Selasa, 11 Februari 2014

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


'Mereka peminat atau pengganas?'

Posted:

'Mereka peminat atau pengganas?'

'Mereka peminat atau pengganas?'

ANGGOTA polis mententeramkan segelintir penyokong selepas tamat aksi Liga Super antara Pahang dan Johor DT di Stadium Darul Makmur, Kuantan, Jumaat lalu.


BEKAS pemain kebangsaan, Khalid Ali tampil melontarkan pandangan mengenai isu kekecohan yang berlaku ketika Pahang menentang Johor Darul Takzim (Johor DT) pada aksi Liga Super di Stadium Darul Makmur, Kuantan Jumaat lalu.

Menurut Khalid, sudah tiba masanya Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) berbincang dengan pihak berkuasa bagi menghalang penyokong-penyokong bertopeng daripada memasuki dan berada di dalam kawasan stadium.

"Saya tidak tahu pula semakin ramai Batman (penyokong bertopeng) datang ke stadium. Kadang-kadang saya terfikir mereka ini sebenarnya peminat atau pengganas?

"Bagi saya, datang tengok bola tiada masalah tetapi jika ada perancangan untuk menghuru-harakan suasana bola sepak, ini satu perkara membimbangkan.

"Kita tidak boleh salahkan FAM dalam hal ini kerana FAM telah sedaya upaya mengetatkan kawalan keselamatan sewaktu perlawanan berlangsung.

"Jadi, saya berharap pihak berkuasa mula campur tangan dalam hal ini," kata Khalid ketika dihubungi Kosmo! semalam.

Pada pertembungan di Stadium Darul Makmur, Kuantan, Jumaat lalu, kejayaan Pahang menewaskan Johor DT 3-2 dicemari dengan beberapa insiden panas membabitkan penyokong kedua-dua pasukan.

Bagaimanapun, kekecohan yang tercetus di dalam mahupun di luar stadium itu dapat diselesaikan oleh pihak polis.

Difahamkan, dalam kejadian tersebut, empat buah bas penyokong Johor DT didakwa diserang segelintir penyokong Pahang sebaik perlawanan berakhir.

Insiden itu dikatakan berlarutan hingga di luar Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Pekan apabila penyokong kedua-dua pasukan mula melakukan provokasi sehingga menyebabkan ada segelintir penyokong dan orang awam mengalami kecederaan.

"Saya setuju bahawa polis seharusnya sudah boleh mengambil tindakan tegas kepada para penyokong yang membuat kacau ini.

"Cuma saya khuatir polis gagal mengecam pesalah yang sebenar kerana ada di antara mereka yang memakai topeng.

"Stadium adalah kawasan ahli keluarga bersantai menyaksikan perlawanan bola sepak, bukannya medan untuk bergaduh sesama penyokong," tegasnya.

Irfan masih sah jadi milik T-Team

Posted:

Irfan masih sah jadi milik T-Team

Irfan masih sah jadi milik T-Team

Oleh AHMAD FAZLI MOHD. YADI
fazli.yadi@kosmo.com.my


KETUA jurulatih Johor DT, Cesar Ferrando Jimenez (kiri) berkata sesuatu kepada barisan pengadil ketika aksi di Stadium Tan Sri Hassan Yunos, Larkin minggu lalu.


PERSATUAN Bola Sepak Malaysia (FAM) memaklumkan bahawa penamatan kontrak seseorang pemain tidak boleh melibatkan sebelah pihak.

Setiausaha Agung FAM, Datuk Hamidin Mohd. Amin memberitahu, seseorang pemain tidak boleh membuat keputusan untuk meletakkan jawatan sekiranya masih terikat kontrak dengan majikan asalnya.

Semalam, pemain pertahanan T-Team, Muhammad Irfan Abdul Ghani telah membuat keputusan untuk melepaskan jawatannya bersama pasukan berstatus kelab dari Terengganu itu.

Ia gara-gara kenyataan Irfan sebelum ini yang mendakwa tiada sebarang insiden panas berlaku di dalam terowong di Stadium Tan Sri Hassan Yunos, Larkin pada 1 Februari lalu.

Kenyataan Irfan jelas bertentangan dengan pihak T-Team yang mendakwa pemain import dari Brazil, Evaldo Rodrigues dan jurulatih kecergasan, Stefano Impagliazz telah dikasari di dalam terowong stadium itu ketika menuju ke bilik persalinan.

Mengulas lanjut, Hamidin berkata, FAM tidak boleh masuk campur tangan dalam kemelut yang melanda Irfan dan pihak pengurusan T-Team berhubung insiden di Larkin.

"Kita tunggu apa jawapan pihak pengurusan T-Team. T-Team boleh mengambil tindakan seperti yang ada dalam kontrak (Irfan).

"Sudah tentu penamatan kontrak sebelah pihak tidak dibenarkan.

"Andai kata ada pertikai berlaku selain aduan rasmi daripada T-Team, barulah FAM boleh bertindak," katanya di Wisma FAM, Kelana Jaya, semalam.

Menurut Hamidin, Irfan yang juga bekas pemain Johor DT perlu berbincang dengan pihak pengurusan T-Team sebelum membuat keputusan sedemikian.

"Atas kertas, Irfan masih lagi milik T-Team dan jika ada pertikaian dalam kontrak tersebut, Jawatankuasa Status FAM akan membuat tindakan sekiranya T-Team mengemukakan aduan rasmi kepada kami," katanya.

Siapa kapten Harimau Malaya?

Posted:

Siapa kapten Harimau Malaya?

Siapa kapten Harimau Malaya?

Oleh NAN HIDAYAT NAN AZMIE
hidayat.azmie@kosmo.com.my

PIYA antara nama yang disebut-sebut sebagai pilihan Kim Swee mengetuai skuad Harimau Malaya.


TEKA-TEKI berhubung siapa kapten baharu skuad Harimau Malaya bakal terjawab dalam masa terdekat.

Pengendali sementara Harimau Malaya, Datuk Ong Kim Swee berkata, beliau enggan terburu-buru mengenal pasti pemain yang bakal memikul tanggungjawab sebagai kapten skuad kebangsaan.

"Ada dua tiga pemain dalam radar saya buat masa ini, tetapi saya belum membuat keputusan muktamad.

"Buat masa ini, saya masih meneliti perkara itu bergantung sekiranya pemain berkenaan tercedera dan sebagainya sebelum dipanggil menjalani latihan pusat selepas ini," katanya kepada pemberita ketika ditemui pada Seminar Kepimpinan Sukan di Insitut Sukan Negara (ISN), Bukit Jalil, Kuala Lumpur semalam.

Buat masa ini, kapten Kelantan, Badhri Radzi yang mesra dengan panggilan Piya disebut-sebut akan memiliki lilitan kapten itu menjelang pertemuan berdepan Yemen dalam aksi terakhir Kumpulan D kempen kelayakan Piala Asia 2015 di Dubai pada 5 Mac depan.

Tanggungjawab selaku kapten skuad kebangsaan sebelum ini disandang oleh perancang Johor Darul Takzim, Safiq Rahim.

Bagaimanapun jelas Kim Swee, beliau tetap berpuas hati dengan prestasi semasa Safiq bersama skuad Harimau Selatan itu.

"Saya lihat, Safiq beraksi dengan baik serta kerap diturunkan musim ini," katanya.

Kim Swee juga menafikan telah membuat keputusan muktamad berhubung senarai akhir 25 pelatih skuad kebangsaan menjelang aksi persahabatan berdepan Filipina pada 1 Mac depan seperti mana yang digembar-gemburkan di laman sosial ketika ini.

"Ia hanya satu khabar angin, senarai pelatih hanya akan dikeluarkan Khamis ini (esok).

"Saya memahami ada pihak-pihak tertentu mahu pemain-pemain berkenaan beraksi bersama skuad kebangsaan.

"Namun, saya tidak dipengaruhi dengan desakan mana-mana pihak... sebaliknya saya akan nilai dengan mata saya sendiri sambil mendengar pandangan pembantu-pembantu jurulatih sebelum membuat keputusan," katanya.

Beliau turut menolak kemungkinan bakal merombak skuad Harimau Malaya secara besar-besaran ekoran majoriti pemain utama sekadar memanaskan bangku simpanan bersama pasukan masing-masing musim ini.

"Faktor pengalaman juga diambil kira walaupun secara dasarnya pemain yang tidak beraksi dalam kesebelasan utamanya sudah tentu terkeluar daripada senarai pelatih.

"Namun bergantung kepada posisi tertentu, jadi saya perlu menilai setiap posisi dan masih ada beberapa kekosongan.. tidak mustahil ada beberapa pemain baharu yang akan dipanggil kali ini," katanya.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved