Sabtu, 22 Mac 2014

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


EU, Ukraine meterai perjanjian untuk bersekutu

Posted:

EU, Ukraine meterai perjanjian untuk bersekutu

EU, Ukraine meterai perjanjian untuk bersekutu

SEKUMPULAN lelaki bersenjata dipercayai askar Rusia berkawal di luar sebuah pangkalan tentera di Perevalnoye dekat bandar Simferopol dalam wilayah Crimea semalam.


BRUSSELS, Belgium - Perdana Menteri Sementara Ukraine, Arseniy Yatsenyuk meletakkan negaranya dalam kem Barat semalam selepas memeterai satu perjanjian politik bersama Kesatuan Eropah (EU) sekali gus meminggirkan jirannya, Rusia.

"Perjanjian Persatuan EU-Ukraine itu pada peringkat awal ini menjadi simbol hubungan penting kedua-dua pihak," kata Presiden EU, Hermann Van Rompuy di akaun Twitternya.

Perjanjian akhir antara EU dan Ukraine kelak akan merangkumi topik yang lebih meluas seperti integrasi ekonomi, rombakan sistem kehakiman, hak pengguna dan perlindungan alam sekitar.

Perjanjian semalam bagaimanapun, terhad kepada tiga daripada tujuh bab dalam dokumen setebal 1,200 muka surat berkenaan.

Ukraine mengambil langkah untuk bersekutu dengan EU selepas blok Eropah dan Amerika Syarikat melaksanakan sekatan terhadap beberapa pemimpin Rusia yang penyokong yang rapat dengan Presiden Vladimir Putin sebagai hukuman kerana merampas wilayah Crimea daripada Ukraine.

Antara mereka yang dikenakan sekatan tersebut termasuk halangan perjalanan ialah bilionair Gennady Timchenko, Arkady Rotenberg dan Boris Rotenberg selain sebuah bank Rusia. - AFP

Mahkamah batal pilihan raya umum Thailand

Posted:

Mahkamah batal pilihan raya umum Thailand

Mahkamah batal pilihan raya umum Thailand


SEKUMPULAN penunjuk perasaan antikerajaan berehat di tepi sebuah kolam di Taman Lumpini, Bangkok semalam.


BANGKOK - Mahkamah Perlembagaan Thailand semalam membatalkan pilihan raya umum bulan lalu sekali gus menjerumuskan negara ini ke dalam kecelaruan politik.

Perkembangan tersebut menyebabkan Thailand kini ketiadaan kerajaan yang lengkap.

Mahkamah berkenaan membuat keputusan dengan undi 6-3 bahawa pilihan raya pada 2 Februari lalu melanggar perlembagaan kerana pengundian tidak berjalan pada hari yang sama di seluruh negara.

Sejumlah penunjuk perasaan antikerajaan menghalang proses pengundian melibatkan satu perlima wilayah di Thailand manakala pilihan raya turut gagal diadakan di 28 wilayah kerana para calon gagal mendaftar.

Protes tersebut merupakan episod terbaharu dalam krisis lapan tahun yang menyaksikan perbalahan golongan kelas pertengahan dan pengikut monarki dengan para penyokong Perdana Menteri Yingluck Shinawatra serta abangnya, bekas Perdana Menteri Thaksin Shinawatra.

Thaksin yang digulingkan oleh tentera pada 2006 kini menetap di luar negara untuk mengelak hukuman penjara selepas didapati bersalah dalam satu kes rasuah.

"Agensi-agensi bebas sepakat bahawa mereka (Mahkamah Perlembagaan dan Suruhanjaya Anti -Rasuah) mahu menggulingkan Yingluck dan Kabinetnya.

"Mereka mahu mewujudkan kekosongan kuasa, mendakwa pilihan raya tidak boleh diadakan seterusnya mencalonkan perdana menteri pilihan mereka," kata penganalisis politik Unit Perisikan Siam, Kan Yuenyong.

"Jika mereka melaksanakan rancangan ini, para penyokong kerajaan akan memberikan tentangan balas dengan enam bulan seterusnya bakal menyaksikan kemelut yang lebih teruk berbanding awal tahun ini," tambahnya.

Menurut Kan, kumpulan Baju Merah yang menyokong Thaksin kini lebih agresif sekali gus mencetuskan kemungkinan lebih banyak keganasan berlaku jika Yingluck dipaksa meletak jawatan.

Kumpulan tersebut kuat di utara dan timur laut Thailand.

Dalam pada itu, Suruhanjaya Anti-Rasuah Kebangsaan boleh mencadangkan undi tidak percaya terhadap Yingluck dalam tempoh beberapa hari lagi, berkemungkinan pada 31 Mac ini.

Ia berikutan kegagalan Yingluck menyelia skim subsidi pembelian beras oleh kerajaan yang didakwa dicemari rasuah dan merugikan negara.

Beliau boleh digulingkan oleh Dewan Tinggi Senat yang memiliki majoriti anggota anti-Thaksin.

Beberapa penganalisis berkata, Senat kelak akan melantik seorang perdana menteri neutral seperti yang diminta oleh para penunjuk perasaan antikerajaan.

Sementara itu, masih tidak jelas tarikh pilihan raya baharu akan diadakan di Thailand susulan keputusan mahkamah perlembagaan negara itu. - Reuters

Sellofie kini trend baharu di AS

Posted:

Sellofie kini trend baharu di AS

Sellofie kini trend baharu di AS

GAMBAR menunjukkan seorang lelaki yang melilit pita pelekat pada wajahnya.


NEW YORK - Mendapat ilham daripada satu babak dalam filem Yes Man lakonan bintang filem popular, Jim Carrey, kini ramai penduduk di Amerika Syarikat (AS) merakam gambar potret sendiri atau selfie dengan wajah mereka bertampal pita pelekat.

Malah, aksi tersebut yang kian menjadi ikutan di AS mendapat jolokan tersendiri iaitu Sellofie.

Banyak gambar aksi Sellofie yang yang telah dimuat naik di laman sosial Facebook berjaya menarik perhatian orang ramai.

Ia ekoran pelbagai ekspresi wajah melucukan dan mencuit hati yang dirakam oleh peminat-peminat Carrey . - Agensi

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved