Rabu, 29 Januari 2014

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Ramuan baharu Harimau Muda A

Posted:

Ramuan baharu Harimau Muda A

Ramuan baharu Harimau Muda A

KIM SWEE (kanan) sedang merangka strategi bagi membentuk skuad terbaik menjelang kempen NPL Queensland di Brisbane, Australia, Mac depan.


SERAMAI 11 pemain baharu akan dipanggil bagi menjalani sesi pemili- han skuad Harimau Muda A dalam tempoh terdekat.

Ketua jurulatih, Datuk Ong Kim Swee berkata, beliau akan menguji enam pemain Harimau Muda B (bawah 21 tahun) serta lima pemain Harimau Muda C (bawah 19 tahun) memandangkan skuad Harimau Muda A bakal beraksi dalam Liga Perdana Kebangsaan (NPL) Queensland di Brisbane, Australia dari Mac hingga Ogos depan.

Selain menguji 11 pemain berkenaan, beliau turut memantau bebe- rapa pemain berpotensi daripada kempen Piala Presiden yang bermula minggu ini untuk dibawa bersama beraksi dalam liga Divisyen Dua Australia itu.

"Tidak semestinya kesemua pemain akan pergi termasuk sesiapa yang saya pilih daripada Kejohanan Piala Presiden nanti kerana saya harus memberi mereka lebih masa untuk menyesuaikan diri dengan corak permainan pasukan saya," kata Kim Swee semalam.

Beliau berkata, skuad kendaliannya hanya akan bercuti esok dan Sabtu ini sempena sambutan Tahun Baru Cina sebelum menyambung semula sesi latihan pada Ahad bagi memastikan mereka mengekalkan kecergasan masing-masing.

"Kita tidak mempunyai banyak masa lagi sebelum bertolak ke Brisbane nanti," kata Kim Swee.

Pada masa yang sama, beliau turut mengharapkan kehadiran Tahun Baru Cina yang bakal disambut esok menghadirkan tuah buat skuad kendaliannya memandangkan mereka bakal menggalas cabaran pada Sukan Asia 2014 di Incheon, Korea Se- latan, September depan.

Skuad Harimau Muda A kehila- ngan khidmat beberapa tonggak utama musim ini atas pelbagai faktor termasuk melebihi usia 23 tahun selain ada pemain tidak menyambung kontrak.

Antaranya ialah kapten, Mohd. Irfan Fazail, pemain pertahanan, Mohd. Fadhli Shas serta penjaga gol, Mohd. Izham Tarmizi Roslan yang beraksi bersama Johor Darul Takzim (Johor DT).

Selain ketiga-tiga pemain terbabit, penyerang tinggi lampai, Izzaq Faris Ramlan kembali semula ke negeri kelahirannya, Terengganu.

Setiausaha Agung Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Datuk Hamidin Mohd. Amin sebelum ini dilaporkan sebagai berkata, penyertaan Harimau Muda A dalam NPL bertujuan memantapkan persediaan mereka sebelum menghadapi temasya Sukan Asia 2014. - Bernama

Rentak Selangor belum sempurna

Posted:

Rentak Selangor belum sempurna

Rentak Selangor belum sempurna


RANGEL muncul wira apabila meledak gol kemenangan Selangor di Stadium MBPJ kelmarin.


PERMUKAAN padang tidak rata menjadi antara punca corak permainan hantaran pendek atau lebih dikenali sebagai 'Tika- Taka' yang diperaga Selangor musim ini dilihat tidak begitu sempurna.

Pemain tengah Selangor, Abdul Shukur Jusoh mengakui situasi tersebut meskipun Gergasi Merah berjaya meraih kemenangan 1-0 ke atas juara Piala Malaysia, Pahang di Stadium Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ), Kelana Jaya kelmarin.

Katanya, keadaan permukaan padang di Stadium MBPJ menyebabkan bola sering melantun sehingga menyebabkan para pemain sukar untuk beraksi dengan lebih baik.

"Keadaan padang memberikan kami masalah untuk bermain cantik. Macam mana nak main 'Tiki-Taka' kalau bola asyik melantun saja.

"Jika selepas ini kami dapat bermain di atas padang yang baik, mungkin kami dapat menjayakan corak permainan 'Tiki-Taka'.

"Musim ini, ketua jurulatih (Mehmet Durakovic) lebih gemar kami mengamalkan teknik hantaran pendek tetapi tidak sama seperti gaya Barcelona. Kami belum sampai pada tahap itu.

"Kami rasa teknik ini sesuai dengan kami kerana semua pemain Selangor selesa dan suka untuk 'memegang' bola," katanya ketika dihubungi Kosmo! semalam.

Shukor turut memuji semangat dipamerkan rakan-rakan sepasukannya terutama wira Selangor, Paolo Rangel yang meledak gol tunggal pada perlawanan tersebut.

Jelasnya, kesungguhan dipamerkan semua pemain memberikan tiga mata penuh kepada Gergasi Merah biarpun terpaksa mengharungi tiga perlawanan dalam tempoh satu minggu.

"Jurulatih banyak memberikan motivasi kepada kami sebelum perlawanan dan saya gembira dengan semangat juang yang dipamerkan rakan sepasukan.

"Kami telah memaksa diri untuk bermain habis-habisan dan memang saya akui, selepas tamat perlawanan, kami berasa terlalu penat.

"Saya berpuas hati kerana kami menang, cuma saya kurang gembira kerana tidak banyak membantu Rangel.

"Rehat seminggu ini memberikan kami tempoh berehat secukupnya kerana selepas ini banyak pasukan kuat perlu ditempuhi. Saya berharap kami dapat kekalkan momentum kemenangan ini," katanya.

'Bukan salah Pahlawan Merah'

Posted:

'Bukan salah Pahlawan Merah'

'Bukan salah Pahlawan Merah'

Oleh YATIMIN ABDULLAH
sukan@kosmo.com.my


PENYERANG Kelantan, Mohamad Ghaddar (kiri) dicabar pemain PKNS, Abd. Ghani Rahman pada aksi di Stadium Sultan Muhammad IV, Kota Bharu kelmarin.


KETUA jurulatih Kelantan, Steve Darby enggan menyalahkan barisan pemainnya ekoran kekalahan mengejut 1-2 kepada PKNS pada aksi Liga Super di Stadium Sultan Muhammad IV, Kota Bharu malam kelmarin.

Menurut Darby, skuad The Red Warriors telah menampilkan rentak terpuji sepanjang perlawanan, namun akhirnya kecewa dengan kesilapan dalam tempoh seminit sehingga mengundang padah buat mereka.

"Corak permainan PKNS begitu tersusun dan berdisiplin. Anda (pihak media) beritahu apa yang perlu saya buat.

"Saya ada dua penyerang (Mohammad Ghaddar dan Francis Forkey Doe) yang mempunyai banyak peluang tetapi gagal menjaringkan gol dalam perlawanan ini.

"Dua gol (PKNS) dalam tempoh satu minit itu betul-betul tidak masuk akal. Gol pertama mereka berpunca daripada set piece, sesuatu yang saya tidak suka tetapi telah berlaku dalam perlawanan ini," katanya kelmarin.

Kelantan terlebih dulu membuka membuka tirai jaringan hasil tandukan Ahmad Fakri Saarani pada minit ke-30.

PKNS menyamakan kedudukan menerusi kapten, Mohd. Fauzan Dzulkifli pada minit ke-40 sebelum Mohd. Aminuddin Mohd. Noor menambah gol kedua pasukan pelawat seminit kemudian.

Darby memberitahu, beliau mahu barisan pemainya menjadikan kekalahan tersebut sebagai pengajaran menjelang aksi seterusnya.

"Kami tewas kepada PKNS disebabkan kesalahan pemain sendiri. Saya mahu semua pemain belajar daripada kesilapan ini.

"Mengapa dua gol itu terhasil sedangkan lawan hanya memperoleh tiga peluang tetapi kita ada 21 percubaan ke pintu gol mereka.

"Sukar bagi kami menembusi pintu gol lawan, apatah lagi ada 10 pemain mereka 'berkampung' di situ," ujarnya.

Darby menambah, ketiadaan Mohamed Shawky yang diketepikan akibat kecederaan otot paha menjejaskan perancangan Kelantan sehingga memaksa beliau melakukan rombakan.

"Amat berbeza corak permainan kami tanpa Mohamed Shawky. Malam ini (kelmarin) saya bukan saja kehilangannya tetapi juga Nazri Ahmad dan Amar Rohidan.

"Ini memaksa saya meletakkan Fakri selaku pemain tengah dan dia tetap beraksi cemerlang biarpun bermain di luar posisi asalnya," katanya.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved