Ahad, 23 Mac 2014

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Lima terkorban pesawat terhempas

Posted:

Lima terkorban pesawat terhempas

Lima terkorban pesawat terhempas

SEBUAH kapal terbang ringan terhempas dan terbakar di Lapangan Terbang Caboolture, Australia semalam.


SYDNEY - Seorang juruterbang dan empat peluncur udara terkorban apabila sebuah kapal terbang ringan Cessna 206 terhempas dan terbakar semasa berlepas di Lapangan Terbang Caboolture, timur Australia semalam.

Seorang pegawai polis Queensland, Michael Brady memberitahu Sky News, seorang juruterbang lelaki, dua pengajar peluncur udara dan dua peluncur udara terkorban dalam nahas tersebut.

Pesawat itu terbabas ke kirii sebelum terjunam di landasan selepas ia berlepas.

Punca kejadian masih lagi disiasat. - Agensi

Saudara-mara penumpang MH370 hilang sabar

Posted:

Saudara-mara penumpang MH370 hilang sabar

Saudara-mara penumpang MH370 hilang sabar


SEBAHAGIAN saudara penumpang MH370 mengangkat tangan bagi menyuarakan kemarahan mereka pada satu sidang akhbar di Hotel Metro Park Lido, Beijing semalam.


BEIJING - Polis terpaksa campur tangan semalam selepas terdapat keluarga kepada para penumpang pesawat MH370 dari China bertindak meluru ke arah beberapa pegawai Malaysia di Hotel Metro Park Lido di sini.

Anggota-anggota keluarga itu melakukan perbuatan itu kerana mahu mengetahui tentang nasib keluarga masing-masing selepas pesawat Penerbangan Malaysia tersebut hilang pada 8 Mac lalu.

Kebanyakan keluarga itu berharap orang yang disayangi itu masih lagi hidup.

Seramai 153 warga China menaiki pesawat Boeing 777-200ER itu yang hilang daripada radar pada 8 Mac lalu selepas hampir sejam berlepas pada pukul 12.41 pagi.

Pesawat tersebut membawa 227 penumpang dan 12 kru.

"Kerajaan Malaysia, tolonglah beritahu kami perkara yang sebenar. Berilah kami semula orang yang kami sayangi," kata beberapa orang yang menghadiri taklimat tentang perkembangan misi mencari pesawat MAS itu.

"Kerajaan Malaysia menipu kami. Mereka tidak berani untuk berdepan dengan kami. Kerajaan Malaysia merupakan pembunuh paling utama," kata seorang daripada saudara-mara itu.

Ketika saudara-mara itu diselubungi kemarahan, sebahagian mereka meluru ke arah beberapa pegawai Malaysia. Namun, polis pantas bertindak bagi mengelak mereka mendekati para pegawai Malaysia itu.

"Kami tidak mampu untuk menanggung penderitaan ini," kata seorang wanita.

"Mereka (MAS) memberikan kami pampasan tetapi kami kehilangan seluruh keluarga kami.

"Ini merupakan negara China. Mereka (pegawai-pegawai Malaysia) tidak boleh memberitahu kami untuk datang dan pergi mengikut sesuka hati mereka. Kami akan menunggu di sini. Jika mereka tidak datang, kami tidak akan pergi," tambahnya.

Kejadian itu berlaku sebelum kerajaan China mendedahkan pada petang semalam bahawa sebuah satelit miliknya menemui imej yang menunjukkan objek berukuran 22.5 meter panjang dan lebar 13 meter di selatan Lautan Hindi.

Imej itu dirakamkan pada 18 Mac lalu dan disiarkan di laman web Pentadbiran Negara Teknologi, Sains dan Industri China.

Beberapa buah kapal tentera China kemudian dikerahkan ke lokasi tersebut yang hanya 120 kilometer (km) dari objek yang dikesan sebuah satelit milik Australia pada 16 Mac lalu. - Agensi

Tiga penduduk Palestin terbunuh

Posted:

Tiga penduduk Palestin terbunuh

Tiga penduduk Palestin terbunuh


SEBAHAGIAN penduduk menghadiri majlis pengebumian Hamza di Jenin semalam.


JENIN, Palestin - Tiga penduduk Palestin terbunuh di kem pelarian Jenin, Tebing Barat awal semalam dalam satu pertempuran, kata beberapa pegawai.

Ketiga-tiga mereka terbunuh dalam pertempuran melibatkan askar-askar Israel yang melancarkan operasi untuk menangkap seorang pejuang Palestin.

Sumber-sumber perubatan dan keselamatan menyatakan, dua daripada mereka yang terbunuh itu merupakan pejuang Palestin.

Salah seorang pejuang yang maut itu ialah Hamza Abu Al-Heja yang merupakan anggota sayap ketenteraan Hamas.

Menurut sumber berkenaan, seorang lagi yang terbunuh itu merupakan orang awam. - Agensi

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved