Ahad, 9 Februari 2014

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Tiga maut, 500 cedera salji tebal landa Jepun

Posted:

Tiga maut, 500 cedera salji tebal landa Jepun

Tiga maut, 500 cedera salji tebal landa Jepun

ORANG RAMAI berjalan kaki ketika salji tebal turun di daerah Asakusa di Tokyo semalam.


TOKYO - Salji paling lebat dalam tempoh dua dekad melanda bandar raya ini dan beberapa kawasan lain di seluruh Jepun semalam dengan menyebabkan tiga orang mati dan hampir 500 lagi cedera, menurut beberapa laporan.

Lebih 740 penerbangan dibatalkan selepas agensi kaji cuaca mengeluarkan amaran ribut salji manakala lebih 40,000 isi rumah terputus bekalan elektrik.

Salji setebal 22 sentimeter (sm) dicatat di sini petang semalam. Menurut agensi meteorologi dan beberapa laporan berita, ini kali pertama salji setebal lebih 20 sm direkodkan di Jepun sejak 1994.

Badan penyiaran tempatan, NHK melaporkan, dua penumpang wanita berumur 88 dan 90 tahun maut semalam dalam kemalangan kereta di Ishikawa, tengah Jepun tengah.

Seorang lelaki turut terbunuh selepas kereta yang dipandunya dirempuh sebuah tren di satu lintasan kereta api di Nagano.

Menurut NHK, sebanyak 3,200 kemalangan dicatat di seluruh Jepun semalam akibat kenderaan tergelincir ekoran keadaan jalan raya yang licin. Tambah badan penyiaran awam itu, sejumlah 500 orang cedera dalam kemalangan berkaitan salji di seluruh negara berkenaan.

Salji tebal dijangka berterusan hingga lewat semalam dan awal hari ini di kota raya ini. - AFP

Puteri Sepanyol dihadap ke mahkamah

Posted:

Puteri Sepanyol dihadap ke mahkamah

Puteri Sepanyol dihadap ke mahkamah

CRISTINA (kiri) tersenyum semasa tiba di bangunan mahkamah Palma de Mallorca, di Pulau Mallorca, Sepanyol semalam.


PALMA - Anak perempuan Raja Sepanyol, Juan Carlos berdepan dengan seorang hakim semalam sebagai suspek dalam satu kes rasuah yang memalukan keluarga diraja negara itu.

Hakim berkenaan, Jose Castro menyoal Puteri Cristina berhubung dakwaan bahawa beliau menipu cukai dan terlibat dalam kes pengubahan wang haram.

Puteri berusia 48 tahun itu keluar dari sebuah kereta bercermin gelap dan berjalan masuk ke sebuah mahkamah di bandar ini yang terletak di pulau peranginan Majorca.

Beliau mengangguk kepada kumpulan kru televisyen, jurugambar dan wartawan yang berkumpul berhampiran pintu masuk mahkamah.

Cristina yang memakai baju putih dan jaket hitam kelihatan bersahaja apabila memasuki mahkamah berkenaan untuk menjawab soalan Hakim Castro.

"Beliau tenang," kata seorang peguamnya, Jesus Maria Silva kepada pemberita.

Puteri itu yang sebelum ini dianggap kebal daripada undang-undang didakwa bersubahat dengan suaminya, Inaki Urdangarin yang turut disiasat.

Namun, mereka belum didakwa secara rasmi berhubung sebarang jenayah.

Castro mengambil masa lebih dua tahun menyiasat dakwaan Urdangarin dan seorang bekas rakan niaganya melesapkan dana awam sebanyak 6 juta euro (RM26.9 juta) melalui sebuah yayasan amal.

Cristina yang memakai gelaran Duchess of Palma de Mallorca merupakan seorang ahli lembaga pengarah yayasan berkenaan.

Beliau dan suaminya juga bersama memiliki sebuah syarikat lain, Aizoon yang disyaki pihak berkuasa terlibat dalam aktiviti pengubahan wang haram. - AFP

Lelaki berekor dianggap dewa

Posted:

Lelaki berekor dianggap dewa

Lelaki berekor dianggap dewa


EKOR sepanjang 0.4 meter ini tumbuh pada belakang Chandre Oraon sejak lahir.


ALIPURDAR, India - Seorang pemetik teh berusia 35 tahun di sini diekori oleh ramai pengikut pada setiap hari kerana dia mempunyai ekor sepanjang 0.4 meter di belakang badannya.

Keganjilan pada badan lelaki berkenaan, Chandre Oraon menyebabkan mereka memujanya sebagai dewa.

Chandre yang mempunyai ekor sejak lahir dianggap sebagai jelmaan dewa monyet, Hanuman oleh sebahagian masyarakat Hindu.

Pada setiap hari, pengikut Hanuman dari seluruh India akan menziarahi Chandre di rumah lelaki itu dengan harapan dapat menyentuh ekornya bagi mendapat rahmat.

Seorang wanita, Monika Lakda berkata, dia berjalan selama semalaman untuk menemui Chandre di kediamannya dengan harapan lelaki itu dapat menyembuhkan anak saudaranya yang menghidap demam.

"Kami memberinya ubat tetapi tidak berhasil. Justeru saya datang menemui Chandre untuk meminta rahmat. Bayi berkenaan sembuh tidak lama selepas itu," katanya seperti yang dilaporkan akhbar Daily Mail.

"Kami percaya Chandre adalah jelmaan Hanuman," tambahnya.

Namun, bukan semua orang percaya ekor Chandre merupakan tanda dia adalah dewa.

Seorang pegawai perubatan tempatan, Bhushan Chakraborty memberitahu akhbar Indian Express bahawa di sebalik keganjilan fizikal Chandre, dia bukannya dewa monyet.

"Lelaki itu memanjat pokok, berkelakuan seperti monyet tetapi ekornya adalah disebabkan oleh kecacatan semasa lahir," kata Bhushan.

Keadaan fizikal lelaki itu, menurut Bushan berlaku apabila tulang belakangnya memanjang dengan tidak sempurna. - Agensi

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved