Isnin, 27 Januari 2014

Kosmo Online - Rencana Utama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Warisan dunia tertua negara

Posted:

Warisan dunia tertua negara

Warisan dunia tertua negara

PERCUTIAN bersama keluarga selama tiga hari dua malam di Taman Negara, Pahang pada bulan November lalu memberi satu pengalaman yang cukup berharga kepada Ahmad Taufeq Ismadi Ahmad Zakki, 14.

Kepada pelajar tingkatan tiga Sekolah Menengah Kebangsaan Tun Hussein Onn, Cheras itu hutan hujan tertua di dunia itu begitu istimewa di hatinya.

Meneroka keindahan flora dan fauna hutan yang berkeluasan 4,343 kilometer persegi itu meninggalkan memori yang cukup indah kepada anak sulung daripada tiga beradik itu.

"Saya rasa cukup bertuah kerana bukan saja dapat mengenali kepelbagaian flora dan fauna dengan lebih dekat, bahkan berpeluang melihat lebih dekat kehidupan masyarakat Orang Asli suku Batek," katanya yang pertama kali mengunjungi hutan terbesar di Semenanjung itu.

Sebagai pelajar, Ahmad Taufeq Ismadi berpendapat, pelajar sekolah sepatutnya membuat lawatan sambil belajar ke Taman Negara memandangkan subjek Sains mendedahkan pelajar tentang hidupan di hutan.

Malangnya kata remaja ini, banyak hidupan yang dinyatakan di dalam buku teks sekolah tidak dapat dilihat dengan mata kasar. Bahkan, dia agak cemburu dengan rombongan pelajar dari Singpura dan Indonesia yang datang ke Taman Negara setahun sekali untuk meneroka khazanah hutan tersebut.

Tanah, air dan udara merupakan tiga sumber yang bersatu membentuk bumi sekali gus alam untuk didiami penghuninya.


RESTORAN terapung yang menghiasi landskap malam di Taman Negara.


Tanah sudah pasti ada hidupannya tersendiri seperti pokok dan haiwan, begitu juga air, juga mempunyai penghuninya.

Tanpa udara, manusia yang menjadi penghuni alam tidak dapat bernafas di muka bumi ini.

Kehijauan alam

Justeru, untuk meneruskan falsafah kehidupan, kesemua hidupan sudah tentu wajar berkomunikasi melalui bahasa faham memahami. Taman Negara, harta tidak ternilai yang dimiliki negara.

Malah, Taman Negara merupakan tapak warisan dunia yang memelihara dan menjaga hidupan liar, hidupan tumbuh-tumbuhan.

Selain itu, taman negara juga digunakan untuk pendidikan, kesihatan dan tempat rekreasi orang awam.

Bermula dengan aktiviti meneroka hutan, berjalan pada waktu malam, menaiki jambatan gantung terpanjang di dunia, meneroka kehidupan Orang Asli suku Batek dan melihat keindahan air terjun Lata Berkoh serta anak-anak sungai di kawasan sekitar.

Falsafah semasa menghayatinya cukup dalam. Keindahan dan kehijauan alam semula jadi yang disajikan cukup mempesona lagi menakjubkan.

TUKAS atau pinang lagun antara spesies tumbuhan yang boleh didapati di Taman Negara Pahang.


Sepanjang perjalanan meneroka hutan, terdapat tumbuhan yang kecil daunnya baru menjalar lambang kehidupan baru sahaja bermula. Mendongak ke atas, ada dedaun gugur, gambaran apabila tiba waktu, manusia seperti juga tumbuhan, bakal pulang kepada pencipta-Nya.

Hidupan dan habitatnya yang tersendiri dapat dilihat dengan jelas melalui Menara Tinjau yang dibina.

Taman Negara Kuala Tahan mempunyai banyak haiwan mamalia yang jarang ditemui dan semakin pupus seperti harimau, tenuk, gajah, rusa, pelanduk dan seladang.

Begitu juga kelawar yang keluar pada malam hari untuk menjamah buah-buahan di hutan semula jadi itu.

Melalui sungai, pokok-pokok bakau dan akarnya menawarkan pemandangan indah. Secara saintifiknya, akar jangkang pokok bakau melindungi telur ikan dan udang daripada ombak kuat dan pemangsa.

Tidak hairanlah apabila terdapat pelbagai jenis ikan dan udang bertelur di celah-celah akar pokok di dalam air hutan paya air masin dan hutan paya air tawar di Taman Negara.

Antara sungai-sungai itu termasuk Nusa, Dua, Abai, Teras, Dedari, Panjang dan Terenggan.

Salah seorang pelancong warga Jerman, Mariana Peer mengakui bahawa Malaysia cukup bertuah kerana memiliki kekayaan semula jadi flora dan fauna.

"Terus terang saya katakan, saya amat kagum dengan khazanah yang dimiliki Malaysia. Saya ada terdengar mengenai haiwan-haiwan yang hampir pupus tetapi mereka ada di sini, itulah yang saya cari dan saya harap dapat bertemu dengan haiwan-haiwan tersebut," kata pencinta haiwan invertebrata ini yang pertama kali ke Taman Negara.


TAPIR antara spesies haiwan yang hampir pupus namun ia dapat dilihat pada malam hari.


Dekat dengan alam bukan satu momen atau pengalaman yang digemari oleh sesetengah pihak, tetapi ia begitu berharga kepada sesetengah individu.

Pepohon menghijau dan bunga pelbagai warna yang mekar bukan sahaja mengindahkan pemandangan di Taman Negara bahkan ia iberguna sebagai herba dan ubat-ubatan selain habitat hidupan.

Tumbuh-tumbuhan hijau ini juga berfungsi sebagai membekalkan sumber tenaga kepada manusia dan haiwan yang memakannya. Ia membantu dalam meningkatkan kualiti udara di samping mengekalkan keseimbangan kitaran gas oksigen karbon dioksida dan nitrogen.

Kepada manusia, hutan bukan sahaja memberi hasil tetapi turut bertindak sebagai penutup semula jadi serta melindungi tanah tanih daripada hakisan air. Maka, kita dan belantara saling memerlukan untuk terus hidup.

Bagi haiwan pula, ia menjadikan hutan sebagai tempat tinggal dan perlindungannya selain menjadi habitat untuk hidupan liar.

Sinar baharu pesakit katarak

Posted:

Sinar baharu pesakit katarak

Sinar baharu pesakit katarak


PESAKIT menunggu giliran untuk menjalani pemeriksaan mata.


WARGA emas, Jonin Nohe, 65, yang mengalami masalah katarak hampir berputus asa untuk merawat mata kanannya apabila memikirkan kos yang perlu ditanggung untuk melakukan pembedahan katarak.

Lelaki yang berasal dari Kampung Grogo di daerah Bau, Sarawak itu telah bertemu dua pakar mata di Kuching yang menganggarkan kos rawatan untuk kedua-dua belah matanya mencecah RM2,000. Jumlah itu agak besar bagi warga emas yang berpendapatan kecil sepertinya.

Walaupun masalah katarak tidak mengganggu aktiviti hariannya, namun bapa kepada tujuh anak itu berharap masih ada harapan bagi memulihkan deria penglihatannya yang merosot sejak hampir setahun lalu.

Pelancaran Klinik Katarak 1Malaysia (KK1M) peringkat zon Sarawak pada 1 September tahun lalu membawa harapan baharu kepada Jonin untuk memulihkan penglihatannya.

Jalani saringan

Ketika perkhidmatan klinik bergerak KK1M di Hospital Bau bermula pada 11 November lalu, lelaki Bidayuh itu telah berada di hospital tersebut seawal pukul 7 pagi bagi menjalani saringan dan pemeriksaan percuma.

Hospital Bau mengadakan perkhidmatan itu selepas Hospital Lundu, ia diikuti Hospital Serian, Hospital Sri Aman, Hospital Betong dan Hospital Saratok.

Dalam bilik saringan dan pemeriksaan, Jonin berasa yakin dan selesa dengan peralatan rawatan katarak yang dikendalikan oleh kakitangan terlatih.

Jonin merupakan antara 441 pesakit yang menerima perkhidmatan KK1M di Hospital Bau. Apa yang lebih menggembirakan ialah dia antara individu yang layak menerima rawatan selanjutnya dengan kos pembedahan hanya RM540.

"Seronok saya hari ini, kos pembedahan klinik swasta caj tinggi, KK1M hanya dibayar RM540 (kos kanta), banyak-banyak terima kasih kepada kerajaan," kata Jonin.


JONIN berasa cukup gembira kerana dia antara pesakit katarak yang layak mendapat rawatan pada caj yang minimum.


Turut menikmati kemudahan itu ialah seorang pesara Limber Nyuai, 74, dari Kampung Sibuluh yang mengalami masalah katarak pada kedua-dua belah matanya.

Pada tahun 2001, mata kiri pesara Jabatan Kerja Raya (JKR) itu tertusuk serpihan kayu ketika menghalau penyengat yang bersarang di sebatang pokok.

Setahun selepas itu mata kanannya pula cedera selepas seekor ikan lampam Jawa yang sedang ditangkapnya melompat dan menerjah matanya.

"Kalau bayaran di KK1M macam doktor swasta, saya pun tidak mahu, tapi kerajaan dah beri murah macam ini, rugi lah kalau kita tidak gunakan peluang ini sebaik mungkin," kata lelaki warga emas itu sambil berharap penglihatannya yang kabur dapat dipulihkan melalui perkhidmatan KK1M.

Seorang lagi warga emas dari Bau, Ijon Kedi, 71, yang mengalami masalah katarak sejak tahun 1985 dan pernah menjalani pembedahan sebanyak dua kali pada tahun 1986 berharap KK1M dapat menyelesaikan masalahnya.

Beliau pernah menjalani pembedahan katarak sebanyak dua kali pada tahun 1986 di Hospital Kuala Lumpur (HKL). Namun setahun kemudian, matanya kembali bermasalah.

Ijon menyifatkan alatan moden yang disusun kemas, seakan memberi suntikan semangat kepadanya selepas pengalaman pertama pembedahan katarak kira-kira 27 tahun lalu.

"Sekarang alat dah canggih, perkhidmatan disediakan pula murah, beri semangat tambahan untuk dapatkan rawatan dan harap kembali mempunyai penglihatan yang baik," kata lelaki itu.

Caj minimum

Koordinator program KK1M Zon Sarawak, Dr. Mohamad Aziz Salowi berkata, klinik bergerak itu menawarkan kemudahan pemeriksaan mata dan pembedahan katarak yang lebih menyeluruh kepada penduduk di negeri itu.

"Rakyat menikmati rawatan katarak daripada pakar-pakar mata yang sangat komited dan berpengalaman. Dengan caj rawatan minimum untuk perkhidmatan terbaik, KK1M Zon Sarawak dapat mengurangkan beban pesakit," katanya ketika ditemui.

Katarak merupakan sejenis masalah mata yang diakibatkan oleh selaput yang menutupi kanta sekali gus menyebabkan penglihatan terganggu.

Kebanyakan katarak dikaitkan dengan faktor penuaan. Katarak boleh berlaku sama ada di salah satu atau kedua-dua belah mata.

Katarak juga terbahagi kepada beberapa jenis iaitu konginetal, sekunder atau kecederaan.


SEORANG pesakit menjalani pemeriksaan mata percuma semasa jelajah Klinik Katarak 1Malaysia (KK1M) di Hospital Bau, Sarawak.


Menurut beliau, pegawai sosial perubatan akan menilai semua pesakit yang disenaraikan untuk pembedahan katarak sama ada mereka layak untuk menerima kanta dan kos pembedahan percuma.

"Jika didapati tidak layak, mereka dikehendaki membayar kos minimum antara RM500 hingga RM800 untuk membeli kanta yang sesuai di samping kos minimum pembedahan sebanyak RM103," katanya.

Kos itu jauh lebih murah berbanding kos pembedahan katarak di hospital swasta.

Optometris Hospital Umum Sarawak (HUS), Ku Hazemie Ku Ismail, yang terbabit secara langsung melakukan pemeriksaan mata bagi perkhidmatan KK1M itu berkata, perkhidmatan tersebut mendapat sambutan yang menggalakkan.

Menurut beliau, kebanyakan pesakit yang menerima perkhidmatan KK1M berusia lebih 50 tahun.

Ku Hazemie berpendapat, perkhidmatan KK1M di Sarawak telah mencapai sasaran perkhidmatannya berdasarkan sambutan yang menggalakkan itu.

Sementara itu, Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr. Hilmi Yahaya berkata, pembedahan katarak di seluruh negara pada tahun 2011 berjumlah 31,658 atau meningkat hampir tiga kali ganda berbanding tahun 2002 iaitu 12,798.

Bagi negeri Sarawak, jumlah pembedahan katarak sepanjang tahun lalu adalah sebanyak 3,664 berbanding 2,082 pada tahun 2008.

Projek KK1M Zon Sarawak menelan belanja RM1.1 juta termasuk perkhidmatan klinik bergerak yang beroperasi di semua hospital negeri ini secara bergilir. - Bernama

Pelabuhan Perang Dunia Kedua bakal lenyap

Posted:

Pelabuhan Perang Dunia Kedua bakal lenyap

Pelabuhan Perang Dunia Kedua bakal lenyap


ANTARA sisa-sisa peninggalan pelabuhan yang masih kelihatan dari pantai Normandy, Perancis.


PEMANDANGAN selat dari pantai-pantai Normandy, Perancis, tidak banyak mengingatkan tentang pelabuhan yang dibina selepas pendaratan D-Day itu. Pelabuhan itu dibina melibatkan puluhan ribuan Tentera Bersekutu yang menyerang Jerman secara mengejut pada tahun 1944.

Kini, hanya tinggal beberapa blok konkrit besar yang merupakan hasil kejayaan kejuruteraan pihak Tentera Bersekutu itu. Pembinaan itu merupakan sokongan logistik terpenting yang membawa kemenangan Tentera Bersekutu di Normandy.

Blok-blok konkrit berkenaan merupakan sebahagian daripada sebuah pelabuhan buatan yang telah dibina bersama di pesisir laut Perancis dalam tempoh dua minggu. Ia membolehkan bekalan dan pasukan tentera sokongan untuk mendarat memandangkan ketiadaan pelabuhan yang dikawal Tentera Bersekutu pada masa itu.

Sungguhpun Perancis sedang bersiap sedia untuk menyambut ulang tahun ke-70 pendaratan perang itu, kesan sejarah di kawasan itu semakin pudar akibat dihakis air laut.

"Setiap kali ribut, ia hilang sedikit demi sedikit. Jika tiada tindakan diambil, tiada apa yang akan tinggal dalam masa 10 tahun akan datang.

"Daripada peti yang digunakan sebagai bongkah besi dan bekas simpanan barangan militari (kaison) besar yang pernah dibina, hanya beberapa sahaja dapat dilihat semasa air surut," kata Datuk Bandar Arromanches, Patrick Jardin.

Menurut jurupandu Muzium D-Day, Erick Leplanquais, sesetengah daripada 115 kaison yang juga dikenali sebagai Phoenix bersama-sama dengan bangkai kapal lama yang tenggelam telah membentuk sebuah pemecah ombak sepanjang kira-kira lapan kilometer yang menyediakan keadaan air tenang untuk pembinaan sebuah pelabuhan berkeluasan kira-kira 500 hektar atau bersamaan dengan 1,000 buah padang bola sepak.


PEMBINAAN awal pelabuhan ini dilakukan dalam tempoh yang sangat singkat.


Bekalkan tentera

Selepas 130,000 orang tentera menyeberangi Selat Inggeris dan mendarat di Normandy pada 6 Jun 1944, pihak Bersekutu sedar bahawa mereka perlu terus membekalkan tentera dengan segala keperluan dan bantuan sebagai usaha untuk menghadapi serangan balas pihak Jerman.

Bagaimanapun, mereka tidak mempunyai pelabuhan di pinggir pantai Perancis.

Bagi menyelesaikan masalah itu, mereka mengambil keputusan untuk membina sebuah pelabuhan dari England yang boleh dipasang di luar pantai Perancis.

Lebih 250 buah kapal pukat tunda telah digunakan untuk mengangkut bahagian-bahagian pelabuhan yang akhirnya membentuk sebuah pelabuhan yang dinamakan Mulberry. Kerja-kerja pemasangan bermula dua hari selepas D-Day. Menjelang 14 Jun 1944, ia mula beroperasi dan menjadi tulang belakang logistik Tentera Bersekutu.

Hampir tujuh dekad, sisa-sisa terakhir kejayaan kejuruteraan itu mula dimamah zaman.

"Secara amnya, kita kehilangan sebuah kaison setahun," kata Pengarah Muzium D-Day, Frederic Sommier sambil memaklumkan hanya terdapat kira-kira 20 buah struktur besar itu yang masih boleh dilihat pada waktu air pasang dan surut.

Namun demikian, hampir kesemua kaison yang tinggal telah retak.

Jardin mahu mencuri sedikit masa sebelum dapat mencari penyelesaian kekal untuk memulihara baki pelabuhan itu.

"Kita hanya perlu mengekalkannya untuk tempoh 20, 30 atau 40 tahun. Selepas itu, kami pasti memori itu akan disimpan dalam bentuk teknologi yang lain," katanya.

Sehubungan itu, beliau mencadangkan pembinaan sebuah penghadang untuk menahan hempasan ombak terhadap struktur bersejarah itu.

"Namun demikian, usaha itu dianggarkan menelan belanja jutaan euro," kata pemimpin bandar yang dihuni kira-kira 600 orang penduduk itu.

HAKISAN menghilangkan hampir kesemua struktur pelabuhan ini.


Peristiwa D-Day

Ternyata ia melibatkan kos yang jauh lebih tinggi berbanding 4.8 juta euro (RM22 juta) yang dilaburkan oleh Monumen Pertempuran Amerika pada tahun 2010 bagi pemuliharaan Pointe du Hoc, sebuah tebing yang menghadap Selat Inggeris kira-kira 30 kilometer dari tapak pelabuhan Mulberry.

Dana tersebut digunakan untuk memperkukuhkan tebing berkenaan yang terhakis, seterusnya melewatkan kesan hakisan pada kubu dan sebuah monumen yang dibina bagi memperingati 225 anggota renjer yang telah memanjat tebing setinggi 30 meter itu pada D-Day dan merampas meriam tentera Jerman selama antara 20 hingga 30 tahun.

Datuk Bandar Arromanches menyatakan, ia akan mengambil sedikit masa sebelum satu penyelesaian yang sempurna dapat dicapai untuk kaison itu sambil mendakwa bahawa tidak ada mana-mana kementerian yang tampil untuk menangani isu tersebut.

Bagaimanapun, Presiden Majlis Serantau Lower Normandy, Laurent Beauvais yang bersikap lebih optimistik memberitahu, bahawa terdapat 'konsensus sebenar' untuk mengekalkan saki-baki pelabuhan berkenaan.

"Pelabuhan Mulberry adalah salah satu sebab penduduk setempat terus mengasak Perancis untuk mendapatkan status perlindungan warisan dunia untuk pantai Lower Normandy," katanya.

Permintaan secara rasmi telah dikemukakan kepada kerajaan Perancis pada pertengahan Disember tahun lalu dan wilayah itu berharap agar pihak kerajaan akan menghantar permohonan kepada Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (UNESCO) sebelum sambutan ulang tahun ke-70 pada bulan Jun ini. - AFP

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved