Jumaat, 31 Januari 2014

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Empat beradik pulang ke Malaysia

Posted:

Empat beradik pulang ke Malaysia

Empat beradik pulang ke Malaysia

KUALA LUMPUR - Empat beradik yang merupakan anak kepada pasangan Azizul Raheem Awalludin dan Shalwati Norshal yang ditahan di Sweden kerana merotan salah seorang mereka yang tidak mengerjakan solat telah dibenarkan pulang ke Malaysia untuk dijaga oleh saudara mereka negara ini.

Pengerusi Sukarelawan Peguam (SukaGuam), Datuk Khairul Anwar Rahmat berkata, pihaknya mendapat kebenaran khas untuk membawa pulang anak pasangan tersebut untuk dijaga oleh keluarga di Malaysia berdasarkan prinsip kepentingan terbaik untuk kanak-kanak.

Beliau berkata, berdasarkan prinsip tersebut, kanak-kanak tersebut memang sepatutnya dijaga oleh saudara-mara mereka di Malaysia dan bukannya di bawah jagaan keluarga angkat di Sweden.

Empat anak pasangan itu ialah Aisyah, Ammar, Adam dan Arif. Kesemua mereka berusia antara tujuh hingga 14 tahun.

"Keempat-empat beradik tersebut dijangka tiba di Malaysia pagi esok (hari ini) bersama Timbalan Menteri Luar, Datuk Hamzah Zainuddin, seorang pegawai khas beliau serta seorang saudara keluarga itu," katanya ketika dihubungi semalam.

Bagaimanapun beliau berkata, tahanan reman terhadap pasangan Azizul dan Shalwaty, kedua-duanya berusia 40-an akan disambung selama dua minggu lagi.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Penagih ikat isteri macam beruk

Posted:

Penagih ikat isteri macam beruk

Penagih ikat isteri macam beruk

Oleh JULIA ISMAIL
julia.ismail@kosmo.com.my


DI rumah inlah Nor Anis diikat dengan rantai besi mengikat beruk oleh suaminya di Kampung Temusu, Limbat, Kota Bharu, Kelantan kelmarin.


KOTA BHARU – Hanya kerana tidak dapat wang yang diminta sebanyak RM100 dipercayai untuk membeli dadah, seorang suami bukan sahaja tergamak memukul isterinya menggunakan belakang kapak malah menjerutnya menggunakan rantai besi yang digunakan mengikat beruk.

Dalam kejadian yang berlaku pada petang kelmarin, kira-kira pukul 7 malam, suami wanita tersebut yang berusia 26 tahun pulang ke rumah ibunya di Kampung Temusu, Limbat di sini dan meminta wang daripada isterinya.

Menurut wanita terbabit, Nor Anis Mohamad Nor, 21, oleh kerana tidak mempunyai wang sebanyak itu, suaminya telah mengarahnya untuk keluar mencari wang itu dan dia telah pergi ke rumah rakannya yang terletak berhampiran untuk meminjam wang.

"Kawan saya tak ada wang dan ketika itu saya sangat takut lalu menghubungi bapa untuk meminta bantuan dan kemudian saya pergi ke rumah ibu saudara yang terletak berhampiran.

"Ketika berada di rumah ibu saudara, dia memukul kepala saya dengan belakang kapak dan menendang saya hingga terjatuh. Saya berjaya melarikan diri dengan nekad terjun daripada tingkap," katanya ketika ditemui di Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM), Kubang Kerian di sini semalam.


RANTAI mengikat beruk jenis seumpama ini yang digunakan untuk mengikat Nor Anis.


Nor Anis berkata, dia sempat melarikan diri namun suaminya berjaya menangkapnya di rumah mereka yang selang beberapa rumah dan menjerut lehernya dengan rantai besi yang digunakan untuk mengikat beruk yang pernah dibela sebelum dimangga.

"Tidak lama selepas itu polis pun sampai dan dia sempat melarikan diri," katanya.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

PM minta rakyat kekalkan keamanan

Posted:

PM minta rakyat kekalkan keamanan

PM minta rakyat kekalkan keamanan

Oleh ZULKIFLI MANZOR
zulkifli.manzor@kosmo.com.my


NAJIB (empat dari kiri) dan Rosmah (dua dari kanan) bersama Muhyiddin (kiri) dan isteri, Noorainee (kanan), Tiong Lai (tiga dari kiri) menggaul yee sang pada majlis Rumah Terbuka Tahun Baru Cina anjuran MCA di Wisma MCA, Jalan Ampang, Kuala Lumpur semalam.


KUALA LUMPUR – Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak meminta rakyat Malaysia pelbagai kaum terus berusaha mengekalkan keharmonian bagi memastikan keamanan negara ini sentiasa terjamin.

Beliau berkata, rakyat Malaysia perlu menjadikan perayaan seperti Tahun Baru Cina sebagai peringatan betapa mereka beruntung dapat hidup dalam sebuah negara yang aman dan damai.

"Saya harap perayaan ini mengingatkan pada diri kita betapa beruntungnya Malaysia berada dalam keadaan aman dan damai. Saya berharap kita semua akan terus berusaha mengekalkan keadaan ini sampai bila-bila," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menghadiri majlis Rumah Terbuka Tahun Baru Cina anjuran MCA di Wisma MCA di Jalan Ampang di sini semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved