Rabu, 15 Januari 2014

Kosmo Online - Rencana Utama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Kelapa dipecah angka ganjil

Posted:

Kelapa dipecah angka ganjil

Kelapa dipecah angka ganjil


HARGA kelapa meningkat tinggi sehingga kepada RM3 sebiji tahun ini.


SEJAK 35 tahun lalu, S. Segaran, 54, tidak pernah ketinggalan memasang khemah yang dikenali thaneer panthal dan menyediakan ruang untuk ritual memecahkan kelapa.

Khemah sementara yang dibina di Jalan Utama menghala ke Kuil Arulmigu Sri Bala Thandayuthabani di Jalan Kebun Bunga, George Town, Pulau Pinang selama seminggu itu memberi peluang kepada penganut-penganut agama Hindu mengumpul kelapa untuk dipecahkan selain berfungsi sebagai lokasi mengumpul makanan.

Amalan pecah kelapa dilihat sebagai satu rutin yang sangat sinonim acap kali sambutan perayaan Thaipusam di negara ini.

Bagi Segaran, dia melihat amalan itu sebagai antara cara membayar nazar yang paling popular khususnya di Pulau Pinang yang turut disertai kaum-kaum lain.

"Saya dan sekumpulan rakan-rakan yang lain membina khemah ini setiap tahun untuk berkhidmat kepada awam untuk dijadikan tempat mengumpul kelapa oleh penganut agama Hindu dan mereka yang memecahkan kelapa," kata rakan Segaran, S.Nadarajan, 54.

Kata Nadarajan, setiap tahun mereka akan hanya membeli 11 biji kelapa di Jalan Pasar, Kuala Lumpur tetapi menjelang sambutan Thaipusam, kira-kira 600 hingga 1,000 biji kelapa akan terkumpul di khemah itu yang dihantar oleh orang perseorangan.

Angka ganjil

Apa yang menariknya kata Segaran, rata-rata buah kelapa banyak disumbang oleh komuniti Cina. Selepas dikumpul, ritual memecahkan kelapa bermula seawal tiga hari sebelum sambutan Thaipusam.

"Dalam ritual itu, kita ada beberapa peraturan dan hukum-hukum yang perlu diikuti. Misalnya, jumlah buah kelapa yang dipecah dan sebab berbuat demikian," jelas beliau.

Lazimnya, jumlah kelapa yang dipilih untuk dipecahkan berdasarkan nombor ganjil. Jumlah genap hanya dibenarkan untuk angka 108 biji atau 1,008 biji. Ia adalah angka suci dalam kepercayaan masyarakat Hindu.

Segaran berkata, bagi masyarakat Hindu, amalan memecahkan kelapa dilakukan sebagai simbolik manusia mengelak diri daripada sifat ego yang wujud secara semula jadi kerana kuasa, wang dan darjat.

"Sebaik saja individu yang menyumbang kelapa memecahkan kelapa pertama, mereka akan mempelawa semua orang lain menyertai ritual yang sama. Ramai juga pelancong asing turut serta dalam ritual ini," kata Nadarajan.

Menurut sami di kuil di Batu Caves, S. Parameswaran, amalan memecahkan kelapa mempunyai maksud yang tersirat dalam kepercayaan agama Hindu. Bagi memudahkan pemahaman, Parameswaran berkata, ia merujuk kepada sifat kelapa itu yang mempunyai tempurung yang sangat keras, gelap dan berserabut di luar dan mempunyai isi yang putih, bersih dan berlemak di dalamnya.

Analogi kelapa

"Apabila kelapa dibaling, ia memecahkan tempurung sekali gus isinya yang putih dan manis dapat dilihat. Ia seolah-olah membawa maksud bahawa demi mencapai kemanisan, keamanan, kebaikan dan cita-cita, kita perlu memecahkan rasa ego, amarah, tinggi diri dan segala perkara tidak baik yang menyelubungi diri," katanya ketika ditemui di Batu Caves baru-baru ini.

Tambah Parameswaran, amalan tersebut juga sebagai meminta restu tuhan untuk memecahkan segala unsur tidak baik dalam kehidupan dan diganti dengan kebahagiaan pada masa akan datang.

Pegawai Maklumat Pengurusan Kuil Sri Maha Mariamman Devasthanam, Batu Caves, B. Vivekananda ketika ditemui selepas sidang akhbar sambutan Thaipusam memberitahu, pihak kuil dijangka akan membeli 45,000 kelapa untuk tujuan pemujaan.


TEMPAT memecah kelapa yang disediakan oleh pihak kuil Batu Caves.


Jumlah itu agak tinggi sedikit daripada tahun sebelumnya iaitu sekitar 40,000 biji kelapa.

"Kami menjangkakan kira-kira 1.5 juta penganut akan mengunjungi Batu Caves tahun ini. Penggunaan kelapa di kuil hanya untuk pemujaan sahaja dan bukan untuk dipecahkan," katanya.

Menurut Vivekananda, pihak pengurusan mengakui kenaikan harga dan bekalan kelapa yang kurang memberi kesan terhadap pembelian kelapa pada tahun ini.

Harga mahal

"Dari segi jumlah kelapa yang dipecahkan, kami serahkan kepada penganut kerana itu ikrar antara mereka dengan tuhan," katanya.

Seorang penganut yang ditemui sibuk mengatur tiga biji buah kelapa di sebuah tempat khas yang disediakan memberitahu, dia lebih selesa untuk memecahkan tiga biji kelapa sahaja.

Kalaiarasu Ananthan, 35, dari Shah Alam berkata, dia dan keluarga akan ke Batu Caves untuk memecahkan tiga kelapa sahaja berbanding ratusan biji yang lazim dilakukan oleh orang lain.

"Pada pandangan saya, satu atau tiga biji kelapa pun sudah memadai. Harga kelapa yang semakin mahal dan faktor ekonomi menyebabkan saya berikrar untuk memecahkan tiga biji kelapa sahaja setiap kali menjelang Thaipusam.

"Setiap tahun saya ada matlamat tersendiri. Bila saya memecahkan kelapa, saya rasa separuh daripada matlamat saya berjaya. Ia memberi motivasi yang baik. Bagaimanapun, ada kepercayaan bahawa kelapa yang tidak dapat dipecahkan sebagai petanda kemungkinan ada halangan akan berlaku," tambah Kalairasu.

Walaupun pelbagai aspek kepercayaan dan keagamaan menyelubungi ritual memecah kelapa, tetapi kelapa yang semakin mahal harganya dan bahan mentah utama sebaiknya eloknya tidak dibazirkan.

Menurut Pengawai Penyelidik Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP), N. V. Subbarow, permintaan kelapa yang tinggi menjelang perayaan Thaipusam esok dan Ponggal yang disambut sejak dua hari lalu, menyebabkan harga kelapa naik secara mendadak. Keadaan ini secara tidak langsung memberi kesan kepada pengguna.

Sehubungan itu, beliau menasihatkan penganut-penganut agama Hindu supaya bersederhana dalam menyambut Thaipusam.

"Mereka boleh memilih sama ada untuk memecahkan satu biji kelapa kerana signifikannya masih sama.

"Kita perlu sedar keadaan ekonomi masa kini dan berlebih-lebihan. Kita mungkin boleh menderma kelapa kepada yang memerlukan," kata beliau ketika dihubungi.

Jelas Subbarow, kenyataan beliau itu mungkin dianggap sensitif oleh sesetengah pihak tetapi ia hanya saranan CAP yang tidak mahu pihak penjualmengambil kesempatan menjual kelapa pada harga yang sangat tinggi dan membebankan pengguna.

Ikhtiar hidup balu mangsa banjir

Posted:

Ikhtiar hidup balu mangsa banjir

Ikhtiar hidup balu mangsa banjir


KEMAHIRAN menjahit diharap dapat membantu balu di perkampungan Deoli meneruskan kehidupan.


SAMBIL memangku bayi perempuannya di sebuah perkampungan terpencil di Deoli, Himalaya, India, Dhanita Devi menceritakan keazamannya untuk meneruskan kelangsungan hidup keluarganya.

Pada Jun lalu, suami Devi dan ribuan mangsa terbunuh dalam kejadian banjir kilat dan tanah runtuh di sebuah kawasan pergunungan, Kedarnath yang terletak Utara Uttarakhand iaitu berhampiran kawasan tempat tinggalnya.

Wanita berusia 22 tahun itu kini tiada tempat bergantung, tiada pendapatan dan hanya sedikit simpanan untuk menampung tiga anak dan ibu mertuanya.

Namun, Devi nekad melakukan apa sahaja untuk memastikan keluarganya tidak hidup merempat.

"Sebelum ini, saya tidak pernah bekerja kerana ia adalah tanggungjawab suami saya. Kini, dia sudah tiada untuk menjaga kami dan saya perlu menggalas tanggungjawab itu," katanya kepada AFP sambil memberitahu mendiang suaminya memiliki sebuah gerai makan tepi jalan.

Seluruh kawasan perkampungan yang merupakan destinasi ibadat penganut agama Hindu yang popular di rantau itu musnah apabila air sungai naik mendadak yang turut menyebabkan tanah runtuh. Kejadian tersebut telah mengorbankan hampir 6,000 orang termasuk pelancong.

Kampung Balu

Devi adalah antara 34 wanita dari kampungnya yang kehilangan suami dan anak-anak lelaki apabila mereka keluar bekerja di Kedarnath, bandar kuil yang merupakan pusat bencana berkenaan.

Wanita-wanita tersebut bukan sahaja kehilangan insan tersayang tetapi sumber pendapatan utama mereka.

Ekoran bencana itu juga, perkampungan desa tersebut telah digelar Deoli-Bhanigram atau Kampung Balu.

Keazaman Devi untuk meneruskan kehidupan itu mendapat sokongan sebuah badan kebajikan tempatan.

Sejak Disember lalu, badan kebajikan itu mengajar kesemua wanita berkenaan kemahiran menjahit, membuat lilin, pengkomputeran asas dan kemahiran lain termasuk membaca bagi membantu mereka mencari pendapatan.

"Saya akan belajar menjahit dan apa sahaja yang perlu untuk menampung keperluan kami sekeluarga. Masa depan anak-anak berada dalam tangan saya," tegasnya.

Pengasas badan kebajikan Sulabh International itu, Bindeshwar Pathak berkata, dia memulakan usaha berkenaan selepas membaca perit-getir yang terpaksa ditempuhi penduduk kampung itu.


WALAUPUN keinginan meneruskan hidup kuat, ada juga yang masih dihantui pengalaman ngeri kehilangan insan tersayang.


Elaun sara hidup

Sebelum ini, badan berkenaan yang mempunyai sejarah membantu balu-balu di India telah mengambil perkampungan tersebut sebagai anak angkat pada Ogos lalu dengan menyediakan elaun sara hidup bulanan sebanyak 2,000 rupee (RM106.80) kepada semua mangsa dengan setiap wanita memperoleh RM1.70 manakala kanak-kanak 85 sen seorang.

Sungguhpun berterima kasih dengan pemberian elaun berkenaan, namun nilainya jauh lebih rendah berbanding pendapatan asal yang pernah diterima mendiang suami mereka ketika bekerja sebagai peniaga kedai makan atau pemandu pelancong di sekitar kawasan Kedarnath.

Mendiang suami mereka memperoleh pendapatan antara 636 rupee (RM34) hingga 2,396 rupee (RM128) sebulan.

Pathak memberitahu, elaun berkenaan adalah langkah awal bagi membantu balu di perkampungan tersebut. Selain itu, pelbagai program latihan telah diperkenalkan dengan harapan mereka mampu untuk berdikari dan mencari pendapatan sendiri pada masa hadapan.

Terletak di antara dua puncak pergunungan salji, kelihatan wanita-wanita perkampungan Deoli itu tekun menghadap 22 buah mesin jahit dan 12 buah komputer baharu yang disumbangkan oleh badan kebajikan itu.

Ketika ramai dalam kalangan wanita bertekad untuk mempelajari cara menampung kehidupan keluarga masing-masing, terdapat segelintir mereka yang masih trauma mengingatkan kehilangan insan yang disayangi.

"Saya hanya menangis dan tidur. Saya tidak mampu untuk berbuat apa-apa. Bagaimana saya hendak mempelajari sesuatu perkara yang asing dalam keadaan umur saya sekarang dan mencari duit yang mencukupi?," soal Binita Devi Shukla, 32, ibu kepada dua anak yang bergelut memijak pedal di salah satu mesin jahit di situ.

Masa depan

Wanita di perkampungan itu juga khuatir memikirkan masa depan anak gadis mereka apabila seperti di kebanyakan tempat di India, ikatan perkahwinan merupakan satu keutamaan.

Dengan jumlah wang yang terhad, wanita-wanita tersebut runsing memikirkan mas kahwin dan kos majlis perkahwinan.

"Berapa yang saya boleh kumpul dengan menjahit dan membuat lilin. Duit simpanan yang sedikit ini, siapakah yang sudi berkahwin dengan anak gadis saya?" soal Bijaya Devi yang kehilangan suami dan anak lelakinya sambil sesekali memandang anak gadis yang duduk di sebelahnya.

Sehubungan itu, Pathak merancang untuk melantik seorang pakar pemasaran untuk mengiklankan produk-produk yang dihasilkan wanita-wanita berkenaan dan menarik peniaga untuk menjual barang tersebut di bandar-bandar sekitar India. - AFP.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved