Sabtu, 15 Februari 2014

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Terengganu rampas takhta liga

Posted:

Terengganu rampas takhta liga

Terengganu rampas takhta liga

PEMAIN Terengganu, Marcio Sauza terjatuh ketika diasak pertahanan Pahang, MOhd Shahrizan pada aksi Liga Super di Kuala Terengganu malam tadi.hahrizan


TERENGGANU berjaya merampas status pendahulu Liga Super selepas meraih kemenangan 2-0 ke atas Pahang pada aksi yang berlangsung di Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah, Kuala Terengganu malam tadi.

Selepas sekadar terikat tanpa jaringan ketika menentang Lions XII pada Sabtu lalu, skuad Penyu yang merampas gelaran pendahulu liga daripada Selangor yang tewas 1-4 kepada Johor Darul Takzim (Johor DT), kini mengutip 10 selepas mengharungi lima perlawanan.

Beraksi di depan 10,000 penyokong fanatik, pasukan tuan rumah bermula garang menerusi pemain import, Marcio Souza dan Pemain Terbaik Kebangsaan 2013, Mohd. Nor Farhan Mohamad sebaik aksi separuh masa pertama bermula.

Begitupun, skuad Penyu memastikan kelebihan menjadi milik skuad kendalian Abdul Rahman Ibrahim itu apabila memperoleh gol pembukaan menerusi Mario Karlovic pada minit ke-20.

Jaringan itu hadir apabila perancang kelahiran Australia itu berjaya memanfaatkan sepakan percuma yang berjaya mengelirukan penjaga gol muda skuad Tok Gajah, Khairul Azhan Khalid.

Bersambung di babak kedua, Terengganu terus menguasai permainan dengan melancarkan serangan bertali arus tetapi benteng pertahanan pasukan pelawat yang diketuai Zeshan Rehman dan Mohd. Shahrizan Salleh berjaya mematahkan setiap serangan dari skuad Penyu.

Bagaimanapun, kapten Terengganu, Ismail Faruqi memastikan tiga mata menjadi milik skuad Penyu dengan meledak gol kedua pada minit ke-69.

Skuad pelawat yang terdesak untuk mencari jaringan, akhirnya terpaksa akur apabila keputusan 0-2 kekal sehingga tamat perlawanan.

Selepas aksi menentang Pahang, Terengganu bakal menentang Selangor untuk aksi keenam Liga Super, 8 Mac depan.

Pemain Asia semakin 'laris' di Eropah

Posted:

Pemain Asia semakin 'laris' di Eropah

Pemain Asia semakin 'laris' di Eropah


PARK JI SUNG pemain yang boleh dianggap paling berjaya sejak bergelar sebagai pemain profesional di bumi Eropah.


BINTANG Barcelona dan Sepanyol, Cesc Fabregas kagum dengan prestasi pemain dari benua Asia yang kini semakin ramai menembusi 'pasaran' bola sepak Eropah.

Dia berpendapat, tidak mustahil suatu hari nanti, pasukan dari Asia mampu menjulang Piala Dunia dan berdiri setanding dengan gergasi bola sepak dunia yang lain.

Jepun dan Korea Selatan antara pasukan yang dikaguminya kerana dua negara berkenaan telah berjaya melahirkan pemain bertaraf dunia, selain mampu menempa nama di bumi Eropah.

Antara nama besar pemain dari Asia yang telah menempa nama di bumi Eropah termasuk Park Ji Sung (PSV Eindhoven), Ki Sung Yeung (Sunderland) dari Korea Selatan, Shinji Kagawa (Manchester United) serta Keisuke Honda (AC Milan), kedua-duanya dari Jepun.

"Bukan sahaja pemain-pemain dari Jepun dan Korea Selatan sahaja yang lebih menonjol di Eropah, tetapi pemain-pemain dari Iran, Arab Saudi juga lebih gemar menjadikan Eropah sebagai destinasi untuk mengembangkan karier bola sepak mereka," katanya.

Menurut Fabregas, Ji Sung adalah antara pemain dari Asia yang dianggapnya sebagai pemain yang memiliki kebolehan luar biasa terutama ketika dia beraksi dengan Manchester United.

"Saya anggap mereka ini antara pemain yang memiliki keberanian yang harus dicontohi pemain-pemain lain dari rantau Asia," jelas Fabregas dalam satu temu bual eksklusif dengan Kosmo! di Barcelona, Sepanyol baru-baru ini.

Temu bual tersebut diatur oleh wakil syarikat pengeluar barangan sukan Puma di Barcelona sempena majlis pelancaran but bola terbaru keluaran syarikat berkenaan, EvoPower.

Fabregas adalah antara pemain yang mendapat tajaan Puma.

Sepanjang temu bual selama 20 minit itu, Fabregas diajukan dengan soalan berkaitan dengan perkembangan pemain bola sepak di Asia yang kini mula menjadi buruan kelab-kelab terkemuka di Itali, Jerman mahupun England.

Menurut bekas pemain Arsenal itu, keberanian para pemain dari Asia untuk mencuba nasib di Eropah merupakan langkah bijak kerana dengan cara tersebut, mereka akan menjadi lebih berdaya saing.

"Bukan saya memandang rendah tahap liga di Asia, tetapi corak bola sepak di Eropah lebih kompetitif.

"Sebahagian besar pemain terbaik dunia memilih untuk beraksi dalam liga di Eropah dan sebab itu ia menjadi sangat kempetitif.

"Kamu perlu sentiasa bekerja keras untuk mengekalkan tahap kecergasan jika mahu berada dalam kesebelasan utama pasukan yang kamu wakili.

"Persaingan sangat tinggi dan semua pemain sentiasa memberi saingan kepada pemain utama bagi merebut tempat. Sebab itu, kamu perlu bekerja keras jika tidak mahu diletakkan dalam senarai pemain simpanan," jelas Fabregas.

Menurutnya, prestasi yang dipamerkan oleh beberapa negara Asian pada beberapa kempen Piala Dunia sebelum ini membuktikan bola sepak Asia kini sudah semakin maju ke hadapan.

Katanya lagi, peningkatan itu turut dibantu dengan keberanian beberapa pasukan untuk menghantar pemain-pemain mereka beraksi dalam liga berstatus lima bintang di Eropah selain penganjuran liga domestik mereka yang berkualiti tinggi.

"Saya rasa, negara-negara Asia yang lain harus mencontohi langkah yang telah diambil oleh Jepun mahupun Korea ini jika mahu melihat lebih banyak negara dari rantau tersebut menonjol di peringkat dunia.

"Kalau kamu bertanyakan kepada saya kenapa negara-negara dari benua Afrika kini semakin memperlihatkan kualiti apabila bersaing di Piala Dunia, jawapannya sangat mudah. Sebahagian besar pemain dari benua tersebut (Afrika) beraksi di Eropah dan kesannya sangat besar terhadap pembangunan bola sepak di negara-negara berkenaan.

"Saya tidak akan terkejut jika suatu hari nanti pasukan dari negara-negara Afrika mampu menjulang Piala Dunia. Pemain-pemain mereka juga memegang watak utama dalam kelab yang mereka wakili," tambah Fabregas.

Ditanya berkenaan ciri-ciri asas yang harus ada pada seseorang pemain itu sebelum menikmati kejayaan, Fabregas menjelaskan: "Sebenarnya ia bermula di peringkat akar umbi."

Menurutnya, sebelum menjadi pemain yang berjaya, didikan hendaklah bermula di peringkat kanak-kanak.

Pada peringkat ini katanya, mereka hendaklah didedahkan dengan corak latihan yang betul meliputi aspek untuk menguatkan mental.

"Kekuatan mental banyak membantu, dan didikan (terhadap aspek mental) hendaklah bermula sejak di peringkat kanak-kanak lagi.

"Sebaik mendaftar untuk menyertai sesebuah akademi bola sepak, sudah tentu cita-cita kamu adalah untuk menjadi seorang pemain profesional. Jadi, bermula di peringkat tersebut, apa juga ciri-ciri yang diperlukan untuk bergelar pemain profesioanl hendaklah diberi keutamaan dalam latihan harian.

"Apabila sudah mencapai peringkat matang, kamu akan mnenjadi lebih yakin dan berani untuk melangkah ke dunia bola sepak profesional. Saya juga dididik sejak dari usia 10 tahun ketika menyertai akademi bola sepak Barcelona. Kami dididik bagaimana untuk menjadi seorang 'thinking footballer'," jelas Fabregas.

Sebelum mengakhiri temu bual tersebut, Fabregas turut melahirkan kekecewaannya kerana pemain dari Asia tidak mahu mencuba nasib beraksi dalam Liga Sepanyol.

"Ramai yang memilih untuk beraksi di England, Jerman dan juga Itali dan mereka tidak begitu berminat mencuba nasih di Sepanyol.

"Liga Sepanyol lebih kompetitif dan mencabar dan pemain-pemain dari Asia seharusnya mengambil peluang untuk mencuba nasib beraksi di Sepanyol," katanya.

Bila diajukan soalan bahawa kelab-kelab dalam Liga Sepanyol tidak berminat melamar pemian dari Asia, Febregas menjelaskan: Bukan tiada kelab yang menawarkan khidmat mereka, tetapi mereka (pemain Asia) memilih untuk beraksi di EPL (Liga Perdana England) mahpun di Jerman," tegasnya mengakhiri perbualan. - ASAN AHMAD

UiTM dalam kelas tersendiri

Posted:

UiTM dalam kelas tersendiri

UiTM dalam kelas tersendiri

Oleh SHANIKA ABDULLATIB
shanika.latib@kosmo.com.my

HARI terakhir Sukan Institusi Pengajian Tinggi (Sukipt) 2014 menyaksikan kontinjen tuan rumah, Universiti Teknologi Mara (UiTM) terus berada dalam kelas tersendiri dengan membolot enam daripada 18 pingat emas yang dipertandingkan dalam acara pencak silat.

Pada aksi yang berlangsung di Dewan Agong Tuanku Canselor UiTM semalam, pendahulu keseluruhan Sukipt itu meraih empat emas menerusi kategori Putra manakala dua emas lagi hadir dalam aksi Puteri.

Meskipun unggul menewaskan Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) yang mengutip tiga emas bagi tempat kedua keseluruhan, kelibat atlet kebangsaan yang beraksi di gelanggang berjaya mencuri tumpuan ramai.

Bagi pesilat negara, Mohammed Fikry Mohamed Noh, meskipun berjaya menewaskan Azman Ahmad dalam kategori Putra A, dia mengakui aksi semalam tidak semudah yang dijangka.

"Meskipun menang dengan keputusan 5-0, saingan yang diberi tetap sengit. Ada beberapa persembahan lawan yang agak sukar saya jangka dan tidak mudah untuk saya patahkan," kata penuntut UPSI itu yang turut menjelaskan telah membuat keputusan untuk tidak menyertai Kejohanan Silat Dunia pada Oktober nanti.

"Saya tahu ia peluang terbaik tetapi saya mahu tumpukan kepada pelajaran. Mungkin selepas tamat semester, saya akan memberi perhatian sepenuhnya dalam pertandingan antarabangsa," tambahnya mengenai di Palembang, Indonesia itu.

Sementara itu, pesilat Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Mohamad Khairul Azhar Zakaria melakar kejutan dengan menewaskan atlet kebangsaan, Muhammad Saiful Syazwan Rahmat (UPSI) dalam kategori Putera D.

Bukan itu saja, pesilat Universiti Malaysia Terengganu (UMT), Usman Mohammed Ishak turut mencuri tumpuan apabila meraih emas dalam kategori Putra J.

Beraksi atas status pelajar antarabangsa, atlet kelahiran Nigeria itu menewaskan pesilat Institut Perguruan Selangor, Mohammad Zaki Talib dengan keputusan 5-0.

"Sangat gembira kerana saya hanya kenal silat tidak sampai enam bulan dan hasil bimbingan jurulatih, saya berjaya meraih emas.

"Saya akan terus berlatih kerana silat sudah semakin sebati dalam diri saya. Bukan itu saja, saya akan memperkenalkan silat di negara asal saya serta negara jiran lain seperti Ghana," kata pelajar Ijazah Sarjana Sains Kajian Sumber Bumi itu.

Dalam aksi lain, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) berjaya meraih pingat emas bagi acara bola tampar pantai lelaki dengan menewaskan Universiti Sultan ZainalAbidin (UniSZA) dengan keputusan 21-13, 21-18 manakala gangsa menjadi milik INTI International College yang menewaskan UiTM 21-18, 22-20.

Manakala pasukan bola tampar pantai wanita Universiti Malaya (UM) menewaskan Universiti Teknologi Malaysia (UTM) dengan keputusan 15-21,25-23,17-15 untuk meraih emas manakala gangsa menjadi milik Kolej Tunku Abdul Rahman (KTAR) selepas menewaskan UKM dengan 21-5, 21-12.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved