Isnin, 20 Januari 2014

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Pegawai tertinggi PKNS ditukar

Posted:

Pegawai tertinggi PKNS ditukar

Pegawai tertinggi PKNS ditukar

Oleh ADLAN JAAFAR
adlan.jaafar@kosmo.com.my

SHAH ALAM - Kerajaan Selangor mengarahkan dua pegawai tertinggi Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) dipindahkan ke ibu pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) di sini berkuat kuasa serta-merta.

Pertukaran itu dibuat berikutan kemelut penyingkiran Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Mohamed Azmin Ali daripada Lembaga Pengarah agensi tersebut baru-baru ini.

Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, pertukaran itu melibatkan jawatan Pengurus Besar, Othman Omar dan Setiausaha Eksekutif Kerja PKNS, Norita Mohd. Sidek.

"Saya telah berbincang dengan pegawai kanan kerajaan tentang perkara ini dan menyerahkan surat kuasa kepada Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Mohamed Khusrin Munawi bagi melaksanakan tindakan pentadbiran terhadap kedua-duanya.

"Surat kuasa ini membolehkan Mohamed Khusrin melakukan siasatan dalaman bagi merungkai persoalan melibatkan fakta dan undang-undang," katanya dalam satu kenyataan akhbar di sini semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Jepun hambat Anwar Ibrahim

Posted:

Jepun hambat Anwar Ibrahim

Jepun hambat Anwar Ibrahim


INILAH Lapangan Terbang Antarabangsa Narita di Tokyo tempat Anwar dihalang pegawai Imigresen Jepun daripada memasuki negara itu kelmarin.


KUALA LUMPUR - Pihak berkuasa Imigresen Jepun mengesahkan tindakan menghalang Datuk Seri Anwar Ibrahim memasuki negara itu kelmarin kerana Ketua Pembangkang Malaysia itu telah melanggar Perkara 5 (4) Akta Kawalan Imigresen dan Pengesahan Pelarian negara berkenaan.

Menteri Luar, Datuk Seri Anifah Aman berkata, bagaimanapun pihak berkuasa Jepun tidak mendedahkan secara terperinci mengenai alasan tindakan tersebut kepada Wisma Putra.

Perkara 5 (4) akta tersebut menjelaskan, seseorang yang telah disabitkan atas suatu pelanggaran mana-mana undang-undang atau peraturan Jepun, atau mana-mana negara lain dan telah dijatuhi hukuman penjara dengan atau tanpa kerja selama satu tahun atau lebih, atau suatu penalti yang setara adalah dilarang memasuki negara itu.

Bagaimanapun, ia tidak terpakai bagi mereka yang disabitkan dengan kesalahan politik.

"Setiap negara mempunyai kedaulatan dalam menafikan sebarang kemasukan seseorang dalam negara jika pihak berkuasa imigresen menganggap orang itu tidak diingini.

"Dalam kes sebegini, tidak ada kewajipan untuk pihak berkuasa imigresen negara itu untuk menjelaskan mengapa mereka berbuat demikian," katanya pada sidang akhbar di sini semalam.

Pada Ahad lalu, Anwar, Ahli Parlimen Permatang Pauh dan Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (PKR) tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Narita di Tokyo pada pukul 6.46 pagi dari Kuala Lumpur tetapi tidak dibenarkan masuk oleh pihak berkuasa imigresen negara itu.

Anwar kemudian dimaklumkan supaya menaiki penerbangan pertama untuk pulang ke Kuala Lumpur atau berhadapan tindakan pengusiran.

Beliau bagaimanapun memilih untuk memberikan kerjasama dengan menaiki penerbangan pulang ke Kuala Lumpur pada pukul 10.45 pagi.

Beliau berlepas ke Tokyo selepas menerima jemputan peribadi Pengerusi Yayasan Nippon, Yohei Sasakawa bagi membentangkan kertas kerja mengenai Demokrat Islam.

Sehubungan itu, Anifah menafikan sebarang penglibatan kerajaan Malaysia berhubung tindakan Jepun ke atas Anwar.

Katanya, Kedutaan Malaysia di Jepun telah membuat pertanyaan kepada pihak berkuasa negara itu berhubung insiden tersebut selepas Anwar menuduh Wisma Putra campur tangan dalam isu berkenaan.

Jelas beliau, berdasarkan penjelasan pihak berkuasa Imigresen Jepun, Anwar dihalang masuk ke negara tersebut kerana Jepun mendapati Ketua Pembangkang itu sebagai 'orang yang tidak diingini'.

"Adalah tidak masuk akal untuk mengaitkan Wisma Putra mahupun saya mempunyai pengaruh terhadap kedaulatan sesebuah negara atau memberi arahan kepada Jepun. Kami tiada kena-mengena," ujarnya.

Beliau juga berkata, Wisma Putra telah menghubungi Kedutaan Malaysia di Tokyo bagi mendapatkan penjelasan tersebut namun diberitahu ia bukan kerana orang itu adalah Anwar tetapi kerana dia rakyat Malaysia.

"Tidak kisah jika orang itu daripada kerajaan atau pembangkang mahupun apa sahaja parti politik kerana pada kami, Anwar ialah seorang rakyat Malaysia," katanya.

Kerajaan jimat RM400 juta hasil langkah penjimatan

Posted:

Kerajaan jimat RM400 juta hasil langkah penjimatan

Kerajaan jimat RM400 juta hasil langkah penjimatan

Oleh MOHD. TURMADZI MADUN
turmadzi.madun@kosmo.com.my


ALI (tengah) melancarkan buku kecil Merakyatkan Perkhidmatan Awam sempena Majlis Amanat KSN 2014 di Putrajaya semalam. Turut kelihatan Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam, Tan Sri Mohamad Zainal (kiri) dan Timbalan Ketua Setiausaha Kanan Jabatan Perdana Menteri, Datuk Othman Mahmood.


PUTRAJAYA – Kerajaan dijangka mampu menjimatkan sebanyak RM400 juta pada tahun ini apabila melaksanakan 11 langkah penjimatan yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pada Disember tahun lalu.

Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Ali Hamsa berkata, penjimatan tersebut mencerminkan yang penjawat awam juga berkongsi impak pengurangan perbelanjaan bersama rakyat.

Bagaimanapun, katanya, penjimatan tersebut tidak melibatkan kumpulan pelaksana sebaliknya hanya melibatkan golongan pembuat dasar atau berjawatan gred N41 ke atas.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved