Jumaat, 14 Februari 2014

Kosmo Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Hiburan


Norman, Memey mahu enam anak

Posted:

Norman, Memey mahu enam anak

Norman, Memey mahu enam anak

MEMEY tidak kisah dikatakan kolot kerana mahukan anak yang ramai bersama Norman.


SIAPA yang pernah lupa adegan 'perang' di lokasi penggambaran antara Norman Hakim dan isterinya ketika itu, Abby Abadi gara-gara wanita bernama Memey Suhaiza.

Namun, itu semua hanya tinggal kenangan. Memey yang sebelum ini terpalit dengan imej negatif kini sudah boleh menghembuskan nafas lega kerana kehidupannya semakin beralur ke jalan yang positif.

Sejujurnya, dia tidak menjangka akan mengecapi bahagia sepantas ini, ditambah dengan kehadiran cahaya mata Muhammad Darwisz Hakim yang berusia setahun.

"Alhamdulillah, saya sendiri tidak jangka untuk diterima peminat kembali serta kehidupan rumah tangga saya cukup bahagia selepas melalui episod yang agak sedih.

"Saya tidak pernah berhenti berdoa untuk Allah permudahkan jalan untuk saya sekeluarga. Harap bahagia yang saya ada hari ini akan berpanjangan," kata Memey yang ditemui di kediamannya di Wangsa Maju, Kuala Lumpur pada majlis ulang tahun anaknya dan doa selamat.

Begitu juga dengan Norman yang memberitahu apa yang terjadi kepadanya adalah ujian Allah yang harus dilalui dengan redha.

"Saya percaya setiap manusia akan diuji Allah, begitu juga dengan saya. Orang lain caranya lain, saya pula dengan cara yang begini, satu Malaysia tahu apa yang terjadi.

"Mahu tidak mahu, saya kena laluinya. Berkat kesabaran, akhirnya semua yang negatif menjadi positif. Kehidupan kami lebih aman dan saya rasa sangat bahagia sekarang ini," ucapnya.

Disoal tentang anak, bibir Memey mula meleretkan senyuman tanda bahagia. Selain Darwisz, Memey turut sama menjaga tiga orang anak Norman bersama Abby Abadi iaitu Mohamed Danish Hakim, 10, Marissa Dania Hakim, 8, dan Maria Danisha Hakim, 5.

"Sebelum ini, saya menjaga anak-anak abang Norman tetapi apabila mempunyai anak sendiri barulah saya faham perasaan sebenar seorang ibu.

"Memang penat tetapi saya seronok sangat sebab dapat membesarkan anak saya sendiri. Pejam celik sekarang Darwisz sudah setahun, rasa seperti baru semalam saya lahirkannya" ujarnya.

Terus-terang Memey mengatakan dia mahu memiliki enam cahaya mata sendiri ditambah tiga daripada Norman menjadikan anaknya sembilan orang andai hasratnya itu tercapai.

"Saya anak ketiga daripada enam orang adik-beradik, sudah terbiasa dengan keluarga yang besar sebab itu saya mahu enam orang anak sendiri.

"Mungkin orang berfikir saya kolot untuk memiliki ramai anak tetapi saya fikir untuk masa hadapan. Jika ada ramai anak kehidupan pada usia emas nanti tidaklah sunyi," tutur Memey.

Norman yang mendengar pengakuan Memey itu hanya mampu tertawa sahaja. Dia juga seperti Memey tidak kisah andai dikurniakan anak yang ramai.

"Memey masih muda, baru 26 tahun dan saya sudah 38 tahun. Dia mempunyai banyak masa untuk mencapai hasratnya memiliki enam orang anak (ketawa).

"Soal anak ini saya tidak kisah, kita manusia mampu merancang. Selebihnya terpulang kepada rezeki Allah. Saya percaya setiap anak membawa rezeki, jadi saya tidak perlu risau andai memiliki anak seramai sembilan orang," kata Norman.

Memey bawa anak ke lokasi

Beritahunya, disebabkan dia memberikan susu badan sepenuhnya kepada Darwisz, Memey terpaksa membawa anaknya itu ke lokasi penggambaran termasuk ke Pulau Kapas, Terengganu selama sebulan ketika menjalani penggambaran drama bersiri Terbiah Cinta.

"Setakat ini, ke mana sahaja saya pergi saya akan bawa anak saya. Bagi saya, bawa anak ke lokasi tidak menganggu kerja kerana saya rasa lebih selamat apabila anak berada dekat dengan saya.

"Namun, bukan semua lokasi saya bawa anak. Jika penggambaran mengambil masa yang lama serta lokasinya sesuai saya akan bawa Darwisz sekali," ucap Memey.

Terang Memey, dengan imej berhijab sejak bulan Ramadan tahun lalu serta statusnya sebagai seorang ibu tidak memperlahankan rentak kerjayanya sebagai pelakon.

Masih ligat berlakon seperti dahulu, jelasnya, tawaran lakonan tidak pernah putus walaupun dia sudah berubah imej.

"Saya masih sibuk, tawaran lakonan sentiasa ada dan tidak pernah putus. Rasanya sekarang ini lebih ramai orang boleh terima imej pelakon bertudung.

"Penerbit pun memahami peraturan yang harus diikut apabila mengambil saya," tuturnya.

Buka butik

Tidak hanya berlakon, Memey juga kini sedang ligat dengan persiapan untuk membuka butik Muslimah secara dalam talian tidak lama lagi.

"Sudah lama saya terfikir untuk membuka butik sendiri kerana sejak berhijab saya kerap jadi model untuk butik-butik Muslimah yang lain.

"Setiap apa yang saya pakai pasti orang tanya beli di mana. Jadi, daripada jadi model untuk orang lain lebih baik saya buka butik sendiri," terangnya.

Memilih nama Maya Delaila sebagai nama butiknya itu, terang Memey nama itu dicadangkan oleh suaminya sendiri.

"Sebenarnya nama Maya Delaila merupakan nama pilihan andai kami dikurniakan anak yang seterusnya. Norman sukakan nama itu dan mencadangkan saya memakai nama itu untuk butik.

"Sekarang ini, saya dalam fasa membuat rekaan untuk pakaian serta tudung yang akan dijual di butik itu nanti.

"Sepatutnya awal tahun ini butik itu dilancarkan tetapi sebab sibuk saya menundanya.

"Jika tidak ada aral melintang, tahun ini juga butik Maya Delaila akan beroperasi," luah Memey.

Sarah dahulukan suami

Posted:

Sarah dahulukan suami

Sarah dahulukan suami

Oleh IZWAN MOHD. ISA

SARAH masih aktif menyanyi, namun dia mendahulukan suaminya, Shuib sebagai ketua rumah tangganya.


SUDAH lama rasanya penyanyi Siti Sarah Raisuddin, 30, tidak merakamkan sebarang lagu baharu selepas muncul dengan album solo terakhirnya berjudul Tiada Dikau Tiada Makna lapan tahun lalu.

Kali terakhir penyanyi yang selesa disapa Sarah ini merakamkan lagu baharu adalah bersama suaminya, Shuib, 30, yang merupakan pelawak dari kumpulan Sepahtu menerusi lagu Cinta Itu Nyawa.

Kemudian, dia juga turut mengambil bahagian dalam rancangan realiti masakan popular MasterChef Selebriti musim pertama.

Selepas itu, ibu kepada Uwais Alqarni, setahun dan Dzahira Talita Zahra, sembilan bulan ini seperti sepi daripada dunia hiburan.

Pernah menjulang beberapa anugerah menerusi tiga kategori di Anugerah Industri Muzik 2003, Sarah dikatakan selesa duduk di rumah dan menjalankan tanggungjawab sebagai isteri dan ibu. Ada juga yang mengatakan Sarah enggan bekerja kerana Shuib mampu untuk menanggungnya sekeluarga.

Berkesempatan bertemu dengannya pada majlis pelancaran Royal Slim Lishuo Magic yang berlangsung di N'dah Catering, Shah Alam, Selangor baru-baru ini, Sarah mengaku dia sengaja mendahulukan karier suaminya sebelum berfikir tentang kerjayanya.

Ikuti temu bual yang dijanlankan bersama dengan pelantun yang pernah popular dengan lagu Kesetiaan ini.

Kosmo!: Ada yang mengatakan anda enggan menyanyi semula kerana selesa dengan populariti yang dikecapi Shuib. Adakah dakwaan itu benar?

SARAH: Dakwaan tersebut tidak benar sama sekali. Saya masih minat menyanyi dan masih memenuhi undangan nyanyian di syarikat-syarikat korporat. Sejujurnya, saya mendahulukan karier suami saya dan Alhamdulillah, kehidupan kami telah banyak berubah.

Boleh ceritakan sedikit mengenai perubahan kehidupan rumah tangga anda?

Sejujurnya, selepas saya selamat menjadi isteri kepada Shuib tiga tahun lalu, kehidupan kami tidak semewah sekarang. Sewaktu mula-mula tinggal sebumbung bersama, rumah kami kosong. Ketika itu dia berjanji kepada saya untuk mengubah kehidupan kami. Ternyata, usahanya untuk memberikan yang terbaik kepada saya dan anak-anak akhirnya tercapai.

Bagaimana penerimaan Shuib pula terhadap kerjaya anda?

Shuib begitu menyokong saya sebagai seorang penyanyi. Tidak kira dalam bidang apa sekalipun, dia sentiasa memberikan semangat kepada saya untuk terus berusaha. Misalnya, walaupun berat badan saya meningkat selepas melahirkan anak kedua, dia tetap menerima saya seadanya.

Bercakap mengenai berat badan, tubuh anda kelihatan sungguh langsing. Apa rahsianya?

Saya sedang mengamalkan meminum minuman kesihatan Royal Slim Lishuo Magic. Selepas beberapa bulan, berat badan saya yang dahulunya 74 kilogram turun kepada 47 kilogram. Selepas kejayaan tersebut, saya dan Shuib turut dilantik untuk menjadi duta produk tersebut.

Mengapa Shuib turut menjadi duta sedangkan dia tidak mengalami masalah berat badan berlebihan?

Dia mahu sentiasa menyokong apa yang saya lakukan. Lagipun produk itu mengandungi khasiat kologen yang turut boleh diambil oleh kaum lelaki walaupun mereka tidak mengalami masalah berat badan.

Sudah lama anda tidak merakamkan lagu baharu. Sampai bila anda mahu berehat daripada menyanyi?

Seperti saya katakan tadi, saya masih menyanyi. Saya tidak boleh meninggalkan bidang nyanyian kerana ia merupakan minat saya yang utama. Saya berehat lama daripada bidang nyanyian kerana jarak antara tempoh kehamilan pertama dan kedua begitu rapat iaitu hanya enam bulan.

Jadi, apa perancangan anda seterusnya?

Saya kini sedang sibuk merakamkan lagu untuk album baharu di bawah syarikat rakaman baharu iaitu Aidit Alfian Records. Saya akan pastikan lagu-lagu yang terkandung dalam album itu nanti kedengaran lebih segar berbanding album saya sebelum ini.

Lambakan acara anugerah di Malaysia

Posted:

Lambakan acara anugerah di Malaysia

Lambakan acara anugerah di Malaysia


ANUGERAH seperti Anugerah Juara Lagu dilihat sebagai salah majlis penganugerahan yang serius.


RASANYA masih belum terlambat lagi untuk mengucapkan tahniah kepada pelawak Zizan Razak yang berhasil menggondol empat anugerah semasa acara Anugerah MeleTOP yang berlangsung pada Sabtu lalu di Stadium Putra, Bukit Jalil, Kuala Lumpur.

Bukan sekadar meraih trofi kerana pelawak popular tersebut yang memenangi kategori Fesyen MeleTOP, Bintang Siber MeleTOP, WeChat MeleTOP dan Top Top MeleTOP turut membawa pulang hadiah wang keseluruhan berjumlah RM35,000.

Menyingkap tentang penganjuran acara anugerah, terdapat dua anugerah baharu yang mula diperkenalkan pada tahun 2014. Selain acara Anugerah MeleTOP, terdapat sebuah lagi acara iaitu Anugerah Drama Festival Kuala Lumpur (DFKL) 2014 yang akan berlangsung pada 22 Februari ini.

Menariknya, penganjuran kedua-dua anugerah yang berdasarkan populariti ini menggunakan pendekatan terkini iaitu pemilihan pemenang bagi setiap kategori yang dipertandingkan adalah menerusi undian secara dalam talian yang dilakukan oleh peminat.

Bagaimanapun, persoalan mula bermain di fikiran penulis apabila terdapat penganjuran dua lagi acara anugerah baharu memandangkan sudah banyak acara anugerah hiburan yang dianjurkan saban tahun.

Ketika berbual dengan beberapa orang rakan yang juga wartawan hiburan baru-baru ini, salah seorang rakan penulis ada membangkitkan tentang lambakan acara anugerah hiburan di Malaysia.

Menurutnya, dia berasa agak hairan apabila merasakan dalam industri hiburan di negara ini yang tidak sebesar di Hollywood, tetapi terlalu banyak pula penganjuran acara hiburan yang dikatakan memberi pengiktirafan kepada anak seni.

Selain itu, dia melihat acara anugerah yang ada juga tidak lebih sekadar menjadi platform buat para artis tampil dengan fesyen terkini serta memberi kelebihan kepada pereka fesyen untuk lebih dikenali ramai.

Mengikut perkiraan penulis terdapat 12 penganjuran acara anugerah hiburan di Malaysia yang sememangnya mendapat sambutan cukup meriah daripada penggiat seni dan orang ramai.


SEBAHAGIAN majlis anugerah diwujudkan untuk sekadar memeriahkan industri hiburan.


Antaranya seperti Anugerah Seri Angkasa, Anugerah Bintang Popular, Anugerah Skrin, Anugerah Profima, Shout Awards, Festival Filem Malaysia, Anugerah Blockbuster, Anugerah Lawak Warna, Anugerah Industri Muzik dan Anugerah Juara Lagu serta dua buah anugerah baharu iaitu Anugerah MeleTOP dan Anugerah DFKL 2014.

Kalau dikira secara purata ini bermakna setiap bulan akan ada satu acara anugerah dianjurkan dan sudah tentu ia merupakan satu senario yang agak luar biasa.

Tujuan penulis membangkitkan perkara ini bukanlah ingin membidas mana-mana pihak, terutama sekali pihak penganjur.

Cuma, adakah relevan apabila terdapat begitu banyak acara anugerah dengan industri hiburan tempatan yang tidaklah besar atau gah seperti di Hollywood?

Sekiranya ada lagi perancangan mahu menganjurkan acara anugerah hiburan yang baharu, penulis berasakan ia sesuatu yang tidak perlu buat masa ini kerana acara yang ada sekarang sudah lebih daripada mencukupi.

Biarpun alasan yang diberikan kerana mahu mengiktiraf artis yang banyak memberikan sumbangan kepada bidang seni, tetapi tidak mustahil kalau peminat akan muak dan bosan kerana kebanyakan acara anugerah tampil dengan konsep sama.

Dalam pada itu, peringatan juga wajar diberikan kepada artis yang selalu menang anugerah agar tidak terlalu mendabik dada. Jangan terlalu bangga dengan trofi yang tersusun rapi di rumah, tetapi sikap dan mutu kerja mula berubah.

Tidak dinafikan ada segelintir artis yang menang satu atau dua anugerah sudah mula meninggi diri dengan peminat. Ironinya, peminat yang bertungkus-lumus berusaha agar mereka ini berada di atas pentas untuk mengambil trofi yang dimenangi.

Lagipun kemenangan yang diraih dalam sesebuah acara anugerah juga tidak menjanjikan karier seseorang artis itu dapat berkembang kerana pernah ada artis yang mengeluh apabila sukar mendapatkan tawaran lakonan atau nyanyian selepas menang anugerah.

Paling utama, kualiti kerja itu perlu lebih diutamakan jangan terlampau cepat lupa diri. Anggap sahaja anugerah yang dimenangi itu sebagai satu bonus atas usaha yang dilakukan. - RONI HIDAYAT

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved