Ahad, 9 Februari 2014

Kosmo Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Hiburan


Migrasi tanpa lelah Yuka Kharisma

Posted:

Migrasi tanpa lelah Yuka Kharisma

Migrasi tanpa lelah Yuka Kharisma

YUKA KHARISMA kini mempertaruhkan masa depan dan karier nyanyian di Malaysia.


GEMA muzik dan harum nama Yuka Kharisma barangkali masih asing dalam warna muzik di Malaysia. Begitu juga di tanah kelahirannya di Indonesia. Namun, percaturan kariernya yang kini berpengkalan di Kuala Lumpur menghadirkan satu definisi tersendiri bahawa wanita kelahiran Aceh Utara itu, punyai aura yang layak diperhatikan.

Kehidupan peribadi mahupun seninya seperti manusia nomad. Berpindah-randah sudah menjadi asam garam dalam hidupnya. Mula-mula canggung kerana harus meninggalkan persekitaran dan teman-teman yang selesa bermain, lama-kelamaan, dia menjadi lali. Kehidupan yang sebegitu sebenarnya menjadi jendela buat Yuka untuk melihat dunia.

"Rasanya hidup saya ini seperti manusia purba, macam orang nomad. Berpindah-randah sahaja. Mulanya kekok, tapi lama-lama saya jadi biasa dengan budaya dan persekitaran. Pemikiran saya jadi terbuka, saya mula menganyam ilham daripada setiap perbezaaan dan jalan-jalan kehidupan yang saya lalui," letus Yuka.

Melenturkan ceritanya lagi, Yuka berbicara: "Saya lahir di Aceh Utara. Pada umur 13 tahun, saya berpindah ke Aceh Timur. Masuk umur 14 tahun, saya dan keluarga berpindah pula ke Bandung. Dari umur 16 dan 17 tahun, saya sempat tinggal dan bersekolah menengah di Sungai Petani, Kedah sebelum balik semula ke Aceh Timur. Saya kekal di Aceh sehinggalah berpindah sepenuhnya ke Jakarta sebaik sahaja menyertai Indonesian Idol pada tahun 2008."

Demi memacu kecintaan di litar nyanyian, Yuka juga berpindah padang. Dia meninggalkan keluarga dan tapak yang sedang dibina di Jakarta demi meneruskan survival yang dijanjikan pihak pengurusan baharunya di Kuala Lumpur (KL).

"Siapa yang mahu meninggalkan keluarga dan negara tercinta, siapa yang juga mahu berjaya di persekitaran sendiri, tetapi perasaan dan kecintaan itu harus dibahagi-bahagi. Rencananya asalnya memang di Jakarta, idea untuk memulakan semula karier saya di Kuala Lumpur ditawarkan oleh pihak pengurusan. Saya percaya dengan pengaruh dan jaringan profesional pihak pengurusan di Malaysia, jadi saya anggap hijrah ini akan membawa hikmah dalam karier nyanyian," katanya yang bakal melancarkan single pertamanya berjudul Dengan Tiada Luka.

Sebelum ini, Yuka sebenarnya mempunyai sebuah lagi single berjudul Kita Harus Percaya hasil ciptaan komposer Pay dan Dewiq.

"Tetapi sebagai satu strategi juga, lebih enak dan manis rasanya kalau jenama Yuka di Malaysia ini menggunakan buah tangan dan kolaborasi komposer di sini. Untuk lagu Dengan Tiada Luka saya bekerjasama dengan komposer Azlan Abu Hassan dan lirik oleh Shah Shamshiri. Semoga lagu itu diterima dan menusuk hati peminat muzik di sini," katanya menunduk ke bumi.

Ibu bercerai

Tambah Yuka: "Lagu itu tentang perasaan manusia. Ketika mempunyai ikatan dengan seseorang, pada masa yang sama, ada manusia tidak mampu menidakkan perasaan suka kepada seseorang yang lain. Bunyinya sedikit nakal, tapi sewaktu remaja, dulu-dulu, perasaan itu pernah saya lalui. Saya percaya perasaan itu dekat dengan ramai orang."

Di Kuala Lumpur, Yuka bernaung bawah pengurusan Mentari Management Sdn. Bhd. manakala Mewah Event bertindak selaku ejen publisiti.

"Semasa remaja, saya ikut merantau kerana pekerjaan orang tua. Bapa seorang jurutera, jadi di mana ada tempat yang menawarkan pekerjaan, di situlah keluarga ikut serta. Sekarang saya merantau lagi tetapi untuk meneruskan cinta terhadap seni. Saya bukan mahu dikenali atau popular semata-mata, tetapi kalau lagu-lagu saya diterima dan disukai, ia seperti saya ini menghadiahkan sesuatu untuk dunia. Saya tidak pernah kibar bendera putih dengan hijrah ini," ujar Yuka, 26, yang sebelum ini kerap berulang-alik antara Kuala Lumpur dan Jakarta atas undangan nyanyian.

Melanjutkan kisah kariernya, biarpun tidak sempat dikenali sebagai finalis Indonesian Idol, program realiti itulah yang membekalkan platform untuk Yuka mengemudikan sampan kecilnya di tengah perut kota Jakarta yang memerlukan banyak aspek luar biasa.

"Mungkin saya belum cukup kuat, belum cukup strategi atau belum cukup luar biasa untuk berada di puncak di sana, tetapi selesai Indonesian Idol saya bersama bernaung bawah penyanyi yang cukup berpengaruh di sana, TT DJ selama dua tahun. Dia ibarat mentor. Banyak pendedahan dan ilmu saya peroleh daripadanya. Saya diperkenalkan dengan situasi sebenar survival untuk menjadi penyanyi.

"Ternyata tidak mudah sehinggalah pada tahun 2011 saya diperkenalkan kepada Mentari, daripada situ kerjasama kami terjalin," katanya yang juga mempunyai pertalian saudara dengan pereka fesyen Putera Cosry yang cukup popular dalam kalangan peminat fesyen tempatan.

Lebih memeritkan Yuka, semasa karier baru hendak berputik dia dikejutkan dengan perceraian ibu bapanya.

Abang meninggal dunia

"Sebaik pulang semula Indonesia pada tahun 2005, keluarga kami bertaburan. Bapa di Bandung, manakala ibu kembali ke Aceh Timur. Ketika itu juga, saya mula hendak menyanyi. Semasa di Aceh dahulu, saya hanya mahu menyanyi, tidak diberi bayaran pun tidak mengapa.

"Apabila diterima masuk ke Indonesian Idol, saya harus berulang-alik sebelum bawa ibu dan adik-beradik tinggal di Jakarta. Saya ini tulang belakang keluarga.

"Masa yang paling menyakitkan ialah saat kematian abang kedua pada tahun 2010. Dia yang paling rapat yang banyak memberi inspirasi saya bidang muzik. Sekarang saya masih punyai seorang lagi abang dan seorang adik yang masih belajar di universiti. Alhamdulillah, saya masih mampu menyara ibu dan adik saya dengan hasil nyanyian," katanya yang merupakan anak ketiga daripada empat beradik itu.

Berbalik kepada percaturan untuk menjenamakan pengaruh Yuka Kharisma di mata peminat muzik tempatan, wanita berkulit sawo matang lega kerana impian untuk melancarkan sebuah album bakal terlaksana.

Saat Yuka beroleh peluang keemasan di negara ini, sengaja penulis bangkitkan, betapa bertuahnya Yuka sedangkan ramai penyanyi Malaysia sukar mendapat peluang sepertinya ini di Jakarta.

"Sebenarnya, ramai penyanyi di Jakarta sendiri sangat sukar untuk mendapat peluang dan sukses di Jakarta. Di sana, orangnya ramai dan pasarannya meluas kerana Indonesia itu ada lebih 250 juta penduduk. Kalau sekadar ada lagu atau album, jika tiada faktor luar biasa, belum pasti lagu itu mendapat peluang untuk di ketengahkan. Di sana harus ikut zaman, album atau lagu tidak ikut zaman, tunggulah sehingga zaman berubah. Tunggu berzaman-zaman, bertahun-tahun pun belum juga dapat peluang," katanya yang menyifatkan Jakarta semakin hilang nilai kemanusiaan.

"Di sini (KL) nilai itu masih kuat," tutupnya sambil mengakui paling tidak dapat menahan nafsu untuk minum teh tarik kerana minuman itu sukar diperolehi di Jakarta.

Misha tunggu habis idah

Posted:

Misha tunggu habis idah

Misha tunggu habis idah

MISHA OMAR dan tunangnya, Firos bakal bernikah pada Mei nanti namun tarikh sebenar hanya akan diketahui umum apabila kad undangan diedarkan.


SELASA lalu, penyanyi Misha Omar sekali lagi meleraikan teka-teki umum tentang pernikahannya yang berkali-kali ditangguhkan atas beberapa sebab. Di sisi tunangannya, Firos Ezzwan Rossly, 32, wajah Misha berseri-seri.

Biarpun, hatinya belum tenang selepas pemergian bapanya pada November lalu. Pun begitu, di sebalik pengumuman pernikahannya yang akan berlangsung pada Mei nanti, Misha sebenarnya beroleh satu kekuatan baharu.

"Saya tidak pernah berasa lega seperti hari ini. Rasa hari itu bakal menjadi hari kemenangan buat saya kerana akan membuktikan yang semua cerita negatif tentang saya selama ini adalah tidak benar. Lagipun bila lama-lama bertunang saya takut ditimpa fitnah," jelas Misha yang selama ini galak ditohmah pernah berkahwin dan diceraikan sebagai isteri ketiga lelaki bergelar Datuk.

Tidak selesai dituduh melangsungkan perkahwinan secara sembunyi-sembunyi, penundaan tarikh pernikahan Misha dan Firos juga digosipkan berpunca daripada kelewatan Misha mendapatkan surat perceraian perkahwinan daripada seorang usahawan di Kelantan.

Sekadar berkongsi bulan yang bakal melucutkan status solo yang dipegang selama 32 tahun, namun tarikh sebenar pernikahan hanya akan diketahui sebaik sahaja kad undangan perkahwinan mereka diedarkan.

"Ibu saya yang memilih bulan Mei kerana mengikut kalendar Hijrah, Mei jatuh bulan Rejab. Bulan Rejab antara bulan yang baik dalam kalendar Islam.

"Cuma buat masa ini, biarlah tarikhnya tidak lagi diketahui. Menurut ibu tarikhnya tidak manis untuk diberitahu lagi sehingga kad dilayangkan," jelas Misha yang akan bernikah dan mengadakan majlis resepsi perkahwinannya nanti pada hari yang sama di Hotel Renaissance, Kota Bharu, Kelantan.

Misha dan Firos yang bertunang pada 21 Februari 2012 itu pernah menangguhkan perkahwinan mereka beberapa kali. Sebelum ini Misha merancang untuk berkahwin pada 21 Februari tahun ini namun terpaksa ditangguhkan memandangkan bapanya baru sahaja meninggal dunia pada November lalu.

"Ibu beri semangat, dia meminta saya untuk meneruskan perkahwinan pada Mei selepas ibu habis tempoh idah pada April. Mungkin juga ini masa yang sesuai untuk kami," kata Misha Omar mengadakan pertemuan ringkas bersama media untuk berkongsi berita gembira itu.

Sebelum ini penyanyi Angin Syurga itu pernah merancang untuk berkahwin pada September 2012, namun terpaksa ditunda untuk memberi laluan kepada adik lelaki tunangnya yang turut memilih bulan perkahwinan yang sama. Ketika itu juga, Firos juga berdepan komitmen untuk mengambil peperiksaan lesen juruterbang kanan mengendalikan pesawat Airbus A330.

Sesuatu yang berbeza, Misha tidak mengumumkan kemeriahan yang bakal diraikan sempena hari bahagianya kelak. Tidak seperti kebanyakan popular lain yang meriah tajaan, Misha pula sebaliknya. Bahkan dia tidak mahu menerima sebarang hantaran barangan berjenama serta segala bentuk wang sebagai mahar perkahwinannya nanti.

"Saya dan keluarga sepakat untuk tidak meminta wang hantaran mahupun mas kahwin saya kelak. Cukup jika ada cenderahati sebagai tanda simbolik penyatuan kami. Itu sudah memadai.

"Namun, kami akan berbalas lima dulang hantaran, yang isinya juga saya syaratkan bukan barangan berjenama. Saya bukan wanita yang materialistik," jelas Misha yang akan mendapatkan perkhidmatan rakan-rakan baik dari segi persediaan busana dan fotografi bagi melancarkan majlis tersebut.

Aiman, Fathia serius bercinta

Posted:

Aiman, Fathia serius bercinta

Aiman, Fathia serius bercinta

AIMAN dan Fathia akhirnya berterus-terang bahawa mereka kini sebenarnya kekasih.


KETIKA drama bersiri Diandra mula ditayangkan pada tahun lalu, pelakon muda Aiman Hakim Ridza beberapa kali diasak mengenai status hubungannya bersama heroin drama tersebut, Nur Fathia Abdul Latiff.

Biarpun acap kali diasak soalan yang sama, setiap kali itu jugalah Aiman bertegas bahawa hubungannya bersama Nur Fathia hanyalah sekadar teman rapat. Malah pelakon berumur 25 tahun itu turut menyifatkan gosip percintaan mereka tidak ubah seperti cerita klise.

Sebelum ini kisah hati dua pasangan pelakon tersebut disimpan dengan harapan tiada siapa yang dapat menghidu percintaan mereka. Bagaimanapun, lama-kelamaan bau cinta itu sukar untuk ditutup sehinggakan pasangan itu mula berani menunjukkan kemesraan secara terang-terangan.

Buktinya, pada sidang media teater Bidasari yang berlangsung di Istana Budaya, Kuala Lumpur baru-baru ini. Dalam nada teruja Aiman mengesahkan, hubungan istimewa bersama Nur Fathia yang mula berputik setahun lalu sudah menjadi serius.

"Ada sebab mengapa saya tidak mendedahkan kisah percintaan saya bersama Nur Fathia. Saya tidak mahu terlalu terbuka kerana enggan melihat ibu bapa kami terluka.

"Namun kini, saya gembira untuk menyatakan bahawa Nur Fathia satu-satunya wanita yang bertakhta dalam hati dan saya serius tentang hubungan cinta ini.

"Paling mengharukan keluarga kedua-dua belah pihak merestui hubungan kami, tapi soal jodoh itu urusan Allah. Dia yang akan menentukan jodoh saya dan Nur Fathia. Andai hubungan kami tidak berkekalan saya tidak sampai hati melihat keluarga kecewa," jelas Aiman yang pernah membintangi drama bersiri Vanilla Coklat.

Pasangan itu sengaja merahsiakan momen manis berkenaan kerana mahu menjaga nama keluarga kedua-dua belah pihak. Aiman yang bakatnya dicungkil menerusi program realiti, Mentor 5 itu berkata, biarlah takdir yang menentukan segalanya kerana manusia hanya mampu merancang.

Tambah Aiman, dia dan Nur Fathia tidak suka untuk menghebahkan kisah peribadi kepada khalayak kerana bimbang perhubungan itu tidak mampu dikekalkan.

"Cinta itu indah namun ia tidak manis untuk dihebahkan secara terang-terangan memandangkan kami tiada sebarang ikatan yang sah. Biarlah kisah cinta ini antara kami berdua yang mengetahuinya.

"Lagipun menjaja kisah cinta bukanlah budaya keluarga kami kerana bimbang menjadi bualan yang kurang enak oleh orang sekeliling dan disalah erti," tegas Aiman menyerah soal jodoh kepada Tuhan.

Aiman dan Fathia pada malam ini akan berpasangan sebagai hero dan heroin selama lapan hari dalam produksi teater Bidasari di Istana Budaya.

Awalnya tidak yakin untuk menerima tawaran tersebut, namun atas semangat yang diberikan seluruh barisan produksi Aiman berani mencabar diri.

"Saya tidak yakin untuk berlakon teater tetapi alhamdulillah ada orang percaya pada bakat dan kemampuan saya. Kepercayaan itu menyuntik semangat untuk saya mengambil tanggungjawab dan berusaha memberikan yang terbaik," tutur Aiman yang mendapat watak berkenaan atas cadangan pengarah terkenal, Erma Fatima.

Meskipun terdapat beberapa cabaran yang sukar sepanjang membawa karakter sebagai Tengku Indra namun ia tidak mematahkan semangatnya untuk terus menjayakan sebuah teater bersama kekasihnya Fathia.

Berkongsi pentas dengan kekasih juga bukan sekadar keseronokan sebagaimana yang difikirkan banyak pihak. Bagi Aiman, soal kerjaya dan cinta itu harus seimbang dan mereka perlu bersikap profesional. Tiada sebarang masalah sepanjang berada di atas pentas yang sama kerana sebelum ini pasangan itu pernah digandingkan bersama dalam drama Mahabbah dan Bunga Jodoh.

Teater Bidasari merupakan arahan Lokman Ghani. Ia akan dipentaskan di Panggung Sari, Istana Budaya sehingga 17 Februari ini. Selain Aiman dan Nur Fathia, teater tersebut turut dibintangi oleh Datuk Jalaluddin Hassan, Raja Azura, Hairul Azreen dan Radhi Khalid.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved