Rabu, 8 Januari 2014

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Sunderland tambah derita United

Posted:

Sunderland tambah derita United

Sunderland tambah derita United

BARDSLEY (dua dari kanan) menerima pujian daripada rakan-rakan sepasukannya selepas Sunderland menewaskan United 2-1 awal pagi semalam.


SUNDERLAND - Manchester United mencatatkan kekalahan ketiga berturut-turut buat pertama kalinya dalam tempoh hampir 13 tahun awal pagi semalam.

Derita skuad bimbingan David Moyes itu bertambah selepas tewas 1-2 kepada Sunderland pada aksi separuh akhir pertama Piala Liga di Stadium of Light.

Kekalahan kepada pasukan di tangga tercorot Liga Perdana England itu merupakan yang ketiga buat Moyes pada awal tahun 2014 ini iaitu musim pertama beliau membimbing skuad The Red Devils sejak menggantikan tempat Alex Ferguson.

United yang memenangi trofi Liga Perdana England dengan kelebihan 11 mata musim lalu, kini ketinggalan 11 mata di belakang pendahulu, Arsenal selepas tewas 1-2 kepada Tottenham Hotspur di Old Trafford pada Tahun Baru lalu.

Empat hari kemudian, United tersingkir daripada pusingan ketiga Piala FA selepas tewas 1-2 kepada Swansea City di hadapan penyokong sendiri.

"Para penyokong sedar bahawa kami melalui detik yang sukar.

"Mereka sudah lama tidak melihat aksi yang seburuk ini tetapi saya berazam untuk kembali ke landasan yang tepat. Saya yakin mampu melakukannya," kata Moyes.

Bagaimanapun, skuad The Red Devils masih mampu menempah slot ke final Piala Liga di Stadium Wembley sekiranya mereka berjaya menewaskan Sunderland pada aksi kedua di Old Trafford, 22 Januari ini.

Pada aksi semalam, gol kemenangan Sunderland diperoleh menerusi satu sepakan penalti yang disempurnakan Fabio Borini pada minit ke-64 selepas pemain tengah, Tom Cleverley mengasari Adam Johnson.

Sunderland memperoleh gol pertama pada masa kecederaan babak pertama menerusi jaringan sendiri pemain veteran United, Ryan Giggs yang diasak Phil Bardsley.

Nemanja Vidic pula menanduk masuk gol penyamaan 1-1 United tujuh minit selepas rehat. - AP

'Saya tidak takut dipanggil FAM'

Posted:

'Saya tidak takut dipanggil FAM'

'Saya tidak takut dipanggil FAM'

Oleh AHMAD FAZLI MOHD. YADI
fazli.yadi@kosmo.com.my


BEBERAPA pemain Kuala Lumpur hadir ke Wisma FAM, Kelana Jaya kelmarin bagi memberi keterangan masing-masing.


BEKAS pengurus Kuala Lumpur, Datuk George Frederick (gambar kecil) tidak takut dipanggil untuk menghadiri perbicaraan yang melibatkan skandal rasuah skuad warga kota itu pada aksi Liga Premier musim lalu.

Sebaliknya, Frederick yang kini memangku tugas sebagai Timbalan Presiden Persatuan Bola Sepak Kuala Lumpur (KLFA) bersedia bersemuka dengan Jawatankuasa Tatatertib Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM).

Kosmo! semalam melaporkan, Pengerusi Jawatankuasa Tatatertib FAM, Datuk Taufek Abdul Razak mahu memanggil 10 lagi individu bagi melakukan penyiasatan lebih lanjut.

Taufek menegaskan, nasib tujuh pemain - Azizon Abdul Khadir, Benedict Martin, Muhammad Syazwan Mohamed Rani, J. Mughilan Kartik, Muhammad Azwan Jatin, S. Sivaraj dan Mohamad Amirul Asraf Mohd. Noor - hanya akan diputuskan selepas pihaknya membuat siasatan menyeluruh membabitkan pasukan itu.

Taufek turut memaklumkan bahawa pihaknya akan memanggil enam lagi pemain dan empat pegawai Kuala Lumpur termasuk Frederick dalam tempoh terdekat.

Mengulas lanjut, Frederick berkata, beliau akan membuat penjelasan sebenar apabila dipanggil menghadap Jawatankuasa Tatatertib FAM.

"Saya enggan mengulas lebih lanjut di sini mengapa saya melepaskan jawatan.

"Buat masa ini saya masih belum menerima sebarang surat daripada pihak FAM.

"Saya, selaku Timbalan Presiden KLFA tidak boleh berasa takut. Sebaliknya, KLFA telah memberikan sokongan penuh kepada pihak Jawatankuasa Tatatertib FAM untuk menyelesaikan masalah bookie ini.

"Saya telah bersedia untuk memberikan keterangan kepada pihak FAM bila-bila masa dan kita tidak perlu takut jika kita benar-benar tidak bersalah," katanya ketika dihubungi Kosmo! semalam.

Dalam perkembangan sama, Frederick berharap kemelut yang melanda itu akan memperkuatkan lagi semangat Kuala Lumpur untuk terus bersaing dalam kancah Liga Malaysia (Liga M).

Beliau turut berharap Kuala Lumpur tidak lagi dihimpit kontroversi musim ini.

"Saya mahu cerita-cerita bookie ini diselesaikan dengan segera... biarlah kami bermain bola sepak dengan lebih aman.

"Apa yang terjadi tahun lepas, biarkan ia berlalu dan paling mustahak, kami akan membuka buku baharu dengan harapan imej Kuala Lumpur lebih bersih tahun ini.

"Saya yakin pihak pengurusan KLFA akan sentiasa berusaha untuk maju ke depan," katanya.

Gergasi Merah tampil rentak 'Tika-Taka' hadapi Liga M

Posted:

Gergasi Merah tampil rentak 'Tika-Taka' hadapi Liga M

Gergasi Merah tampil rentak 'Tika-Taka' hadapi Liga M

Oleh AHMAD FAZLI MOHD. YADI
fazli.yadi@kosmo.com.my


SHUKOR (depan) menjalani sesi latihan bersama rakan-rakan sepasukannya di Padang SUK, Shah Alam baru-baru ini.


SELANGOR dijangka menyajikan corak permainan menghiburkan terutama kepada penyokong setia skuad Gergasi Merah bagi menghadapi Liga Malaysia musim ini.

Ini kerana Selangor sudah mula mempraktikkan corak permainan hantaran pendek, 'Tika-Taka' yang cukup sinonim dengan kelab gergasi Sepanyol, Barcelona.

Pemain tengah Selangor, Abdul Shukor Jusoh memberitahu, 'Tika-Taka' yang merupakan corak menyerang dan bertahan dengan menggunakan lebih banyak hantaran pendek berbanding hantaran jauh, menjadi fokus utama Gergasi Merah.

"Jurulatih (Mehmet Durokovic) banyak menerapkan corak hantaran pendek dalam sesi latihan.

"Setiap hari kami akan lakukan latihan hantaran pendek berbanding hantaran jauh.

"Jurulatih seperti mahu kami bermain ala-ala 'Tika-Taka' Barcelona. Walaupun mungkin kami tidak mampu semantap teknik hantaran Barcelona, jurulatih mahu kami mengekalkan corak permainan hantaran pendek," katanya semalam.

Dalam pada itu, Shukor turut memuji persembahan perancang baharu Selangor, Junior Aparecido Guimaro de Souza dari Brazil yang lebih dikenali sebagai Juninho.

"Persembahan Junior dalam sesi latihan begitu menakjubkan sekali.

"Dalam sesi latihan, dia selalu memberikan motivasi kepada rakan-rakan untuk mempamerkan aksi lebih kemas.

"Saya yakin Junior akan memberikan sumbangan cukup penting kepada pasukan musim ini dan tidak lupa juga kepada Andik Vermansah, dia juga memiliki kelebihan dari segi kelajuan.

"Saya berharap dengan Selangor berwajah baharu musim ini, kami dapat merangkul sekurang-kurangnya satu piala. Kami sudah bersedia untuk merealisasikan misi tersebut," katanya.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved