Isnin, 3 Februari 2014

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Angka korban Sinabung meningkat

Posted:

Angka korban Sinabung meningkat

Angka korban Sinabung meningkat

SEBUAH motosikal diselubungi debu Gunung Sinabung di Kampung Suka Meriah, Karo semalam.


GUNUNG SINABUNG - Bilangan kematian akibat Gunung Sinabung di Sumatera yang aktif sejak empat bulan lalu kini meningkat kepada 16 orang semalam.

Bilangan itu meningkat setelah anggota-anggota penyelamat menemui lebih banyak mayat yang mati akibat terkena debu panas.

Jurucakap Agensi Mitigasi Bencana Kebangsaan, Sutopo Purwo Nugroho berkata, anggota-anggota penyelamat menemui 14 mayat dan tiga orang yang cedera akibat melecur.

Antara mangsa yang terbunuh ialah seorang wartawan televisyen tempatan dan empat orang pelajar serta seorang guru mereka yang melawat gunung tersebut kelmarin.

Mereka melawat gunung itu dengan tujuan untuk menyaksikan letusan tersebut dari jarak dekat.

Seorang lagi mangsa yang merupakan pelajar kolej berumur 24 tahun mati di unit rawatan rapi sebuah hospital selepas badannya melecur.

Gunung itu meletus kelmarin sehari selepas pihak berkuasa membenarkan ribuan penduduk kampung kembali ke rumah masing-masing.

Kebenaran itu diberikan selepas aktiviti di gunung tersebut semakin berkurangan dan tidak mengancam nyawa manusia.

Usaha-usaha menyelamat disambung semula semalam.

Dalam operasi menyelamat itu, beberapa anggota penyelamat menemui satu mayat di lokasi yang terletak tiga kilometer dari puncak gunung tersebut.

Gunung yang setinggi 2,600 meter itu meletus sejak November tahun lalu. - Agensi

Yingluck silap masuk kertas undi

Posted:

Yingluck silap masuk kertas undi

Yingluck silap masuk kertas undi


YINGLUCK bergambar sebelum dia memasukkan kertas undi ke dalam kotak di sebuah pusat pengundian di Bangkok semalam.


BANGKOK - Pilihan raya umum berjalan lancar di kebanyakan wilayah di Thailand semalam walaupun terdapat sekumpulan penunjuk perasaan antikerajaan menyekat kertas undi daripada sampai ke pusat-pusat mengundi, lapor agensi Bernama.

Namun, terdapat beberapa kejadian yang berlaku apabila para pegawai pengundian dilaporkan tidak muncul kerana mereka bimbangkan keselamatan diri mereka.

Pengundian itu diadakan di 89.2 peratus daripada 93,532 pusat mengundi di seluruh negara, dan tidak ada kejadian keganasan dilaporkan, kata pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (EC) Supachai Phucharoen pada sidang akhbar selepas pusat pengundian ditutup.

Beliau berkata, proses pengundian dibatalkan di sembilan wilayah yang mempunyai 37 kawasan pilihan raya, dan di beberapa pusat pengundian di sembilan wilayah yang lain.

Thailand mempunyai sejumlah 77 buah wilayah dan 48.77 juta pengundi.

Masalah pengundian dikatakan tertumpu di Bangkok dan di bahagian selatan.

Thailand mempunyai 375 anggota parlimen yang dipilih berasaskan kawasan.

Dalam pada itu, jumlah mereka yang mengundi di seberang laut dilaporkan rendah dengan hanya 38,350 orang mengundi atau 27 peratus daripada sejumlah 143,807 pengundi berdaftar di 67 buah negara menjalankan hak mereka.

Dalam pada itu, Supachai mengesahkan keputusan pilihan raya tidak dapat diumumkan semalam.

Keadaan itu berlaku kerana pengundian awal yang sebelum ini diadakan pada 26 Januari lalu terpaksa dijadualkan semula pada 23 Februari depan.

Dalam perkembangan lain, media perdana dan media sosial sibuk menyiarkan berita mengenai Perdana Menteri sementara, Yingluck Shinawatra memasukkan kertas undinya di kotak undi yang salah.

Ditanya pemberita, Yingluck berkata, beliau diarahkan oleh seorang pegawai pilihan raya memasukkan kertas undinya di kotak berkenaan.

Kumpulan pembangkang dengan pantas menghebahkan kesilapan itu.

Di Selatan Thailand, pilihan raya yang berlangsung di tiga wilayah selatan iaitu Pattani, Yala dan Narathiwat agak sunyi apabila tidak ramai keluar mengundi berikutan gangguan penunjuk perasaan antikerajaan.

Di Pattani, satu pusat pengundian ditutup apabila sekumpulan antikerajaan menutup pintu masuk pusat tersebut yang terletak di sebuah sekolah di Mukim Tarea, Daerah Khokpo.

Di Yala, 570 pusat pengundian dibuka, manakala tujuh buah yang lain ditutup selepas penunjuk perasaan menutup pintu masuk ke pekarangan pusat mengundi.

Kekasaran hampir tercetus antara penyokong kerajaan yang mahu mengundi dan penentang kerajaan yang menghalang di Bandar Muang, Yala.

Di Narathiwat, empat pusat membuang undi ditutup selepas pekarangan pusat itu dikepung oleh penunjuk perasaan.

Ketua pegawai keselamatan Kapten Panya Sibmon berkata, selagi penunjuk perasan tidak melakukan keganasan dan memusnahkan peti undi dan harta awam, pihak keselamatan menggunakan cara aman menangani mereka, iaitu dengan berunding.

Bagaimanapun, pada jam 4.35 petang waktu tempatan, berlaku letupan bom di pusat membuang undi di daerah Rusak.

Tiada sebarang kecederaan dilaporkan.

Penunjuk perasaan antikerajaan yang diketuai bekas Timbalan Perdana Menteri, Suthep Thaugsuban sebelum ini berikrar untuk menghalang pilihan raya umum yang disertai parti Pheu Thai pimpinan Yingluck.

Kumpulan tersebut tidak mahu parti pimpinan Yingluck itu memenangi pilihan raya kerana mereka menganggap beliau menjadi boneka abangnya, Thaksin Shinawatra.

Thaksin kini hidup dalam buangan selepas digulingkan tentera semasa beliau memegang jawatan Perdana Menteri pada tahun 2006.

Beliau digulingkan selepas kerajaannya dituduh terlibat dengan rasuah dan penyalahgunaan kuasa.

Yingluck menjadi Perdana Menteri pada 5 Ogos 2011 selepas partinya memenangi pi lihan raya parlimen. - Agensi

Pasar ketam di atas jeti tepi laut

Posted:

Pasar ketam di atas jeti tepi laut

Pasar ketam di atas jeti tepi laut

BEBERAPA orang membeli ketam hidup di sbeuah pasar ketam di atas jeti di wilayah Keb semalam.


PHNOM PENH - Sejumlah orang mengunjungi sebuah pasar ketam di atas jeti di tepi pantai wilayah Keb, Kemboja semalam.

Wilayah itu yang terletak di barat daya Phnom Penh memang terkenal dalam kalangan penduduk sebagai lokasi menjual ketam hidup dan hidupan laut lain.

Para pembeli itu akan berhenti di jeti tersebut untuk membeli ketam dan hidupan laut semasa mereka dalam perjalanan ke kawasan di tepi pantai. - AP

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved