Jumaat, 7 Februari 2014

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Iraq didakwa seksa, cabul tahanan wanita

Posted:

Iraq didakwa seksa, cabul tahanan wanita

Iraq didakwa seksa, cabul tahanan wanita

Tentera Iraq berkawal di Ramadi selepas berlaku pertempuran dengan kumpulan militan di bandar berkenaan. Ramai wanita Iraq turut ditahan selepas saudara lelaki mereka disyaki menjadi anggota militan.- REUTERS


BAGHDAD - Badan pemantau hak asasi manusia Human Right Watch (HRW) semalam mendedahkan, pihak berkuasa Iraq menahan beribu-ribu wanita secara salah dengan ramai antara mereka menjadi mangsa penderaan dan gangguan seksual.

Laporan setebal 150 muka surat itu mendedahkan pengakuan berpuluh-puluh wanita yang menjadi mangsa penderaan tersebut termasuk satu kes seorang pegawai penjara yang mengugut mahu merogol anak perempuan seorang tahanan.

Namun, tujuh bulan selepas wanita itu mengemukakan aduan kepada HRW, mangsa telah dijatuhi hukuman mati.

Dakwaan penderaan bukan sesuatu yang baharu tetapi penemuan oleh HRW yang berpangkalan di New York, Amerika Syarikat itu menimbulkan kebimbangan berhubung kemampuan Iraq menangani beribu-ribu tahanan dalam kempen menghapuskan militan.

Kumpulan Hak Asasi Antara- bangsa itu melahirkan kebimbangan tentang kelemahan sistem undang-undang Iraq yang didakwa dicemari rasuah serta bertentangan dengan piawaian antarabangsa.

Menurut HRW, wanita ditahan selama berbulan-bulan hingga beberapa tahun lamanya tanpa dihadapkan ke mahkamah.

Terdapat kes wanita ditahan kerana dikaitkan dengan akti- viti pengganas yang dilakukan oleh ahli keluarga mereka.

Beberapa tahanan yang ditemui memberitahu, mereka ditendang, ditampar, dirogol oleh pasukan keselamatan negara itu.

"Pasukan keselamatan Iraq bersikap seolah-seolah mendera tahanan wanita boleh menjadi- kan negara itu lebih aman," kata Timbalan Pengarah Timur Tengah dan Afrika Utara HRW, Joe Stork. - AP

Boeing 787 milik Air India mendarat cemas di KLIA

Posted:

Boeing 787 milik Air India mendarat cemas di KLIA

Boeing 787 milik Air India mendarat cemas di KLIA

NEW DELHI - Juruterbang pesawat Boeing 787 Dreamliner milik Syarikat Penerbangan Air India terpaksa membuat pendaratan cemas di Kuala Lumpur dan secara manual selepas pesawat berkenaan mengalami masalah pada sistem komputer, kata seorang pegawai syarikat tersebut semalam.

Pesawat itu yang membawa lebih 200 penumpang dalam penerbangan dari Melbourne, Australia menuju ke New Delhi, India kelmarin tetapi terpaksa mengubah haluan dan membuat pendaratan cemas di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) akibat mengalami masalah komputer.

Jurucakap Syarikat Penerbangan Air India, Praveen Bhatnagar berkata, kapten pesawat berkenaan hilang keyakinan pada sistem perisian komputer di dalam pesawat tersebut.

"Alternatif yang boleh dipilih adalah mendaratkan pesawat secara manual,'' katanya.

Ujarnya, masalah itu tidak serius dan menafikan laporan akhbar tempatan yang mendakwa, tiga sistem navigasi yang membolehkan pesawat berkenaan terbang dalam jarak jauh menggunakan sistem pemanduan automatik, gagal berfungsi.

Katanya, kejadian itu menyebabkan semua penumpang dan anak kapal terkandas semalaman di Kuala Lumpur selepas pesawat berkenaan mendarat dengan selamat.

Menurutnya, beberapa jurutera Boeing dari Hong Kong yang dihantar ke KLIA telah berjaya membetulkan sistem berkenaan dan pesawat berkenaan djadualkan mendarat di New Delhi pada pukul 8 malam waktu tempatan semalam.

Pesawat Boeing 787 Dreamliner mengalami beberapa masalah sejak mula digunakan dua tahun yang lalu termasuk perkhidmatan pesawat berkenaan di selu- ruh dunia terpaksa digantung pada tahun lalu akibat masalah bateri. - AFP

Ular sawa panjang 5.5m ditemui di Everglades

Posted:

Ular sawa panjang 5.5m ditemui di Everglades

Ular sawa panjang 5.5m ditemui di Everglades

SEORANG jurutera menunjukkan ular sawa Burma sepanjang 5.5 meter yang ditemui ketika dia sedang memeriksa sebuah tambak di Everglades, Florida, Amerika Syarikat baru-baru ini.


MIAMI - Seorang jurutera menjumpai seekor ular sawa Burma sepanjang lebih 5.5 meter (m) yang hampir memecah rekod ular terbesar di negeri Florida.

Dia menjumpai reptilia tersebut semasa sedang memeriksa sebuah tambak di kawasan paya Everglades dekat sini pada Selasa lalu.

Menurut Suruhanjaya Pemuliharaan Ikan dan Hidupan Liar Florida , ular tersebut memiliki panjang kurang 0.4m daripada ular terbesar yang pernah direkodkan di negeri itu.

Ular terbesar di Florida sepanjang 5.9m dan ditemui oleh seorang pengumpul ular di sini pada tahun lalu," kata jurucakap suruhanjaya berkenaan, Katie Johnson.

Spesies sawa Burma yang boleh membesar sehingga melebihi panjang 6m dan berasal dari rantau Asia Tenggara merupakan haiwan pemangsa yang mengganggu ekosistem Everglades.

Ular sawa itu membiak dengan cepat ekoran iklim panas lembap di kawasan paya tersebut.

Beberapa pegawai berkata, populasi ular sawa Burma di Everglades sudah melebihi 150,000 ekor, sekali gus mengancam spesies tempatan. - Reuters

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved