Rabu, 5 Februari 2014

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


'Tiada insiden panas dalam terowong'

Posted:

'Tiada insiden panas dalam terowong'

'Tiada insiden panas dalam terowong'

Oleh HAFIZ ABBAS
mohdhafiz.abbas@kosmo.com.my

IRFAN (kanan) ketika bercakap kepada media pada satu sidang akhbar di Johor Bahru semalam.


PERLAWANAN pusingan kedua Piala FA antara Johor Darul Takzim (Johor DT) dan T-Team sepatutnya diteruskan kerana tiada pemain mahupun jurulatih pasukan dari Pantai Timur itu tercedera ketika insiden 'panas' dalam terowong menuju ke bilik persalinan pemain di Stadium Tan Sri Hassan Yunos, Larkin, Johor Bahru pada Sabtu lalu.

Pemain T-Team, Muhammad Irfan Abdul Ghani, 25, yang tampil memberi keterangan di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Johor di Johor Bahru semalam menjelaskan, dia yang berada di lokasi kejadian ketika itu tidak melihat berlakunya kekasaran sehingga menyebabkan kecederaan antara kedua-dua belah pihak.

"Saya nampak tiada apa (yang berlaku), cuma jurulatih kecergasan T-Team menolak jurulatih JDT di luar dan apabila mereka masuk ke terowong, polis serta pegawai keselamatan berjaya menyuraikan mereka.

"Ketika dalam bilik persalinan, penolong jurulatih T-Team, Azlan Johar menasihatkan pemain agar jangan main ekoran insiden yang berlaku dalam terowong.

"Dia juga menjelaskan, jangan main sebab ada pemain tercedera tetapi saya nampak semua pemain T-Team tiada yang cedera manakala ketua jurulatih, Mohd. Azraai Khor Abdullah hanya senyap dan mengikut arahan," katanya pada sidang akhbar di Johor Bahru semalam.

Irfan yang bermain di posisi pertahanan dan pernah mewakili Johor DT sebelum ini juga mengakui tidak melihat ada dalam kalangan pasukannya mengalami pendarahan sebagaimana didakwa.

"Saya tidak nampak sesiapa pun dalam pasukan T-Team yang mengalami pendarahan hidung.

"Jurulatih kecergasan kami juga tidak mengalami apa-apa kecederaan dan keesokan harinya (semua) boleh berlatih macam biasa," jelasnya.

Justeru, dia berpendirian perlawanan tersebut tidak sepatutnya ditangguhkan kerana pegawai Persatuan Bola sepak Malaysia (FAM) dan pihak keselamatan telah memberi lampu hijau agar ia diteruskan kerana segalanya terkawal.

"Sebagai pemain, saya rasa selamat untuk bermain pada malam itu kerana pihak keselamatan dan pegawai FAM memaklumkan semuanya baik dan permainan boleh diteruskan.

"Saya juga tidak rasa terancam dan sebab itu saya tampil memberi keterangan pada hari ini (semalam) untuk memberitahu perkara sebenar," katanya.

Dalam pada itu, dia juga sanggup menerima apa sahaja tindakan yang bakal dihadapinya daripada pihak pengurusan T-Team ekoran tindakannya memberi keterangan berkaitan kejadian tersebut.

Pada tengah malam Ahad lalu, pemain T-Team, pihak pengurusan dan jurulatih kecergasan pasukan berstatus kelab itu membuat laporan polis di IPK Kuala Terengganu berkaitan insiden itu.

Ekoran laporan itu, ketua jurulatih Johor DT, Cessar Ferrando Jimenez pula tampil membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah Johor Bahru kelmarin.

Kenyataan tak logik

Posted:

Kenyataan tak logik

Kenyataan tak logik

Oleh AHMAD FAZLI MOHD. YADI
fazli.yadi@kosmo.com.my

AZLAN


NAMPAK gayanya, insiden 'panas' yang melibatkan pasukan T-Team dan Johor Darul Takzim (Johor DT) dilihat semakin berlarutan.

Sabtu lalu, T-Team bertindak mengambil keputusan untuk menarik diri pada aksi kedua Piala FA di Stadium Tan Sri Hassan Yunos di Larkin, Johor Bahru.

Ia gara-gara The Titans dilaporkan enggan mengambil risiko untuk meneruskan baki separuh masa kedua selepas pemain import Brazil, Elvado Rodrigues dan jurulatih kecergasan, Stefano Impagliazzo didakwa dikasari dalam terowong ketika menuju ke bilik persalinan.

Skuad kendalian Mohd. Azraai Khor Abdullah bertindak meninggalkan stadium di Larkin itu selepas menyaksikan Johor DT mendahului 2-1 pada separuh masa pertama.

Semalam, seorang pemain T-Team, Muhammad Irfan Abdul Ghani tampil memberikan kenyataan berbeza tanpa pengetahuan majikannya.

Irfan mencetuskan skrip baharu apabila mendedahkan tiada sebarang insiden kekasaran berlaku pada aksi kedua Piala FA di Larkin.

Irfan ketika memberi kenyataan selepas memberi keterangan bagi membantu siasatan polis di Johor Bahru semalam mendakwa, dia berada di belakang penyerang Brazil, Rodrigues ketika insiden tersebut dan menegaskan perlawanan tersebut sebenarnya selamat diteruskan.

Bekas pemain Harimau Selatan itu turut mendakwa, penolong jurulatih, Azlan Johar yang sebenarnya membuat keputusan untuk tidak meneruskan aksi separuh masa kedua dan mengarahkan pasukan meninggalkan stadium.

Mengulas mengenai kenyataan Irfan, Azlan mendedahkan, dia tidak berhak membuat keputusan untuk membatalkan aksi separuh kedua itu.

"Ia satu dakwaan yang betul-betul tidak logik. Saya masih ada ketua jurulatih (Azraai Khor) dan Ketua Eksekutif T-Team (Abdul Rasid Jusoh). Takkan saya pandai-pandai untuk membuat keputusan?

"Dia (Irfan) tidak menjalani sesi latihan selama dua hari dan memberikan alasan kepada pihak pengurusan T-Team kerana ada urusan keluarga di Johor.

"Dia adalah pemain simpanan. Dia langsung tiada bersama skuad utama ketika menuju ke bilik persalinan dan kami telah membuat keputusan (menarik diri untuk separuh masa kedua) ketika dia bermain di dalam padang (bersama pemain-pemain simpanan lain).

"Sebagai pemain simpanan, dia bukannya bersama pemain-pemain utama masuk dalam terowong ketika menuju ke bilik persalinan.

"Jadi, saya menganggap dia adalah pengkhianat T-Team," katanya ketika dihubungi Kosmo!, semalam.

Dalam perkembangan sama, Azlan berharap insiden panas di Larkin itu dapat membuka mata ramai pihak bahawa T-Team tidak terlintas untuk membuat kontroversi 'murahan'. Kami berbuat demikian demi keadilan untuk The Titans serta keselamatan pemain.

"Darah saya yang mengalir ini telah dididik oleh jurulatih-jurulatih hebat negara seperti Allahyarham Mohktar Dahari sejak dari kecil lagi.

"Mereka telah mendidik saya dan memastikan darah saya mengalir dengan penuh semangat kesukanan. Mereka telah mendidik saya tentang erti semangat kesukanan dan bukannya mencetuskan kekecohan. Ini adalah sukan.

"Saya tahu dengan adanya semangat kesukanan, saya akan menjadi manusia yang baik. Jadi, mengapa saya harus membuat fitnah?," ujarnya.

'Siasatan tanpa mengira individu'

Posted:

'Siasatan tanpa mengira individu'

'Siasatan tanpa mengira individu'

SIASATAN berhubung insiden kekecohan perlawanan pusingan kedua Piala FA antara Johor Darul Takzim (Johor DT) dan T-Team akan dibuat secara profesional tanpa mengira individu yang berada di belakang kedua-dua pasukan berkenaan.

Demikian tegas Ketua Polis Negara (KPN), Tan Sri Khalid Abu Bakar di Kuala Terengganu semalam.

"Saya rasa tidak perlu ragu-ragu dan kita akan telus dalam siasatan berkenaan, tidak kiralah pasukan dari mana dan siapa pun di belakang pasukan itu. Jangan risau, saya sendiri beri jaminan yang siasatan dijalankan secara telus," katanya.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas berhubung insiden perlawanan pusingan kedua Piala FA antara T-Team dan Johor DT di Stadium Tan Sri Hassan Yunos, Larkin, Johor Bahru Sabtu lalu.

Khalid berkata, setakat ini pihaknya telah menerima laporan daripada kedua-kedua pasukan berhubung insiden itu.

Beliau berkata, pihaknya juga telah mula merakamkan percakapan kira-kira 15 orang bagi membantu siasatan dan meminta orang ramai tidak membuat spekulasi berhubung kejadian itu.

"Pertengkaran biasa dalam sukan, ini bukan kali pertama pertembungan kuat dua kumpulan, jadi saya menyeru kepada penyokong agar bersabar dan tidak mengambil tindakan yang melanggar undang-undang, biar kita jalankan siasatan terlebih dahulu.

"Serahkan kepada kita untuk menjalankan siasatan dan mengambil tindakan, perlawanan liga perlu diteruskan dan kita tidak boleh mencacatkan pertandingan seterusnya," kata Khalid.

Sabtu lalu perlawanan pusingan kedua Piala FA antara T-Team menentang Johor DT di Larkin tidak diteruskan pada separuh masa kedua apabila T-Team tidak mahu meneruskan permainan atas alasan keselamatan.

Pada masa itu, Johor DT mendahului 2-1 pada separuh masa pertama.

Berikutan itu, Polis Terengganu menerima empat laporan polis daripada pasukan T-Team tengah malam Ahad lalu berhubung insiden itu. – Bernama

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved