi lenyap begitu sahaja kerana selain ke kelas, mereka boleh melatih tahap penguasaan bahasa Arab itu dengan membaca al-Quran setiap hari.


NASARUDDIN menunjukkan diagram ringkas untuk memahami bahasa Arab dengan kaedah Al-Furqan.


"Dahulu memang saya mengadakan kelas lanjutan, tetapi masalah utama pelajar hanyalah pengetahuan kosa kata. Pihak kami sedang berusaha untuk menghasilkan terjemahan al-Quran secara harfiah tidak lama lagi. Ia seolah-olah membawa pulang tenaga pengajar ke rumah pelajar itu sendiri," ujar bapa kepada empat orang anak itu.

Ribuan pelajar

Tenaga pengajar Al-Furqan terdiri daripada graduan bahasa Arab dari dalam dan luar negara.

Al-Furqan memiliki lima orang tenaga pengajar yang dibahagikan mengikut beberapa zon. Antara lokasi kelas Pendidikan Bahasa Arab Al-Furqan diadakan ialah di Kota Bharu (Kelantan), Alor Star dan Sungai Petani (Kedah), Ipoh (Perak), Nilai (Negeri Sembilan), Melaka, Johor Bahru (Johor) serta Lembah Klang.

Kaedah pembelajaran tersebut diperkenalkan sejak tahun 1998 dan memiliki ribuan pelajar di seluruh Malaysia. Ada antara bekas pelajar sistem berkenaan masih berhubung dengan Nasaruddin menerusi akaun facebook rasminya iaitu Pendidikan Bahasa Arab Al-Furqan.

Kelas akan dijalankan selama 10 bulan dengan bayaran sebanyak RM150 sebulan. Ia dibuka kepada semua orang awam yang berminat tanpa batasan umur.

"Bagi saya, jika seorang pelajar itu mampu hadir ke kelas sehingga bulan ke enam atau tujuh, itu menandakan dia sudah mula faham apa yang diajar.

"Berdasarkan pengalaman, pelajar yang tidak berminat meneruskan kelas adalah disebabkan mereka tidak faham. Apabila pelajar semakin mahir, latihan seperti mendengar ayat al-Quran sambil memejamkan mata dilaksanakan bagi menguji kefahaman mereka," kata graduan institut bahasa di Kaherah, Mesir itu.

Mona popularkan bahasa Arab di radio

Posted:

Mona popularkan bahasa Arab di radio

Mona popularkan bahasa Arab di radio

Oleh SOPIE SAMAILE


MONA (duduk dua dari kiri) bijak mengendalikan program bahasa Arab iaitu Hayya Bil Arabiah di radio IKIM FM sejak sedekad lalu.


LENGGOK penyampainya persis orang Arab menyebabkan pendengar mungkin beranggapan ia stesen radio dari negara-negara Asia Barat.

Lebih menghairankan apabila mendapati gelombang radionya ialah 91.5 FM, gelombang yang hanya menerawang di ibu kota Kuala Lumpur.

Namun, jangan salah faham kerana siaran yang berkumandang itu bukan radio negara-negara Arab, tetapi program yang memperoleh rating tinggi iaitu Hayya Bil Arabiah, rancangan terbitan Radio Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM FM).

Radio IKIM FM boleh didengar di seluruh negara menerusi gelombang 91.5 fm di Lembah Kelang; 89.0 FM (Perlis, Kedah, Langkawi, Pulau Pinang); 102.7 FM (Ipoh dan Negeri Sembilan); 89.5 (Melaka); 106.2 FM (Johor Baharu); 89.6 FM (Kuantan); 100.2 FM (Kuala Terengganu); 89.8 FM (Kota Bharu); 93.6 FM (Kuching) dan 93.9 FM (Kota Kinabalu).

Kepada mereka yang pertama kali mendengar program tersebut mungkin beranggapan penyampai radio itu adalah seorang wanita Arab ekoran kefasihannya dalam menutur serta melontarkan kata-kata dalam bahasa tersebut begitu baik sekali.

Sebaliknya, wanita yang bekerja keras dalam menjayakan program berkenaan hingga mendapat sambutan yang memberansangkan sejak sedekad lalu itu ialah penerbit dan juruhebah IKIM FM, Mona Jasman, 38.

Mona yang memiliki Ijazah Sarjana Muda (Hons) Syariah Islamiah dari Universiti Al-Azhar, Mesir berasal dari Johor. Mona memberitahu, kefasihannya dalam bahasa Arab bukan disebabkan dia melanjutkan pengajian di Mesir, namun bahasa itu dituturnya sejak kecil lagi.

"Saya dilahirkan di Mesir dan tinggal di negara tersebut sehingga umur 25 tahun sebelum datang ke Malaysia selepas berkahwin dengan suami, Yazid Daud, 38, pada tahun 2001.

"Ayah saya adalah warganegara Malaysia berketurunan Melayu manakala ibu adalah warganegara Mesir," kata anak sulung daripada enam adik-beradik itu ketika ditemui di IKIM.

Menceritakan lanjut, Mona memberitahu, pada asalnya dia merancang untuk menjadi guru atau ustazah apabila berada di Malaysia yang secara tidak langsung dapat mengajar pendidikan agama termasuk mengembangkan bahasa Arab.

Ditawar jawatan

Bagaimanapun katanya, dia telah menyertai sebuah syarikat yang membekalkan buku-buku bahasa Arab milik seorang peniaga Mesir di ibu negara.

Menerusi pekerjaan tersebut, Mona yang sering berurusan dengan IKIM telah ditawarkan jawatan sebagai juruhebah radio bagi mengendalikan program bahasa Arab memandangkan dia fasih dalam bahasa berkenaan.

"Alhamdulillah, rezeki ada di sini (IKIM) dan saya menerimanya kerana berpendapat bahasa Arab boleh dikembangkan dengan lebih baik serta meluas menerusi medium radio memandangkan ruang lingkupnya lebih besar.

BAHASA Arab digunakan sebagai bahasa pengantar di Universiti Al-Azhar, Mesir. - Gambar hiasan


"Saya bermula dengan IKIM FM pada November 2003 dan sejak itu saya mengendalikan program Hayya Bil Arabiah, sebuah rancangan belajar bahasa Arab. "Saya bersyukur kerana ia menerima maklum balas baik dan mendapat sambutan memberangsangkan daripada pendengar-pendengar," ujarnya.

Lebih menyentuh perasaan, ada para pendengar menunjukkan kepadanya buku yang ditulis dalam bahasa Arab hasil pembelajaran menerusi program radio selama sedekad itu. Justeru, Mona yakin bahasa Arab bukan sesuatu yang asing di Malaysia kerana ia turut diajar di sekolah-sekolah agama dan semakin diterima oleh masyarakat Islam di negara ini.

"Apa yang menariknya, ramai pendengar dalam kalangan pesara mula berjinak-jinak mempelajari bahasa ini dan ada juga keluarga menghantar anak-anak mereka belajar bahasa Arab walaupun bukan daripada latar belakang sekolah agama.

"Sebenarnya, belajar bahasa Arab sama seperti mempelajari bahasa-bahasa lain, namun ia unik sedikit kerana mempunyai banyak cabang.

"Apa yang mengecewakan saya ialah terdapat pelajar-pelajar sekolah agama yang belajar bahasa ini tetapi mereka tidak boleh bertutur dengan baik," katanya menggunakan bahasa Arab dalam perbualan dengan suami dan lima orang anaknya bagi memastikan bahasa ini terus dapat dikuasai dengan baik.

Bagi seorang pelajar Jurusan Bahasa Arab, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Siti Zakirah Mohd. Salleh, 24, berkata, dia mula mendengar radio berbahasa arab itu sejak menuntut di universiti berkenaan.

Katanya, dia mendapat tahu IKIM ada mengadakan program bahasa Arab di radio dan sejak itu dia mula mendengarnya supaya dapat lebih memahami bahasa berkenaan.

Berbual-bual

"Ia sebuah program yang bagus dan menarik apatah lagi untuk pelajar seperti saya (Jurusan Bahasa Arab) kerana ia mengajar asas-asas bahasa tersebut pada setiap pagi.

"Sementara itu, program yang berlangsung pada hari Ahad pula membolehkan pendengar yang boleh berbahasa Arab menggunakan platform itu untuk berbual-bual dengan DJ menggunakan bahasa berkenaan," katanya.

Justeru, Siti Zakirah melahirkan harapan supaya program bahasa Arab itu boleh diperluaskan lagi memandangkan ramai pelajar pada masa sekarang sudah mula meminati dan mempelajari bahasa berkenaan.

Bagi Norhazura Hosaimi, 36, pula memberitahu, dia pernah belajar bahasa Arab ketika menuntut di UIAM, namun tidak begitu fasih menggunakannya dalam perbualan.

Sehubungan itu katanya, program radio bahasa Arab seumpama itu akan memberi peluang kepadanya untuk mempelajari dan menajamkan semula bahasa Arab yang pernah dipelajarinya itu.

"Saya jarang menggunakan bahasa Arab, jadi apabila ada rancangan radio seperti itu, maka saya boleh ingat kembali dan belajar semula perkataan-perkataan yang baru," katanya.

Norhazura menambah, seseorang yang dapat mempelajari dan memahami satu perkataan bahasa Arab setiap hari akan membolehkannya memahami al-Quran.

Kucing terapi tekanan terbaik

Posted:

Kucing terapi tekanan terbaik

Kucing terapi tekanan terbaik

SEEKOR kucing bernama Mocha duduk tenang di atas riba seorang lelaki. Badan haiwan itu pula berbalut comel kostum berwarna hijau. Mocha, kucing baka American Curl adalah antara haiwan yang terdapat di The Country Cat Cafe.

Ia bukan sekadar peneman sepi pengunjung malah pakar terapi terbaik untuk manusia. Tugasnya di kafe kucing pertama di Malaysia itu tidak boleh dipandang ringan. Mocha bersama 30 ekor kucing betina lain memiliki magis menyembuh depresi pengunjung.

Sejak dibuka secara rasmi pada bulan September tahun lalu, The Country Cat Cafe telah menyentuh hati ramai individu, khususnya pencinta haiwan. Konsep kafe yang dipinjam dari Jepun itu bagaimanapun tidak difokuskan terhadap penyediaan makanan pelanggan tetapi lebih kepada terapi kucing.

Sebagai pencetus kafe kucing di negara ini, The Country Cat Cafe sudah membentuk pengikut setia. Paling menyentuh perasaan apabila mendapat tahu, seorang pelancong Singapura kerap berulang-alik semata-mata mahu melabur waktu bersama Mocha.

"Idea penubuhan kafe kucing ini datangnya daripada seorang rakan niaga. Dia menghadapi tekanan dan enggan makan sebarang ubat. Sebagai alternatif, dia bercuti ke Jepun dan berkunjung ke kafe kucing di negara itu.

"Berdasarkan pengalamannya, teknik tersebut dapat membantunya relaks dan mengawal tekanan. Apabila pulang ke Malaysia, kami bersama-sama menjalankan penyelidikan dan bersetuju membuka kafe ini," jelas Pengarah (Pemasaran Kreatif) ET Hub, The Country Pet Store, EJ Khew ketika ditemui.

Hasil kaji selidik Khew dan rakannya mendapati, kucing mampu mengurangkan 40 peratus risiko serangan jantung. Keupayaan haiwan itu membantu penurunan hormon kortisol juga membuatkan seseorang tambah gembira.

Kortisol ialah sejenis hormon yang dikaitkan terhadap penyesuaian fisiologi bagi stres jangka panjang.

Justeru, setiap kucing di The Country Cat Cafe dilatih untuk bergaul mesra dengan manusia. Kira-kira 30 ekor kucing yang bersilih ganti 'berkhidmat' di kafe tersebut terdiri daripada lapan baka. Antaranya daripada jenis Parsi, American, Siam, Bengal, Maine Coon dan American Shorthair.

Pada satu-satu masa, hanya 12 ekor kucing ditempatkan di dalam kafe itu. Penggunaan kesemua kucing betina pula mengelakkan proses mengawan dan sekali gus mengawal tahap agresif haiwan tersebut.

Kongsi makanan

Tambah Khew, menu untuk pengunjung disesuaikan mengikut diet kucing. Misalnya, salad dan nuget ayam yang dihidangkan di dalam bekas makanan kucing boleh dikongsi pengunjung dan kucing.

Sambil bergurau bersama kucing-kucing di kafe itu, pengunjung juga boleh memesan suplemen istimewa buat si manja. Susu untuk kesihatan, minuman glukosa atau vitamin tube merupakan pilihan makanan tambahan yang ada.

Selain jus buah-buahan, variasi kopi turut ditawarkan kepada pengunjung yang disertakan bersama bayaran masuk bernilai RM14.90 untuk tempoh satu jam.


MOCHA (tengah) antara kucing yang telah membantu ramai individu melegakan tekanan mereka.


Mereka yang meragui tahap kebersihan kafe yang dipenuhi kucing itu pula disarankan datang untuk meninjau dan merasai sendiri pengalaman sebelum membuat andaian bukan-bukan.

Penggunaan sistem ventilasi penapis ozon bagi tujuan pembersihan ruang udara dan penyingkiran bau sebenarnya sudah membuktikan keutamaan kebersihan kafe tersebut.

Keselesaan pelanggan juga dimaksimumkan menerusi penggantian pasir biasa kepada pasir kristal dan tandas automatik.

"Sebagai langkah keselamatan, perabot di kafe ini hanya diperbuat daripada kayu dan plastik. Jika ada barangan kaca, ia mungkin mencederakan kucing kerana ia haiwan aktif yang suka berlari dan melompat.

"Pokok untuk dipanjat juga dihasilkan daripada daun pisang. Begitu juga permainan, aksesori dan bekas makanan kucing yang terdiri daripada bahan organik. Tidak lupa, kolar kucing yang boleh tertanggal sendiri sebagai satu ciri keselamatan automatik," ujar Khew.

Pengunjung The Country Cat Cafe juga pasti tertambat dengan kecomelan kucing-kucing yang ada. Apatah lagi apabila setiap seekor disarung kostum pelbagai potongan dan warna.

Pemilihan kostum ditetapkan mengikut tema. Sebagai contoh, pada musim perayaan Krismas, kucing-kucing di kafe itu digayakan dengan pakaian seperti Santa Claus. Begitu juga ketika Tahun Baru Cina, kostum seakan-akan baju tradisional Cina menjadi pilihan.

Tarikan

Secara logik, manusia melihat penggunaan kostum bagi haiwan tidak lebih sebagai satu bentuk hiburan. Ia kerap digunakan ketika pertandingan kucing tercantik, bukan untuk penggayaan harian.

Rasional The Country Cat Cafe menggunakan kostum kucing adalah kerana faktor tarikan. Seperti yang diberitahu Khew, berdasarkan satu kajian, haiwan akan menerima perhatian tambahan jika dipakaikan baju.

Perkara itu diakui seorang pengunjung, Edwin Emawan, 39 yang telah empat kali meluangkan masa di kafe tersebut. Selain kostum, pendekatan unik kafe kucing itu juga berpotensi menarik lebih ramai pelanggan.

Pengiklan bebas dari Kuala Lumpur itu menyarankan agar pencinta kucing untuk datang ke kafe tersebut. Ujarnya: "Saya selalu datang bersama kawan-kawan. Tujuan utama bukan untuk makan atau minum tetapi bersantai dan melayan kerenah kucing-kucing di sini.

"Kucing kafe ini amat terlatih dan tidak agresif. Sejujurnya, ia lokasi sempurna bagi mereka yang tidak boleh membela kucing di rumah jenis apartmen atau kondominium."

Muhammad Hanif Mohd. Rabin, 23, pula yang pertama kali datang ke kafe itu menyifatkan tempat itu selesa, relaks dan menenangkan. Biarpun tergolong dalam kelompok pencinta kucing, Muhammad Hanif tidak dibenarkan membela haiwan itu di rumah kerana alergi yang dialami abangnya.

Kewujudan kafe kucing seumpama The Country Cat Cafe membolehkan dia bermain bersama haiwan itu tanpa sebarang kekangan. Tidak meletakkan sebarang jangkaan, Muhammad Hanif melihat potensi kafe itu sebagai lokasi pelepas tekanan yang efektif.

Ambien santai dengan pemasangan muzik bergenre menenangkan secara tidak langsung membangkitkan mood positif pengunjung. Apatah lagi apabila dikelilingi haiwan comel itu yang tidak kekok bermanja dengan orang asing.

"Pencahayaan malap kafe ini memang sesuai dengan jiwa semula jadi kucing yang aktif pada waktu malam. Setakat ini ruang dan kelengkapan yang ditetapkan juga memuaskan.

"Selagi kucing-kucing di sini selesa dan gembira, ia sudah memadai," kongsi penuntut Ijazah Sarjana Komunikasi Massa (Penyiaran) Taylor's University Lakeside Campus, Subang Jaya, Selangor itu lagi.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved