Sabtu, 8 Mac 2014

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Rusia tempat 30,000 askar di Crimea

Posted:

Rusia tempat 30,000 askar di Crimea

Rusia tempat 30,000 askar di Crimea

TENTERA Rusia mengepung pangkalan tentera Ukraine di Perevalnoye, dekat pelabuhan Simferofol, dalam wilayah Crimea kelmarin.


KIEV - Rusia kini menempatkan 30,000 askar di wilayah Crimea, kata beberapa unit pengawal sempadan Ukraine semalam.

Mereka berkata, bilangan tersebut dua kali ganda lebih besar daripada angka yang diberikan oleh kerajaan di ibu kota Ukraine di sini.

Seorang pegawai unit berkenaan, Serhiy Astakhov memberitahu agensi berita Reuters bahawa angka tersebut termasuk askar-askar yang tiba sejak minggu lalu dan anggota tentera Armada Laut Hitam Rusia yang berpangkalan di pelabuhan Sevastopol, Crimea.

Rusia sebelum ini mendakwa negara itu hanya mempunyai anggota tentera yang berpangkalan di pelabuhan Sevastopol.

Askar-askar Rusia kini yang tidak memakai lambang tentera negara berkenaan pada uniform mereka kini menguasai beberapa kedudukan di seluruh Crimea.

Namun, mereka menaiki kenderaan tentera yang mempunyai nombor plat tentera Rusia.

Dalam perkembangan berkaitan, kerajaan baharu Ukraine menyatakan beribu-ribu askar tambahan telah tiba dan bergerak ke seluruh wilayah Semenanjung Crimea sekali gus melanggar perjanjian penempatan askar Rusia di negara itu.

Pada awal minggu ini, Ukraine menyatakan terdapat keseluruhan 16,000 askar Rusia di Crimea.

Dalam pada itu, wakil-wakil rakyat Rusia semalam menyambut baik prospek Crimea menjadi sebahagian daripada wilayah Rusia.

Perkembangan tersebut berlaku ketika Amerika Syarikat bertindak untuk mengenakan sekatan lebih ketat ke atas Rusia.

Crimea yang dihuni oleh majoriti etnik Rusia akan mengadakan satu pungutan suara pada 16 Mac ini untuk menentukan sama ada akan menyertai Rusia atau sebaliknya.

"Jika penduduk Crimea memutuskan untuk menyertai Rusia dalam pungutan suara tersebut kami sudah tentu menyokong pilihan mereka," kata Speaker Dewan Rendah, Valentina Matviyenko.

Dalam pada itu, Presiden Rusia, Vladimir Putin tidak menghiraukan amaran rakan sejawatnya, Barack Obama bahawa Rusia akan menerima kesan buruk jika tidak mengundurkan askar-askarnya dari Crimea.

Malah, Putin juga tidak mempedulikan amaran Obama bahawa beliau telah melanggar undang-undang antarabangsa berhubung krisis di Crimea. - Agensi

Tentera didakwa seludup pelarian

Posted:

Tentera didakwa seludup pelarian

Tentera didakwa seludup pelarian


BEBERAPA pelarian Rohingya duduk di atas sebuah van polis selepas ditahan di selatan Thailand. - AP


BANGKOK - Sebuah pertubuhan hak asasi antarabangsa semalam menggesa pihak berkuasa Thailand menyiasat penglibatan tentera lautnya menyeludup pelarian Rohingya dari Myanmar dan bukan mendakwa wartawan-wartawan kerana melaporkan perbuatan tersebut.

Tentera Laut Thailand mengemukakan dakwaan fitnah terhadap laman web bahasa Inggeris, Phuketwan akhir tahun lalu kerana menyiarkan laporan bahawa pihak tentera terlibat dalam sindiket penyeludupan etnik Rohingya dari Myanmar.

Dua wartawan dari media tersebut akan dipanggil oleh pihak pendakwa raya Isnin depan dengan mereka mungkin didakwa kerana menerbitkan maklumat palsu dan memfitnah tentera.

Mereka boleh dipenjara sehingga lima tahun dan didenda 100,000 baht jika didapati bersalah.

Pertubuhan tersebut, Human Rights Watch menyatakan, pihak tentera laut perlu menghentikan usaha untuk menutup mulut kedua-dua wartawan itu.

"Tentera sebaliknya perlu membenarkan pihak berkuasa awam melakukan siasatan menyeluruh dan telus berhubung dakwaan penyeludupan dan layanan buruk terhadap orang hanyut Rohingya," kata Human Rights Watch dalam satu kenyataan.

Sejak beberapa tahun lalu, Phuketwan memainkan peranan utama dalam melaporkan penderitaan etnik minoriti Islam Rohingya yang melarikan diri daripada dibunuh, diseksa dan kemiskinan di Myanmar. - AP

Nakhoda berdiri atas busur Queen Mary II

Posted:

Nakhoda berdiri atas busur Queen Mary II

Nakhoda berdiri atas busur Queen Mary II

IMEJ menunjukkan Kapten Kevin Oprey berdiri di atas busur kapal persiaran Queen Mary II.


BALI - Seorang jurugambar mengambil masa sebulan untuk merancang merakam gambar nakhoda kapal persiaran terbesar di dunia, Queen Mary II berdiri di atas busur kapal berkenaan lapor akhbar MailOnline semalam.

Gambar luar biasa itu dirakam sempena ulang tahun ke-10 kapal tersebut pada Mei depan.

Jurugambar berkenaan, James Morgan berkata, beberapa faktor keselamatan termasuk kestabilan, penyeragaman kapal tersebut dan arus air telah diambil untuk merakam gambar nakhoda berkenaan, Kapten Kevin Oprey.

Morgan yang telah mengambil gambar kapal milik Cunard Line itu sejak 10 tahun lalu berkata, dia mahu merakam gambar yang menunjukkan kecantikan kapal tersebut sempena ulang kesepuluhnya.

"Pada saya, garisan, bentuk dan lengkungan kapal itu membuatkan ia kelihatan kapal laut yang paling hebat di dunia," katanya.

Queen Mary II yang seberat 151, 200 tan boleh memuatkan 2,620 penumpang dan 1,253 anak kapal.

Dia merakam gambar itu dari sebuah bot yang berlabuh di hadapan kapal berkenaan. - Agensi

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved