Rabu, 19 Februari 2014

Kosmo Online


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online


Pembunuh Rajiv Gandhi dibebaskan dari penjara

Posted:

Pembunuh Rajiv Gandhi dibebaskan dari penjara

Pembunuh Rajiv Gandhi dibebaskan dari penjara

19/02/2014 11:39pm

NEW DELHI - Ketua Menteri Tamil Nadu, J. Jayalalithaa hari ini memerintahkan pembebasan kesemua tujuh individu yang bertanggungjawab merancang pembunuhan bekas Perdana Menteri India, Rajiv Gandhi.

Jayalalithaa mengumumkan keputusan itu sehari selepas mahkamah tertinggi negara menarik balik hukuman mati terhadap ketiga-tiga individu terbabit bersabit kes pembunuhan Gandhi pada tahun 1991 dalam serangan bom berani mati.

"Memandangkan mereka telah menghabiskan masa selama lebih 23 tahun di dalam penjara, kabinet memutuskan untuk segera membebaskan Santhan, Murugan dan Perarivalan di bawah kuasa yang diperuntukkan kerajaan negeri," kata Jayalalithaa sejurus selepas mesyuarat kabinet hari ini.

Katanya, beliau juga akan melepaskan empat yang lain termasuk seorang wanita yang sedang menjalani hukuman penjara seumur hidup berhubung kes itu.

Gandhi telah dibunuh oleh seorang wanita Tamil yang bertindak sebagai pengebom berani mati di selatan negeri Tamil Nadu.

Agensi berita Press Trust of India (PTI) memetik Jayalalithaa sebagai berkata, kes itu akan dihantar kepada kerajaan persekutuan dengan kadar segera bagi mendapatkan kelulusan berhubung pembebasan itu.

Jayalalithaa akan terus berusaha memperjuangkan pembebasan mereka jika kerajaan persekutuan yang diterajui Parti Kongres gagal memberi maklum balas dalam tempoh tiga hari, kata PTI.

Rahul Gandhi, anak kepada Rajiv Gandhi yang juga Naib Presiden Parti Kongres menyatakan rasa tidak puas hati berhubung keputusan Jayalalithaa itu. - AFP

Pusat Tahfiz Amal di Kedah diarah tutup

Posted:

Pusat Tahfiz Amal di Kedah diarah tutup

Pusat Tahfiz Amal di Kedah diarah tutup

19/02/2014 10:58pm

ALOR SETAR - Pusat Tahfiz Amal di KM 17, Jalan Kuala Kedah-Yan telah diarah menghentikan operasi melalui notis arahan tutup oleh Jabatan Agama Islam Kedah (JAIK) pada 10 Februari lalu.

Timbalan Pendaftar Sekolah-Sekolah Agama JAIK, Mohd. Fadil Ab. Rahman berkata pihaknya akan melakukan pemantauan susulan bagi memastikan pengurusan sekolah mematuhi arahan notis tutup itu.

"Mengenai notis tutup ini juga kita sudah laporkan kepada pihak polis dan kita nanti apa tindakan yang boleh kita ambil jika mereka enggan mematuhi notis berkenaan," katanya ketika dihubungi pemberita di sini hari ini.

Beliau berkata notis itu telah ditandatangani Pengarah JAIK, Datuk Noh Dahya yang dikeluarkan mengikut Seksyen 12(1) Enakmen Pengawalan Sekolah-Sekolah Agama Negeri Kedah Tahun 1988.

"Notis berkuat kuasa serta-merta itu dikeluarkan JAIKsebagai susulan kepada notis bertarikh 1 Januari 2007, selepas Jaik mendapati pusat berkenaan masih menjalankan operasi sebagai sekolah Islam tanpa pendaftaran," katanya.

Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) sebelum ini mengesahkan pusat tahfiz tersebut bernaung di bawah ajaran Azhar Wahab atau ajaran Al-Mansur yang difatwakan sesat.

Difahamkan Muzakarah Jawatankuasa Majlis Fatwa Kebangsaan ke-57 yang bersidang pada 10 Jun 2003 membincangkan mengenai ajaran Azhar Wahab dan memutuskan ia bertentangan dengan pegangan akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah dan menyeleweng daripada Islam.

Isu mengenai pusat itu yang memperalatkan pelajar mengutip derma menjadi tumpuan apabila beberapa laman web termasuk Facebook mendedahkan beberapa keping gambar individu yang didakwa sebagai pengetuanya sedang berhibur dan hidup mewah hasil kutipan derma yang dilakukan para pelajar. - Bernama

Dasar Industri Kreatif Negara tingkatkan mutu dan bakat muzik tempatan

Posted:

Dasar Industri Kreatif Negara tingkatkan mutu dan bakat muzik tempatan

Dasar Industri Kreatif Negara tingkatkan mutu dan bakat muzik tempatan

19/02/2014 10:27pm

KUALA LUMPUR - Dasar Industri Kreatif Negara (DIKN) telah menyumbang kepada pembangunan industri muzik Malaysia dengan memberikan sokongan berbentuk inovasi, latihan muzik dan pengenalan konsep baru untuk meningkatkan mutu dan bakat muzik tempatan.

Persatuan Industri Rakaman Malaysia (RIM) dalam kenyataan berkata ini terbukti apabila enam projek utama telah dilaksanakan di bawah inisiatif DIKN tahun lepas.

Ia membabitkan penganjuran delegasi perdagangan ke Cannes, Perancis, penganjuran dua Anugerah Industri Muzik (AIM) untuk segmen muzik Cina dan India, pengenalan Geran Pemadanan untuk penerbitan Video Muzik (MTV), pengenalan Geran Sokongan Lawatan ke luar negara, penganjuran Program Akreditasi Muzik Profesional dan forum industri muzik peringkat kebangsaan.

DIKN dilancar pada 2011 untuk memberikan sokongan penuh dan berterusan kepada industri muzik tempatan dengan peruntukan dana sebanyak RM6.5 juta.

Antara strategi pembangunan dalam dasar tersebut termasuk penubuhan badan pengawasan pusat industri muzik, meningkatkan undang-undang penguatkuasaan dalam operasi mencegah cetak rompak, pemuliharaan bahan muzik ke arah mewujudkan muzium warisan serta membangunkan modal insan kreatif. - Bernama

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved