Ahad, 16 Mac 2014

Kosmo Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Hiburan


Cinta jatuh ke riba - Aisya Hasnaa

Posted:

Cinta jatuh ke riba - Aisya Hasnaa

Cinta jatuh ke riba - Aisya Hasnaa

IBARATNYA masih perawan tanpa dikotori noda-noda kontroversi, Aisya Hasnaa tanpa secalit ragu membingkiskan intuisinya. Dia bercerita tentang 'cinta' yang tiba-tiba melingkari perjalanan hidup saat ini. Peralihan fokus dirasai. Daripada bukan sesiapa dan tiada pekerjaan yang mampu memberikan kebahagiaan, langkahnya lancar bersulam gerak hati.

Terbukti, jalan seni yang dipilih sebagai laluan untuk masa depan sedang terukir baik. Lekuk-lekuk yang menambah pesona sedang disentuh, diwarnai agar mekarnya dirasai.

"Setiap hari, setiap kali hendak memulakan kerja, ada sahaja api yang menyala-nyala dan semangat yang berkobar-kobar dalam diri.

"Saya harap perasaan itu akan berterusan. Bermula daripada situ saya akan terus fokus dan bawa satu persembahan lakonan yang 'memberi'. Saya mahu jangka hayat saya sebagai pelakon akan bertahan lama," penegasan Aisya itu laju berbutir dari bibirnya.

Bertubuh mongel, si perawan dari Subang Jaya, Selangor itu gemar ketawa. Orangnya bersahaja manakala ramahnya ketara.

Ya, mungkin ada yang masih belum akrab menyebut namanya. Mungkin ada sangsi bagaimana mudahnya pelakon generasi baharu itu mendapat watak dalam sebuah drama bersiri mengisi waktu perdana. Sedangkan dari satu sisi, Aisya belum cukup dikenali. Mungkin juga ada yang melihatnya sebagai tukang masak yang kerap muncul di kaca televisyen sebelum ini.

"Itu Chef Anis, dia kakak saya. Saya adiknya," ujarnya yang semakin dikenali sejak drama bersiri Romie Cinta Julie menemui penonton.

Aisya pernah mempromosikan single dan mini album bawah naungan Wake The Baby.

Tumpang tuah

"Masa muncul dengan single Lagu Mahu Kamu dan mini album dahulu, saya baru berumur 19 tahun. Ketika itu saya masih belajar. Mungkin masa tak begitu mengizinkan saya untuk fokus kepada nyanyian walaupun ia adalah cinta pertama saya," katanya.

Graduan jurusan pengajian dalam bidang seni persembahan itu membenihkan cinta baharu buat Aisya. Tamat pengajian dia nekad untuk melanjutkan pengajian ke tahap yang lebih tinggi.

"Kalau ada yang masih ingat, saya bersama kakak-kakak saya menyertai program Dreams Sister. Saya memang bercita-cita mahu sambung belajar ke luar negeri tetapi kewangan tidak mencukupi. Jadi, saya kena cari duit.

BERSAIZ genit, Aisya tidak merasakan faktor fizikal akan menghalangnya untuk meraih tawaran lebih besar kelangsungan karier seninya.


"Cinta terhadap lakonan semakin membuak-buak. Dalam proses mencari kerja, banyak kali juga saya gagal, kemudian diterima masuk dalam filem Kabir Bhatia," sambung Aisya yang mulanya menganggap uji bakat dan lakonan dalam filem Dollah Superstar arahan Kabir Bhatia itu sekadar cerita pengisi dalam program Dreams Sister.

Aisya tidak menyangka filem itu turut menampilkan ramai pelakon popular termasuklah Awie, Rosyam Nor dan Neelofa.

Tidak lupa nyanyian

"Kiranya, itu filem pertama lakonan saya. Saya diberitahu bahawa filem itu akan ditayangkan tahun ini. Segala-segalanya berlaku macam dirancang-rancang. Saya belum pun setahun jadi pelakon," tambah anak keenam daripada tujuh beradik itu.

Satu fakta yang menarik, Aisya beruntung kerana kerap disatukan bersama pelakon-pelakon yang sudah utuh dalam hati penonton. Salah seorang aktor yang sentiasa menjadi pilihan penerbit untuk disandingkan bersama Aisya ialah Beto Kushairy.

"Selang sebulan saya akan mengisi slot Cerekarama," katanya.

Aisya turut digandingkan bersama Beto dalam judul-judul seperti P.I, Cerita Satu Malam dan Nota Untuk Sang Awan.

"Itu antara penyebab mengapa saya bahagia, gembira dan seronok jadi pelakon. Berlakon dengan pelakon yang hebat akan berikan pengaruh yang hebat untuk orang baharu macam saya.

"Semua orang tahu lakonan Beto. Saya cukup kagum dengannya bukan hanya kerana kerja lakonan tetapi sikap Beto yang merendah diri, bersahaja dan sangat menghormati orang lain.

"Saya suka gila dapat berlakon dengan dia (Beto). Dia selalu ada benda nak diberinya dalam lakonan," ujar Aisya teruja.

Aisya juga tidak pernah menyangka kecintaannya terhadap bidang nyanyian memberi kelebihan saat lakonan menjadi fokusnya.

"Saya tak pernah kecewa dengan karier nyanyian saya terhenti seketika. Saya tetap akan menyanyi tetapi fokus kini lebih terhadap lakonan. Lagi satu, saya fikir nyanyian boleh menjadi satu kelebihan kepada saya. Saya pelakon yang mahu jadi versatil. Kalau dalam lakonan itu saya dikehendaki menyanyi saya terima. Saya pun pernah diminta menyanyi dalam lakonan dan tiba-tiba saya rasa itu momen yang hebat sebab saya lakukan dua kecintaan dalam satu masa," katanya yang kini sibuk di lokasi penggambaran filem terbaharu terbitan Grand Brilliance yang berjudul Antara.

BERMULA sebagai penyanyi, Aisya Hasnaa kini mahu serius bakatnya dinilai menerusi lakonan.


Satu lagi keterujaan sedang memeluk impiannya, Aisya diapit dua hero Malaya, Remy Ishak dan Bront Palarae yang turut membintangi filem arahan Jason Chong tersebut.

"Saya galas watak pembantu sahaja. Saya jadi kawan baik kepada heroin filem berkenaan iaitu Ezzaty Abdullah. Sepanjang berlakon, saya rasa bertuah kerana selalu ada regu lakon yang best. Setiap hari rasa sentiasa nak pergi lokasi. Berlakon dengan Josiah Hogan dalam drama What If untuk 8TV pun best," kongsinya.

Tumpang rumah

Kecil tetapi besar cita-cita, Aisya mahu setiap lakonannya setidak-tidaknya mampu memberi impak kepada penonton, khususnya wanita.

"Saya gemarkan watak wanita yang kuat yang boleh dijadikan inspirasi. Saya bukan tak suka watak wanita yang lemah tetapi kalau diberi pilihan saya mahu watak-watak yang boleh beri impak," katanya punya enam saudara perempuan.

"Saya cuma ada seorang abang iaitu abang sulung, yang semua perempuan dan setiap seorang daripada kami ada karakter yang berbeza," katanya yang masih tinggal di kediaman keluarganya di Subang Jaya.

"Bagaimanapun, selagi belum kahwin kami adik beradik tidak dibenarkan tinggal di rumah sewa," tutupnya ceria tanpa membayangkan hatinya sedang dimiliki oleh mana-mana jejaka.

Bina badan demi Bidadari Hati

Posted:

Bina badan demi Bidadari Hati

Bina badan demi Bidadari Hati


BIDADARI HATI menampilkan Diddy dalam klip video yang mempesona.


TIGA tahun tenggelam daripada arus muzik tanah air, nama Diddy Hirdy akhirnya dipintas ramai penyanyi baharu. Rata-ratanya hadir bersama pakej suara dan populariti. Diddy sedar, jika mahu kembali menawan hati peminat, misi strategik harus digerakkan.

Tamat pengajian luar kampus Universiti Utara Malaysia dengan segulung ijazah cemerlang tahun lepas, Diddy kini bersedia memulakan semula karier nyanyian yang pernah diketepikan buat seketika. Kini dia perlu tampil dengan serba-serbi baharu termasuk penampilan dan material persembahan.

"Saya tidak pernah memakai singlet keluar dari rumah, kalau pakai pun hanya di bilik tidur, tetapi untuk video klip Bidadari Hati itu, saya kena pakai singlet. Dahulu, semasa dalam Akademi Fantasia, saya kurus kering dan orang asyik kata saya bongkok. Sekarang saya mahu perbaiki pandangan itu," ujar Diddy yang membuat penampilan sedikit seksi di atas katil dalam video klip single terbaharunya, Bidadari Hati arahan Khairul Hazwan.

Demi video klip rasmi yang pertama kali diterbitkan sepanjang bergelar penyanyi, lelaki berumur 29 tahun itu terpaksa masuk ke gimnasium untuk membina otot badan. Dalam video klip tersebut, pemilik nama penuh Syamsul Hirdi Muhid itu seumpama berkamarkan pantai dan debur ombak. Bahasa tubuhnya dirakamkan dalam sisi maskulin.

"Apabila diberitahu tentang konsep video klip berkenaan, saya memang kena masuk gim, bukan untuk bina badan tapi untuk mencantikkan dan memperkemaskan, bagi keluar otot-otot sikit. Saya sebenarnya segan, risau juga tapi itulah konsep yang dimahukan. Jadi, saya ambil masa tiga bulan untuk kelihatan sebagaimana dalam video itu," katanya mengunjungi gim sebanyak dua hingga kali seminggu sepanjang tempoh tiga bulan itu.

Menyempurnakan lagi teknik dan membetulkan kekurangan vokal, Diddy turut berguru dengan jurulatih vokal popular, Syafizawati Sharif.

"Pembelajaran saya bawah Cikgu Syafi (Syafizawati) sebenarnya sepanjang masa, cuma untuk lagu ini saya ambil tiga sesi latihan bersamanya," kata Diddy yang masih bernaung bawah syarikat pengurusan F-tersix Sdn. Bhd. itu.

DIIRINGI petikan gitar oleh Tam Spider, Diddy menyampaikan single terbaharunya secara akustik di hadapan media.


Bidadari Hati juga menjadi titik mula untuk bapa anak satu itu kembali aktif sebagai penyanyi. Kerjasama pertama kali dengan Tam Spider, Akid serta Poji sebagai penulis lirik dirasai oleh Diddy sebagai satu magis.

"Selama saya kurang menyanyi, orang pun lupa terhadap saya. Ada juga yang terjumpa dan menyapa saya sebagai Didie Alias. Kelakar pun ada tapi saya biarkan sahaja.

"Jadi sekarang, saya berterima kasih kepada Poji, Tam dan Akid kerana membuka peluang untuk saya masuk ke ruang mereka. Sebagai anak seni, lama tidak muncul dengan lagu baharu sebenarnya satu penyeksaan buat. Saya nyanyikan Bidadari Hati dari hati yang terdalam. Sebenarnya kami lalui dan menukar banyak versi lagu sebelum versi ini yang dikeluarkan," katanya.

Single Bidadari Hati yang bergerak atas jalur balada itu sudah pun dihantar ke semua stesen radio. Dalam perkembangan terbaharu, Diddy juga bakal muncul dengan sebuah filem seram berjudul Sunti sekitar pertengahan tahun nanti.

April ini, Diddy yang sudahpun berkahwin dengan Allen Nor Azah Musa pada tahun 2010 itu akan berlepas ke London, Britain bersama Syafizawati serta beberapa pelajar vokal yang lain untuk mengikuti pengajian jangka pendek di Royal College of Music selama sebulan.

Kecemerlangan akademik turut membuka peluang Diddy mendapat tawaran istimewa untuk terus menyambung pengajian ke peringkat doktor falsafah (PhD).

Sekitar bulan Jun, Diddy akan kembali ke kampus untuk bertindak sebagai tutor sepanjang menyempurnakan pengajian berkenaan.

Radhi OAG nikah 4 April

Posted:

Radhi OAG nikah 4 April

Radhi OAG nikah 4 April

MAJLIS persandingan hanya akan berlangsung pada bulan Disember nanti selepas upacara pernikahan dilakukan pada awal bulan depan.


RADHI OAG melalui kehidupan yang penuh warna, hitam dan kelabu. Gagal dalam perkahwinan pertama dan pernah tercalar oleh penyalahgunaan dadah, namun sejak tahun 2012, lelaki yang tidak pernah hilang rona ceria pada wajahnya kembali menjadi kehidupan yang normal.

Dia mahu memulakan sebuah kehidupan yang normal. Soal terlambat atau tidak, sebagai manusia yang waras dan percaya kepada takdir, jalan terang Radhi semakin tiba ke pintu mahligai.

Tanpa mahu menyembunyikan kebahagiaan yang sedang dilalui, Radhi mengakui hubungannya dengan Shahira Ayu Zahiri, 20, bakal diikat dengan perkahwinan. Dia memilih tarikh 4 April depan sebagai hari pernikahan yang akan diadakan di sebuah masjid di Shah Alam, Selangor.

"Memang saya dan Ayu akan berkahwin pada 4 April nanti. Niat hendak berkahwin sudah saya simpan sejak tahun lepas lagi, tetapi faktor kewangan menyebabkan saya kena tunggu waktu yang sesuai," jelas Radhi yang pernah berkahwin dengan Shazlin Sharif pada tahun 2010.

Menurut Radhi juga, dia baru dua bulan diberi lampu hijau oleh keluarga Ayu agar mendahulukan syariat berbanding mengadakan majlis persandingan secara besar-besaran.

"Saya faham kemahuan keluarga Ayu, lagipun dia anak perempuan bongsu dan sudah tentu keluarga mahukan yang terbaik untuk Ayu, cuma saya sahaja yang tidak berkemampuan. Kalau boleh mereka mahu adakan majlis persandingan dalam waktu terdekat selepas akad nikah, tetapi atas persetujuan bersama majlis persandingan saya dan Ayu hanya akan berlangsung pada bulan Disember nanti. Jadi kami akan bernikah dulu dalam sebuah majlis yang sederhana," jelas

Radhi yang tidak mengikat tali pertunangan atau menghantar rombongan merisik Ayu sebelum ini.

BUKAN hanya sekadar kekasih, bakal isteri Radhi, Ayu Zahiri juga menjadi pengurus peribadi dalam menguruskan perjalanan karier seninya.


Tambah Radhi: "Saya bersyukur sebab Ayu sangat memahami, dialah tulang belakang saya selama ini. Bukan hanya kekasih malah dia juga seumpama pengurus peribadi yang mengatur perjalanan karier saya. Untuk persiapan perkahwinan nanti, Ayu tidak minta lebih bahkan tidak mahu membebankan saya."

Menurut Radhi juga, segala persiapan menjelang hari bahagianya sedang berjalan lancar termasuklah penetapan tema, baju nikah serta dulang hantaran.

"Kami yang mahu kahwin jadi segala persiapan dilakukan oleh saya dan Ayu. Pemilihan tema serta persediaan dulang-dulang hantaran juga dibuat sendiri oleh Ayu. Kami mahu jimatkan kos kerana lepas nikah nanti banyak lagi urusan lain menanti," tambah Radhi lega kerana sudah menyediakan bajet yang secukupnya untuk mas kahwin dan wang hantaran kepada bakal isteri.

Bercerita tentang perkembangan kariernya, ketika dihubungi, Radhi sedang berada di lokasi penggambaran sebuah drama berjudul Oh, My God! di Puncak Alam, Selangor.

"Selain nyanyian, saya ada berlakon. Saya juga terlibat dengan program Singing & Sharing bersama Persatuan Pengasih Malaysia. Tujuannya untuk berkongsi pengalaman dengan generasi baharu, ibu bapa serta pelajar sekolah," jelas Radhi yang menyifatkan perkongsian pengalaman sebagai satu bentuk terapi buatnya.

Dalam masa terdekat, Radhi bersama bakal isterinya Ayu juga merancang mengeluarkan jenama pakaian sendiri bawah label OAG.

"Setakat ini, saya lihat Ayu sudah matang dan memahami haluan karier saya. Insya-Allah kami akan sama-sama mencari kehidupan yang lebih baik," jelas Radhi yang merasa tenang kerana niat untuk kembali berumahtangga semakin menjadi realiti.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved