Rabu, 19 Mac 2014

Kosmo Online - Horizon


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Horizon


Tubotel singkapan khazanah Langkawi

Posted:

Tubotel singkapan khazanah Langkawi

Tubotel singkapan khazanah Langkawi

Oleh ALIF ABU BAKAR

MEREKA yang pernah menonton kartun Doraemon pasti tidak asing dengan padang permainan yang dipanggil tanah lapang. Kawasan yang menjadi pusat keriangan Nobita, Doraemon dan rakan-rakannya itu dilengkapi tiga buah kolong.

Kolong tersebut selalu dijadikan Nobita sebagai tempat persembunyian daripada dipukul Giant. Ada ketika, Nobita tidur di dalam kolong tersebut.

Secara realiti, kanak-kanak di seluruh dunia juga pernah bermain sorok-sorok di dalam kolong. Ruangnya yang sempit, gelap tetapi sejuk menjadikan ia lokasi 'rahsia' kebanyakan kanak-kanak daripada ditemui rakan lain.

Ironinya, kita yang dewasa juga pernah melewati pengalaman tersebut. Justeru, tidak salah untuk menanam hasrat untuk kembali berseronok di dalam kolong. Kini, anda boleh menzahirkan impian itu.

Tubotel di Pulau Langkawi, Kedah menjadi pusat penginapan pertama di Malaysia yang menjadikan kolong simen sebagai tempat tidur untuk pengunjung mereka. Kolong bersaiz kira-kira lima meter persegi (2.4 meter panjang x 2.1 meter lebar) itu dilengkapi katil saiz Queen (untuk dua orang), pendingin hawa, lampu tidur, kipas dan rak meletak barang.

Balkoni mini

Setiap kolong yang dipanggil tiub itu mempunyai balkoni mini yang menempatkan dua buah kerusi. Jika anda memilih tiub menghadap laut, berbaring di atas katil sahaja sudah cukup untuk merasai tamparan bayu dan menyaksikan detik terbit atau terbenamnya mentari.

Prasarana Tubotel bukanlah ukuran utama. Ambien dan lokasi strategiknya di penghujung jajaran Pantai Chenang memberikan nilai tambahan dari segi panorama dan suasana berbanding pusat penginapan di radius berhampiran.

TUBOTEL menjadikan kolong simen bersaiz lima meter persegi sebagai bilik penginapan buat tetamu.


"Mula-mula saya ingat ia betul-betul terletak dalam kelompok penginapan di Pantai Chenang. Bila sampai, tempatnya agak terpinggir dan sunyi. Namun ciri ini menjadi kelebihan Tubotel.

"Ia tidak sesak dengan pengunjung dan bebas daripada aktiviti laut klise. Kalau di pantai (Chenang), malam memang meriah dengan persembahan nyanyian band dan muzik daripada pusat hiburan sekitar.

"Anda tidak akan menemui sebarang bentuk hiburan di Tubotel. Tiada televisyen malah sambungan WiFi hanya dihadkan di kawasan restorannya. Ia tempat terbaik bagi melepaskan tekanan dan mengasingkan diri dari dunia luar," kongsi Fakhrulrazi Mohd. Fauzi, 26, yang menginap selama tiga hari dua malam di Tubotel.

Juruaudit yang bertugas di Earnst & Young, Kuala Lumpur itu menambah, kebijaksanaan susun atur bilik berkonsep tiub, gabungan perabot klasik dan moden serta dekorasi minimum Tubotel membentuk sebuah pusat peranginan yang hampir sempurna untuk orang muda.

Keramahan pemilik dan pekerja di situ juga menambah ketakjuban Fakhrulrazi. Dia menyifatkan standard servis di Tubotel menyamai kebanyakan hotel dan resort, meskipun ia boleh dikategorikan sebagai hotel butik.

Flashpacker

Keseluruhan 28 bilik di Tubotel dipecahkan kepada tiga jenis bilik. 11 bilik jenis tiub dibina dengan panorama menghadap laut manakala 15 tiub lagi memberikan pemandangan taman buatan. Baki dua bilik adalah kamar biasa (square room).

Sejak dibuka pada 1 Julai 2012, Tubotel telah menarik ramai golongan flashpacker. Mereka merupakan kumpulan backpacker yang lebih berduit berbanding pelancong bajet biasa. Sasaran pengunjung ialah individu berusia 18 hingga 25 tahun.

"Tubotel tidak direka untuk keluarga, orang tua dan kanak-kanak. Bilik air pula terletak di luar dan untuk kegunaan campuran setiap pengunjung. Justeru, ia mungkin kurang sesuai bagi sesetengah orang khususnya wanita.


PANDANGAN matahari terbenam dapat dilihat dari dalam tiub menghadap laut.


"Ia juga menjadi destinasi kebanyakan anak-anak muda Malaysia sebagai lokasi berhujung minggu. Bagaimanapun, tempat ini sebenarnya sesuai untuk mereka yang bercadang menginap untuk tempoh agak panjang.

"Kebanyakan tetamu Tubotel gemar menghabiskan masa di dalam tiub atau bersantai di gazebo restoran yang menghadap laut. Pasangan yang berbulan madu juga ramai," jelas pemilik Tubotel, Alexander Mark ketika ditemui Horizon di Langkawi baru-baru ini.

Idea

Menghurai permulaan Tubotel, Alexander atau mesra disapa Alex, 44, memberitahu pada awalnya ia dijadikan tapak gerai makan. Musim kurang pelancong menjejaskan perniagaan gerai makan Alex, ditambah risiko cuaca yang tidak menentu.

Bagi mengekalkan tapak asal, Alex melakukan kajian terperinci untuk membina sebuah pusat peranginan. Pada tahun 2011, lelaki yang berasal dari Austria itu membeli satu kolong yang ditempah khas daripada sebuah kilang simen di Ipoh, Perak.

Konsep penginapan dalam tiub itu dipinjam daripada Dasparkhotel di Austria, cetusan seorang arkitek bernama Andreas Strauss. Dedah Alex, selain unik, penggunaan kolong bagi menggantikan binaan kamar penginapan standard juga membantu penjimatan kos.

Setiap tiub dicat warna-warna terang dan ceria bagi membangkitkan keterujaan tetamu. Dinding tiub dilukis kartun-kartun popular termasuk adiwira Superman.

Hasil kerja artis dari New Zealand itu disempurnakan seorang lagi rakan Alex dari Malta yang menyumbangkan lukisan kreatif di hampir setiap sudut restoran.

Pesona dekorasi Tubotel diadun sempurna bersama latar semula jadi iaitu langit dan lautan. Komposisi dua komponen alam itu dapat dinikmati saat tetamu menikmati sajian restoran di Tubotel yang menawarkan hidangan Barat yang sederhana.


RESTORAN di Tubotel ini dikhususkan untuk tetamu mereka sahaja.


Bersih pulau

Sebagai penghargaan kepada tetamu, Tubotel turut menyediakan khidmat bot untuk ke pulau-pulau berhampiran secara percuma. Bagaimanapun, kunjungan tetamu ke pulau yang dilawati bukan untuk hiburan dan mandi-manda semata-mata.

Di bawah aktiviti yang dinamakan Eco Pirates itu, tetamu Tubotel yang menyertai program tersebut perlu membersihkan pulau yang ditandangi terlebih dulu.

Konsep lanun ekologi itu sangat menarik untuk dicuba berbanding pakej singgah pulau yang memadatkan pengunjung dengan tentatif normal seperti menyelam skuba dan memberi makan kumpulan ikan.

Sebagai lanun ekologi, tetamu Tubotel akan dibawa ke pulau berdekatan menggunakan sebuah bot lama. Bot berusia 50 tahun itu dibeli Alex pada harga RM500 sebelum diubah suai menjadi kenderaan air klasik, mirip bot dalam filem Life of Pi.

Memandangkan ia bot lama, waktu yang diambil untuk tiba ke destinasi juga agak lambat. Perjalanan dari Tubotel ke Pulau Beras Basah misalnya, memakan masa kira-kira satu jam.

Ia bertolak dari jeti Tubotel pada pukul 11 pagi dan pulang menjelang 4 petang. Aktiviti tersebut dilakukan secara harian kecuali Jumaat.

"Langkawi dikelilingi 99 pulau tropika. Jumlah itu menyulitkan penjagaan kebersihan setiap pulau. Dengan cara ini, kami dapat membantu meringankan kerja-kerja pembersihan laut di sekitar Langkawi dan menyumbang kepada pemulihan ekosistemi," jelas Alex yang telah menetap hampir 20 tahun di Malaysia dengan 10 tahun daripadanya di Langkawi.

Syurga membeli-belah Vietnam

Posted:

Syurga membeli-belah Vietnam

Syurga membeli-belah Vietnam


SALAH sebuah kilang kain yang dilawati penulis dan rakan-rakan.


PERCUTIAN tanpa rencana bersama kenalan yang ingin memulakan perniagaan kain membawa penulis ke Vietnam. Sebelum berangkat, pelbagai versi cerita yang menakutkan diberitahu oleh rakan-rakan yang pernah berkunjung di negara itu.

Antaranya, kucing dan anjing jarang dilihat berkeliaran di jalanan berikutan ia sebahagian daripada sumber protein masyarakat di negara tersebut.

Sejenak memikirkan perkara itu membuatkan bulu roma menegak di seluruh tubuh badan. Bagaimanapun, keterujaan penulis untuk melihat negara yang dikenali sebagai syurga kain dalam kalangan wanita itu tidak pernah luntur.

Alhamdulillah, dengan bajet bawah RM2,000, kehidupan selama empat hari tiga malam di Vietnam umpama jutawan. Masakan tidak, pertama kali memegang duit jutaan nilainya selepas ditukar kepada mata wang Vietnam Dong (VND).

Walapun jumlah wang tunai sebanyak VND12,875.667 terselit dalam dompet penulis, setiap kali tiba waktu makan, dilema berjimat-cermat pasti menghantui diri.

Makanan halal

Agak sukar untuk mencari sumber makanan halal di Vietnam. Bagi satu set makanan tengah hari lazimnya mencecah RM20.

Sehinggakan penulis terpaksa mengubah corak pemakanan iaitu sehari sekali sahaja di gerai mi sup berdekatan Hotel Hoang Hai Long yang menjadi tempat penginapan penulis sepanjang berada di Vietnam.

Jika kebanyakan pelancong sudah mula sibuk pada hari pertama berjalan di lokasi percutian, lain kisahnya bagi penulis dan rakan-rakan.

Kami sekadar menghabiskan masa di sekitar hotel yang secara kebetulan berdekatan dengan Pasar Ben Thanh. Suasana di dalam pasar berkenaan terlalu gamat dengan suara peniaga mempromosikan barangan masing-masing.

Malah ada peniaga dengan selamba menarik tangan pelanggan semata-mata mahu menjual produk mereka. Perasaan tidak selesa mula menghantui diri.

Namun, mereka bijak memujuk pelanggan sehingga barangan mereka dijual. Ada sahaja bahasa manis yang digunakan. Majoriti peniaga di situ adalah dalam kalangan wanita.

Membeli-belah di sekitar Pasar Ben Thanh umpama perang saraf antara peniaga dan pelanggan. Lazimnya, harga yang diletakkan sangat tinggi, tetapi jika bijak bermain kata-kata, anda mampu membeli sepasang telekung pada harga RM25 iaitu separuh daripada harga asal.


RUTIN pagi masyarakat Vietnam sebelum memulakan tugas harian ialah minum kopi.


Terdapat juga peniaga yang fasih berbahasa Melayu, bagaimanapun kebanyakan sesi membeli-belah penulis dan rakan-rakan menggunakan kalkulator sebagai alat komunikasi utama.

Caranya mudah. Pilih barang yang anda minat kemudian nyatakan harga pada kalkulator. Sekiranya peniaga berkenaan enggan, tinggalkan gerai berkenaan dan dia pasti mengejar seterusnya bersetuju dengan harga yang ditawar.

Tetapi awas. Sekiranya persetujuan dicapai, anda perlu membeli barangan berkenaan.

Oleh kerana tujuan asal rombongan untuk mencari kain pasang, perkenalan singkat bersama seorang penduduk tempatan yang juga pemandu pelancong membawa kami ke pelbagai lokasi kilang kain di sekitar Ho Chi Minh.

Borong

Setiap kilang ini hanya menjual kain dengan konsep borong. Terdapat juga baju kurung yang dijual serendah RM50 dengan pelbagai hiasan manik.

Lazimnya harga baju seperti itu di Malaysia dijual sehingga RM200 atau lebih. Bayangkan sepasang kain kapas berkualiti hanya berharga RM25 sahaja.

Sepanjang melawat di kilang tersebut, duit penulis bagaikan air yang sedang mengalir. Walaupun kebanyakan kain khas untuk wanita, tetapi pelbagai pilihan yang ada membuatkan penulis rambang mata.

Selepas menyedari duit dipoket semakin susut, kami menenangkan perasaan dengan menghirup kopi asli Vietnam.

Kami menikmati kopi tersebut menerusi peniaga kopi bermotosikal yang lalu di hadapan hotel kami menginap. Harganya RM3.50 secawan.

Hari-hari terakhir di Vietnam dihabiskan dengan melawat Terowong Cu Chi yang terletak kira-kira 70 kilometer (km) dari bandar Ho Chi Minh.

Menurut pemandu pelancong, rangkaian terowong bawah tanah tinggalan Perang Vietnam itu sepanjang 200 km.

Sebelum terbang ke Malaysia pada pukul 8 malam mengikut waktu tempatan, kami menghabiskan masa di Muzium Perang Vietnam.

Pada pendapat penulis, Vietnam adalah lokasi percutian bagi mereka yang gemar membeli-belah.

Keunikan Hotel De'Art

Posted:

Keunikan Hotel De'Art

Keunikan Hotel De'Art

Oleh AHMAD ISYAFIQ MAD. DESA


IKON Hollywood seperti Lady Gaga turut menjadi tema di Hotel De'Art.


HANYA menggunakan kertas dinding, pemilik Hotel De'Art, Shah Alam, Selangor berjaya memuaskan hati pelanggan dengan pelbagai tema terdiri daripada selebriti, kehidupan diraja dan mewah termasuk karakter kartun popular.

Antara tema yang sering menjadi pilihan pengunjung terutama dalam kalangan keluarga ialah Hello Kitty yang menyediakan dua buah katil pelamin pada harga RM218 semalam.

Menggunakan sepenuhnya warna merah jambu sebagai hiasan dalaman ruangan bilik itu, perasaan yang muram berubah ceria ketika berada di ruangan bilik tersebut.

Demikian harapan, pemilik hotel tersebut, Jenny Liow kepada setiap pelanggan yang menghabiskan masa di hotelnya itu.

Jenny berkata, setiap kertas dinding yang digunakan diimport khas dari China dan Korea kerana faktor kualiti selain corak yang pelbagai.

Malah perabot terutama tilam juga diimport dari China kerana ukiran yang menarik dan lebih mudah disepadankan dengan setiap tema di semua bilik.

Lebih menarik, Jenny memberitahu, setiap tema pada bilik tersebut adalah idea yang lahir tatkala memilih kertas dinding untuk dihias di penginapan tersebut.

"Idea untuk membuka hotel ini lahir kerana saya sering berkunjung ke luar negara seperti Eropah dan saya teruja menyaksikan keunikan setiap negara yang dikunjungi.

"Oleh itu, saya lanjutkan cadangan ini kepada bapa saya. Pada mulanya dia agak sukar menerima konsep hotel ini, tetapi sejak dibuak saya menerima banyak maklum balas positif," katanya ketika ditemui di Shah Alam, Selangor, baru-baru ini.


SAAT melangkah masuk ke ruang menunggu, pelanggan dapat menyaksikan keunikan hotel ini.


Mengulas lanjut, terdapat juga pengunjung yang sering bertukar pandangan dan memberikan idea untuk mempelbagaikan lagi tema di bilik sedia ada.

Katanya, kebanyakan pelanggannya terdiri daripada penduduk di sekitar Shah Alam dan Klang yang mahu merehatkan minda mereka.

"Pasangan pengantin baharu juga memilih hotel kami untuk berbulan madu. Ada juga penduduk sekitar yang bermalam di sini untuk lari seketika daripada tekanan kerja.

"Saya mahu pelanggan berasa selesa dan seronok saat menginap di sini," ujarnya yang turut menyarankan pasangan baru berkahwin memilih tema Breakfast at Tiffany's sekiranya mahu menginap di Hotel De'Art.

Romantik

Dihias dalam suasana romantik diinspirasikan daripada filem romantik komedi lakonan Audrey Hepburn, Breakfast at Tiffany's menyajikan suasana rehat seakan-akan berada dalam set filem itu.

Kertas dinding berwarna hitam dan putih serta potret Audrey Hepburn menghidupkan lagi suasana set filem tersebut. Harga yang ditawarkan ialah RM158 semalam.

Selain menyediakan lokasi penginapan yang selesa hotel bertaraf dua bintang itu turut menyediakan kemudahan tempat letak kereta khas termasuk kemudahan WiFi 24 jam.

Mengulas lanjut, graduan Ijazah Perubatan dan Pembedahan Univesiti Dundee, Scotland itu berkata, dia bakal membuka premis kedua Hotel De'Art penghujung tahun ini dengan konsep hiasan Eropah sepenuhnya.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved