Selasa, 18 Mac 2014

Kosmo Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Hiburan


Ingin anak selepas setahun

Posted:

Ingin anak selepas setahun

Ingin anak selepas setahun


ARIL mengakui menghadapi cabaran merindui isterinya yang bertugas sebagai pramugari Saudi Arabian Airlines.


SAMA cantik, sama padan. Itulah gambaran yang dapat diberikan sewaktu menyaksikan persandingan antara penyanyi dan penyampai radio, Khairil Azam Pilus atau Aril Pilus dengan isterinya, Puteri Erma Edlinda Megat Aminuddin.

Biarpun majlis resepsi hanya diadakan selepas tiga bulan kedua-duanya disatukan sebagai pasangan suami isteri, tetapi ia bukanlah satu halangan untuk mereka diraikan dalam majlis yang cukup meriah dengan kehadiran keluarga, saudara-mara dan sahabat handai.

Aril yang ditemui berkata, majlis resepsi terpaksa diadakan dalam tempoh yang agak lewat setelah majlis pernikahan memandangkan dia dan isteri agak sibuk dengan kerjaya masing-masing.

"Tidak kisah cepat atau lambat, hasrat kami untuk mengadakan majlis resepsi akhirnya terlaksana. Lagipun majlis ini memberi peluang kepada mereka yang tidak dapat hadir semasa majlis pernikahan kami dahulu.

"Biarpun diraikan dalam tempoh yang agak lewat, namun saya dan isteri masih merasakan yang kami ini seperti seorang pengantin baharu," ujarnya yang merupakan penyampai radio Era FM.

Bercerita mengenai kehidupannya selepas berumah tangga pula, Aril menyatakan tidak banyak perbezaan yang ketara, kecuali tanggungjawabnya kini lebih besar kerana sudah bergelar suami.

Bagaimanapun, sedikit cabaran yang terpaksa dilaluinya memandangkan sesekali terpaksa berjauhan dengan isteri tercinta yang bertugas di awan biru sebagai pramugari syarikat penerbangan Saudi Arabian Airlines.


TIARA JACQUELINA dan Aznil Nawawi turut hadir meraikan pasangan pengantin.


"Sebagai pengantin baharu, sudah tentu akan timbul perasaan rindu yang sangat mendalam apabila kami berjauhan dan ia juga sedikit memberi tekanan buat diri saya.

"Namun begitu, segala tekanan itu akan dapat diatasi kalau sentiasa dekatkan diri dengan Allah dan itulah yang sering saya lakukan apabila bersendirian tanpa isteri di sisi kerana sedang menjalankan tugas," ujarnya.

Sementara itu, apabila ditanya tentang perancangan untuk mendapatkan cahaya mata pula, pelantun lagu Menatap Matamu itu mengakui dia dan isteri belum bersedia buat masa ini.

Memandangkan kedua-duanya sedang sibuk memberi tumpuan terhadap kerjaya masing-masing, ia sedikit menghalang untuk mereka mendapatkan anak dalam tempoh yang agak cepat.

"Kalau ditanya tentang anak, apa yang boleh saya katakan mungkin selepas setahun perkahwinan barulah kami bersedia. Seboleh-bolehnya biarlah setelah isteri saya dapat menetap terus di Malaysia.

"Hendak berbulan madu juga tidak sempat kerana kesibukan masing-masing, apatah lagi isteri kerap menetap di Arab Saudi. Perancangan itu memang ada, cuma kena lihat jadual masing-masing terlebih dahulu," jelasnya.

Penyampai radio

Selain dikenali sebagai seorang penyanyi, Aril juga kini bertugas sebagai seorang penyampai radio di stesen Era FM dengan mengendalikan segmen MeleTOP 40 Era setiap hari Isnin hingga Jumaat pada pukul 8 hingga 12 tengah malam.


PASANGAN mempelai ceria bersama rakan-rakan yang hadir memeriahkan majlis persandingan mereka.


Meskipun statusnya kini sebagai seorang suami, Aril memberitahu, ia bukanlah satu penghalang yang besar buat dirinya apabila terus ditugaskan pada waktu malam.

"Setakat ini saya tidak mengalami sebarang masalah yang besar untuk meneruskan tanggungjawab yang diberikan oleh pihak Era FM dan akan terus mengendalikan tugas yang diberikan seperti biasa.

"Lagipun, isteri juga selalu bertugas di awan biru dan kerap berada di Arab Saudi sekarang. Jadi, biasanya selepas bertugas di konti radio, kami akan berhubungan menerusi telefon," ujarnya.

Selain itu, dia juga menyatakan kariernya sebagai penyanyi akan diteruskan seperti biasa memandangkan itu merupakan minatnya yang paling utama serta mula dikenali ramai menerusi bidang nyanyian.

Tidak halang

Memandangkan ketika ini negara sedang digemparkan dengan isu pesawat MH370 yang hilang tanpa dikesan dan masih tidak ditemui sehingga kini, Aril berkata, dia sesekali tidak menghalang isterinya untuk meneruskan kerjaya sebagai pramugari.

Menurutnya, sebagai suami dia sentiasa menyokong kerjaya yang menjadi pilihan Puteri, tetapi pada masa sama akan selalun mendoakan keselamatan isterinya setiap kali menjalankan tugas.

"Sejak kami belum berkahwin lagi saya tidak kisah atau menghalang kerjaya isteri, malah sentiasa memberikan galakan kepadanya agar terus berjaya dalam bidang yang diceburinya. Lagipun, setiap pekerjaan itu memang ada risikonya.

"Berkenaan dengan soal berjauhan pula tidak dinafikan perasaan rindu itu merupakan cabaran paling hebat yang perlu dihadapi, tetapi ia sebenarnya dapat mengeratkan lagi hubungan kami," jelasnya.

Dalam pada itu, Aril juga meminta supaya dihentikan segera semua spekulasi yang dibuat oleh pihak tidak bertanggungjawab berkenaan dengan kehilangan pesawat MH370 yang masih lagi menjadi misteri sehingga kini.

"Perbuatan sebegini sepatutnya dielakkan demi menjaga hati keluarga penumpang dan anak kapal pesawat berkenaan. Lebih baik kita semua terus berdoa agak mereka berada dalam keadaan selamat," tegasnya.

Amyra sedih dituduh tak berdisiplin

Posted:

Amyra sedih dituduh tak berdisiplin

Amyra sedih dituduh tak berdisiplin

Oleh HARYATI KARIM
haryati.karim@kosmo.com.my


SELEPAS Dazrin dibelenggu kontroversi masalah disiplin di set penggambaran drama, kini ia 'berjangkit' pula kepada Amyra.


NAMA pelakon baharu yang semakin mendapat tempat di hati peminat sejak membintangi drama Jodoh dan Ku Cinta Kau Seorang, Amyra Rosly, 23, tiba-tiba menjadi sebutan.

Dalam laporan sebuah akhbar mingguan pada minggu lalu, pelakon popular, Fasha Sandha dikatakan naik angin dan meninggalkan lokasi penggambaran drama Baju Raya Yaya kerana terpaksa menunggu selama tiga jam selama tiga hari atas kelewatan Amyra.

Fasha yang terkenal sebagai pelakon berdisiplin dan menepati waktu itu meminta pelakon itu menepati masa dan menghormati pengarah.

Sebelum Amyra, Fasha juga pernah menyelar tunang Amyra, pelakon, Dazrin Kamaruddin kerana masalah disiplin ketika sama-sama berlakon dalam drama bersiri Miranda.

Bagai terkena badi tunang sendiri, masalah yang sama datang kepada Amyra ketika namanya sedang meningkat naik.

Enggan memperbesarkan isu ini, Amyra bagaimanapun menafikan dirinya mempunyai masalah disiplin kerana sepanjang bergelar pelakon dalam tempoh setahun lebih, tidak pernah namanya dihambat kontroversi kerana isu disiplin.

Bagi mendapatkan penjelasan lanjut, ikuti temu bual Kosmo! bersama pelakon jelita ini.

Kosmo!: Adakah benar anda mempunyai masalah disiplin sehingga menyebabkan Fasha Sandha meninggalkan lokasi penggambaran?

AMYRA: Sejujurnya saya tidak mahu lagi bercakap tentang hal ini kerana semuanya sudah selesai. Pihak produksi tahu hal yang sebenarnya cuma saya sedih dituduh tidak berdisiplin sedangkan saya tidak pernah menimbulkan sebarang masalah sepanjang bergelar pelakon. Saya ada ramai yang saksi yang tahu cara kerja saya.

Maknanya anda menafikan kontroversi artis tidak berdisiplin itu?

Sebenarnya, ada yang salah dalam artikel yang dikeluarkan oleh akhbar tersebut pada Ahad lepas. Kesalahan yang dikatakan itu tidak benar kerana sepanjang lapan hari penggambaran drama Baju Raya Yaya, saya tidak pernah lewat. Saya berurusan dengan penolong pengarah tentang call time, mereka akan memberitahu bila saya harus berada di lokasi penggambaran kerana saya tidak perlu menunggu lama. Bila isu ini keluar saya rasa kelakar.

Bagaimanakah isu ini boleh timbul jika tiada sebarang masalah?

Saya tidak tahu di mana kesalahan saya apabila dikatakan lewat berkali-kali. Sedangkan setiap kali saya tiba di set penggambaran, pengarah tidak memerlukan saya dalam keadaan tergesa-gesa. Kenyataan saya sering datang lambat seperti ingin menjatuhkan saya. Jika pelakon senior lambat tidak pula dihebohkan, apabila terkena kepada saya tiba-tiba ia meletup seperti masalah dunia.

Apakah perasaan anda apabila dikaitkan kontroversi yang sama seperti tunang anda Dazrin?

Sedih memanglah sedih sebab persepsi orang terhadap saya terus berubah sedangkan mereka tidak mengenali saya secara dekat. Tunang saya (Dazrin) pun pernah kena perkara yang sama dengan Fasha dan saya ambil apa yang berlaku sebagai pengajaran, tidak mungkin saya mengulangi perkara yang sama. Sebagai orang baharu, saya terima sahaja dan tidak simpan dalam hati.

Bagaimanakah hubungan anda dengan Fasha selepas isu ini ditimbulkan?

Dalam drama itu, kami bergandingan sebagai adik-beradik dan hubungan saya dengan dia sepanjang penggambaran sangat baik. Sebab itu bila isu ini timbul, saya rasa pelik dan agak terkejut.

Adakah kerjaya lakonan anda terjejas kerana kontroversi ini?

Alhamdulillah, setakat ini kerjaya saya masih berjalan seperti biasa tidak ada apa yang menganggu. Cuma saya yakin, jika kontroversi ini terus diperkatakan ia akan menggugat kerjaya saya pada masa hadapan. Apa yang saya harapkan, jika anda tidak mengenali saya janganlah terus menghukum. Sebagai pelakon saya tidak mahu dikenali dengan kontroversi sebaliknya mahu dikenali dengan mutu kerja yang baik.

Bilakah anda dan Dazrin akan berkahwin?

Kami bertunang pada bulan Ogos tahun lalu, perancangan tentang perkahwinan saya tidak boleh beritahu kerana kami belum ada tarikh lagi. Buat masa sekarang, kami hormati kerjaya masing-masing terlebih dahulu, jika ada jodoh kami tetap akan berkahwin.

Mesej tersirat Jual Ubat

Posted:

Mesej tersirat Jual Ubat

Mesej tersirat Jual Ubat

Oleh MOHD. IZUAN ROSELI

KHALID SALLEH merupakan pengarah tunggal teater Jual Ubat.


MENGABDIKAN seluruh kehidupannya untuk memperjuangkan seni teater tanah air, Khalid Salleh sememangnya merupakan salah seorang aktor terbaik negara.

Dan ia terbukti dengan kejayaannya menjadi pelakon kedua selepas allahyarham Tan Sri P. Ramlee yang sukses meraih Anugerah Pelakon Lelaki Terbaik pada Festival Filem Asia Pasifik.

Terbaharu, dia membuktikan daya lakonannya itu masih utuh dari segi kewibawaan dengan muncul sebagai tonggak utama teater monolog Jual Ubat yang dipentaskan di Istana Budaya baru-baru ini.

Teater yang berlangsung selama dua jam itu diisi sebaik mungkin dengan mesej sama ada secara terus terang ataupun berkias oleh Khalid.

Ketika jadual pentas Istana Budaya dipenuhi dengan konsert dan pementasan teater yang menampilkan nama-nama popular seperti Awie, Erra Fazira dan Ziana Zain, Khalid sebaliknya muncul bermonolog tentang pengalamannya menjual ubatyang telah menjadi pekerjaan tetapnya sejak tahun 2007.

Pengalaman ketika diberi kepercayaan berlakon dalam teater Bukan Bunuh Diri karya Dinsman pada tahun 1970-an, telah digunakannya dengan sebaik mungkin.

Dalam Monolog Jual Ubat, subjek utama yang hendak dipertontonkan ialah diri Khalid sendiri selaku penggerak tunggal teater monolog tersebut.

Tidak hairanlah pentasnya kosong dengan prop hanya seketul batu yang diletakkan di atas botol.

Penonton nyata tidak kering gusi dengan penyampaian monolog Khalid yang bersahaja tetapi penuh dengan mesej yang sarat.

Menerusi teater monolog ini, Khalid mengalih persepsi khalayak terhadap penjual ubat. Pada kebiasaannya, penjual ubat memancing pengunjung dengan cara percakapannya yang berunsur pemujukan dan menggunakan beberapa peralatan termasuk haiwan untuk menarik perhatian.

Namun, penjual ubat dalam pementasan ini sangat berbeza. Khalid menampilkan penjual ubat yang sangat rapat dan difahami kehidupannya. Khalid adalah pemerhati yang menyaksikan kehidupan segolongan kecil manusia penjual ubat.

Dari sisi dirinya sendiri, Khalid merumuskan sesuatu tentang hidup bermula dari asal kejadian sehingga ke akhirnya.

Daripada sebuah kisah kecil yang diperhatikan, Khalid berbicara tentang ilmu keagamaan dan hakikat manusia. Kisah penjual ubat hanyalah medium menyampaikan pesan dan dakwah yang sarat.

Sebagai pencerita, Khalid mempertontonkan kepada khalayak bahawa penjual ubat yang sewajarnya mempunyai matlamat dan kesedaran sebagaimana Khalid mencari hasil dan reda Allah.

Khalid memaparkan bahawa penjual ubat memerlukan kreativiti yang tidak sedikit. Penjual ubat kadangkala beraksi sebagai dramatis, pesilat, dukun, tukang tilik, tabib dan pelbagai watak untuk memukau penonton.

Penjual ubat tidak sekadar mempromosi ubat-ubatannya, sebaliknya meraih tumpuan penonton supaya mengaguminya. Apabila penonton kagum, sudah tentu mereka berminat dengan apa sahaja yang disarankan oleh penjual ubat.

Justeru, sering dilihat pada pengakhiran persembahan, penjual ubat tidak perlu mempromosi ubatnya secara berlebihan, sebaliknya penonton berlumba-lumba menghulurkan wang sebagai penghargaan atas cara penyampaian yang menghiburkan.

Khalid menggunakan seluruh deria yang dikurniakan kepadanya bagi meneliti setiap kejadian manusia serta tanda kebesaran Allah yang dibentangkan menerusi pementasan tersebut, seterusnya membawa minda penonton kepada mesej tersirat yang dalam maknanya.

Pemerhatian itu pula sekiranya digabungkan dengan bukti saintifik dan rasional serta logik, pasti menarik penonton untuk kembali memuji keindahan ciptaan Ilahi, seterusnya mengagumi kebesaran-Nya.

Menggunakan medium teater monolog, Khalid seakan-akan menyedarkan bahawa seni itu hidup dalam setiap aspek kehidupan, dan keajaiban-keajaiban adalah unsur seni dalam kehidupan.

Khalid ingin membuktikan tugas penjual ubat itu bukan sekadar mencari habuan untuk diri, sebaliknya tugas yang lebih besar ialah membawa manusia kepada Tuhannya.

Melalui teater monolog ini, terbukti Khalid berjaya sebagai pelakon dan pengarah yang mahir falsafah kenal ruang, kenal bahan, kenal diri, dan yang paling penting ialah kenal Tuhan.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved