Selasa, 25 Mac 2014

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Keluarga mangsa MH370 meraung

Posted:

Keluarga mangsa MH370 meraung

Keluarga mangsa MH370 meraung

REUTERS
WANITA ini menjerit ke arah jurukamera selepas berita MH370 disahkan terhempas.


BEIJING - Ahli-ahli keluarga penumpang sebuah pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) di China meraung dan meratap kesedihan selepas dimaklumkan kapal terbang yang hilang sejak 8 Mac lalu terhempas di Lautan Hindi, lapor Sky News semalam.

Seorang ahli keluarga penumpang dilihat menangis selepas mengetahui berita itu diumumkan di televisyen dan dia juga terpaksa dipapah keluar oleh orang ramai.

Seorang lagi waris penumpang yang sedang menangis terjatuh di eskalator selepas mendengar berita tersebut di Hotel Lido di sini di mana semua ahli keluarga penumpang berkumpul.

Seorang saksi berkata, dia melihat beberapa waris penumpang menangis dan ada antara mereka menenangkan ahli keluarga masing-masing serta ada seorang wanita yang meraung selepas mendengar berita itu.


REUTERS
SEORANG anggota keluarga penumpang pesawat MH370 menutup mukanya dengan kedua-dua tangannya.


Pihak MAS menyatakan, ia kini membuat rumusan tanpa sebarang keraguan munasabah bahawa pesawat MH370 telah hilang dan tiada mangsa yang terselamat.

Pengumuman itu yang dihantar kepada anggota keluarga penumpang dan kru MH370 melalui khidmat pesanan ringkas (SMS) telah dilihat oleh wartawan Perbadanan Penyiaran British (BBC).

Penerbangan MH370 milik MAS yang membawa 239 orang hilang selepas berlepas dari Kuala Lumpur pada 8 Mac lalu.

Seorang wanita pengsan dan melutut sambil menangis dengan berkata: "Anak saya! Anak saya".

Anggota-anggota pasukan perubatan tiba di hotel tersebut dengan beberapa pengusung.

Seorang lelaki tua turut dibawa keluar dari bilik persidangan setelah pengumuman menerusi televisyen tersebut manakala muka lelaki itu ditutup dengan jaket.

Beberapa minit kemudian seorang wanita pertengahan usia dibawa keluar dengan dengan satu lagi pengusung, mukanya pucat dan mata wanita itu merenung ke arah lain.


REUTERS
GAMBAR menunjukkan seorang saudara penumpang MH370 yang tidak bermaya
di atas katil beroda ditolak seorang anggota perubatan.


Ramai di antara mereka enggan bercakap dengan wartawan yang berkumpul di hotel berkenaan.

Sebahagian ahli keluarga memarahi petugas media yang merakam situasi di situ.

Beberapa pengawal keselamatan menghalang seorang lelaki yang menendang seorang jurukamera televisyen dan menjerit: "Jangan rakam, aku pukul sampai mati!"

Dalam satu kenyataan yang dikirim MAS kepada keluarga menyatakan: "Kami terpaksa membuat andaian pesawat itu telah hilang."

Pihak berkuasa Malaysia sebelum ini percaya pesawat itu sengaja dilencongkan oleh seseorang yang menaiki kapal terbang itu.

Bagaimanapun, ketiadaan bukti kukuh telah mencetuskan banyak spekulasi dan teori konspirasi serta menyebabkan keluarga mangsa merana.

Beberapa teori utama termasuklah rampasan, sabotaj oleh juruterbang atau krisis di udara yang menyebabkan kru penerbangan tidak sedarkan diri dan menyebabkan pesawat itu terbang menggunakan alat automatik sehingga kehabisan minyak. - Agensi

Singapura perketat kawalan di lapangan terbang

Posted:

Singapura perketat kawalan di lapangan terbang

Singapura perketat kawalan di lapangan terbang

AFP
SEORANG saudara penumpang menunjukkan penumbuk sambil menangis di Hotel Lido.


SINGAPURA - Pihak berkuasa Singapura telah meningkatkan pemeriksaan keselamatan di Lapangan Terbang Antarabangsa Changi sebagai langkah berjaga-jaga selepas sebuah pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) hilang pada 8 Mac lalu, kata polis semalam.

Pihak berkuasa Malaysia sebelum ini mendedahkan bahawa dua penumpang menaiki penerbangan itu dengan menggunakan pasport curi sekali gus menimbulkan kebimbangan tragedi itu mungkin mempunyai kaitan dengan aktiviti pengganas.

Pihak berkuasa Malaysia juga percaya pesawat itu sengaja dilencongkan oleh seseorang di dalam kapal terbang berkenaan dan siasatan juga ditumpukan kepada kemungkinan rampasan.

"Changi adalah salah satu laluan antarabangsa di mana lebih 7,000 pesawat mendarat dan berlepas yang membawa lebih 147,000 penumpang pada setiap minggu," kata pihak polis Singapura dalam satu kenyataan.

"Ekoran kejadian yang menimpa pesawat MH370, Pasukan Polis Singapura (SPF) dan Pihak Berkuasa Pemeriksaan Imigresen (ICA) telah meningkatkan tahap amaran keselamatan di Lapangan Terbang Antarabangsa Changi sebagai langkah berjaga-jaga," tambah kenyataan itu.

Menurut kenyataan itu, pihak polis dan ICA kini memantau situasi ancaman secara dekat.

- AFP

Kru rakam gambar dua objek terapung

Posted:

Kru rakam gambar dua objek terapung

Kru rakam gambar dua objek terapung


REUTERS
GAMBAR yang diperoleh semalam menunjukkan anggota tentera melihat menerusi binokular bagi mencari pesawat MH370 dari atas kapal HMAS Success di Lautan Hindi.


SYDNEY - Kru sebuah pesawat peninjau Australia berjaya merakamkan gambar dua objek di Lautan Hindi semalam yang dipercayai mempunyai kaitan dengan kehilangan penerbangan MH370 dalam misi mencari pesawat itu yang memasuki hari kelima.

"Kru pesawat Orion melaporkan melihat dua objek dengan yang pertama berbentuk bulat dan berwarna hijau manakala objek kedua berwarna oren dan berbentuk segi empat," kata Lembaga Keselamatan Maritim Australia dalam satu kenyataan.

Kedua-dua objek tersebut dilihat berada di kawasan sekitar 2,500 kilometer ke barat daya Perth yang menjadi lokasi berpotensi pesawat berkenaan jatuh selepas kehabisan bahan api berdasarkan pengiraan komputer.

"Saya memberi nasihat bahawa kami tidak pasti bahawa objek itu berasal daripada MH370, ia mungkin benda lain yang terapung," kata Perdana Menteri Australia, Tony Abbott.

"Namun, kami berharap agar dapat mengambil dua objek itu dengan segera dan ia akan dapat membantu untuk menemui sekali gus menyelesaikan kehilangan MH370," tambahnya.

Sebuah kapal milik Tentera Diraja Australia, HMAS Success dijangka sampai pada hari ini ke satu lokasi yang dikatakan beberapa objek yang dipercayai mempunyai kaitan dengan pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) itu.


REUTERS
BEBERAPA jurukamera dan wartawan menunggu perkembangan terkini misi pencarian pesawat MH370 di Pangkalan Tentera Udara Diraja Australia di Perth semalam.


Pesawat berkenaan yang dalam penerbangan ke Beijing dengan membawa 239 orang, hilang dari radar 8 Mac lalu selepas berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA).

Dalam perkembangan berkaitan, Perancis membekalkan set imej satelit baharu untuk membantu pencarian MH370 manakala semua imej tersebut telah diserahkan kepada pihak berkuasa Australia.

Namun, objek yang dikesan satelit Perancis itu terletak di luar kawasan pencarian di Lautan Hindi.

Dalam pada itu, pihak berkuasa Australia semalam menyuarakan kelegaan selepas ribut tropika Gillian didapati tidak akan melanda kawasan pencarian pesawat MH370.

Sehingga kini, terdapat 10 buah pesawat meninjau di kawasan laut seluas 59,000 kilometer persegi itu yang terletak di antara Australia dan Antartika untuk mencari petunjuk bagi mengesan pesawat hilang itu.

Terdahulu, sebuah pesawat Tentera Laut Amerika Syarikat (AS) gagal mengesan beberapa objek lain yang ditemui oleh sebuah pesawat China.

Agensi berita Xinhua memetik seorang wartawan yang berada dalam pesawat jenis Ilyushin-76 melaporkan pada hari yang sama bahawa dua objek besar yang terapung bersama sejumlah objek lebih kecil dilihat bertaburan dalam lingkungan beberapa kilometer.

"Objek-objek tersebut berwarna putih dan berbentuk segi empat," lapor agensi berita Xinhua.

Pada sidang akhbar khas yang diadakan pada pukul 10 malam semalam, Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan bahawa penerbangan pesawat MH370 berakhir di selatan Lautan Hindi dengan 227 penumpang dan 12 anak kapal terkorban.

Pesawat tersebut disahkan hilang dan terhempas di lokasi tersebut yang terletak sekitar 2,500 kilometer ke barat daya Perth berdasarkan maklumat dan analisis data terbaharu satelit Inmarsat milik United Kingdom. - Agensi

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved