Ahad, 9 Februari 2014

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Azraai tak berminat isu Irfan

Posted:

Azraai tak berminat isu Irfan

Azraai tak berminat isu Irfan

Oleh NADZARUL AMIR ZAINAL AZAM
amir.azam@kosmo.com.my

SEMANGAT pemain T-Team (jersi putin-hitam) tetap tinggi walaupun dilanda kontroversi ketika kempen Piala FA di Larkin pada 1 Februari lalu.


JURULATIH T-Team, Mohd. Azraai Khor Abdullah tidak berminat untuk membicarakan status salah seorang pemainnya, Muhammad Irfan Abdul Ghani yang sehingga ke hari ini masih belum kelihatan kelibatnya di bumi Terengganu.

Sehingga ke hari ini, Irfan yang mencetuskan kontroversi selepas memberi pendedahan tiada berlaku kekecohan dalam terowong menuju ke bilik persalinan pemain di Stadium Tan Sri Hassan Yunos Larkin, Johor Bahru pada 1 Februari lalu, masih belum turun berlatih bersama skuad kendalian Azraai itu.

"Dia belum 'menjelma' di bumi Terengganu, kita hubungi dia, tetapi tidak berjawab. Sebagai pemain profesional, Irfan sepatutnya tahu apa tanggungjawab dia.

"Saya serahkan kepada pihak pengurusan untuk komen masalah ini kerana saya rasa mereka sudah ada sesuatu untuk dia. Saya lebih berminat pada pemain yang turun latihan," katanya.

Selepas aksi pusingan kedua Piala FA antara T-Team dengan Johor Darul Takzim (Johor DT) pada 1 Februari lalu, Irfan telah meminta pelepasan daripada pihak pengurusan T-Team untuk pulang ke Johor atas urusan keluarga.

Namun, pada Rabu lalu, dia mendedahkan kepada media bahawa tiada berlaku kekecohan dalam terowong menuju ke bilik persalinan pemain pada waktu rehat separuh masa pertama di stadium berkenaan seperti yang dilaporkan sebelum ini sehingga menyaksikan T-Team membuat keputusan menarik diri daripada meneruskan aksi separuh masa kedua.

"Saya kini hanya memberi fokus terhadap persediaan pasukan daripada memikirkan kontroversi Irfan. Dia pemain profesional, dan harus tahu apa yang perlu dibuat.

"Saya hanya serahkan masalah ini kepada pihak pengurusan," kata Azraai.

Dalam perkembangan lain, Azraai memuji semangat yang dipamerkan oleh skuad kendaliannya pada aksi Liga Super menentang Angkatan Tentera di Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah, Kuala Terengganu malam kelmarin yang menyaksikan kedua-dua pasukan terikat dengan keputusan seri 2-2.

"Pemain telah menampilkan aksi terbaik walaupun pasukan dilanda kontroversi pada kempen Piala FA di Stadium Tan Sri Hassan Yunos, Larkin, Johor Bahru pada 1 Februari lalu.

"Kami sudah melupakan insiden tersebut dan fokus kini adalah kepada saingan liga.

"Saya berpuas hati dengan komitmen pemain. Walaupun tidak sehebat pasukan lawan, mereka telah menunjukkan semangat juang yang tinggi," katanya ketika ditemui malam kelmarin.

Dalam perlawanan itu, pasukan tuan rumah terlebih dahulu memecah kebuntuan melalui rembatan kencang Azlan Ismail pada minit ke-12.

Pelawat yang bekerja keras untuk mengikat kedudukan akhirnya berhasil pada minit ke-38 melalui rembatan kencang, bekas pemain T-Team, Nor Fazly Alias.

Pada minit ke-59, pemain import ATM, Bruno Sebastian Marteloto menambah derita T-Team menerusi serangan pantas ke kubu lawan.

Pemain tengah The Titans, Khairan Ezuan menjadi penyelamat pasukan tuan rumah apabila mengikat ATM dengan keputusan seri 2-2 pada minit ke-90.

Mohd. Azraai menambah, pada perlawanan itu, dia dapat melihat kesungguhan yang ditunjukkan para pemain terutama apabila ketinggalan satu gol.

Katanya, mereka tidak menyerah kalah malah memberi komitmen habis-habisan dalam memperoleh satu mata yang cukup berharga pada aksi di laman sendiri.

"Saya juga ingin memuji penjaga gol yang banyak menghalang percubaan pasukan ATM sepanjang perlawanan tersebut.

"Dia juga telah menyelamatkan sepakan penalti oleh penyerang ATM,Juan Manuel Arostegui," katanya.

Kim Swee: Buat apa nak bergaduh?

Posted:

Kim Swee: Buat apa nak bergaduh?

Kim Swee: Buat apa nak bergaduh?

Oleh NUZULSHAM SHAMSUDDIN
zulsham@kosmo.com.my


SUASANA yang kurang sihat berlaku di Stadium Hang Jebat, Melaka malam kelmarin ketika aksi persahabatan antara Harimau Muda A dengan Melaka United.


"PENYOKONG pasukan bola sepak perlu berfikiran profesional dan bersedia menerima dengan hati terbuka dengan apa sahaja keputusan sesuatu perlawanan."

Demikian tegas jurulatih skuad Harimau Muda, Datuk Ong Kim Swee semalam.

Menurutnya, sikap seperti itu akan membantu mengelak sebarang kejadian yang tidak diingini.

"Dalam perlawanan bola sepak, menang atau kalah adalah adat permainan dan harus diterima secara profesional.

"Akibat tindakan segelintir penyokong yang sukar menerima kekalahan, ia akan menjurus kepada tercetusnya pergaduhan antara penyokong yang boleh menjejaskan reputasi kejohanan bola sepak di negara kita.

"Apa yang berlaku sekarang begitu merisaukan dan saya terkilan dengan penyokong yang sepatutnya perlu bersikap rasional menerima kekalahan," katanya ketika ditemui pemberita selepas perlawanan persahabatan antara skuad Harimau Muda A menentang Melaka United di Stadium Hang Jebat di Melaka malam kelmarin.

Kim Swee diminta mengulas perkara tersebut selepas banyak berlaku kekecohan melibatkan penyokong sejak kebelakangan ini dengan insiden terbaru melibatkan pergaduhan antara penyokong Pahang dengan Johor Darul Takzim (Johor DT) dalam aksi Liga Super di Stadium Darul Makmur, Kuantan Jumaat lalu.

Tambah beliau, para penyokong harus berfikiran positif untuk menerima keputusan perlawanan dan pada masa sama terus menyokong pasukan mereka setiap kali beraksi sama ada di tempat sendiri atau di tempat lawan.

"Apa yang lebih penting, mereka harus menyokong dengan cara yang lebih profesional tanpa mencetuskan kekecohan," katanya.

Sebelum itu, pada aksi persahatan antara Harimau Muda A dengan Melaka United, skuad bimbingan Kim Swee itu mencatat keputusan seri 1-1.

Pasukan tuan rumah mendahului 1-0 pada minit ke-24 menerusi jaringan Amir Shahreen Abd. Mubin sebelum Harimau Muda A menyamakan kedudukan pada minit ke-90 menerusi ledakan Mohd. Azrif Nasrulhaq.

Polis panggil 17 lagi saksi

Posted:

Polis panggil 17 lagi saksi

Polis panggil 17 lagi saksi

Oleh NADZARUL AMIR ZAINAL AZAM
amir.azam@kosmo.com.my


JAMSHAH (depan) mengesahkan telah memanggil 17 lagi saksi untuk memberi keterangan bagi membantu siasatan kekecohan dalam terowong di Stadium Larkin.


SERAMAI 17 saksi termasuk pengadu telah dipanggil untuk memberi keterangan bagi membantu siasatan berhubung insiden kekecohan yang membabitkan pasukan T-Team dan Johor Darul Takzim (Johor DT) dalam terowong menuju ke bilik persalinan pemain di Stadium Tan Sri Hassan Yunos, Larkin, Johor Bahru pada 1 Februari lalu.

Ketua Polis negeri Terengganu, Datuk Jamshah Mustapa berkata, kesemua yang dipanggil itu terdiri daripada para pemain dan pegawai T-Team yang berada di lokasi ketika insiden tersebut berlaku.

"Kes ini sebenarnya disiasat oleh Bukit Aman sebab ia melibatkan dua negeri (Terengganu dan Johor).

"Bagaimanapun, berkaitan dengan pengadu-pengadu yang berada di Terengganu dan saksi-saksi yang terlibat, kita telah panggil mereka (ke ibu pejabat polis kontinjen Terengganu) untuk memberi keterangan.

"Setakat ini, sudah 17 orang yang dipanggil termasuk pengadu sejak laporan polis dibuat (tengah malam 2 Februari lalu). Jadi, sekarang kita akan bagi keutamaan kepada Bukit Aman. Kita, polis Terengganu cuma membantu siasatan mereka," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas Majlis Pelancaran Unit Rondaan Bermotosikal (URB) peringkat negeri di IPD Marang, Terengganu semalam.

Pada perlawanan pusingan kedua Piala FA di Larkin, Johor Bahru pada 1 Februari lalu, pemain import T-Team kelahiran Brazil, Evaldo Rodrigues dan jurulatih kecergasan mereka, Stefano Impagiazzo mendakwa telah dikasari ketika menuju ke bilik persalinan pemain selepas tamat aksi separuh masa pertama.

Dalam pada itu, Jamshah memberitahu, pihaknya tidak menerima pertambahan laporan polis yang dibuat berhubung kejadian itu sehingga hari ini (semalam).

"Setakat ini memang tak ada dah. Empat (laporan) itu sahaja yang diterima," ujarnya.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved