Sabtu, 15 Februari 2014

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


3 penoreh getah diamuk gajah sesat

Posted:

3 penoreh getah diamuk gajah sesat

3 penoreh getah diamuk gajah sesat

Oleh JULIA ISMAIL dan SAMSUL BAHARI MOHAMED
berita@kosmo.com.my

HASHIM, terlantar di katil wad Hospital Jeli di Kelantan setelah diserang gajah liar semalam.


JELI - Seorang kanak-kanak berusia tiga tahun maut manakala ibunya patah kaki kanan dan rusuk kiri akibat diserang seekor gajah yang mengamuk dalam satu kejadian di Bukit Wakaf Zink di sini pada pukul 10 pagi semalam.

Mamalia tersebut bertindak agresif setelah dibaling mercun bola oleh sekumpulan penduduk yang mahu menghalaunya.

Gajah liar seberat dua tan yang kelaparan itu dipercayai tersesat dari hutan Thailand dan berkeliaran di kawasan berkenaan sejak beberapa hari lalu.

Perkara itu disahkan oleh Pengarah Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) Kelantan, Mohammad Khairi Ahmad.

Amukan gajah itu menyebabkan Wan Aidit Nasirullah Wan Mahmud, maut setelah motosikal yang ditunggang bapanya, Wan Mahmud Wan Noh, 37, bersama isterinya, Rezamawati Che Mat, 36, tumbang dilanggar gajah tersebut.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Tiga kanak-kanak nyaris rentung

Posted:

Tiga kanak-kanak nyaris rentung

Tiga kanak-kanak nyaris rentung

Oleh NUR AISHAH AMIN
nuraishah.amin@kosmo.com.my


PROTON Exora milik Painani yang terbakar secara tiba-tiba di tempat letak kereta Hospital Selayang kelmarin.


KUALA LUMPUR – Seorang bapa tidak menyangka tindakannya meninggalkan tiga anaknya di dalam kereta hampir menyebabkan kanak-kanak itu rentung setelah kenderaan tersebut tiba-tiba terbakar di tempat letak kereta Hospital Selayang di sini kelmarin.

Painani Awang Hassan, 37, berkata, dalam kejadian pada pukul 3 petang itu, dia tiada pilihan lain kecuali terpaksa meninggalkan tiga anak lelakinya berusia 6, 9, dan 10 tahun di dalam kenderaan pelbagai guna jenis Proton Exora miliknya kerana menjemput isterinya keluar dari wad hospital terbabit.

"Kanak-kanak tidak dibenarkan masuk ke dalam wad. Disebabkan tidak ada orang yang boleh menjaga mereka, saya terpaksa tinggalkan mereka dalam kereta. Kereta pula saya letak tidak jauh dari lobi hospital dalam keadaan enjinnya hidup dan tidak dikunci.

"Selepas 15 minit saya turun bersama isteri, saya ternampak kereta sedang terbakar dan anak-anak pula dalam jagaan beberapa orang awam," katanya ketika dihubungi Kosmo! Ahad semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Dua juta terima BR1M dalam tempoh 20 hari

Posted:

Dua juta terima BR1M dalam tempoh 20 hari

Dua juta terima BR1M dalam tempoh 20 hari

KUALA LUMPUR - Kira-kira dua juta penerima bayaran Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M 2014) yang tidak mempunyai akaun bank, akan menerima baucar secara berperingkat-peringkat dalam tempoh tidak melebihi 20 hari bermula 23 Februari ini.

Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah berkata, agihan kepada penerima yang tidak mempunyai akaun itu akan dilakukan para pemimpin di kawasan Parlimen masing-masing.

"Walaupun agihan kepada penerima tanpa akaun bank akan ambil masa kerana ia melibatkan jumlah yang besar, kerajaan ingin melaksanakan pemberian baucar dalam tempoh tidak melebihi 20 hari.

"Ini adalah kerana rakyat amat memerlukan bantuan ini sekarang dan tidak perlu menunggu lama untuk menikmati bantuan kerajaan dalam usaha untuk membantu meringankan kos sara hidup," katanya pada sidang akhbar di sini semalam.

Seramai 5.4 juta penerima BR1M yang mempunyai akaun bank pula akan menerima terus bantuan berkenaan dalam akaun mereka pada 22 Februari ini.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved