Selasa, 28 Januari 2014

Kosmo Online - Rencana Utama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Cerpen popularkan nama Ruhayah

Posted:

Cerpen popularkan nama Ruhayah

Cerpen popularkan nama Ruhayah

ALUNAN instrumental muzik balada sayup kedengaran di ruang tamu kediamannya. Sesekali iringan bunyi ketukan jari pada papan kekunci komputer memecah kesunyian rumah teres dua tingkat itu.

Alunan tersebut menjadi peneman setia wanita kelahiran Singapura yang berusia 65 tahun itu untuk menyiapkan tugasnya. Beliau kelihatan tekun memandang paparan skrin sambil menyusun perkataan demi perkataan untuk diolah menjadi naskah novel.

Kadangkala beliau tersenyum seolah-olah geli hati dengan apa yang ditulisnya. Ruhayah Mahmod merupakan novelis veteran yang masih aktif sehingga kini, pembaca setianya mengenali beliau dengan nama pena, Puteri Andalas.

Biarpun pada usia emas, Puteri Andalas tidak akan sekali-kali berhenti menulis kerana baginya penulisan menjadi medan luahan rasa dan perantaraan dakwah antara beliau dengan pembaca.

"Pada awalnya saya selalu mewakili sekolah dalam pertandingan pidato dan pernah berkongsi pentas dengan Datuk Dr. Hasan Ali dan Datuk Dr. Mohd. Fadzilah Kamsah di sekolah-sekolah sekitar Klang.

"Selepas tamat persekolahan, minat saya beralih kepada bidang penulisan pula tetapi pada ketika itu saya tidak dapat menghasilkan karya secara serius kerana terikat dengan komitmen sebagai kakitangan bank di Klang dari tahun 1969 hingga 1995," ujar anak sulung daripada 11 beradik itu.

Ayam tambatan

Pesona dan kemesraan yang ada pada Puteri Andalas pasti membuatkan sesiapa sahaja senang dengan sikap keibuan yang dipamerkan. Namun, siapa sangka wanita peramah itu sebenarnya seorang yang gugup berdiri di pentas suatu ketika dahulu.


KAMALLUDIN menjadi penyokong utama perjalanan seni penulisan Puteri Andalas.


Perasaan gugup tersebut berubah setelah bakat beliau digilap oleh gurunya di Sekolah Telok Gadong, Klang sehingga menjadi bualan warga sekolah pada ketika itu. Gelaran ayam tambatan sekolah meninggalkan kenangan paling sukar dilupakan kerana beliau berpeluang mengembangkan bakatnya bagi mengharumkan nama sekolah.

Bakat seninya terserlah sewaktu beliau mengambil bahagian di dalam pementasan Sekolah Convent Klang. Beliau terpilih mewakili sekolah setiap tahun dalam pertandingan syarahan dan debat peringkat sekolah rendah serta menengah sewaktu negara mengadakan Kempen Bulan Bahasa Kebangsaan.

Antara lain, bidang penulisan membuka ruang kepadanya untuk bergaul dengan ahli sastera dan bahasa di negara ini melalui pertemuan di beberapa majlis yang dianjurkan penggiat seni penulisan.

Suaminya, Kamalludin Husin, 68, berkongsi cerita mengenai peribadi Puteri Andalas. Menurut Kamalludin, isterinya gemar mengutamakan kerja dalam apa sahaja perkara yang dilakukannya. Kadangkala, kesibukan tersebut membuatkan Kamalludin terpaksa mencuri masa Puteri Andalas untuk merehatkan diri dengan keluar melancong.

Kamalludin akan memastikan mereka sekeluarga meluangkan masa dengan bercuti bersama bagi merapatkan hubungan kekeluargaan. Pada masa sama, Puteri Andalas kerap menjadikan lokasi percutian tersebut sebagai latar tempat dalam beberapa karyanya.

Mencipta nama

"Saya berkenalan dengannya secara kebetulan. Ketika itu, arwah bapa saya yang baru pencen membina rumah di sebelah rumah dia (Puteri Andalas) dan kemudian kami berkenalan.

"Ketika mula-mula berumah tangga dahulu, isteri saya tidak menunjukkan bakatnya dalam penulisan. Saya cuma tahu dia pernah menjadi johan pidato semasa bersekolah," ujar Kamalludin yang pernah berkhidmat sebagai guru.


KERJAYA sebagai penulis membolehkan Puteri Andalas bertemu dengan sasterawan tersohor, Prof. Madya Dr. Lim Swee Tin.


Puteri Andalas mula mencipta nama melalui karya-karya cerpennya yang mula ditulis sekitar tahun 1997. Pada masa itu umurnya menginjak 46 tahun setahun selepas persaraannya dari bank swasta. Beliau mengambil skim persaraan awal yang ditawarkan pihak syarikat. Karya Rebah merupakan percubaan pertama beliau dan terus diterima oleh akhbar Utusan Malaysia. Penerimaan akhbar tersebut membakar semangat Puteri Andalas untuk terus berkarya kerana tidak menyangka bakatnya mendapat perhatian syarikat penerbitan utama di negara ini.

Rebah menceritakan tentang dilema percintaan songsang yang dialami di tempat kerja. Beliau cuba menyampaikan mesej agar pembacanya tidak mudah terperangkap dengan godaan cinta songsang yang boleh meruntuhkan nilai moral dalam masyarakat.

Ibu kepada tiga cahaya mata itu pernah berputus asa untuk menulis novel kerana terikat dengan pelbagai komitmen. Namun, sokongan moral daripada suami dan anak-anak membuatkan wanita tersebut meneruskan wadah perjuangan menyampaikan dakwah dengan caranya tersendiri.

Pada peringkat awal, setiap karya cerpen yang dihasilkan mendapat maklum balas yang baik daripada pembaca. Namun, selepas Puteri Andalas mula bergiat aktif dengan mengorak langkah dalam bidang penulisan novel dan selepas gambarnya dipaparkan, sejak itu kebanyakan pembaca berasa terkejut.

"Mereka tidak percaya kerana Puteri Andalas bukanlah penulis muda seperti yang disangka," kata Puteri Andalas bahawa popularitinya semakin memuncak selepas hadir menjayakan beberapa program televisyen mengenai resipi kebahagiaan rumah tangga.

Sebagai suri rumah, Puteri Andalas mempunyai kelebihan untuk menyiapkan karyanya. Kebiasaannya, beliau menulis selepas solat Subuh, usai makan tengah hari dan sebelum tidur. "Pada saya ilham datang pada bila-bila masa," katanya yang mengagumi penulis Sharifah Abu Salem.

Menurut Puteri Andalas, Sharifah merupakan orang pertama yang bertanggungjawab membawanya berjumpa penerbit buku untuk menunjukkan bakatnya. Selain itu, beliau juga cukup mengagumi isteri kepada Pro-Cancelor Universiti Kebangsaan Malaysia, Tun Ahmad Sarji Abdul Hamid iaitu Toh Puan Sri Sagiyah Salikin selaku bekas pendidik dan pendorong utamanya dalam bidang penulisan.


KENANGAN memberikan ucapan ketika menghadiri majlis kenalan di Palembang, Indonesia.


Novel pertama

Novel pertamanya bertajuk Jalinan Kasih mengambil masa selama enam bulan untuk disiapkan dan dihasilkan pada tahun 2001. Ia diangkat menjadi novel bersiri selama dua tahun berturut-turut dalam majalah Sri Dewi Keluarga terbitan Karangkraf.

Setakat ini, sebanyak 10 buah karya Puteri Andalas yang terdiri daripada novel dan kompilasi antalogi cerpen bersama penulis lain diterbitkan. Dalam perkembangan terkini, Puteri Andalas telah menghasilkan novel terbaharunya yang berlatar belakangkan lokasi Blue Mountains di New South Wales, Australia. Beliau turut menyiapkan kompilasi cerpen yang sudah terkumpul lebih sedekad.

"Kompilasi cerpen sudah diserahkan kepada penerbit dan masih menunggu keputusan sama ada ia diterima atau tidak oleh dua penerbit besar tanah air.

"Saya juga dalam proses melakukan percubaan sulung dalam penulisan biografi tokoh kenamaan. Saya berharap kemunculan biografi ini berjalan lancar kerana saya perlu melakukan penyelidikan menyeluruh bagi menyiapkannya," ujarnya yang mahu merahsiakan sementara gerangan tokoh yang dimaksudkan.

Puteri Andalas mengakui bahawa hobi membaca pelbagai genre bahan bacaan sangat membantu beliau dalam menyusun plot penceritaan novelnya. Selain itu, karyanya juga berpandukan kepada tiga elemen asas iaitu pengetahuan am, pergaulan rapat dengan rakan dan keluarga serta melalui filem-filem yang ditontonnya.

Selain membaca, Puteri Andalas gemar melancong ke kawasan beriklim sejuk seperti Cameron Highlands. Beliau selesa berkunjung ke kawasan tersebut kerana pada kebiasaannya lebih bersih, tidak berdebu dan mendamaikan.

Inisiatif pengurangan banduan di Sweden

Posted:

Inisiatif pengurangan banduan di Sweden

Inisiatif pengurangan banduan di Sweden


PELABURAN besar oleh kerajaan Sweden bagi program-program pemulihan dan pencegahan dilihat antara faktor yang menyebabkan pengurangan pemenjaraan banduan di negara tersebut.


SEORANG hakim warganegara Sweden, Carin Westerlund menyatakan bahawa beliau jarang sekali teragak-agak untuk tidak menjatuhkan hukuman penjara ke atas penjenayah.

"Saya boleh memilih sama ada untuk meletakkan mereka di bawah tempoh percubaan atau mengarah melakukan khidmat masyarakat daripada mengurung mereka di dalam penjara," katanya yang bertugas di daerah Uppsala.

Walaupun demikian, beliau menegaskan tidak semua penjenayah menerima hukuman yang sedemikian.

"Jika kita berbicara tentang kes-kes jenayah lain seperti rompakan, narkotik dan keganasan seksual, hukuman yang dikenakan masih tidak berubah semenjak 10 tahun lalu," jelas Westerlund.

Sungguhpun barisan hakim di negara berkenaan kian mengambil langkah dengan mengarahkan pemakaian gelang elektronik dan bentuk-bentuk hukuman alternatif dalam usaha mereka mengurangkan kadar banduan di penjara, Sweden masih menutup bilangan institusi hukuman yang ada. Langkah itu diteruskan walaupun kadar jenayah semakin meningkat.

Bersama-sama negara Nordic lain, kadar pemenjaraan di Sweden merupakan antara yang terendah di dunia dengan catatan 0.5 orang bagi setiap 1,000 banduan. Jumlah itu adalah separuh berbanding di Perancis dan 10 kali ganda lebih rendah daripada Amerika Syarikat.

Menurut Perkhidmatan Penjara dan Percubaan Sweden, populasi banduan di negara berkenaan telah turun hampir 1,000 orang kepada 4,300 orang banduan sejak sedekad lalu.

"Kami masih lagi mencari jawapan mengenai persoalan ini namun ia masih terlalu awal untuk memberikan jawapan yang tepat," ujar ketua perkhidmatan itu, Nils Oeberg.


PEMAKAIAN gelang elektronik pada banduan merupakan antara langkah pilihan institusi perundangan Sweden.


Bentuk hukuman

Jabatan Kriminologi, Universiti Stockholm menerusi satu kajian yang dilaksanakan baru-baru ini mendedahkan hukuman tanpa tahanan telah memainkan peranan penting dalam penurunan jumlah banduan.

Mengikut Kementerian Keadilan Sweden, pada tahun 2011, Mahkamah Agung Sweden telah mengeluarkan kriteria baharu bagi tuduhan mengedar dadah dan ini seterusnya meringankan lagi hukuman jenayah-jenayah yang lebih ringan.

Mahkamah Sweden juga lebih cenderung untuk memberikan parol selepas dua pertiga daripada hukuman penjara telah dijalankan.

Selain itu, satu lagi faktor yang mengurangkan bilangan banduan di penjara mungkin disebabkan oleh pelaburan besar yang dibuat dalam program-program pemulihan dan pencegahan pengulangan perbuatan jenayah oleh bekas banduan.

Seorang banduan berusia 38 tahun di Penjara Norrtaelje yang enggan mendedahkan namanya berkata, banduan di Sweden mempunyai akses terhadap pendidikan dan berpeluang memulakan kehidupan baharu selepas keluar dari penjara.

"Ini adalah kali pertama saya menjalani hukuman penjara dan berharap ini yang terakhir," katanya.

Kesan pengurangan

Menurut Majlis Pencegahan Jenayah Kebangsaan Sweden, jumlah pengurangan banduan tidak bersangkut paut dengan kadar jenayah di negara itu yang meningkat daripada 1.2 juta kesalahan pada tahun 2002 kepada 1.4 juta (2014).

"Peningkatan itu termasuk kenaikan ketara dalam jenayah dadah, penipuan dan serangan," katanya.

Kerajaan pusat Sweden telah berusaha untuk menjatuhkan hukuman setimpal ke atas jenayah berat seperti membunuh tetapi cadangan mereka bercanggah dengan badan kehakiman yang percaya bahawa kaedah pemulihan lebih berkesan daripada hukuman penjara.


RAMAI rakyat Sweden menyokong kaedah hukuman berbentuk pemulihan berbanding meletakkan banduan di dalam penjara.


Pendekatan yang lebih ringan ini disokong ramai rakyat Sweden namun ia juga telah mendapat kritikan terutamanya daripada Persatuan Sokongan Mangsa Kebangsaan.

"Hukuman penjara tidak lagi sekerap dahulu. Bagi pendapat saya, sebarang kes bunuh harus menerima hukuman penjara seumur hidup.

"Ini kerana keluarga mangsa mengalami kesedihan yang mendalam dan mereka merasakan tempoh hukuman penjara yang singkat yang dijatuhkan ke atas banduan terlibat tidak masuk akal," kata presiden persatuan berkenaan, Sven-Erik Alhem.

Ekoran pengurangan jumlah banduan, pada tahun 2013, sebanyak empat buah penjara dan satu pusat pemulihan daripada 82 institusi hukuman di Sweden telah ditutup.

Oeberg menjelaskan, kelima-lima pusat yang ditutup itu agak usang dan pelaburan yang tinggi diperlukan untuk mengekalkan operasinya.

"Selain itu, institusi-institusi yang masih kekal secara umum tidak penuh," ujarnya.

Sementara itu, Inspektor Penjara Norrtaelje, Anders Ekstroem berkata, hukuman penjara tempoh pendek yang dilaksanakan dalam bentuk tempoh percubaan dapat mengurangkan bilangan banduan di penjara.

Beliau bagaimanapun tidak merasakan pengurangan itu akan membawa kepada peningkatan keganasan atau menyebabkan dirinya kehilangan pekerjaan.

"Ia merupakan satu peluang yang baik untuk berusaha melaksanakan inisiatif pencegahan pengulangan jenayah dan mencari jalan yang lebih efektif dalam mengekalkan keamanan dan keselamatan sekeliling dalam tempoh panjang," katanya. - AFP

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved