Khamis, 30 Januari 2014

Kosmo Online - Varia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Dettol hargai peranan ibu

Posted:

Dettol hargai peranan ibu

Dettol hargai peranan ibu

Oleh KHADIJAH MOHAMAD NOR

GOLONGAN ibu berperanan menanamkan nilai murni menjaga kebersihan kepada si kecil.


PERANAN seorang ibu amat besar dalam mempengaruhi perkembangan anak-anak. Jika baik asuhan yang diterima sejak kecil, maka lebih berakhlak seseorang anak itu dalam menjalani kehidupan mereka.

Begitu juga dalam aspek kebersihan. Jika si ibu sentiasa menitikberatkan hal-hal penjagaan diri, maka si anak juga pasti berdisiplin dalam melaksanakannya.

Menyedari hakikat itu, jenama terkemuka dalam pengeluaran rangkaian antiseptik, Dettol tampil dengan kempen Detik-Detik Kasih bagi menghargai peranan penting yang dimainkan oleh wanita bergelar ibu.

Kempen tersebut juga bertujuan untuk menyebarkan maklumat mengenai penjagaan kebersihan bagi seisi keluarga. Malah, tanggungjawab ibu untuk menyemai tabiat menjaga kebersihan dalam kalangan keluarga, secara tidak langsung mampu melahirkan masyarakat yang pembersih.

Tambahan pula, anak-anak sentiasa terdedah dengan pelbagai jangkitan penyakit disebabkan interaksi dan sentuhan fizikal di sekolah. Oleh itu, pengajaran mengenai teknik membasuh tangan dengan betul dan menggalakkan amalan baik dalam menjaga kebersihan amat penting untuk melindungi kesihatan si manja anda.

Pengurus Pemasaran Dettol Malaysia & Singapura, Tiffany Tang berkata, ibu merupakan tonggak dalam sesebuah rumah yang mengabdikan diri untuk membina keluarga yang bahagia dan sihat sejahtera.

Nilai murni

"Pengorbanan, kasih-sayang dan pendidikan yang diberikan oleh ibu mampu membentuk anak menjadi insan yang sempurna dengan nilai-nilai murni serta amalan menjaga kesihatan yang baik.

"Justeru, kami tampil dengan pendekatan unik untuk berinteraksi dengan para ibu termasuk memilih selebriti yang mempunyai pengaruh positif dalam masyarakat dan berkongsi pengalaman mereka," ujar Tiffany sewaktu majlis penutup kempen Detik-Detik Kasih di Kuala Lumpur baru-baru ini.

Kempen yang bertujuan menghargai wanita di seluruh Malaysia ini bermula dengan forum dalam talian selama enam minggu yang melibatkan perbualan dengan beberapa selebriti bergelar ibu iaitu Wardina Safiyyah, Sazzy Falak, Diana Danielle, Dynas Mokhtar dan Aishah Sinclair.

Melalui kempen yang berlangsung pada 11 November hingga 22 Disember 2013 itu, para ibu berpeluang membincangkan cabaran dan kerumitan yang dihadapi dalam melaksanakan rutin harian masing-masing bersama anak-anak mereka.

Tiga topik yang dibicarakan ialah asuhan yang baik, menegakkan nilai-nilai Melayu dan amalan menjaga kebersihan.

Pada majlis itu, Wardina dan Sazzy yang diundang untuk berkongsi pengalaman mereka, rancak menceritakan bagaimana kehidupan yang dilalui dalam membesarkan si kecil.


PARA pemenang peraduan Dettol Star Mom bergambar bersama selebriti, Sazzy dan Wardina yang berkongsi pengalaman bergelar ibu.


Menurut Wardina yang bergelar ibu kepada tiga cahaya mata, berkomunikasi dengan anak-anak merupakan kaedah utama untuk mendidik mereka mengenai amalan-amalan murni termasuk menjaga kebersihan.

"Pertama sekali, kita perlu menerangkan kepada mereka mengenai konsep sebenar menjaga kebersihan sebelum dipraktikkan. Saya ajar mereka bahawa kebersihan itu adalah sebahagian daripada iman dan disukai Allah.

"Selain itu, saya juga menasihatkan mereka bahawa kebersihan itu perlu dijaga secara menyeluruh bukan sekadar luaran semata-mata. Sebaliknya, menjaga hati agar sentiasa bersih daripada sebarang perasaan hasad dengki," tuturnya.

Kongsi pengalaman

Bagi Sazzy pula, penyertaan dalam kempen tersebut banyak memberi manfaat kepadanya termasuk berkongsi pengalaman dengan para ibu di luar sana yang disifatkan sebagai satu gedung ilmu yang luas.

"Melalui forum yang dianjurkan, kami yang bergelar ibu teruja apabila dapat berkongsi cerita dalam mendidik anak-anak," katanya.

Dalam pada itu, seramai 10 ibu bertuah telah dipilih sebagai pemenang melalui slogan terbaik yang dihasilkan dalam pertandingan menerusi laman sosial Facebook sekali gus meraih gelaran Dettol Star Mom. Kesemua mereka menerima hamper sumbangan Dettol dan diraikan dalam satu majlis minum petang.

Salah seorang pemenang, Azatulsheeda Mohd. Azman berkata, pengalaman menjadi seorang ibu cukup membahagiakan.

"Namun, tanggungjawab yang perlu ditunaikan juga cukup mencabar. Apa pun, saya amat teruja mendengar cerita bagaimana ibu-ibu selebriti yang sibuk dengan kerjaya mereka, mampu menjadi seorang ibu yang berjaya di rumah," ujarnya.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved