Rabu, 12 Februari 2014

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Biar FAM selesai isu bola sepak

Posted:

Biar FAM selesai isu bola sepak

Biar FAM selesai isu bola sepak

Oleh AHMAD FAZLI MOHD. YADI
fazli.yadi@kosmo.com.my

TENGKU ABDULLAH


PARA pemimpin, bekas pemain bola sepak negara bersetuju dengan nasihat Timbalan Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah berhubung kontroversi sumpah al-Quran yang dilakukan oleh pemain serta pegawai pasukan T-Team.

Mereka berpendapat tindakan tersebut dilihat bertentangan dengan konsep semangat kesukanan yang sentiasa diberi penekanan dalam kalangan ahli dan pemimpin sukan di Malaysia.

Bekas Presiden Persatuan Bola Sepak Negeri Terengganu (PBSNT), Datuk Che Mat Jusoh menjelaskan, nasihat Tengku Abdullah (selaku Timbalan Presiden FAM) seharusnya dipandang serius oleh para pemimpin mahu pun ahli sukan terbabit.

Katanya, setiap masalah ada jalan penyelesaiannya dan tindakan membabitkan hal-hal agama seharusnya dielakkan. Sumpah al-Quran bukan jalan penyelesaian walaupun ia bertujuan untuk menegakkan kebenaran.

"Setiap pasukan yang bersaing dalam liga seharusnya mengambil pendekatan yang lebih profesional dan jika berlaku sebarang insiden kekecohan, ia hendaklah dirujuk dengan FAM terlebih dahulu. Biar FAM yang buat kerja kerana mereka mempunyai undang-undang untuk menyelesaikan mana-mana kes. Tidak perlu libatkan hal agama walaupun ia dilihat sebagai jalan terbaik untuk menegakkan kebenaran," jelas Che Mat.

Menurutnya, memang tidak dinafikan ada persatuan melihat pendekatan yang berbeza, tetapi dalam kes seperti ini, ia seharusnya diserahkan kepada FAM.

"Ada pandangan yang berbeza, saya tahu mereka (T-Team) mahu mencari kebenaran dan bagi mereka, (membuat sumpah al-Quran) adalah jalan yang terbaik untuk menegakkan keadilan.

"Benda yang lepas, biarkan ia berlalu tetapi saya berharap selepas ini, tiada lagi mana-mana pasukan dalam Liga M berbuat demikian.

"Mereka harus faham tindakan sumpah al-Quran. Saya percaya sukan bola sepak ini sebenarnya tidak perlu sampai ke peringkat tersebut.

"Banyak lagi cara lain untuk menyelesaikannya, tetapi ia hendaklah berlandaskan semangat kesukanan tanpa melibatkan sentimen agama (Islam)," katanya ketika dihubungi Kosmo! semalam.

Semalam, Tengku Abdullah menasihatkan pihak terbabit agar mengelak daripada melakukan sumpah al-Quran kerana ayat-ayat al-Quran ini bukan benda yang boleh dimain-mainkan.

Titah baginda: "Jangan main-main dengan ayat al-Quran. Biar FAM yang buat kerja. Kita ada jawatankuasa tertentu untuk mengendalikan sesuatu kes."

Tengku Abdullah yang juga Tengku Mahkota Pahang bertitah demikian bagi mengulas langkah yang diambil oleh para pemain dan pegawai pasukan T-Team yang melakukan sumpah al-Quran bagi mencari kebenaran terhadap insiden kekecohan dalam terowong menuju ke bilik persalinan pemain pada aksi pusingan kedua kempen Piala FA 2014 antara Johor Darul Takzim (Johor DT) menentang T-Team pada 1 Februari lalu.

Insiden tersebut dilaporkan berlaku pada waktu rehat separuh masa pertama perlawanan tersebut yang menyaksikan Johor DT mendahului 2-1.

Mengulas lanjut, Tengku Abdullah bertitah, masih banyak lagi cara lain untuk menyelesaikan insiden tersebut dan berharap sentimen agama tidak perlu dipermainkan dalam kemelut sukan bola sepak tanah air.

Dalam perkembangan sama, Timbalan Presiden Persatuan Bola Sepak Selangor (FAS), Datuk Mokhtar Ahmad turut senada dengan pandangan yang dilontarkan oleh Tengku Abdullah.

Katanya, mana-mana pasukan perlu memahami prosedur sumpah al-Quran dan pihak terbabit perlu merujuk terlebih dahulu dengan orang yang lebih arif berkenaan ahl-hal berkaitan agama.

"Pada pendapat saya, perkara seperti ini tidak perlu melibatkan hal-hal agama. Kita harus mengikut peraturan (FAM) yang sedia ada.

"Sumpah al-Quran itu agak besar. Jika sampai ke tahap itu, mungkin ada sesuatu yang mahu ditegakkan oleh pasukan tersebut tetapi saya fikir, mungkin bola sepak tidak perlu sampai ke peringkat tersebut," katanya.

Sementara itu, bekas pemain kebangsaan, Datuk Shukor Salleh menggesa pasukan-pasukan lain agar tidak lagi melakukan perbuatan sama meskipun cuba mencari jalan kebenaran.

Beliau menganggap insiden yang dialami pasukan T-Team itu seharusnya diserahkan kepada FAM kerana badan induk bola sepak negara itu ada undang-undang untuk menyelesaikan sesuatu kes.

Hafiz, Badhri dalam senarai utama

Posted:

Hafiz, Badhri dalam senarai utama

Hafiz, Badhri dalam senarai utama

Oleh AHMAD FAZLI MOHD. YADI
fazli.yadi@kosmo.com.my


BADHRI (kiri), Hafiz (gambar depan kiri) dan Junior (kanan) kembali disenaraikan dalam skuad Harimau Malaya kendalian Kim Swee.


PEMAIN tengah Pahang, Hafiz Kamal mengakui teruja apabila disenaraikan dalam skuad Harimau Malaya kendalian Datuk Ong Kim Swee.

Ia merupakan kali pertama namanya disenaraikan untuk menyertai latihan skuad negara kendalian jurulatih baharu, (Datuk Ong Kim Swee).

Atas pemilihan itu, Hafiz mahu membuktikan kemampuannya sekali gus bertekad untuk merebut tempat dalam skuad utama untuk aksi persahabatan menentang Filipina dan kelayakan Piala Asia 2015 bertemu Yemen pada 1 dan 5 Mac depan.

Aksi cemerlang Hafiz berjaya menarik perhatian Kim Swee ketika meledak gol kemenangan Pahang ketika menewaskan Johor Darul Takzim (Johor DT) pada aksi Liga Super Jumaat lalu.

Justeru, Hafiz mengakui dia tidak memiliki alasan untuk terus berhenti daripada melakarkan persembahan terbaik sebaik tersenarai menyertai skuad kebangsaan pada kali ini.

"Sebelum ini, saya hanya dalam senarai simpanan sahaja ketika di bawah bekas jurulatih, Datuk K. Rajagobal. Akhirnya, saya berjaya bersama pelatih-pelatih utama skuad Harimau Malaya di bawah Kim Swee.

"Sebenarnya, saya rasa sangat istimewa selepas disenaraikan dalam skuad kebangsaan kali ini. Sebagai pemain profesional, kamu akan berasa lebih semangat dari segi motivasi apabila mendapat peluang berkerja dengan jurulatih hebat seperti Kim Swee.

"Sejujurnya, inilah pertama kali saya berkerja di bawah bimbingan Kim Swee dan saya sudah bersedia untuk memberikan yang terbaik jika khidmat saya diperlukan nanti," katanya ketika dihubungi Kosmo! semalam.

Dalam perkembangan sama, kapten Kelantan, Mohd. Badhri Mohd. Radzi turut gembira selepas disenaraikan dalam skuad Harimau Malaya.

Jelas Badhri yang lebih mesra disapa sebagai Piya, kredibiliti Kim Swee tidak perlu dipertikaikan lagi dan dia semakin bersemangat untuk menyertai skuad kebangsaan pada kali ini.

"Saya tahu ramai mempertikaikan kemampuan saya selepas kurang menyerlah ketika bersama skuad kebangsaan berbanding ketika mewakili Kelantan.

"Saya masih mahu belajar dan saya yakin dengan kehadiran ramai pemain hebat Liga Malaysia, saya akan mendapat ilmu dan pengalaman yang cukup berguna.

"Apa yang pasti, saya akan memberikan komitmen dan khidmat terbaik buat Kim Swee jika saya mendapat peluang untuk beraksi bersama skuad kebangsaan nanti," katanya.

Turut tersenarai dalam skuad Kim Swee kali ini ialah kapten pasukan Kedah, Baddrol Bakhtiar.

Turut disenaraikan ialah pemain Sarawak, Junior Eldstål yang kini sudah pulih sepenuhnya daripada kecederaan.

Pemain Polis Diraja Malaysia (PDRM), Bobby Gonzales yang sebelum ini sering diletakkan dalam senarai simpanan, turut mendapat tempat dalam senarai 25 pemian utama yang dikeluarkan oleh Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) semalam.

Real lebur impian Atletico

Posted:

Real lebur impian Atletico

Real lebur impian Atletico


RONALDO (kanan) menerima pujian daripada Bale selepas membantu Real mara ke final Piala Raja Sepanyol awal pagi semalam.


MADRID - Cristiano Ronaldo membantu Real Madrid mara ke final Piala Raja Sepanyol buat musim keempat berturut-turut selepas menewaskan Atletico Madrid 2-0 pada aksi separuh akhir kedua awal pagi semalam.

Penyerang sensasi Real itu menyempurnakan dua sepakan penalti seawal minit ketujuh dan ke-16, sekali gus meleburkan impian Atletico untuk mempertahankan kejuaraan yang dimenangi musim lalu selepas tewas dengan agregat 0-5.

Skuad The Galaticos akan bertemu pemenang dalam satu lagi aksi separuh akhir antara Barcelona dan Real Sociedad pada 19 April depan.

"Ini adalah pertandingan yang kurang penting pada tahun ini tetapi melangkah ke final adalah sesuatu yang baik buat pasukan," kata jurulatih Real, Carlo Ancelotti.

Pada aksi tersebut, Atletico terpaksa beraksi tanpa beberapa pemain utama iaitu dua penyerang, Diego Costa dan David Villa, penjaga gol, Thibaut Courtois dan pemain pertahanan, Felipe Luis.

Biarpun jurulatih Atletico, Diego Simeone berjanji untuk menampilkan persembahan terbaik pada perlawanan itu, harapan skuad bimbingannya itu musnah seawal minit ketujuh apabila Javier Manquillo menjatuhkan Ronaldo dalam kotak penalti.

Pemain antarabangsa Portugal itu berjaya menewaskan penjaga gol kedua Atletico, Daniel Aranzubia, sekali gus menamatkan kemarau jaringan selama tiga perlawanan.

Selepas itu, giliran pemain pertahanan Atletico, Emiliano Insua pula menjatuhkan Gareth Bale sebelum Ronaldo sekali lagi menewaskan Aranzubia dan merekodkan gol yang ke-34 musim ini.

"Perlawanan pertama sangat penting termasuk dua sepakan penalti itu kerana ia melemahkah semangat mereka (Atletico)," kata penjaga gol Real, Iker Casillas.

Kejayaan terbaharu itu membantu Real merekodkan 24 perlawanan tanpa kalah.

Namun, Real tidak dapat menyenaraikan Ronaldo dalam kesebelasan utama pasukan itu sehingga pertemuan menentang Schalke pada aksi kalah mati Liga Juara-Juara, 26 Februari depan.

Pemain Terbaik Dunia 2013 itu akan terlepas dua aksi liga selepas digantung tiga perlawanan. - AP

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved