Rabu, 15 Januari 2014

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Troussier dapat 'lampu hijau'

Posted:

Troussier dapat 'lampu hijau'

Troussier dapat 'lampu hijau'

Oleh AHMAD FAZLI MOHD. YADI
fazli.yadi@kosmo.com.my

TROUSSIER calon utama bimbing Harimau Malaya.


PRESIDEN Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Sultan Ahmad Shah dikatakan telah bersetuju melantik Phillipe Troussier sebagai jurulatih baharu Harimau Malaya.

Begitupun, ia kini bergantung kepada Troussier sama ada mahu menabur khidmat di Malaysia atau memilih Tunisia sebagai destinasi baharunya.

Selain FAM, Troussier dilaporkan telah mendapat tawaran lumayan daripada Persatuan Bola Sepak Tunisia.

Begitupun, kini timbul khabar berita apabila Sultan Ahmad Shah telah memberi 'lampu hijau' untuk melantik Troussier sebagai pengganti Datuk K. Rajagobal yang telah tamat kontrak pada 31 Disember lalu.

"Pertemuan antara wakil FAM dan Troussier telah diadakan di Singapura kira-kira dua bulan lalu dan daripada pertemuan itu, sememangnya beliau (Trous- sier) sendiri menyatakan minat untuk membimbing Harimau Malaya.

"Dalam mesyuarat Exco FAM sebelum ini, Tuanku Presiden dan Ahli Majlis juga telah bersetuju untuk melantik Troussier dan tiada nama lain dibangkitkan.

"Namun, FAM kini terpaksa bersaing dengan Tunisia yang turut berhajat untuk mendapatkan khidmatnya (Troussier)," kata satu sumber yang enggan dikenali kepada Kosmo! semalam.

Kosmo! sebelum ini melaporkan, Troussier yang pernah membimbing skuad kebangsaan Ivory Coast, Nigeria, Burkina Faso, Afrika Selatan, Jepun, Qatar dan Maghribi ditawarkan gaji AS$1.52 juta (RM4.9 juta) setahun.

Namun, status Troussier masih menjadi tanda tanya biarpun beberapa penggiat sukan tanah air mendedahkan dalam laman sosial Twitter milik mereka bahawa bekas pengendali kelab FC Ryukyu itu sebagai jurulatih baharu Harimau Malaya.

"Sekarang duit bukan masalah bagi FAM kerana mereka akan berusaha mendapatkan tajaan. Kini ia terpulang kepada Troussier sendiri.

"Troussier telah menyatakan minatnya untuk datang ke Malaysia kerana percaya pengalaman bersama pasukan di Asia akan membantu meningkatkan lagi karier kejurulatihannya," jelas sumber berkenaan.

Selain Troussier, jurulatih AS Roma, Zdenek Zeman; bekas jurulatih Liverpool, Alex Miller; bekas pemain Perancis, Marcel Desailly dan bekas jurulatih China dan Uzbekistan, Bob Houghton dikatakan berada dalam radar FAM.

Tiada kompromi skandal rasuah

Posted:

Tiada kompromi skandal rasuah

Tiada kompromi skandal rasuah

Oleh RADIAH SAORI
radiah.saori@kosmo.com.my


AHMAD menunjukkan jersi yang tertera namanya selepas sesi menandatangani kontrak pemain Terengganu dan T-Team di Kuala Terengganu kelmarin.


TIADA maaf. Itu amaran keras yang disuarakan Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said kepada barisan pemain Terengganu dan T- Team sekiranya mereka terlibat dengan skandal mengatur perlawanan.

Ahmad menegaskan, Persatuan Bola Sepak Negeri Terengganu (PBNT) tidak akan bertolak ansur dengan pemain kedua-dua pasukan itu jika ada dalam kalangan mereka membabitkan diri dengan rasuah.

"Kita tidak akan berkompromi dengan individu seperti ini. Kita telah beri gaji yang lumayan dan kita juga sedia pertimbangkan kenaikan gaji pada masa hadapan jika mereka tunjuk prestasi baik.

"Malah, kita akan memberikan bonus jika mereka memperoleh kejayaan. Sebab itu, kita tidak akan terima pemain-pemain yang hanya ingin keuntungan cepat tetapi membunuh masa depan dan karier mereka," katanya.

Ahmad berkata demikian pada sidang akhbar selepas sesi menandatangani kontrak pemain Terengganu dan T-Team serta memperkenalkan jersi baharu kedua-dua pasukan di Stadium Ismail Nasiruddin Shah, Kuala Terengganu kelmarin.

Turut hadir Setiausaha Kerajaan negeri, Datuk Mazlan Ngah; Pengerusi Jawatankuasa Belia, Sukan dan Sumber Manusia negeri, Rozi Mamat serta Presiden Persatuan Bola Sepak Negeri Terengganu (PBSNT), Datuk Wan Ahmad Nizam Wan Abdul Hamid.

Dalam pada itu, Ahmad berharap sama ada pasukan Terengganu yang dibimbing Abdul Rahman Ibrahim atau T-Team yang dikemudi jurulatih Azraai Khor Abdullah dapat menghadiahkan sekurang-kurangnya satu piala buat negeri itu.

Katanya, kedua-dua pasukan telah diberi peruntukan yang mencukupi dan diharap mampu untuk memberi saingan sengit kepada lawan.

"Pasukan Terengganu memperoleh penajaan sebanyak RM2.3 juta manakala T-Team pula RM2.7 juta. Jumlah ini memang tidak cukup tetapi selebihnya ditanggung oleh kerajaan negeri.

"Kita telah beri kebebasan dan peruntukan yang mencukupi untuk memilih pemain yang dikehendaki dan oleh itu, tiada alasan untuk pasukan ini tidak menyerlah," katanya.

Kelantan tekad buka langkah kanan

Posted:

Kelantan tekad buka langkah kanan

Kelantan tekad buka langkah kanan

KELANTAN berazam memulakan langkah kanan ketika menentang Sime Darby pada aksi pembukaan Liga Super di Stadium Sultan Muhammad IV, Kota Bharu, Sabtu ini, lapor YATIMIN ABDULLAH.

Kapten Kelantan, Mohd. Badhri Radzi berkata, kemenangan pada aksi sulung itu amat diperlukan oleh skuad The Red Warriors sebagai motivasi awal bagi mengharungi saingan musim ini.

Menurut Badhri atau Piya, dia optimis Kelantan mampu meraih tiga mata pada perlawanan tersebut bersandarkan kelebihan beraksi di laman sendiri.

"Kelebihan beraksi di tempat sendiri perlu dimanfaatkan sebaik mungkin bagi memastikan kemenangan berpihak kepada Kelantan. Saya yakin dan percaya rakan-rakan sepasukan akan memberikan aksi terbaik pada perlawanan tersebut.

"Walaupun pasukan musim ini dibentuk hasil adunan pemain lama dan baharu, saya yakin kami masih mampu melangkah lebih jauh kali ini," kata Badhri semalam.

Piya memberitahu, meskipun Kelantan dilihat mempunyai kelebihan pada perlawanan itu, namun mereka tidak boleh mendabik dada dengan kelebihan tersebut.

Katanya, berdepan dengan Sime Darby bukanlah suatu tugas yang mudah walaupun pasukan berstatus kelab itu membuat penampilan sulung dalam saingan Liga Super musim ini.

"Kita tidak mengetahui kekuatan pasukan berkenaan musim ini. Apa-apa pun saya tetap yakin dengan kemampuan Kelantan pada perlawanan tersebut.

"Selepas mengharungi beberapa aksi persahabatan sebelum ini, keserasian dalam kalangan pemain bertambah baik dan semakin mantap," ujarnya.

Mengenai sasaran yang ditetapkan oleh Penasihat Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA), Tan Sri Annuar Musa yang mahukan The Red War- riors meraih sekurang-kurangnya satu gelaran musim ini, Piya berkata, impian tersebut mampu direalisasikan.

"Dia dan rakan-rakan menganggap sasaran tersebut sebagai satu motivasi untuk memberikan persembahan terbaik musim ini," katanya.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved