Khamis, 13 Mac 2014

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Imej dikesan satelit China disahkan palsu

Posted:

Imej dikesan satelit China disahkan palsu

Imej dikesan satelit China disahkan palsu

HISHAMMUDDIN (tengah) bercakap pada sidang akhbar mengenai
perkembangan terkini pesawat MH370 di Hotel Sama-Sama, Sepang
semalam. Turut kelihatan ialah Azharuddin (kiri) dan Ahmad Jauhari.


SEPANG - Penemuan mengenai objek terapung yang didakwa dikesan oleh satelit China di Laut China Selatan semalam, bukan hanya disahkan sebagai palsu, malah ia telah menyusahkan dan membuang masa pihak berkuasa yang terpaksa mengerahkan aset untuk bergegas ke kawasan tersebut.

Pemangku Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, Duta Besar China, Dr. Huang Hukiang telah mengesahkan gambar tersebut telah dimuat naik oleh mereka yang tidak bertanggungjawab dan pihak berkuasa negara itu sedang menjalankan siasatan bagi memburu individu tersebut.

Katanya, pihak berkuasa China juga mengesahkan tiada sebarang objek berkaitan dengan MH370 dikesan oleh satelitnya di Laut China Selatan.

Gambar tersebut dikatakan diperoleh empat hari lalu iaitu selepas 48 jam pesawat MH370 dilaporkan hilang dari dikesan radar.

"Mereka (China) memberi jaminan akan menyalurkan segala maklumat yang hanya disahkan kepada kita.

"Saya tidak mahu tuduh-menuduh kononnya China lambat memberi maklumat awal kepada kita kerana ini merupakan usaha bersama. Belum pernah dalam sejarah operasi mencari dan menyelamat melibatkan begitu banyak negara dan aset.

"Mungkin ada pihak yang ingin melaga-lagakan keadaan ini, namun ia nampaknya tidak berhasil kerana niat kita ialah untuk mencari pesawat berkenaan," katanya pada sidang akhbar di pusat media di Hotel Sama-Sama di sini semalam.

Turut hadir ialah Ketua Pengarah Jabatan Penerbangan Awam, Datuk Azharuddin Abdul Rahman dan Ketua Pegawai Eksekutif Penerbangan Malaysia (MAS), Ahmad Jauhari Yahya.


IMEJ satelit China yang mendakwa menemui objek terapung yang dikaitkan dengan pesawat MH370 di Laut China Selatan.


CNN sebelum ini melaporkan satelit China mengesan tiga objek yang dikaitkan dengan pesawat yang hilang itu.

Menurut Hishammuddin, maklumat palsu itu telah mengganggu kerana pihak berkuasa telah mengerahkan aset pagi semalam ke tempat yang dimaksudkan, namun tidak menemui apa-apa.

"Menjadi kebiasaan negara untuk tidak mendedahkan data kasar yang diperoleh dari radar, namun dalam kes ini, kami meletakkan usaha pencarian mengatasi keselamatan negara.

"Kami telah berkongsi maklumat dengan rakan antarabangsa termasuk Amerika Syarikat (AS) dan China untuk membantu," katanya.

Ujar Hishammuddin, pihak berkuasa juga bekerjasama rapat dengan Pihak Berkuasa Penerbangan Persekutuan (FAA) dan Lembaga Keselamatan Pengangkutan Kebangsaan (NTSB) AS bagi membantu usaha mencari.

"FAA dan NTSB telah menyokong kita menjalankan operasi di kawasan barat Semenanjung selepas mendapati kita mempunyai asas untuk melakukannya berdasarkan kemungkinan pesawat telah berpatah balik," katanya.

MAS nafi MH370 terbang empat jam selepas terputus hubungan

Posted:

MAS nafi MH370 terbang empat jam selepas terputus hubungan

MAS nafi MH370 terbang empat jam selepas terputus hubungan


PETIKAN laporan The Wall Street Journal yang mendakwa pesawat MH370
terbang beberapa jam selepas terputus hubungan dengan menara kawalan.


SEPANG - Ketua Pegawai Eksekutif Penerbangan Malaysia (MAS), Ahmad Jauhari Yahya menafikan dakwaan media asing yang menyatakan pesawat MH370 telah terbang selama empat jam selepas ia terputus hubungan dengan menara kawalan.

"Dakwaan yang mengatakan pesawat MH370 itu terbang selama empat jam selepas terputus hubungan tidak benar kerana tiada data diterima bagi tempoh itu," katanya pada sidang akhbar di Hotel Sama-Sama di sini semalam.

Menurut beliau, pesawat milik MAS yang dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Beijing dengan membawa 227 penumpang serta 12 anak kapal itu terputus hubungan dengan Pusat Kawalan Trafik Udara Subang pada pukul 1.07 pagi setelah berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur pukul 12.41 tengah malam.

Ahmad Jauhari memberitahu, syarikat Boeing Company dan Rolls Royce juga mengesahkan mereka tidak menerima sebarang isyarat mengenai data enjin daripada pesawat MH370 itu selepas pukul 1.07 pagi Sabtu lepas.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Polis cuma kumpul maklumat

Posted:

Polis cuma kumpul maklumat

Polis cuma kumpul maklumat

KUALA LUMPUR - Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi (gambar) mengesahkan Polis Diraja Malaysia (PDRM) telah mengunjungi beberapa kediaman kru kabin pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) MH370 bagi mendapatkan maklumat.

Bagaimanapun, katanya, kunjungan pegawai dan anggota PDRM itu merupakan amalan biasa sebagai pihak berkuasa untuk memastikan segala maklumat diperolehi bagi membantu siasatan.

"Apa yang dilakukan oleh pihak PDRM adalah mencari maklumat bukan menangkap. Maklumat-maklumat itu adalah untuk mempermudahkan pencarian. Mungkin ada maklumat yang boleh digunakan sebagai nilai tambah untuk dijadikan petunjuk kepada pencarian.

"Ini kerja polis, biasalah untuk mencari bahan bagi mempermudahkan jika ada unsur-unsur yang boleh membantu siasatan PDRM. Saya fikir ini bukan siasatan untuk diambil tindakan, jangan ingat polis ini zalim," katanya dalam sidang akhbar di sini semalam.

Beliau berkata demikian selepas majlis taklimat keselamatan Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri Kajang di Maktab PDRM Cheras di sini.

Tambah beliau, siasatan yang dilakukan mengambil kira empat faktor seperti yang diumumkan oleh Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar baru-baru ini iaitu melibatkan sabotaj, rampasan pesawat, masalah psikologi dan peribadi penumpang.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas desas-desus mengatakan pihak polis kelmarin membuat serbuan ke atas kediaman milik juruterbang MH370, Kapten Zaharie Ahmad Shah yang memandu pesawat berkenaan yang hilang sejak Sabtu lalu.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved