Sabtu, 15 Februari 2014

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Kampung ditimpa hujan abu dan batu

Posted:

Kampung ditimpa hujan abu dan batu

Kampung ditimpa hujan abu dan batu


AP
SEORANG wanita menaiki sebuah motosikal di Solo ketika cuaca berdebu akibat debu Gunung Kelud semalam.


BLITAR - Beberapa penduduk di Jawa Timur menceritakan insiden ngeri kediaman mereka ditimpa hujan abu dan batu akibat letusan Gunung Kelud manakala seorang koresponden agensi berita AFP melihat beberapa penduduk yang dilitupi debu melarikan diri menuju ke pusat-pusat penempatan sementara dengan menaiki kereta dan motosikal.

Seorang lelaki berusia 60 tahun yang dikenali sebagai Sunar berkata, rumahnya runtuh selepas dihujani batu-bata bersaiz sebesar penumbuk.

Dia tinggal di sebuah kampung yang terletak lapan kilometer dari gunung berapi berkenaan dalam daerah ini.

"Rumah kami bergegar seperti kapal di lambung ombak. Kami melarikan diri dan dapat melihat lahar mengalir ke sebuah sungai tidak jauh dari kediaman itu," cerita Sunar.

Seorang lelaki dan wanita warga emas mati dihempap rumah mereka yang runtuh selepas tidak dapat menampung beban batu gunung berapi yang melitupi bumbung kediaman tersebut.

Jurucakap Agensi Mitigasi Bencana Kebangsaan, Sutopo Purwo Nugroho berkata, kejadian itu berlaku di daerah kecil Malang manakala seorang lelaki warga emas lain meninggal dunia akibat terhidu abu gunung berapi.


AFP
DUA orang menyaksikan Gunung Kelud meletus dari bandar Kediri di Jawa Timur semalam.


"Gunung Kelud meletus seperti pertunjukan bunga api. Kedengaran bunyi dentuman kuat dan cahaya-cahaya merah naik ke udara," kata seorang penduduk berusia 32 tahun di Daerah Blitar, Dian Julihadi.

Nugroho mengesahkan bahan gunung berapi masih menghujani beberapa buah kampung dalam lingkungan 15 kilometer dari lokasi letusan setakat semalam.

Namun, katanya, beberapa aktiviti di kawasan sekitarnya kembali seperti biasa.

Sekitar 200,000 orang telah diarah berpindah namun sebahagian keluarga tidak mengendahkan arahan tersebut dengan sebilangan lagi kembali ke kediaman masing-masing.

"Kini terdapat lebih 75,000 orang di beberapa pusat penempatan sementara," kata Nugroho.

Menurutnya, sejumlah lelaki yang cuba kembali ke rumah mereka untuk mengambil pakaian dan barangan berharga terpaksa berpatah balik akibat hujan debu gunung berapi yang masih berterusan.

Gunung berapi yang setinggi 1,731 meter itu mula meletus pada pukul 10.50 malam kelmarin menyebabkan ribuan penduduk yang tinggal berhampiran melarikan diri. - Agensi

Susilo puji bantuan pindah penduduk

Posted:

Susilo puji bantuan pindah penduduk

Susilo puji bantuan pindah penduduk


AFP
SEJUMLAH penduduk tiba di sebuah pusat perlindungan di Malang, Jawa Timur semalam.


JAKARTA - Presiden Susilo Bambang Yudhoyono memuji tindak balas kecemasan berhubung Gunung Kelud yang mula meletus di Jawa Timur malam kelmarin, menurut laporan agensi berita Indonesia, Antara.

"Banyak yang dapat kita pelajari daripada kecekapan tindak balas kecemasan yang dilaksanakan akibat letusan Gunung Kelud," kata Susilo ketika merasmikan mesyuarat Kabinet terhad di pejabatnya di sini semalam.

Menurutnya, operasi kecemasan oleh Agensi Mitigasi Bencana Kebangsaan (BNPM) yang dibantu Tentera Nasional Indonesia (TNI) dan anggota polis di kawasan sekitar gunung berapi itu masih berjalan.

"Kita akan dimaklumkan tentang perkembangan terkini di samping maklumat operasi dan prosedur kecemasan berhubung bencana tersebut," ujarnya.

Jurucakap pusat maklumat BNPB, Sutopo Purwo Nugroho berkata, Gunung Kelud meletus sekali lagi malam kelmarin dengan berita itu disampaikan kepada Susilo oleh Pengerusi BPNB, Syamsul Maarif pada pukul 6 pagi semalam.

Dalam pada itu, beberapa laporan dari Jawa Tengah menyatakan sebahagian Daerah Magelang telah dilitupi oleh abu letusan gunung berapi tersebut.

"Terdapat abu nipis pada pukul 3 pagi ini (semalam) tetapi menjelang pukul 4.30 pagi, abu itu menjadi semakin tebal," kata seorang penduduk kampung, Sucoro dekat Candi Borobudur yang menjadi destinasi pelancongan popular di Indonesia.

Menurutnya, ramai penduduk kampung keluar dari kediaman masing-masing untuk melihat candi itu yang diselubungi oleh abu gunung berapi yang tebal. - Bernama

'Durian runtuh' selepas Kelud meletus

Posted:

'Durian runtuh' selepas Kelud meletus

'Durian runtuh' selepas Kelud meletus


AFP
DUA orang penduduk membersihkan debu yang dikeluarkan Gunung Kelud di Solo semalam.


KEDIRI - Penduduk bandar ini yang terletak sekitar 30 kilometer dari Gunung Kelud mendapat durian runtuh daripada bencana gunung berapi itu.

Sebahagian mereka dilihat menyodok abu dan batu gunung berapi untuk digunakan dalam sektor pembinaan atau sebagai baja tanaman.

Seorang penduduk berkata, terdapat orang tengah yang sanggup membayar sehingga AS$56 (RM185) untuk sebuah trak kecil berisi serpihan gunung berapi tersebut.

Namun, sebahagian besar bandar itu kelihatan kosong semalam dengan orang ramai tidak keluar rumah untuk mengelak daripada terhidu abu gunung berapi.

"Bau sulfur dan abu menusuk di udara sehingga menyebabkan kami sakit jika bernafas," kata seorang penduduk di sini Insaf Wibowo. - AP

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved