Jumaat, 14 Februari 2014

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Jawa Timur diselubungi abu

Posted:

Jawa Timur diselubungi abu

Jawa Timur diselubungi abu


KELIHATAN kawasan perumahan penduduk di Yogyakarta, Indonesia dilitupi abu dan pasir daripada Gunung Kelud yang meletus malam kelmarin.


SURABAYA - Letusan Gunung Kelud di Jawa Timur Indonesia yang bermula pada pukul 10.56 malam kelmarin telah menyebabkan tiga orang terbunuh manakala 200,000 orang terpaksa berpindah ke pusat-pusat perlindungan semalam.

Menurut Ketua Pusat Volkanologi dan Bencana, Surono, gunung berapi itu menghamburkan debu panas dan batu setinggi 3,000 meter ke langit.

Ia meletus beberapa jam selepas pihak berkuasa meningkatkan amaran berjaga-jaga dan meminta orang ramai supaya berada sejauh 10 kilometer dari gunung tersebut.

Abu yang keluar dari gunung itu telah menjejaskan jarak penglihatan di bandar Yogyakarta, Surabaya dan Solo.

Bunyi kuat letusan tersebut pula boleh didengar sejauh beberapa kilometer dari lokasi kejadian.

Sebanyak enam buah lapangan terbang terpaksa ditutup di Pulau Jawa kerana jarak penglihatan yang terhad ekoran Abu yang dikeluarkan oleh gunung tersebut serta dikhuatiri boleh memasuki enjin pesawat.

Abu gelap setebal 2.5 sentimeter melitupi bandar ini dan Yogyakarta sekali gus memaksa para pengguna jalan raya menyalakan lampu kenderaan mereka pada siang hari.

Di beberapa perkampungan berhampiran Gunung Kelud, haiwan-haiwan ternakan turut dilitupi dengan abu gunung itu.

Semua kampung dalam lingkungan 10 kilometer dari Kelud telah dikosongkan dengan lebih 200,000 orang berpindah ke pusat-pusat perlindungan sementara.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Debu letusan tidak sampai Malaysia

Posted:

Debu letusan tidak sampai Malaysia

Debu letusan tidak sampai Malaysia

KUALA LUMPUR - Debu dan habuk akibat letusan Gunung Kelud di Jawa Timur, Indonesia tidak akan memberi kesan kepada Malaysia, kata Pengarah Bahagian Sains Atmosfera dan Pembenihan Awan, Jabatan Meteorologi Malaysia, Azhar Ishak.

Beliau berkata, debu dan habuk gunung berkenaan dijangka tidak sampai ke Malaysia memandangkan angin timur laut yang melanda negara ketika ini membentuk pergerakan ke arah luar Semenanjung.

"Ia (letusan) tidak akan beri kesan kepada Malaysia sebab angin timur laut ini akan bawa ia keluar dari Malaysia," katanya kepada Bernama di sini semalam.

Kelud yang merupakan satu daripada 130 gunung berapi paling aktif di Indonesia, mula memuntahkan debu, pasir dan batu setinggi 3,000 meter ke udara semalam.

Semua pelajar Malaysia selamat

Posted:

Semua pelajar Malaysia selamat

Semua pelajar Malaysia selamat


Raja Mohd. Nizam


KUALA LUMPUR - Keadaan debu dan habuk letusan Gunung Kelud di daerah Magelang, Jawa Timur Indonesia yang berterbangan sejauh 200 kilometer tidak menjejaskan pelajar Malaysia yang menuntut di negara itu.

Ketua Canseri Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta, Raja Mohd. Nizam Raja Kamarulbahrin berkata, berdasarkan laporan Pusat Volkanologi dan Mitigasi Bencana Geologi Indonesia letusan terbesar telah pun terjadi kelmarin.

"Letusan terbesar Gunung Kelud telah terjadi malam tadi (kelmarin) dan berkemungkinan tidak akan ada lagi letusan akan muncul.

"Bagaimanapun, pihak kedutaan akan terus memantau perkara ini dan sekiranya keadaan lebih serius arahan berpindah kepada pelajar akan dikeluarkan," katanya ketika dihubungi semalam.

Raja Mohd. Nizam memberitahu, majoriti pelajar Malaysia pula kebetulan telah pulang ke tanah air berikutan universiti ketika ini sedang cuti semester.

"Setakat ini, rekod rasmi yang ada 299 orang pelajar Malaysia yang menuntut di Surabaya, Solo, Yogyakarta dan Kota Malang dilaporkan semuanya selamat.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved