Selasa, 11 Mac 2014

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Wajah penumpang guna pasport curi

Posted:

Wajah penumpang guna pasport curi

Wajah penumpang guna pasport curi

KHALID (tengah) dan Ketua Pengarah Jabatan Imigresen, Datuk Aloyah Mamat pada sidang akhbar yang diadakan di Hotel Sama-Sama, Sepang semalam.


SEPANG - Polis mengenal pasti warganegara Iran, Pouria Nour Mohammad Mehrdad sebagai seorang daripada dua penumpang yang menaiki pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) MH370 menggunakan pasport palsu.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata, remaja Iran berusia 19 tahun itu telah menggunakan pasport curi milik lelaki Austria, Christian Kozel, 30, untuk menaiki pesawat tersebut dari Lapangan Terbang Kuala Lumpur (KLIA) ke Beijing, China pada awal Sabtu lalu bersama seorang rakannya.

Rakannya itu pula menggunakan pasport curi milik lelaki Itali bernama Luigi Maraldi, 37.

Difahamkan identiti pemegang pasport curi Itali itu ialah Delavar Syed Mohammad Reza, 30, juga disahkan warga Iran.

Polis masih menyiasat hubungan kedua-dua lelaki itu yang menggunakan pasport palsu.

Berikutan itu, menurut beliau, satu pasukan khas telah ditubuhkan untuk menyiasat kes berkenaan yang diketahui oleh Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Hadi Ho Abdullah.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

4 elemen rungkai misteri MH370

Posted:

4 elemen rungkai misteri MH370

4 elemen rungkai misteri MH370

SEPANG - Polis semalam mendedahkan pasukan penyelamat kini memberi fokus kepada empat elemen utama mengenai kehilangan Penerbangan Malaysia (MAS) MH370 pada Sabtu lalu yang sehingga kini tiada sebarang jejak.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar memberitahu, empat elemen yang diberi tumpuan itu menjurus kepada unsur rampasan, sabotaj, masalah psikologi dan masalah peribadi dalam kalangan penumpang serta anak kapal.

Menurut beliau, satu pasukan khas ditubuhkan untuk menyiasat kesemua elemen itu dengan pasukan itu diketuai oleh Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Hadi Ho Abdullah.

"Siasatan dari pelbagai sudut sedang dilakukan dan kita sedang bekerjasama dengan rakan-rakan risikan dari 14 buah negara termasuk Jerman dan Iran yang memberi bantuan.

"Saya katakan masalah peribadi dan psikologi kerana sebagai contoh kita melihat jika ada antara 12 anak kapal atau 227 penumpang itu membeli insurans hayat berpampasan tinggi yang seterusnya memberi manfaat kepada ahli keluarga mereka jika berlaku sesuatu kemalangan," kata beliau pada sidang akhbar di pusat media di Hotel Sama-Sama di sini semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Penduduk dakwa dengar dentuman

Posted:

Penduduk dakwa dengar dentuman

Penduduk dakwa dengar dentuman


ALIAS (kiri) menceritakan pengalamannya mendengar bunyi deruman dan dentuman yang kuat dipercayai mempunyai kaitan dengan pesawat MAS yang hilang di Marang, Terengganu semalam.


MARANG - Lapan penduduk di Kampung Pantai Seberang Marang di sini mendakwa mendengar bunyi deruman dan dentuman yang kuat pada pagi Sabtu lalu datang dari timur laut Pulau Kapas, kemungkinan ada kaitan dengan pesawat milik Penerbangan Malaysia (MAS) MH370 yang hilang.

Berikutan itu mereka telah membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah Marang pada pukul 10.30 pagi semalam.

Salah seorang penduduk terbabit, Alias Salleh, 36, berkata, kira-kira pukul 1.20 pagi berkenaan ketika dia bersama tujuh lagi rakannya sedang berehat di bangku yang terletak 400 meter dari pantai Marang, tiba-tiba mereka dikejutkan dengan bunyi deruman dan dentuman kuat.

"Bunyi yang kuat dan menakutkan itu dipercayai datang dari timur laut Pulau Kapas sebelum kami bergegas ke arah tersebut untuk mengesan punca bunyi itu.

"Kami mencari puncanya di sekitar Pantai Rhu Muda namun tidak menemui apa-apa yang mencurigakan," kata Alias yang bekerja sebagai pemandu lori.

Ditanya mengapa beliau membuat laporan selepas empat hari kejadian itu berlaku, bapa kepada tiga orang anak itu berkata, beliau berasa bertanggungjawab untuk melaporkan maklumat kepada pihak berkuasa apabila pesawat MAS yang hilang pada hari kejadian masih tidak ditemui sehingga semalam.

Sementara itu, seorang lagi penduduk, Mohd. Yusri Mohd. Yusof, 34, berkata, bunyi yang kuat dan pelik itu pada awalnya disangka fenomena tsunami.

"Saya mengambil keputusan membuat laporan polis selepas berasa curiga dengan bunyi itu dan ditambah lagi dengan laporan media berkaitan kes kehilangan pesawat MH370," katanya.

Pesawat MAS itu yang membawa 227 penumpang dan 12 anak kapal hilang semasa dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Beijing kira-kira sejam setelah berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur pada pukul 12.41 pagi Sabtu lalu.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved