Jumaat, 31 Januari 2014

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Enggan campur tangan isu Troussier

Posted:

Enggan campur tangan isu Troussier

Enggan campur tangan isu Troussier

Oleh NADZARUL AMIR ZAINAL AZAM
amir.azam@kosmo.com.my

KHAIRY (berdiri tengah) bersama para peserta Karnival Sukan dan Kebudayaan 1Malaysia MAYC Kebangsaan di Stadium Universiti Malaysia Terengganu (UMT) di Gong Badak, Kuala Terengganu semalam.


MENTERI Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin enggan campur tangan berhubung isu Phillipe Troussier yang dikaitkan dengan jawatan jurulatih baharu skuad Harimau Malaya.

Beliau menyerahkan kepada Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) bagi memutuskan sama ada ingin mendapatkan khidmat jurulatih Perancis itu sebagai pengendali Harimau Malaya atau sebaliknya.

Bagaimanapun, Khairy berharap mana-mana jurulatih yang dilantik perlu dibuat berdasarkan Indeks Prestasi utama (KPI) sebagai penanda aras bagi memastikan skuad negara mencapai tahap yang diinginkan.

"Saya serah kepada FAM sahaja (buat keputusan), tetapi kalau nak lantik jurulatih mestilah ada KPI tertentu, lebih-lebih lagi kalau melantik jurulatih ini (Troussier) yang saya difahamkan gajinya berjuta-juta (ringgit).

"Kalau terlalu banyak syarat susahlah kita, kita mesti ada penanda aras untuk menilai prestasi, tetapi bagi saya, pelantikan ini saya tak campur tangan, FAM yang buat keputusan.

"Malah saya dah beritahu sebelum ini, tak perlu kita ambil jurulatih world class (kelas dunia) sebab kita pun belum sampai tahap itu, tapi terpulanglah," katanya.

Beliau berkata demikian selepas merasmikan Karnival Sukan dan Kebudayaan 1Malaysia MAYC Kebangsaan di Stadium Universiti Malaysia Terengganu (UMT) di Gong Badak, Kuala Terengganu semalam.

Khairy diminta mengulas perkembangan terbaharu apabila FAM tidak lagi berminat mendapatkan khidmat jurulatih kelahiran Perancis, Troussier bagi mengendalikan skuad Harimau Malaya.

Badan induk bola sepak negara itu juga enggan meneruskan perbincangan dengan Troussier apabila bekas jurulatih Jepun itu dikatakan membuat permintaan yang agak melampau.

Malaysia kehilangan seorang legenda berpengaruh

Posted:

Malaysia kehilangan seorang legenda berpengaruh

Malaysia kehilangan seorang legenda berpengaruh


MENDIANG Choon Wah (tiga dari kiri barisan tengah) ketika bersama skuad bola sepak negara pada era 70an MALAYSIA kehilangan seorang lagi legenda berpengaruh dalam arena bola sepak


Suasana pilu menyelubungi sambutan Tahun Baru Cina buat keluarga mendiang semalam, rakan-rakan dan para peminat bola sepak tanah air dengan pemergian bekas pemain tengah tersohor negara itu pada usia 67 tahun.

Rakan sepasukannya, Datuk Soh Chin Aun berkata, mendiang mengalami serangan jantung di kediamannya di Sri Petaling dan dihantar ke Hospital Kuala Lumpur.

"Saya mendapat tahu Wong Choon Wah meninggal dunia daripada isteri mendiang. Beliau memberitahu, Choon Wah diserang sakit jantung dan terus dihantar ke Hospital Kuala Lumpur pada pukul 3 pagi tadi (pagi semalam).

"Saya memang terkejut, sebab Wong (Choon Wah) sempat menghantar SMS kepada saya dan rakan-rakan lain iaitu mesej Selamat Menyambut Tahun Baru Cina, tetapi saya hairan juga sebab SMS yang dihantar terlalu awal semalam," katanya ketika dihubungi semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

FAM tetap tenang

Posted:

FAM tetap tenang

FAM tetap tenang

Oleh NAN HIDAYAT NAN AZMIE
hidayat.azmie@kosmo.com.my

PERSATUAN Bola Sepak Malaysia (FAM) dikatakan tidak tergesa-gesa memburu mana-mana jurulatih asing bagi mengendalikan Harimau Malaya jika gagal mendapatkan tandatangan jurulatih kelahiran Perancis, Phillipe Troussier.

Sebaliknya, badan induk bola sepak negara itu kekal mempercayai kredibiliti pengendali sementara Harimau Malaya, Datuk Ong Kim Swee menjelang aksi terakhir Kumpulan D kempen kelayakan Piala Asia 2015 berdepan Yemen bulan depan.

Sumber memberitahu Kosmo!, FAM tidak berhasrat membuat 'pembelian panik' dalam masa terdekat sekiranya hasrat mendapatkan khidmat Troussier menemui jalan buntu.

"Tiada sebarang tarikh akhir buat mana-mana pasukan kebangsaan mendapatkan jurulatih baharu.

"Jadi, FAM tidak akan tergesa-gesa mendapatkan jurulatih asing lain hanya semata-mata jika gagal mendapatkan khidmat Troussier sebelum berdepan Yemen Mac nanti.

"Jika gagal mendapatkan khidmat Troussier, tugas mengendalikan Harimau Malaya kekal digalas pengendali sementara iaitu Kim Swee sehingga calon sebenar jurulatih dikenal pasti oleh FAM kelak," kata sumber itu yang enggan namanya didedahkan kepada Kosmo! semalam.

Terdahulu, FAM dikatakan tidak lagi berminat meneruskan perbincangan dengan Troussier bagi menyandang 'kerusi panas' itu.

Ia ekoran jurulatih berusia 58 tahun itu yang ditawarkan kontrak selama tiga tahun dikatakan banyak 'songeh' ketika mengadakan rundingan bersama FAM baru-baru ini.

Selain tidak mahu FAM meletakkan sebarang KPI (Indeks Petunjuk Prestasi) terhadap beliau, Troussier juga dikatakan mahu kontrak tersebut ditamatkan dengan segera jika beliau tidak berpuas hati dengan permukaan padang, prestasi pemain mahupun pasukan atau mana-mana perkara berbangkit.

Lebih memeranjatkan, Troussier juga menuntut FAM supaya tetap membayar gaji untuk baki kontrak biarpun beliau sendiri yang menamatkan kontrak tersebut lebih awal.

Mengulas lanjut, sumber itu bagaimanapun mengakui FAM tidak memiliki sebarang pelan kedua sekiranya gagal mendapatkan khidmat Troussier bagi menggantikan Datuk K. Rajagobal yang tidak lagi disambung kontrak pada 31 Disember tahun lalu.

"Buat masa ini, FAM hanya mengadakan rundingan rasmi bersama Troussier biarpun ada nama-nama jurulatih asing yang turut disebut-sebut sebelum ini.

"Namun, FAM tidak perlu tergesa-gesa kerana masa untuk mendapatkan jurulatih berkualiti masih panjang," jelas sumber itu.

Sebelum ini, Setiausaha Agung FAM, Datuk Hamidin Mohd. Amin mengesahkan nama jurulatih baharu Harimau Malaya dijangka diumumkan pada pertengahan bulan ini.

Namun, Hamidin tetap bersikap 'mengunci mulut' apabila enggan mendedahkan identiti sebenar jurulatih berkenaan.

Selain Troussier, jurulatih AS Roma, Zdenek Zeman; bekas jurulatih Liverpool, Alex Miller; bekas pemain Perancis, Marcel Desailly dan bekas jurulatih China dan Uzbekistan, Bob Houghton juga dikatakan berada dalam radar FAM.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved