Isnin, 27 Januari 2014

Kosmo Online - Varia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Makan besar di Renaissance KB

Posted:

Makan besar di Renaissance KB

Makan besar di Renaissance KB

Oleh ADHAM SHADAN

TAWARAN sajian Prosperity Chinese New Year akan disediakan sehingga hari ke-15 sambutan Tahun Baru Cina.


SAMBUTAN Tahun Baru Cina tidak akan lengkap tanpa acara tradisi makan beramai-ramai bersama keluarga mahupun rakan taulan dengan bersajikan hidangan yang bukan sahaja enak dan penuh cita rasa etnik bahkan memiliki simbolik kesejahteraan.

Sehubungan itu, Restoran Dynasty, Hotel Renaissance Kota Bharu, Kelantan tidak ketinggalan menawarkan sajian istimewa Prosperity Chinese New Year untuk dinikmati secara berkumpulan pada Tahun Baru Cina ini sehingga Capgome nanti.

Bagi mereka yang berada di negeri Cik Siti Wan Kembang khususnya kaum Tionghua, promosi ini tentunya sesuatu yang tidak wajar dilepaskan demi mengeratkan hubungan sesama keluarga dan rakan sambil menjamu selera dalam aroma oriental.

Pengarah Bahagian Pemasaran dan Jualan Hotel Renaissance, Fadzil Ibrahim berkata, set menu yang ditawarkan untuk 10 orang semeja itu boleh didapati pada harga RM718++, RM899++ dan RM999++ dengan menu asasnya, crispy shirauo yee sang serta kombinasi panas dan sejuk Renaissance.

Kombinasi panas dan sejuk tersebut antaranya, hidangan sotong kecil ala Jepun yang diganding bersama salad dan dumpling ayam.

Bagi set berharga RM718++, ia disajikan bersama ayam tanpa tulang dua variasi, ikan kerapu stim stail Qi Ling, udang goreng wok dan sayur-sayuran manakala set menu RM899++ disaji bersama hidangan istimewa, Prosperity Poon Choy.


HOTEL Renaissance tidak mahu ketinggalan dalam menyediakan hidangan istimewa pada Tahun Baru Cina.


"Bagi set menu berharga RM999++, antara menu yang disajikan ialah stew itik 'Pak Poh' tanpa tulang, ikan bawal putih yang dimasak cara Hong Kong, udang harimau bakar dengan sos soya serta kaki angsa yang ditumis dengan asparagus laut dan brokoli.

"Itik Pak Poh yang menggunakan lapan ramuan herba ini dibuang tulangnya dengan disumbat pulut dan sayur di dalamnya,"katanya kepada wartawan pada program prarasa sajian promosi di hotel tersebut baru-baru ini.

Turut hadir, Pengurus Besar, Ezudin Merican dan Chef Eksekutif, Othman Baker.

Membuat salad

Dalam promosi itu, pelanggan juga boleh membuat salad sendiri dari kaunter bufet dan menunya termasuklah sup mi Szechuan yang disajikan secara unik dengan mi dibentuk seperti pulau yang dikelilingi sup.

"Hotel ini juga akan menawarkan tiga seleksi yee sang untuk pilihan pelanggan. Selain jenis shiraou yee sang (ikan bilis segar yang digoreng garing), pengunjung boleh juga membuat pilihan yee sang yang lain seperti shishamo (ikan yang sedang bertelur) dan salmon," katanya.

Sajian diakhiri dengan hidangan pencuci mulut dumpling bersama puri kacang merah.

Istimewa pada malam menjelang Tahun Baru Cina juga iaitu pada pukul 10 malam akan diadakan persembahan tarian singa di dewan utama hotel berkenaan.

Tidak semestinya menikmati sajian promsoi itu secara berkumpulan di dalam restoran tersebut, pihak hotel juga bersedia untuk menyediakan ruang makan di bilik-bilik mesyuarat hotel tersebut.

Lukisan kuda terpanjang di Malaysia

Posted:

Lukisan kuda terpanjang di Malaysia

Lukisan kuda terpanjang di Malaysia


JAMES mengambil masa 30 minit bagi menyempurnakan lukisan kuda ini menggunakan 60 liter cat.


PELUKIS tanah air, James Phua mencipta sejarah peribadi apabila berjaya menghasilkan lukisan kuda terpanjang di Malaysia. Karya yang dihasilkan di Esplanade KLCC itu turut mendapat pengiktirafan daripada Malaysia Book of Records sebagai lukisan terpanjang pernah dihasilkan di negara ini.

Dihasilkan di atas kanvas berukuran 12 meter (m) panjang dan 6m lebar, James hanya mengambil masa selama 30 minit bagi menyiapkan hasil kerjanya menggunakan berus khas dan cat sebanyak 60 liter.

Penciptaan lukisan tersebut adalah sejajar dengan kedatangan tahun kuda yang disambut kaum Cina di seluruh negara pada 31 Januari ini.

"Pada tahun ini, kami mahu memberikan sedikit kelainan melalui kerjasama dengan pelukis berbakat seperti James. Seperti yang kita tahu, masyarakat Cina mempercayai bahawa tahun kuda membawa kekuatan," ujar Ketua Pegawai Eksekutif Suria KLCC, Andrew Brien.

Selain memberi peluang kepada orang ramai menyaksikan sendiri lukisan mengagumkan itu, pusat beli-belah terkemuka tersebut turut meraikan 50 orang kanak-kanak dari House of Joy, Puchong, Selangor dan Rumah Charis di Taman Yarl, Kuala Lumpur bersempena dengan kehadiran perayaan tersebut. Kedua-dua badan itu merupakan organisasi kebajikan untuk kanak-kanak miskin, bermasalah, terbiar dan yang berdepan risiko penderaan.

JAMES bersama sijil pengiktirafan daripada Malaysia Book of Records bagi rekod lukisan kuda terpanjang di Malaysia.


Setiap kanak-kanak dibawa membeli barangan persiapan sambutan Tahun Baru Cina di gedung Isetan dengan nilai RM150 sambil dipimpin kakitangan Suria KLCC.

Mereka turut dihiburkan dengan pertunjukan Shaolin yang didatangkan khas dari China. Kungfu berpedang, 'drunken master' dan kala jengking adalah antara seni pertahanan diri yang diselitkan dalam persembahan tersebut. Tidak ketinggalan persembahan gendang Cina dan tarian singa akrobatik yang tidak hanya memukau kanak-kanak tersebut malah pengunjung yang berada di kawasan sekitar.

Tambah Andrew, setiap kali menjelang musim perayaan, Suria KLCC pasti melunaskan tanggungjawab sosial mereka dengan membantu golongan kurang berkemampuan terutama anak-anak yatim.

Katanya: "Semoga kanak-kanak ini diberi kekuatan bagi meneruskan kehidupan walaupun tanpa ibu dan bapa di sisi."

Orang awam yang ingin menghulurkan bantuan bolehlah menghubungi House of Joy di talian 03-8070 4497 atau e-mel kepada hoj92@yahoo.com dan Rumah Charis menerusi talian 03-7781 5977 atau e-mel kepada rumahcharis@yahoo.com.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved