Isnin, 27 Januari 2014

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


'Tunggu masa pengesahan'

Posted:

'Tunggu masa pengesahan'

'Tunggu masa pengesahan'

Oleh NAN HIDAYAT NAN AZMIE
hidayat.azmie@kosmo.com.my

TROUSSIER calon pilihan untuk menerajui skuad Harimau Malaya selepas perbincangan antara dia dengan FAM dilaporkan berjalan lancar.


PERSATUAN Bola Sepak Malaysia (FAM) dikhabarkan hanya 'menghitung hari' sebelum mendapatkan tanda tangan pengendali kelahiran Perancis, Phillipe Troussier sebagai jurulatih baharu Harimau Malaya.

Sumber memberitahu Kosmo!, buat masa ini perbincangan antara FAM dan Troussier berjalan dengan baik.

Sekiranya tiada sebarang masalah katanya, Troussier bakal menerajui Harimau Malaya selewat-lewatnya pertengahan bulan depan.

Selain itu katanya, Troussier juga dikatakan bersedia menerima gaji yang lebih rendah berbanding AS$1.52 juta (RM4.9 juta) setahun yang dilaporkan sebelum ini.

"Jika tiada perubahan pada saat-saat akhir sama ada daripada FAM atau Troussier, perjanjian itu dijangka dimeterai dalam masa terdekat.

"Beliau juga dikatakan bersedia menerima gaji lebih rendah dengan syarat beliau turut membawa masuk 'orang-orang kanan' seperti pakar fisioterapi, pembantu jurulatih dan sebagainya bersama skuad Harimau Malaya," kata sumber itu yang enggan namanya didedahkan kepada Kosmo! semalam.

Sebelum ini, Troussier disebut-sebut menyandang 'kerusi panas itu' selepas dikatakan telah mendapat persetujuan Presiden FAM, Sultan Ahmad Shah.

Bekas jurulatih skuad kebangsaan Ivory Coast, Nigeria, Burkina Faso, Afrika Selatan, Jepun, Qatar dan Maghribi itu juga dikatakan lebih cenderung membimbing Harimau Malaya biarpun dikatakan turut mendapat tawaran lumayan daripada Persatuan Bola Sepak Tunisia.

Bagaimanapun, sumber itu enggan mengulas lanjut mengenai tarikh sebenar perjanjian itu akan dimeterai.

"Dalam mesyuarat Exco FAM sebelum ini, Tuanku Presiden dan Ahli Majlis juga telah bersetuju untuk melantik Troussier dan tiada nama lain dibangkitkan.

"Sekarang duit bukan masalah bagi FAM kerana mereka akan berusaha mendapatkan tajaan.

"Troussier telah menyatakan minatnya untuk datang ke Malaysia kerana percaya pengalaman bersama pasukan di Asia akan membantu meningkatkan lagi karier kejurulatihannya," jelas sumber berkenaan.

Difahamkan, Troussier dikatakan bersedia menerima gaji mencecah AS$800,000 (RM2.7 juta) setahun daripada FAM.

Selain Troussier, jurulatih AS Roma, Zdenek Zeman; bekas jurulatih Liverpool, Alex Miller; bekas pemain Perancis, Marcel Desailly dan bekas jurulatih China dan Uzbekistan, Bob Houghton juga dikatakan berada dalam radar FAM.

Untuk rekod, mendiang Bertalan Bicskei dari Hungary merupakan warga asing terakhir yang dilantik FAM untuk mengendalikan skuad Malaysia dari 2004 hingga 2005.

Antara jurulatih asing yang pernah membimbing skuad Harimau Malaya sebelum ini termasuklah Alan John Harris (England), Hatem Souissi (Tunisia) dan seorang lagi warga Perancis, Claude Le Roy.

Ketika ini, pengendali Harimau Muda A, Datuk Ong Kim Swee menggalas tanggungjawab selaku pengendali sementara Harimau Malaya selepas kontrak Datuk K. Rajagobal yang tamat 31 Disember tahun lalu tidak lagi disambung oleh FAM.

Skuad kebangsaan yang sekadar mengutip empat mata dalam aksi Kumpulan D kempen kelayakan Piala Asia 2015 bakal berdepan Yemen dalam aksi terakhir kumpulan di tempat lawan pada 5 Mac depan.

Terengganu tekad tebus kekecewaan

Posted:

Terengganu tekad tebus kekecewaan

Terengganu tekad tebus kekecewaan

Oleh NADZARUL
AMIR ZAINAL AZAM
amir.azam@kosmo.com.my

PASUKAN Terengganu ingin menebus kekecewaan tewas ke atas Perak 0-1 pada saingan Liga Super di Ipoh, Sabtu lalu dengan melakar kemenangan menentang T-Team malam ini.

Kapten pasukan Terengganu, Zairo Anuar Zailani berharap agar rakan-rakan sepasukan kembali fokus dalam perlawanan menentang pasukan 'adik', T-Team sekali gus melakarkan kemenangan pada aksi yang akan berlangsung di Stadium Sultan Nasiruddin Shah, Kuala Terengganu itu.

"Saya berharap kami dapat bangkit dalam perlawanan malam esok (malam ini) dengan mengalahkan skuad The Titans. Bagi saya, hanya kemenangan sahaja dapat memadam kekecewaan kami setelah tewas di tangan Perak Sabtu lalu.

"Selain itu, kemenangan ke atas T-Team juga penting bagi kami untuk meningkatkan moral pasukan dalam menghadapi pusingan kedua Piala FA bertemu PKNS FC nanti," katanya.

Bekas tonggak utama pasukan Kelantan itu berkata, mereka sudah menampilkan persembahan terbaik ketika bertemu skuad bimbingan Abu Bakar Fadzim itu, tetapi perlawanan itu tidak memihak kepada Terengganu.

Katanya, secara keseluruhan pasukan Terengganu berjaya menguasai perlawanan itu dan memiliki peluang untuk menjaringkan gol, namun tindakan cemerlang penjaga gawang Perak, Razi Effendi Suhit turut menjadi penghalang utama buat skuad Penyu merobek gawang lawan.

"Saya tahu moral pemain T-Team ketika ini tengah membara selepas mengejutkan pasukan Johor Darul Takzim (JDT).

"Bagaimanapun, saya berharap rakan sepasukan melupakan kekecewaan sebaliknya turun dengan misi meraih kemenangan ke atas T-Team malam esok (malam ini)."

Sarawak mahu akhiri rentak sumbang

Posted:

Sarawak mahu akhiri rentak sumbang

Sarawak mahu akhiri rentak sumbang

Oleh MULLER ASEN
muller.asen@kosmo.com.my

SELEPAS dijinakkan Kelantan minggu lalu, skuad Bujang Senang berazam mengutip tiga mata berharga apabila melayan kunjungan pasukan Sime Darby dalam aksi Liga Super di Stadium Negeri, Kuching malam ini.

Kapten Sarawak, Joseph Kalang Tie, optimis pasukan bimbingan Robert Alberts itu mampu melakar kemenangan sekali gus mengubati kekecewaan selepas gagal mengutip sebarang mata dalam dua perlawanan sebelum ini.

Joseph mengakui, kemenangan bergaya 1-0 anak-anak buah Ismail Zakaria ke atas juara Piala Malaysia, Pahang, Sabtu lalu, memberi isyarat jelas kepada rakan-rakannya untuk memperbaiki segala kelemahan yang ada dalam pasukan.

Katanya, perlawanan malam ini dijangka sengit memandang kedua-dua pasukan bertekad mencatatkan kemenangan bagi mencari kedudukan terbaik dalam carta Liga Super.

"Perkara penting sekarang adalah misi memperoleh tiga mata penuh di laman sendiri kerana keputusan positif pasti membantu kita terus bersemangat mengharungi perlawanan berikutnya.

"Pemain perlu menyempurnakan setiap peluang yang ada. Jika kita menang dalam perlawanan ini, ia pasti memberi suntikan moral dan keyakinan membara kepada pasukan ini," katanya ketika dihubungi Kosmo! di Kuching semalam.

Mengulas persediaan pasukan, pemain sayap itu memberitahu, dia menjangkakan jurulatih kemungkinan melakukan rombakan dalam kesebelasan utama yang akan diturunkan nanti.

Bagaimanapun jelasnya, ia bergantung dengan prestasi pemain itu sendiri bagi memastikan sama ada rombakan kecil itu akan dilaksanakan atau sebaliknya.

"Kini, jurulatih amat memberi penumpuan kepada jentera serangan kerana dalam perlawanan sebelum ini posisi itu agak goyah," katanya.

Selepas mengharungi dua perlawanan, skuad Bujang Senang kini menghuni tangga tercorot liga tanpa sebarang mata.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved