Khamis, 13 Februari 2014

Kosmo Online - Varia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Seni psikologi dalam politik

Posted:

Seni psikologi dalam politik

Seni psikologi dalam politik

KETAKSUBAN kepada pemimpin atau tokoh tertentu membuatkan sering berlakunya perbalahan dalam masyarakat yang melibatkan perbezaan ideologi kepartian. - Gambar hiasan


SECARA tiba-tiba, tanpa ribut dan angin, kita kembali dihangatkan dengan bahang pilihan raya kecil. Ia berlaku ekoran peletakan jawatan seorang Ahli Dewan Undangan Negeri (DUN) di Kajang, Selangor.

Sebagai orang awam, kita harus melihat semua kisah ini sebagai sebahagian permainan politik.

Terlalu taksub dengan politik kepartian memang perlu, tetapi bukanlah pada setiap masa. Ada hal yang kita lihat mungkin di luarnya sahaja dan banyak hal yang mungkin tersembunyi di dalamnya.

Politik ialah seni serba mungkin. Kita menulis perkara yang kita lihat sebagai nyata seperti yang kita tafsirkan mungkin betul pada semua ketika.

Permainan strategi

Dalam bidang psikologi dan pengurusan, teknik 'tingkap Johari' antara perkara yang selalu digunakan untuk mengungkapkan permainan strategi. Malah, dalam kehidupan seharian kita juga biasanya dilingkungi oleh empat jenis tingkap ini.

Tingkap terbuka ialah satu kawasan yang mana orang lain mempunyai pengetahuan tertentu mengenai apa yang kita miliki dan kita juga mempunyai pengetahuan mengenainya.

Misalnya jantina kita, ia diketahui oleh orang lain dan kita juga tahu mengenainya. Pada titik yang lain, iaitu titik tersembunyi, ada perkara yang hanya kita sendiri mengetahuinya, tetapi tidak diketahui orang lain.

PILIHAN raya kecil biasanya diadakan jika penyandang sesuatu kerusi DUN meninggal dunia atau melepaskan jawatan mereka sebagai wakil rakyat. - Gambar hiasan


Contohnya nombor kad pengenalan atau tahi lalat yang ada pada tubuh badan kita. Orang lain tidak mengetahuinya, sedangkan kita mengetahuinya dengan baik.

Bagaimanapun, harus diingat manusia juga mempunyai titik buta. Ini adalah titik kelemahan. Orang lain mengetahui rahsia kita, tetapi kita tidak mempunyai pengetahuan mengenainya.

Kita mungkin telah beranggapan bahawa kita seorang yang periang, tetapi orang lain melihat kita sebagai sombong. Sombong ini tidak kita ketahui kerana ia berada pada titik buta.

Tingkap terakhir ialah kawasan yang 'tidak diketahui', baik diri kita sendiri atau orang lain. Misalnya, tarikh kematian kita. Ia tidak kita ketahui dan orang lain juga tidak memiliki keupayaan untuk meramalnya.

Berbalik kepada cerita politik tadi, sebagai orang awam kita mungkin telah berdebat mengenai pelbagai perkara. Kita juga adakalanya sangat taksub dengan sentimen politik keterlaluan. Kita percaya bahawa apa yang kita dengar adalah hal yang betul.

Malah, ada yang sanggup bermusuhan sesama sendiri kerana politik, walaupun pada akhirnya politik hanyalah sekadar satu permainan.

Ada orang yang mungkin sanggup melakukan apa sahaja demi ketaksuban kepada pemimpin politik mereka. Hakikatnya, kita mungkin mengetahui hanya sedikit sahaja mengenai calon yang kita sokong.

Kita juga mungkin hanya ada sedikit sahaja maklumat mengenai parti yang bertanding. Bagaimanapun, maklumat yang sedikit tadi kita anggap sebagai mencukupi untuk membuatkan kita menyokong atau menolak seseorang calon.

Sebab itulah, dalam politik banyak strateginya adalah rahsia. Berita yang biasanya tersebar hanyalah berita yang lunak sahaja, sebaliknya banyak berita di dalam tabir parti disembunyikan.

PERANG bendera antara parti yang bertanding akan menghiasi pemandangan mata di kawasan yang terlibat dengan pilihan raya kecil. - Gambar hiasan


Begitu jugalah dengan parti yang lagi satu. Mereka hanya membongkar keburukan parti pesaing. Mereka cuba membongkar rahsia parti lawan.

Mengapakah setiap kali pilihan raya, ahli politik perlu berkempen dengan begitu teruk untuk mendapatkan sokongan? Ini juga berbalik kepada maklumat di titik tersembunyi tadi.

Walaupun calon mungkin hebat berpidato, tetapi pada akhirnya mereka juga tidak begitu yakin siapa yang akan disokong oleh para pengundi. Ia tidak mampu dibaca oleh calon yang bertanding.

Calon kurang popular

Sehubungan itu, kita dapati ada sesetengah calon yang kelihatannya sangat diminati. Setiap kali mereka berceramah, puluhan ribu pengikut mengelilingi mereka. Sayangnya, apabila keputusan pilihan raya diumumkan, mereka kalah kepada calon lain yang kurang popular.

Baik calon yang bertanding atau para pengundi, masing-masing mempunyai kekuatan dan rahsia tersendiri. Sebagai pengundi, kita mampu menyembunyikan undi kita.

Calon pula, walaupun mereka telah bercakap pelbagai perkara, tetapi kita juga tidak tahu apa perkara sebenar yang ada di lubuk hati mereka. Semua itu menjadi rahsia kedua-dua pihak.

Bagaimanapun, sehingga artikel ini ditulis, kita semua masih tidak pasti siapakah yang bakal menang dalam pilihan raya di DUN Kajang. Ia masih menjadi hal yang menjadi rahsia pada titik yang 'tidak diketahui'.

Sebagai orang awam, apa yang terbaik kita lakukan ialah bertindak dengan bijak dan rasional. Jangan biarkan ketaksuban politik menjadikan kita manusia lain. Sedangkan hakikatnya, kita mungkin tidak mengetahui kesemua perkara.

Jurumasak Malaysia harumkan nama negara

Posted:

Jurumasak Malaysia harumkan nama negara

Jurumasak Malaysia harumkan nama negara

Oleh KHADIJAH MOHAMAD NOR


CHEF Zubir (tengah) bersama pasukan Jurumasak Malaysia yang berjaya mengharumkan nama negara di Basel, Switzerland.




KEMARAU pingat selama dua dekad dalam pertandingan Masters Kulinari Dunia ini berjaya diakhiri dengan kejayaan meraih emas dan gangsa.


KEJAYAAN meraih pingat emas dan gangsa pada pertandingan berprestij, Masters Kulinari Dunia yang berlangsung di Basel, Switzerland pada bulan Disember lalu membolehkan pasukan Jurumasak Malaysia mengakhiri kemarau pingat selama dua dekad.

Pendedahan keselamatan penggunaan internet

Posted:

Pendedahan keselamatan penggunaan internet

Pendedahan keselamatan penggunaan internet

SELAIN membawa kemudahan telekomunikasi dan internet kepada orang ramai, syarikat perkhidmatan telekomunikasi, Telenor Group turut bersiap siaga tentang keselamatan pengguna.


TEKNOLOGI pada hari ini membolehkan sesiapa sahaja melayari internet di mana sahaja pada bila-bila masa, tanpa mengira usia.

Selain berfungsi sebagai enjin carian maklumat, pengguna internet turut terdedah kepada risiko jenayah siber.

Sehubungan itu, sempena dengan Hari Internet Selamat, syarikat perkhidmatan telekomunikasi, Telenor Group, mengetuai saranan bersama wujudkan internet lebih baik yang menekankan kepentingan keselamatan laman web.

Menurut Naib Pengerusi Eksekutif, merangkap Ketua Operasi Telenor Asia, Sigve Brekke, selain membawakan kemudahan telekomunikasi dan internet kepada orang ramai, syarikatnya turut bersiap siaga tentang keselamatan pengguna terutama kanak-kanak.

"Data terkini daripada Kumpulan Perunding Boston menunjukkan sebanyak lapan peratus pengguna bawah umur berpotensi untuk terlibat dalam penyalahgunaan data, isi kandungan yang tidak berfaedah dan kes buli siber.

"Justeru, memainkan peranan sebagai pembekal alat telekomunikasi, pihak kami telah menjalankan kerjasama dengan pihak interpol untuk mewujudkan jaringan internet telefon pintar yang bertujuan mengawal kes penderaan kandungan terhadap kanak-kanak," katanya dalam satu kenyataan akhbar baru-baru ini.

Sehingga kini, Telenor Group telah menyediakan jaringan di beberapa unit perniagaan telekomunikasi di Eropah, Bangladesh dan Pakistan. Program ini sedang diperluaskan di Asia menerusi program pembangunan secara berperingkat.

Tambahnya yang juga merupakan Pengerusi Telekomunikasi DIGI, pihaknya juga komited dalam memberi pendidikan kepada kanak-kanak menerusi program Digi CyberSAFE yang dijalankan di sekolah-sekolah dalam negara.

Terdahulu, dengan kerjasama Kementerian Pendidikan, CyberSecurity Malaysia serta Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia, seramai 22,000 pelajar, guru dan ibu bapa seluruh negara telah diberi pendedahan tentang keselamatan internet.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved