Jumaat, 14 Mac 2014

Kosmo Online - Pesona


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Pesona


Syuhada teruja diberi kepercayaan

Posted:

Syuhada teruja diberi kepercayaan

Syuhada teruja diberi kepercayaan

Oleh KHADIJAH MOHAMAD NOR


KANAN: Nurul Syuhada mengakui teruja apabila dilantik sebagai duta jenama tudung terkemuka buat kali pertama dalam hidupnya.


MULA mengenali jenama tudung Ariani sejak tahun awal kemunculannya, personaliti wanita popular tanah air, Nurul Syuhada Nurul Ain Mohd. Zain, 30, tidak pernah menyangka akan terpilih untuk menggalas tanggungjawab sebagai duta bagi jenama tudung premium itu.

Menurut Nurul Syuhada, sewaktu bergelar wartawan penyiaran dan pengacara rancangan Nona di TV3, dia telah ditugaskan untuk membuat liputan mengenai butik Ariani yang baru dibuka ketika itu untuk dimuatkan dalam segmen fesyen.

"Selain itu, ibu juga merupakan peminat setia jenama tersebut dan mempunyai banyak koleksi tudung Ariani. Justeru, saya sering menghadiahkan tudung-tudung Ariani kepada ibu sebagai penghargaan daripada seorang anak.

"Malah, sebelum berhijab dahulu, saya pernah meminjam tudung berkenaan daripada ibu untuk menghadiri majlis-majlis tertentu. Namun, siapa sangka, jodoh saya dan Ariani ditemukan sekali lagi apabila dilantik sebagai duta," ujar Nurul Syuhada ketika ditemui Kosmo! sewaktu majlis pelancaran Previu Eksklusif dari Galeri Ariani yang berlangsung penuh meriah di Hotel DoubleTree by Hilton, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Tambah Nurul Syuhada, beliau rasa amat teruja dan gembira kerana diberi kepercayaan sebagai wajah baharu Ariani bagi menggantikan Wardina Saffiyah Fadlullah Wilmot yang akan berhijrah ke Australia.

Eksklusif

"Ini merupakan pengalaman pertama saya sebagai duta fesyen wanita bertudung. Maka, pastinya dengan legasi Ariani sebagai pelopor fesyen wanita bertudung di Malaysia, saya berharap saya dapat meneruskan kejayaan yang telah diperoleh.


BARISAN pelanggan setia Ariani yang memenangi cabutan bertuah melalui peraduan yang diadakan akhir tahun lalu.


"Saya yakin, dengan jaminan mutu fabrik yang berkualiti tinggi, rekaan yang sopan, anggun dan mudah digayakan, Ariani mampu untuk pergi lebih jauh.

"Walaupun pasaran tudung semakin berkembang, kelebihan Ariani dengan penghasilan secara eksklusif dengan jahitan manik dan sulaman sukar disangkal sekali gus memuaskan hati pelanggan," ujar Nurul Syuhada, isteri kepada Raja Amir Shah Raja Azwa yang mula memakai hijab pada bulan Ramadan 2012.

Dilantik secara rasmi sebagai Duta Ariani pada 6 Mac lalu, Nurul Syuhada memberitahu, penyampaian dan gaya kreatif industri fesyen dalam menjual tudung sebenarnya satu perkara yang baik.

Tidak kiralah apa cara yang dilakukan, niat sebenar mereka adalah untuk menarik minat wanita berhijab.

"Jika ada wanita yang membuat keputusan untuk bertudung kerana fesyen itu menarik, maka ia satu perkembangan yang positif. Mungkin daripada mengikut-ikut, akhirnya seseorang wanita itu sudah pasti akan berubah sepenuhnya.

"Jika ini berlaku, secara tidak langsung industri fesyen juga telah melakukan kebaikan kerana berjaya menarik minat wanita yang tidak bertudung untuk menutup aurat seperti yang dituntut dalam Islam.

"Namun, bagi wanita yang sudah pun berhijab atau mahu berhijab, mereka perlu memakainya dengan niat untuk mengikut syariat Islam dan bukan sekadar mengikut aliran fesyen," tegas Nurul Syuhada yang mula dikenali selepas menjuarai program Malaysian Top Host pada tahun 2005.

Peningkatan positif

Mengulas mengenai industri tudung dan busana Muslimah di Malaysia, wanita yang berlesung pipit ini mengakui, ia semakin menunjukkan peningkatan yang positif.

"Kita dapat lihat di pasaran, banyak menawarkan koleksi tudung dari pelbagai jenis, material, warna dan corak.

"Secara tidak langsung, ia membuktikan golongan wanita bertudung kini semakin bijak bergaya dan memiliki cita rasa fesyen yang baik tetapi pada masa yang sama mengekalkan imej Muslimah," ungkap Nurul Syuhada yang akan berusaha merealisasikan visi dan misi Ariani sebagai pengeluar tudung berkualiti tinggi dan eksklusif sekali gus memberi inspirasi kepada wanita yang mementingkan penampilan.

Mula bertapak di Jalan Masjid India bermula April 2008, Ariani pada ketika itu hanya sebuah premis kecil. Tetapi, dalam tempoh enam tahun, populariti jenama itu semakin mendapat tempat di hati pelanggan terutama wanita.


PERTUNJUKAN fesyen yang menampilkan koleksi selendang eksklusif Siti Nurhaliza by Ariani yang mampu menarik perhatian ramai.


Setakat ini, Ariani sudah mempunyai 20 cawangan di seluruh Malaysia dan pihak pengurusan merancang untuk menambah beberapa cawangan baharu menjelang akhir tahun 2015 termasuk di luar negara iaitu Brunei.

Pengarah Eksekutif Ariani, Norhana Sharkhan berkata, melalui rangka promosi yang dijalankan, jenama ini sentiasa menjadi perhatian ramai.

"Pada awalnya, kami mencipta revolusi tersendiri apabila pelapik tudung keras tudung daripada fabrik lycra dan Thai silk yang dihasilkan menjadi item wajib bagi wanita berhijab. Sejak itu, Galeri Ariani terus berusaha untuk tampil dengan pelbagai fesyen tudung bagi memenuhi gaya dan permintaan pengguna.

"Malah, gabungan dua figura terkenal iaitu Nora'asikan Rahmat atau Ekin dan Wardina Safiyyah sebagai duta Ariani berjaya menarik minat pelanggan dengan ketrampilan wajah baharu mereka bersama koleksi tudung Ariani.

"Kini, tugas tersebut digalas pula oleh Nurul Syuhada yang dipilih berdasarkan beberapa kriteria termasuk bentuk wajahnya yang sesuai menggayakan apa jua jenis tudung dan personaliti beliau sendiri," tutur Norhana sambil memberitahu, Ariani sering menghadiri pameran tekstil antarabangsa seperti di Paris, Perancis dan Jerman dalam usaha meningkatkan kualiti produk dan pemilihan fabrik seiring dengan fesyen terkini.

Pada majlis itu turut diadakan acara penyampaian hadiah kepada 66 pemenang cabutan bertuah dalam peraduan yang diadakan sempena jualan murah akhir tahun pada 2013 sebagai penghargaan buat pelanggan Ariani.

Hiburkan hadirin

Kesemua pemenang tersebut menerima hadiah berupa karpet eksklusif Iran bernilai RM5,500, telefon bimbit iPhone 5s dan baucar membeli-belah RM1,000.

Salah seorang pemenang, Afiah Ahmad, 40, memberitahu, dia telah membelanjakan kira-kira RM2,000 di butik Ariani cawangan Shah Alam.

"Terima kasih kepada Ariani di atas peraduan yang dianjurkan ini. Saya pasti, ia akan menambahkan lagi kepercayaan pelanggan terhadap mereka," katanya yang berasal dari Johor.

Selain pertunjukan fesyen koleksi tudung terbaharu Ariani, majlis minum petang itu juga, diserikan dengan kehadiran penyanyi No. 1 negara, Datuk Siti Nurhaliza Taruddin yang menyampaikan dua buah lagu bagi menghiburkan para hadirin.

Lelongan amal tudung Ariani juga diadakan untuk tiga koleksi karya agung yang berjaya mengutip dana berjumlah RM23,000 untuk diserahkan kepada badan-badan kebajikan yang terpilih.

Kempen berkelah Sunway Lagoon

Posted:

Kempen berkelah Sunway Lagoon

Kempen berkelah Sunway Lagoon

Oleh DIYANATUL ATIQAH ZAKARYA


ANTARA aktiviti mencabar ditawarkan termasuklah flying fox.


RUANG udara dipenuhi dengan bunyi gelak tawa kanak-kanak yang seronok berkelah di gigi pantai buatan manusia di Pantai Luncur Taman Hiburan Sunway Lagoon, Petaling Jaya, Selangor.

Segelintir mereka teruja membasahkan buku lali dan ada juga yang sibuk mengorek pasir membuat istana idaman masing-masing menggunakan set peralatan mainan pasir.

Seramai 60 kanak-kanak dari rumah kebajikan, Yayasan Sunbeams Home dan City Revival itu dibawa khas untuk berkelah bersempena kempen cuti sekolah School's Out Quack's In yang dilancarkan oleh Sunway Lagoon baru-baru ini.


ORANG ramai mengambil peluang menyejukkan diri dengan melakukan aktiviti air pada musim panas.


Menyokong aktiviti sihat bersama keluarga, Pengurus Besar Yayasan Sunbeams Home, Victor Maniam berkata, kempen tersebut mampu meningkatkan nilai hubungan di antara kanak-kanak dan keluarga.

"Berkelah merupakan salah satu aktiviti paling mudah dilakukan bersama ahli keluarga dan saya pasti anak-anak adalah golongan yang paling teruja.

"Di samping memanfaatkan masa pada cuti sekolah dengan acara sihat, hubungan kekeluargaan juga dapat dieratkan menerusi aktiviti-aktiviti seperti bermain pasir dan luncur air," jelasnya yang turut teruja melihat aksi kanak-kanak dari yayasannya bermain air.


SERAMAI 60 kanak-kanak dari dua rumah kebajikan diberi peluang menikmati perkelahan di Sunway Lagoon sempena pelancaran kempen School's Out Quack's In.


Pengalaman baharu

Tambahnya, menerusi aktiviti tersebut anak-anak dapat menerokai pengalaman baharu dan tidak hanya berkurung di dalam bilik untuk bermain permainan video di komputer.

Selain seronok bermain di tepi pantai sambil menikmati bekalan makanan, anak-anak dari rumah kebajikan itu juga dihiburkan dengan gelagat dua badut nakal dan maskot Captain Quack serta Lady Quack.

Dalam pada itu, Pengarah Perundingan Sunway Lagoon, Bill Holman memberitahu, kempen tersebut menawarkan harga pakej keluarga bernilai RM275.

AKTIVITI go-kart turut disediakan dengan bayaran sebanyak RM20 untuk setiap perjalanan.


"Pakej ini untuk dua orang dewasa dan dua kanak-kanak. Kami juga akan memberikan baucar makan percuma bernilai RM20 dan runcit sebanyak RM10.

"Anda juga boleh menambah RM40 untuk mendapatkan set bakul berkelah edisi terhad Sunway Lagoon yang mempunyai tikar dan minuman di dalamnya," jelasnya.

Bersempena dengan kempen cuti sekolah itu juga, pengunjung disarankan mengambil bahagian dalam aktiviti mencari harta karun Cari, Ambil dan Menang untuk berpeluang memenangi pelbagai hadiah lumayan.

Bagaimanapun, Holman berkata, acara berkelah bukan sahaja mengenai bermain air dan pasir, tetapi ahli keluarga juga boleh melakukan aktiviti menyeronokkan di 80 jenis tarikan di Sunway Lagoon seperti perjalanan air taman tema terbesar di dunia, Vuvuzela, Waterplexx Lima Dimensi pertama dunia dan Taman Hidupan Liar Interaktif.


UJIAN keberanian anda dengan mencuba terjun lelabah ini.


Tiga taman tema

Aktiviti-aktiviti tersebut merupakan sebahagian daripada tarikan tiga taman tema yang diperkenalkan Sunway Lagoon iaitu Dunia Pengembaraan, Hutan Liar Barat dan Perairan Afrika.

Mengulas lebih lanjut tentang taman hiburan itu, Holman memberitahu, suasana yang diwujudkan memberi peluang kepada warga elit untuk menikmati pengalaman berkelah seperti di tepi lautan sebenar dengan suasana nyaman dan bunyi deruan ombak.

Terdahulu, Sunway Lagoon turut menawarkan aktiviti-aktiviti mencabar seperti terjun lelabah, go-kart, paintball dan G-Force X.

Tiket masuk untuk dewasa dan warga emas bukan warganegara ialah RM120 dan RM90 manakala bagi warganegara dewasa (RM90) dan warga emas (RM65). Waktu operasi bermula dari 10 pagi sehingga 6 petang untuk setiap hari. Untuk maklumat lanjut anda boleh melayari www.sunwaylagoon.com.my atau hubungi di talian 03-5639 0000.

Mandi hadas di sungai dan pantai

Posted:

Mandi hadas di sungai dan pantai

Mandi hadas di sungai dan pantai


SUNGAI atau pantai termasuk dalam kategori air yang mengalir dan sah untuk mandi hadas di dalamnya.


SOALAN: Assalamualaikum Ustaz. Apakah boleh seseorang itu mandi hadas di sungai atau pantai kerana sedangkan orang ramai turut mandi dan berenang di kawasan tersebut dan mungkin mereka membuang air kecil? Mohon ustaz jelaskan.

JAWAPAN:

Waalaikumsalam. Terima kasih kepada saudara kerana sudi bertanya soalan. Pertamanya, kita perlu tahu bahawa air yang melebihi kadar dua kolah, yakni anggaran isipadunya kira-kira 230 liter atau 52 gelen adalah suci dari najis. Justeru, adalah harus untuk bersuci dan mengangkat hadas besar menggunakan air tersebut.

Sebagaimana yang kita maklum bahawa air sungai atau laut merupakan air mutlak dan sudah pasti melebihi sukatan dua kolah itu. Bahkan, air sungai dan laut sifatnya mengalir dan najis orang yang membuang air kecil tidak mempengaruhi warna, bau dan rasa air sungai atau laut.

Apabila cukup sukatan atau timbangan air sebanyak dua kolah, maka air tersebut tidak dikira najis yang disebabkan oleh benda lain, melainkan ia berubah dari segi warna, bau dan rasa.

Air yang kurang dari sukatan tersebut akan dikira najis (mutanajjis) apabila jatuh najis ke dalamnya, tidak kira berubah sama ada bau, warna ataupun rasa mengikut pandangan mazhab Syafie.

Jika mandi dalam sungai, laut ataupun kolam renang yang cukup sukatannya, hanya cukup setakat menyelam sebanyak dua tiga kali sahaja sambil berniat mengangkat hadas besar. Bagi wanita yang berambut panjang, pastikan air membasahi kulit kepala.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved