Khamis, 20 Mac 2014

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Pakar IT India dakwa temui MH370 dalam imej satelit

Posted:

Pakar IT India dakwa temui MH370 dalam imej satelit

Pakar IT India dakwa temui MH370 dalam imej satelit

IMEJ satelit DigitalGlobe yang menunjukkan sebuah pesawat dipercayai MH370 terbang di Kepulauan Andaman pada 8 Mac lalu.


NEW DELHI - Seorang penganalisis teknologi maklumat (IT) di India menemui imej satelit menunjukkan sebuah pesawat besar terbang rendah di Kepulauan Andaman pada 8 Mac, hari yang sama sebuah pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) dilaporkan hilang.

Akhbar The Hindu melaporkan, penganalisis IT itu, Anoop Madhav Yeggina, 29, percaya imej tersebut ialah pesawat MH370 yang hilang ketika dalam perjalanan dari Kuala Lumpur, Malaysia menuju ke Beijing, China.

Pakar IT itu ialah antara beribu-ribu orang dari seluruh dunia yang melibatkan diri dalam projek 'crowdsourcing' iaitu khidmat luar kumpulan yang berusaha mengesan pesawat berkenaan yang membawa 239 penumpang dan anak kapal.

Khidmat luar kumpulan ini merujuk kepada usaha mendapatkan maklumat atau input bagi sesuatu tugas atau projek dengan menyenaraikan perkhidmatan sejumlah individu, sama ada dibayar atau tidak, biasanya melalui Internet.

Kapal terbang jenis Boeing 777-200 itu hilang selepas dipercayai melencong dari laluan asal dan menuju ke Lautan Hindi.

The Hindu melaporkan bahawa Anoop telah meneliti sejumlah imej dari DigitalGlobe Satellite QB02 sejak beberapa hari lalu sehingga beliau terjumpa imej yang benar-benar membuatkannya terkejut.

Anoop berkata, dia yakin imej tersebut adalah pesawat MH370 yang hilang kerana pesawat itu terbang sangat rendah di satu kawasan hutan di Pulau Selatan Andaman berhampiran Laluan Duncan.

Katanya, kawasan itu juga sangat dekat dengan sebuah lapangan terbang di Pulau Andaman.

"Lapangan terbang ini hanya digunakan oleh tentera udara India dan pesawat awam tidak dibenarkan melalui kawasan ini.

"Sekiranya dilihat dengan teliti, pesawat ini terbang sangat rendah dan hampir dengan pokok yang menunjukkan juruterbang kapal terbang ini cuba mengelak daripada dikesan radar.

"Apa yang paling penting saiz pesawat dan warna kapal terbang ini hampir sama dengan pesawat yang hilang tersebut," katanya.

Lapor akhbar itu lagi, Anoop juga berdoa semua penumpang pesawat berkenaan terselamat. - Bernama

Bangkai kambing jadi aktiviti sukan

Posted:

Bangkai kambing jadi aktiviti sukan

Bangkai kambing jadi aktiviti sukan


DUA orang pemain berebut untuk mendapatkan bangkai kambing dalam sukan tradisi Kok-boru.


BISHKEK, Kyrgyzstan - Sekumpulan penduduk menyertai pertandingan merebut bangkai seekor kambing biri-biri yang dijadikan sebagai bola untuk mendapatkan pungutan mata di sini kelmarin.

Pertandingan yang disertai dua kumpulan yang masing-masing memiliki 10 orang pemain akan menunggang kuda dan mengejar pihak lawan untuk mendapatkan bangkai kambing biri-biri itu.

Namun, hanya empat orang pemain sahaja dibenarkan untuk berada di gelanggang dan setiap pemain memerlukan pengalaman selain kecekapan serta latihan yang cukup untuk menyertainya.

Menurut lagenda, pertandingan yang dikenali sebagai Kok-boru itu dijadikan penentu bagi memutuskan keputusan pemilik sesebuah kampung yang dijumpai oleh beberapa pemburu nomad.

Ia juga diadakan seperti satu sambutan perayaan tradisional, Navruz di mana penduduk tempatan perlu menunjukkan kekuatan dan semangat mereka.

Sukan itu menjadi semakin meluas ke beberapa negara yang lain termasuk Kazakhstan dan Uzbekistan manakala di Afghanistan sukan tersebut dikenali sebagai Buzkashi. - Agensi

Crimea usir perunding damai

Posted:

Crimea usir perunding damai

Crimea usir perunding damai


BEBERAPA militia Crimea bergelut dengan askar Ukraine di luar ibu pejabat Tentera Laut Ukraine di bandar pelabuhan Sevastopol semalam.


SEVASTOPOL - Pihak berkuasa di Crimea enggan membenarkan Menteri Pertahanan Ukraine dan seorang pegawai lain untuk memasuki wilayah berkenaan semalam.

Kedua-duanya menuju ke Crimea untuk cuba meredakan ketegangan antara wilayah berkenaan dengan Ukraine.

"Mereka tidak dialukan di Crimea," kata Perdana Menteri Crimea, Sergei Aksyonov yang dipetik agensi berita Interfax.

Dalam pada itu, beberapa ratus anggota militia pro-Rusia menyerbu dan menawan ibu pejabat tentera laut Ukraine di sini semalam tanpa menerima sebarang tentangan.

Bandar raya itu juga menempatkan pelabuhan Armada Laut Hitam Rusia manakala berpuluh-puluh ribu askar Rusia kini mengawal Crimea.

Perkembangan itu berlaku sehari selepas konfrontasi antara askar Ukraine dan militia pro-Rusia yang menyebabkan dua orang terbunuh.

Dalam perkembangan berasingan, komander Tentera Laut Ukraine, Sergei Gaiduk kini ditahan pihak berkuasa Crimea untuk disoal siasat sekali gus meningkatkan ketegangan di rantau berkenaan.

Tentera Ukraine yang kecil bilangannya di Crimea kini semakin tertekan sejak wilayah berkenaan menyertai Rusia kelmarin.

Sementara itu, Naib Presiden Amerika Syarikat (AS), Joe Biden memberi jaminan kepada pemimpin Lithuania dan Latvia bahawa AS akan mempertahankan mana-mana anggota Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) jika negara berkenaan diserang.

Jaminan tersebut diberikan ketika Rusia mengambil Crimea di Ukraine menjadi sebahagian wilayahnya.

Lithuania dan Latvia merupakan anggota NATO. - Agensi

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved