Jumaat, 21 Mac 2014

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Dua objek ditemui di Lautan Hindi

Posted:

Dua objek ditemui di Lautan Hindi

Dua objek ditemui di Lautan Hindi


PESAWAT AP-3C Orion milik Tentera Udara Diraja Australia adalah antara pesawat yang dikerah untuk mengesan lokasi dua objek yang ditemui selatan Lautan Hindi semalam.


SEPANG - Penemuan dua objek yang dipercayai mempunyai kaitan dengan operasi pencarian MH370 di selatan Lautan Hindi berdekatan Perth, Australia boleh menjadi petunjuk kuat bagi merungkai kehilangan pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) itu sejak 8 Mac lalu.

Pemangku Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, Malaysia menganggap semua maklumat yang diterima sebagai penting sebagaimana sebelum ini apabila pihaknya menerima laporan satelit China yang mengesan objek di Laut China Selatan.

Menurut beliau, dalam penemuan terbaharu itu, pihaknya menerima maklumat dua objek tersebut dirakam menggunakan satelit lain yang belum lagi dapat disahkan tarikh imej diambil.

"Pada pukul 10 pagi ini (semalam) Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menerima panggilan telefon daripada Perdana Menteri Australia, Tony Abbot yang memberitahu tentang dua objek yang mungkin mempunyai kaitan dengan pencarian MH370 di selatan Lautan Hindi.

"Pihak berkuasa Australia di Kuala Lumpur telah memberikan taklimat kepada saya tentang situasi itu dan Menteri Luar Australia juga telah bercakap dengan Menteri Luar, Datuk Seri Anifah Aman," katanya pada sidang akhbar di Hotel Sama-Sama di sini semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Ahli keluarga akan ke Australia

Posted:

Ahli keluarga akan ke Australia

Ahli keluarga akan ke Australia

SEPANG - Syarikat Penerbangan Malaysia (MAS) akan menerbangkan ahli keluarga penumpang pesawat MH370 ke Australia sekiranya imej satelit yang mengesan dua objek di Lautan Hindi itu adalah MH370 yang hilang sejak 8 Mac lalu.

Ketua Pegawai Eksekutif MAS, Ahmad Jauhari Yahya berkata, adalah menjadi tanggungjawab pihak MAS untuk membawa keluarga penumpang ke sana.

"Jika ia (objek) disahkan pesawat (MH370), kita akan aturkan untuk membawa ahli keluarga ke sana (Australia)," katanya di sini semalam.

Pihak Berkuasa Keselamatan Maritim Australia yang menyelaras usaha mengesan pesawat MH370 di Koridor Selatan sebelum ini mengesahkan penemuan dua objek dalam imej satelit yang diambil di selatan Lautan Hindi.

Dalam imej satelit yang dirakamkan 2,500 kilometer dari Perth itu, salah satu objek tersebut dilaporkan sepanjang 24 meter.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Wan Ahmad menang saman fitnah

Posted:

Wan Ahmad menang saman fitnah

Wan Ahmad menang saman fitnah


WAN AHMAD (kiri) berbual dengan peguamnya, Datuk Mohd. Hafarizam Harun sebaik keluar dari mahkamah selepas memenangi saman fitnah terhadap Mohamad Sabu dan Mustafa di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur semalam.


KUALA LUMPUR - Mahkamah Tinggi semalam memerintahkan Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu dan Setiausaha Agungnya, Datuk Mustafa Ali membayar ganti rugi berjumlah RM200,000 kepada Datuk Wan Ahmad Wan Omar kerana memfitnah bekas Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) itu berhubung isu 'Projek IC' di Sabah.

Pesuruhjaya Kehakiman, Lee Heng Cheong ketika membenarkan saman Wan Ahmad, memutuskan bahawa plaintif berjaya membuktikan kesnya terhadap Mohamad atau Mat Sabu dan Mustafa selaku defendan.

Mahkamah juga memerintahkan kedua-dua defendan itu membayar kos berjumlah RM50,000 kepada Wan Ahmad.

Bagaimanapun, mahkamah menolak tuntutan Wan Ahmad terhadap pencetak akhbar Harakah, Angkatan Edaran Enterprise Sdn Bhd, Ketua Pengarang akhbar itu Ahmad Lutfi Othman dan penulis artikel Aziz Muda.

Heng Cheong berkata, mahkamah mendapati plaintif gagal membuktikan Angkatan Edaran Enterprise adalah pencetak akhbar Harakah, Ahmad Lutfi sebagai ketua pengarang dan Aziz sebagai penulis artikel berkenaan.

Mahkamah turut memerintahkan Wan Ahmad membayar kos berjumlah RM20,000 kepada ketiga-tiga defendan itu.

Pada 5 Mac tahun lepas, Wan Ahmad memfailkan saman dengan mendakwa Mohamad mengeluarkan kata-kata fitnah dalam artikel bertajuk Wan Ahmad Tak Boleh Dipercayai dan Ragu Peranan SPR - Wan Ahmad Omar Mesti Letak Jawatan dalam Harakah edisi Jumaat 1-3 Feb 2013 selepas ditemu ramah pada 29 Jan 2013.

Dalam penyataan tuntutannya, Wan Ahmad mendakwa defendan mengeluarkan perkataan fitnah bahawa beliau tidak boleh dipercayai kononnya kerana terbabit dengan pengeluaran kad pengenalan biru dalam 'Projek IC' di Sabah.

Sementara itu, Wan Ahmad yang hadir dalam prosiding semalam melahirkan rasa gembira atas keputusan mahkamah yang berpihak kepadanya.

"Dengan keputusan itu, saya bersyukur dan gembira kerana ia telah membersihkan nama saya, maruah diri dan menamatkan beban malu diri saya dan keluarga akibat kenyataan fitnah itu," katanya sambil menambah bahawa kewibawaan SPR juga turut tercalar akibat fitnah itu.

Kesemua defendan yang tidak hadir dalam prosiding semalam diwakili peguam Azhana Mohd Khairuddin. - Bernama

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved