Isnin, 17 Mac 2014

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


India tangguh cari pesawat MH370

Posted:

India tangguh cari pesawat MH370

India tangguh cari pesawat MH370

SEBUAH kapal penumpang melalui Laut Andaman dekat Pelabuhan Blair, India semalam.


NEW DELHI - India menangguhkan usaha mencari dan menyelamat (SAR) pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) MH370 yang hilang dengan aset operasinya diletakkan dalam keadaan bersiap sedia, lapor agensi berita Bernama semalam.

"Pihak berkuasa Malaysia kini memberi petunjuk bahawa berdasarkan siasatan, operasi mencari telah memasuki fasa baharu dan strategi pencarian seterusnya sedang dirangka," menurut Kementerian Pertahanan India dalam satu kenyataan semalam.

India menggunakan enam buah pesawat, enam kapal dan helikopter untuk mencari pesawat MH370 yang hilang sejak sembilan hari lalu di sekitar Laut Andaman dan Teluk Benggala.

Aset tambahan tentera laut diletak dalam keadaan bersiap siaga.

Tentera laut yang mengetuai operasi terus mengekalkan koordinasi dengan Tentera Laut Diraja Malaysia dan Tentera Udara Diraja Malaysia dari Pusat Operasi Maritim di New Delhi yang beroperasi 24 jam.

"Setakat ini tiada pengesanan dilaporkan unit yang dikerah untuk mencari di pelbagai kawasan yang ditentukan," kata kementerian itu.

Misi mencari pesawat itu di gugusan Kepulauan Andaman dan Nicobar masih tidak menemui sebarang objek dari pesawat tersebut.

Tiada kesan minyak, serpihan atau maklumat daripada sonar yang menunjukkan pesawat itu terhempas di lokasi operasi mencari MH370. - Agensi

Pemberi maklumat dakwa empat warga Malaysia rancang rampas pesawat

Posted:

Pemberi maklumat dakwa empat warga Malaysia rancang rampas pesawat

Pemberi maklumat dakwa empat warga Malaysia rancang rampas pesawat


SAAJID


LONDON - Seorang pemberi maklumat kumpulan Al-Qaeda, Saajid Badat pernah memberitahu sebuah mahkamah di New York bahawa sekumpulan lelaki Malaysia merancang merampas sebuah kapal terbang, lapor akhbar Daily Telegraph kelmarin.

Menurut akhbar itu, ekoran pendedahan itu, terdapat spekulasi bahawa rampasan pesawat itu didalangi oleh kumpulan pengganas Al-Qaeda.

Kata laporan itu, satu siasatan dijalankan berhubung sebuah kumpulan militan Islam di Malaysia yang merampas pesawat itu.

Saajid memberitahu kumpulan itu merancang meletupkan pintu kokpit dengan menggunakan sebuah bom yang disembunyi di dalam kasut.

Beberapa pakar keselamatan berkata, bukti yang dikemukakan lelaki itu boleh dipercayai.

Saajid berkata, dia berjumpa dengan beberapa lelaki Malaysia di Afghanistan dan salah seorang daripada mereka adalah juruterbang.

Katanya, dia memberi sebuah bom kasut yang boleh digunakan untuk merampas sebuah pesawat.

Saajid membuat pendedahan itu dalam satu perbicaraan di New York melibatkan menantu Osama bin Laden, Sulaiman Abu Ghaith.

Jelasnya, rancangan itu dirancang oleh seorang pemimpin Al-Qaeda, Khalid Sheikh Mohammed yang juga perancang serangan terhadap AS pada 9 November 2011. - Agensi

Israel minta Palestin iktiraf negara Yahudi

Posted:

Israel minta Palestin iktiraf negara Yahudi

Israel minta Palestin iktiraf negara Yahudi


SEJUMLAH penduduk berarak bagi memberi sokongan kepada Abbas berhubung isu negara Israel di kampung Tuba, Tebing barat, Palestin semalam.


BAITULMUQADDIS - Menteri Pertahanan Israel, Moshe Yaalon berkata, satu perjanjian keamanan dengan Palestin tidak akan dicapai melainkan Pihak Berkuasa Palestin mengiktiraf Israel sebagai sebuah negara Yahudi.

"Adalah sukar untuk membuat satu perjanjian tanpa pihak di sebelah sana (Palestin) mengiktiraf hak kita untuk wujud sebagai tanah air penduduk Yahudi," katanya kepada saluran sebuah stesen televisyen.

Menurutnya, Presiden Palestin, Mahmoud Abbas bukannya seorang rakan yang boleh membantu menamatkan konflik antara Palestin dengan Israel.

Beliau berkata, keamanan tidak wujud ketika generasi Mahmoud masih hidup.

Isu pengiktirafan itu menjadi perkara utama dalam rundingan damai tajaan Amerika Syarikat.

Palestin telah menolak untuk memberi pengiktirafan tersebut.

Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu berkata, pengiktirafan itu merupakan punca utama konflik melibatkan Israel dengan Palestin.

Mahmoud akan menemui Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama pada minggu depan. - AP

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved