Khamis, 20 Mac 2014

Kosmo Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Hiburan


Kini lebih selesa bertiga

Posted:

Kini lebih selesa bertiga

Kini lebih selesa bertiga

PENGALAMAN yang dilalui oleh Achey serta kumpulan Bocik yang dianggotai Fad dan Abam ketika berkecimpung dalam program realiti berbentuk komedi bukanlah sesuatu yang baharu.

Bagaimanapun, nasib dilihat menyebelahi mereka setelah menyertai program Bintang Mencari Bintang (BMB) musim pertama terbitan TV3 pada tahun lalu. Achey yang merupakan anak didik Harun Salim Bachik muncul juara, manakala Bocik yang mendapat bimbingan Afdlin Shauki pula dinobatkan sebagai naib juara.

Ternyata penyertaan Achey dan Bocik dalam pertandingan komedi tidak terhenti setakat itu sahaja. Selepas dikenali menerusi BMB, mereka terpilih pula untuk bertanding dalam Maharaja Lawak Mega (MLM) 2013 dan membentuk kumpulan Bocey.

Biarpun baru kali pertama bergandingan bersama-sama, kemunculan mereka dalam pertandingan tersebut telah membuahkan hasil sehingga muncul pemenang tempat ketiga setelah tewas kepada kumpulan Sepahtu dan Shiro.

Berkesempatan bertemu dengan Bocey semasa majlis pelancaran program BMB musim kedua yang berlangsung di SACC Mall, Shah Alam, Selangor minggu lalu, ketiga-tiganya menceritakan tentang perancangan masing-masing.

Menurut Achey, dia sama sekali tidak menyangka bahawa keputusan yang dibuat untuk bergabung dengan kumpulan Bocik memberikan impak tersendiri serta mampu menarik perhatian peminat.

Ujarnya, memandangkan sebelum ini dia bergerak secara solo dalam program BMB, sudah tentu masa yang lebih banyak diperlukan bagi mereka mendapatkan keserasian apabila beraksi secara berkumpulan.

"Hubungan saya dengan Fad dan Abam sudah mula akrab sejak kami menyertai BMB lagi. Meskipun saling bersaing, tetapi kami selalu lepak bersama serta berkongsi idea dan pandangan.

"Kemudian saya juga pernah memasang niat dan merancang untuk bergabung dengan mereka. Apabila saya menyatakan perkara tersebut kepada Fad dan Abam, tidak sangka pula mereka turut mempunyai keinginan yang sama," ujar pemilik nama sebenar Mohd. Nasir Hamza itu.

Jelas Achey, pada mulanya ia sekadar niat sahaja dan dia sendiri tidak meletakkan harapan yang tinggi untuk bergabung. Malah, selepas berakhirnya BMB, dia dan Bocik membawa haluan masing-masing dengan memenuhi undangan membuat persembahan yang diterima.


AKSI lucu yang ditampilkan oleh Bocik ketika bersaing dalam BMB pada tahun lalu sentiasa dinantikan oleh peminat.


Ujarnya, niat tersebut akhirnya menjadi kenyataan setelah mereka dipilih menyertai pertandingan MLM 2013. Malah, idea gabungan sebagai satu kumpulan turut dicetuskan oleh sifu mereka sendiri ketika menyertai BMB dahulu iaitu Afdlin dan Harun setelah melihat potensi yang dimiliki.

"Kami tidak menyangka bahawa Afdlin dan Harun mencadangkan supaya kami bergabung dan akhirnya terbentuklah Bocey. Menariknya, kami bersaing dengan sifu sendiri iaitu kumpulan Boboi dalam MLM 2013.

"Namun begitu, matlamat kami menyertai pertandingan tersebut bukanlah sekadar bersaing semata-mata kerana ia akan memberikan lebih banyak tekanan. Asalkan penonton terhibur dengan persembahan Bocey, ia sudah memadai buat kami," ujarnya.

Dalam pada itu, pelawak kelahiran Segamat, Johor itu turut berterima kasih kepada program BMB yang telah membuka ruang kepada dirinya untuk berkecimpung dalam bidang seni secara lebih serius.

"Sebelum ini saya pernah menjalani uji bakat pertandingan realiti seperti Raja Lawak dan Mentor, tetapi menerusi BMB barulah saya dapat menampilkan kebolehan sebenar sehingga muncul sebagai juara," ujarnya yang pernah menjadi seorang mekanik sebelum menyertai BMB.

Berbeza pendapat

Memandangkan baru kali pertama bergandingan bersama, Fad atau nama sebenarnya Muhamad Fadzlie Mohd. Nizam tidak menafikan terdapat sedikit kesukaran sewaktu Bocey membuat persembahan pada peringkat awal saingan.

Apatah lagi, Bocey tidak diletakkan sebarang harapan yang tinggi untuk mara lebih jauh dalam MLM 2013. Kesukaran yang dialami itu telah dapat diatasi dengan hasil usaha keras mereka.

"Tidak dinafikan hubungan kami sudah rapat sejak menyertai BMB dahulu, tetapi bukan mudah buat kami mendapatkan keserasian. Lagipun ketika itu kami tidak mampu melihat sejauh mana Bocey dapat beraksi sebagai sebuah kumpulan.

"Terdapat juga perbezaan pendapat apabila masing-masing memberikan idea, namun ia langsung tidak melemahkan semangat kami dan ia membuatkan hubungan saya, Achey dan Abam menjadi lebih erat," jelasnya.

Sementara itu, ketika ditanya pandangannya sama ada mahu dikenali sebagai Bocik atau Bocey, Fad memberitahu, dia tidak kisah sekiranya peminat memanggilnya dengan kedua-dua nama tersebut.

Tegasnya, meskipun peminat lebih mengenali diri mereka bertiga sebagai kumpulan Bocey, dia menyatakan bahawa Bocik tidak pernah berkubur sama sekali dan akan terus menggunakan nama Bocik jika diundang membuat persembahan berdua dengan Abam.

BOCEY bakal tampil dengan filem sulung mereka berjudul Kawan Aku Mati Dalam Rumah Sewa.


"Saya akui sekarang ini semakin selesa apabila dapat beraksi secara bertiga, namun kami tidak akan menolak rezeki yang diberikan sekiranya tawaran itu untuk Achey seorang atau cuma membabitkan Bocik.

"Jadi, kami tidaklah terikat dengan Bocey semata-mata kerana tidak semua tawaran membabitkan kami bertiga. Lagipun ia memberi kami peluang yang lebih luas untuk mengembangkan kerjaya yang diceburi ini," ujarnya.

Bahan jenaka

Apabila melihat kepada persembahan yang ditampilkan oleh Bocey, sudah tentu paling menjadi tumpuan penonton ialah Abam lantaran dirinya memiliki fizikal yang besar sehingga kerap menjadi bahan jenaka oleh Achey dan Fad.

Namun begitu, pemilik nama sebenar Syed Umar Mokhtar Syed Mohd. Ridzuan itu beranggapan ia merupakan sesuatu perkara yang normal dan tidak salah sekiranya ia boleh dijadikan humor untuk menghiburkan penonton.

"Bohonglah kalau saya katakan tidak pernah berasa kecil hati dahulu, cuma saya berpegang pada prinsip bahawa apa yang dilakukan itu sekadar lawak semata-mata dan perlu bersikap terbuka.

"Biasanya, kami selalu mengamalkan supaya saling bermaafan antara satu sama lain setelah selesai membuat persembahan agar masing-masing tidak berkecil hati dan itu merupakan langkah paling berkesan untuk kebaikan bersama," ujarnya.

Bercerita tentang kehidupan yang dilaluinya sekarang ini, Abam menyatakan dirinya sudah tidak bebas lagi seperti dahulu. Misalnya, jika pergi ke sesuatu tempat dia akan di kelilingi oleh peminat.

"Kalau dahulu saya bebas berpakaian untuk pergi ke mana-mana sahaja, kini saya lebih menitikberatkan tentang penampilan diri. Perkara tersebut perlu dijaga dan tidak sesuai sekiranya tampil dengan gaya terlalu ringkas," jelasnya.

Mengenai aktiviti seni terbaharunya pula, Abam ketika ini sedang sibuk menjalani penggambaran filem berjudul Hantu Bungkus Ikat Tepi terbitan Metrowealth yang turut dibintangi Nora Danish dan kumpulan Jambu.

Fuying, Sam ingin tembusi pasaran Melayu

Posted:

Fuying, Sam ingin tembusi pasaran Melayu

Fuying, Sam ingin tembusi pasaran Melayu

Oleh HARYATI KARIM

FUYING (kiri)dan Sam menjadikan penyanyi Soo Wincci sebagai idola mereka untuk menembusi pasaran Melayu.


DUA jejaka kacak, Fuying dan Sam mula menyimpan impian untuk bergelar seorang penyanyi ketika usia belasan tahun. Akhirnya, pada Disember 2012, Fuying atau nama sebenarnya Ong Fu Ying, 21, dan Sam Chin Neng (Sam), 24, tampil dalam kumpulan duo dengan album Love Protection.

Berjaya meraih perhatian peminat, di bawah label Halo Music (M) tahun ini mereka lahir dengan album Love & Dream.

"Kami bermula daripada bawah dan sekarang kami sudah mempunyai peminat tersendiri. Album kami sepenuhnya dalam bahasa Mandarin tetapi kami yakin, kami juga mempunyai peminat Melayu kerana ramai orang Melayu sudah boleh berbahasa Mandarin.

"Buktinya, jika kami buat persembahan, ada peminat Melayu yang akan menyanyi bersama-sama kami. Melihat situasi itu telah membakar semangat kami untuk meluaskan lagi pengaruh kami terhadap peminat Melayu," kata Fuying.

Meskipun belum berkesempatan untuk merakam sebarang lagu berbahasa Melayu, jelas Fuying, jika diberi peluang dan ruang mereka teringin merakamkan sebuah lagu berbahasa Melayu.

"Kami sedar untuk mempunyai kelompok peminat Melayu, kami harus mempunyai lagu dalam bahasa Melayu seperti mana yang dilakukan oleh idola kami iaitu Soo Wincci.

"Dia bermula daripada bawah dan sekarang ramai orang Melayu mengenalinya. Kami ingin berjaya sepertinya tetapi sebelum itu, kami harus mempertingkatkan bahasa Melayu kami sendiri," ujar Fuying.

Selain Malaysia, kumpulan duo ini juga merancang untuk meluaskan kerjaya seni mereka ke luar negara.

"Halo Music mempunyai beberapa cawangan di negara luar. Sasaran kami bukan hanya peminat di Malaysia tetapi juga kami mahu menembusi pasaran antarabangsa.

"Sebagai permulaan Halo Music di Taiwan telah mengatur strategi promosi untuk kami popular di sana. Peringkat permulaan kami diberi peluang menjadi duta untuk satu produk makanan ringan di sana.

"Walaupun kami tidak segera popular tetapi secara tidak langsung dapatlah kami mencipta nama perlahan-lahan di Taiwan. Jika tiada halangan kami akan menghasilkan album penuh khusus untuk peminat dan pasaran di sana," kata Fuying yang boleh mencipta lagu sendiri.

Tidak hanya mahu bergelar penyanyi, pasangan duo ini turut menceburi bidang lakonan dan bakal ke lokasi penggambaran filem The Dream Boyz tidak lama lagi.

Tegas mereka, meskipun bidang lakonan agak berbeza daripada bidang nyanyian, rezeki yang datang tidak harus ditolak sebaliknya kepercayaan yang diberi harus dilaksanakan sebaik mungkin.

"Memang minat utama kami adalah menyanyi tetapi kami mahu menjadi artis yang versatil. Kami mahu membuktikan kami artis berbakat dan mampu lakukan apa sahaja selain daripada menyanyi.

"Melalui filem The Dream Boyz ini, kami harap dapat membuka mata lebih ramai peminat untuk terus menyokong kami," ucap Fuying sambil dipersetujui oleh Sam.

Harapan mereka, suatu hari nanti mereka mampu mengadakan sebuah konsert berskala besar di Malaysia dan luar negara.

"Tanyalah mana-mana penyanyi, rasanya itulah harapan terbesar mereka. Saya harap suatu hari nanti kami akan popular dan mampu mengadakan konsert untuk menghiburkan peminat.

"Sebelum mampu mengadakan konsert sendiri, kami harus berusaha keras dan harap peminat akan terus memberi sokongan kepada kami," tutur Sam sambil menutup bicara.

Itu gambar enam tahun lepas - Tauke

Posted:

Itu gambar enam tahun lepas - Tauke

Itu gambar enam tahun lepas - Tauke

Oleh KHAIRUL AMRI HASSAN

BAGI mengelakkan dirinya terus dilanda dengan kontroversi, Tauke menyatakan dia lebih berhati-hati untuk bergambar dengan sesiapa agar tidak timbul sebarang salah faham.


RABU lalu tersebar beberapa keping foto aksi mesra anggota kumpulan Jambu, Tauke bersama dua orang wanita berpakaian seksi yang dirakamkan di sebuah kelab malam.

Menerusi foto-foto yang telah disebarkan oleh sumber yang tidak diketahui, Tauke dilihat berpelukan bersama seorang gadis yang hanya memakai baju singlet putih manakala gadis yang memakai baju tiub biru memeluknya dari sisi.

Penyebaran foto-foto tersebut sekali gus mengundang pelbagai spekulasi peminat Tauke dan mendakwa pelawak terkenal itu kaki perempuan dan suka bersosial.

Tauke pernah tiga kali berkahwin dan menerusi perkahwinan pertama dan keduanya, Tauke dikurniakan enam orang anak.

Sementara perkahwinan ketiganya bersama seorang model sambilan putus di tengah jalan selepas dua bulan berkahwin sekitar awal tahun 2012.

Kosmo! mendapatkan penjelasan lanjut daripada Tauke dan ikuti perbualan berikut.

KOSMO!: Benarkah dakwaan yang timbul berkenaan tersebarnya beberapa keping foto Tauke sedang bersosial bersama dua orang wanita di sebuah kelab malam baru-baru ini?

TAUKE: Saya tidak nafikan itu adalah saya tapi gambar-gambar itu dirakamkan sekitar enam tahun lalu sebelum saya mendirikan rumah tangga. Benar setiap orang melakukan kesilapan dan saya mengakui kesilapan tersebut. Masing-masing ada kehidupan lampau dan adalah tidak adil untuk orang di luar sana menjatuhkan hukuman ke atas saya hanya kerana tersebarnya gambar-gambar itu.

Boleh gambarkan situasi sebenar foto-foto itu dirakamkan sekitar enam tahun lalu itu?

Gambar itu dirakam sekitar majlis selepas tamat penggambaran sebuah filem dan dua gadis itu merupakan peminat saya. Takkan pula saya mahu menolak kalau peminat mahu bergambar dengan saya, nanti dikatakan sombong pula. Manakala, lelaki yang berdiri di belakang saya pula merupakan salah seorang krew produksi filem berkenaan.

Bagaimanakah perasaan Tauke apabila foto-foto lampau anda disebarkan dan mengundang persepsi negatif banyak pihak?

Memang marah dan terkilan tapi saya sudah lali, saya percaya rezeki di tangan Tuhan. Sebelum ini pun banyak kali kes sebegini dikaitkan dengan saya cuma saya tidak boleh terlalu cepat melatah melainkan abaikan saja. Keluarga dan orang sekeliling saya tahu saya bukan individu sebegitu. Saya melihat perkara ini dalam sudut positif, mungkin impaknya orang akan lebih mengenali saya selepas ini.

Apabila foto-foto itu tersebar, Tauke dilabelkan seorang lelaki yang gemar bersosial dan kaki perempuan. Komen anda?

Saya sudah lama tidak ke kelab malam dan itu gambar-gambar masa lampau saya. Mungkin suatu masa dulu saya akan memuat naik foto saya bersama teman wanita baharu untuk berkongsi dengan peminat. Tapi ada pihak yang tidak faham akan nampak saya seorang kaki perempuan, padahal saya berkongsi perjalanan hidup saya atas dasar menghormati permintaan peminat.

Siapakah yang Tauke rasakan dalang di sebalik penyebaran foto-foto berkenaan?

Kalau dia adalah rakan saya dalam dunia seni, mungkin takut dengan bayang-bayang sendiri. Kalau dia orang luar atau bekas kekasih saya, mungkin niatnya mahu menjatuhkan saya.

Apakah pengajaran yang diperoleh selepas timbul perkara (penyebaran foto-foto sosial) itu?

Selepas ini saya akan lebih berhati-hati apabila bergambar dengan sesiapa saja. Malah, di laman sosial saya pun tidak banyak foto peribadi yang saya muat naik kerana risau serangan itu akan terkena pihak lain. Saya tidak paranoid untuk berkongsi kisah peribadi saya selepas ini tapi mungkin akan ada perkara yang perlu saya tapis.

Jika tidak keberatan, sudi kongsikan perkembangan terkini Tauke dalam bidang hiburan?

Saya baru selesai penggambaran filem Hantu Bungkus Ikat Tepi dan sedang menantikan tayangan filem Mana Mahu Lari dan Abang Long Fadil tidak lama lagi.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved