Jumaat, 7 Februari 2014

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


APMM selamatkan kru cedera

Posted:

APMM selamatkan kru cedera

APMM selamatkan kru cedera

Oleh HAFIZ ABBAS
mohdhafiz.abbas@kosmo.com.my


ANGGOTA Maritim Malaysia menyelamatkan Terence Michael yang patah tangan ketika melakukan kerja di atas menara kapal MV Finesse dekat Kota Tinggi baru-baru ini.


JOHOR BAHRU – Seorang kru kapal MV Finesse yang patah tangan akibat dilibas tali kapal berjaya diselamatkan oleh Unit Udara Maritim Malaysia (APMM) baru-baru ini.

Terence Michael, 29, yang berasal dari Belanda, patah tangan dan cedera di muka setelah dilibas tali sebuah kapal kargo yang putus ketika dia melakukan kerja di bahagian belakang menara kapal itu.

Kejadian berlaku ketika kapal berkenaan berada di kedudukan 2.5 batu nautika barat daya Tanjung Stapa, Kota Tinggi dekat sini.

Pengarah Operasi Maritim Wilayah Selatan, Kepten Ibrahim Mohamed berkata, Maritime Rescue Sub Coordination (MRSC) Johor Bahru telah menerima panggilan daripada nakhoda kapal tersebut, Kapten Jalle yang memaklumkan kejadian itu.

Kata beliau, kru malang itu tidak dapat diturunkan ke geladak utama kerana reka bentuk kapal berkenaan amat tidak selamat untuk tujuan tersebut kecuali menggunakan helikopter.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Tangan putus dilibas parang sendiri ketika tuntut hutang

Posted:

Tangan putus dilibas parang sendiri ketika tuntut hutang

Tangan putus dilibas parang sendiri ketika tuntut hutang

Oleh NOR AZIRAN YUNUS
aziran.yunus@kosmo.com.my

KOTA SAMARAHAN – Dua lelaki ditimpa nasib malang ketika mahu menuntut hutang di sebuah rumah di Sadong Jaya di sini apabila salah seorang daripada mereka putus pergelangan tangan kiri selepas terkena libasan parang sendiri.

Mangsa yang dikenali sebagai Zainal, 27, bersama seorang lagi rakannya telah pergi ke rumah terbabit di Kampung Pelanduk Laut di sini sekitar pukul 6.30 petang.

Menurut sumber, mangsa dan rakannya itu yang dalam keadaan mabuk mahu mengamuk di rumah berkenaan dengan sebilah parang.

Bagaimanapun, mangsa berjaya dipujuk oleh tuan rumah yang dikenali sebagai Mayling, 48, bagi menyerahkan parang tersebut kepadanya.

"Dua lelaki itu berjaya dihalang dan parang yang digunakan juga telah dirampas.

"Tetapi, semasa mereka dibawa keluar dari rumah, tuan rumah tersebut bertindak melibas parang yang dirampas ke arah mangsa menyebabkan pergelangan tangan kirinya putus ketika dia cuba mengelak," kata sumber berkenaan.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Cubaan bunuh pemimpin Myanmar

Posted:

Cubaan bunuh pemimpin Myanmar

Cubaan bunuh pemimpin Myanmar

Oleh Manirah Othman
manirah.othman@kosmo.com.my


PLAZA Low Yat, Jalan Bintang, Kuala Lumpur merupakan lokasi terakhir yang ditinggalkan Aye Maung sebelum dia dan rakannya cuba dibunuh ketika berada di dalam kereta, Rabu lalu.


KUALA LUMPUR - Pemimpin politik Myanmar yang juga merupakan Pengerusi Rakhine Nationalities Development Party (RNDP), Dr. Aye Maung (gambar kecil) terselamat dalam cubaan membunuhnya di Jalan Pavilion, Off Jalan Alor, Bukit Bintang di sini, Rabu lalu.

Dalam kejadian pukul 11.30 malam itu, kereta jenis BMW 7 Series dinaiki Aye Maung bersama-sama Pengerusi Parti Arakan Liga Demokrasi, Aye Thor Aung dan seorang lagi rakan mereka telah ditembak oleh dua lelaki warga Myanmar yang menaiki sebuah motosikal.

Kereta berkenaan ketika itu dipandu Presiden Komuniti Myanmar Malaysia, Saw Aung, 56.

Difahamkan, Aye Maung berada di Malaysia sejak 30 Januari lalu atas urusan perjumpaan dengan rakyat Myanmar di negara ini dan kembali semula ke negara itu kelmarin.

Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Khairi Ahrasa memberitahu, ketika tiba di tempat kejadian selepas meninggalkan Plaza Low Yat, mangsa terdengar bunyi dua das tembakan dilepaskan ke tepi cermin dan pintu belakang sebelah kiri kenderaan dinaikinya.

"Mangsa yang berada di dalam kenderaan tersebut ternampak dua lelaki menaiki sebuah motosikal berwarna putih dan bercakap dalam bahasa Myanmar bermaksud tembak lagi," katanya ketika dihubungi semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved