Jumaat, 17 Januari 2014

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Harga siling kekang pindah padi

Posted:

Harga siling kekang pindah padi

Harga siling kekang pindah padi

Oleh NOR SHAFAWATI YUP
shafawati.yup@kosmo.com.my

HARGA bersih bayaran kepada pesawah bergantung kepada kualiti padi yang dihasilkan. - Gambar hiasan


KUALA LUMPUR - Keputusan kerajaan menyeragamkan harga pembelian padi di Semenanjung Malaysia kepada RM1,200 bagi setiap tan metrik berkuat kuasa musim menuai akan datang bertujuan untuk mengekang aktiviti pemindahan padi tanpa kebenaran yang dilakukan oleh pihak-pihak tertentu.

Ketua Pengarah Pengawalan Padi dan Beras, Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Naimah Ramli berkata, terdapat pihak tertentu dari negeri yang harga belian padinya rendah akan menjual padi mereka di negeri yang menawarkan harga padi yang tinggi.

"Bagaimanapun, harga bersih bayaran padi kepada pesawah bergantung kepada mutu padi yang dihasilkan.

"Semakin tinggi kandungan padi muda, batang padi, jerami, hampa, batu dan lain-lain, ia akan mengurangkan bayaran bersih padi tersebut," katanya dalam satu kenyataan semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

46,000 kudung anggota

Posted:

46,000 kudung anggota

46,000 kudung anggota

Oleh NURUL ANUAR KARI dan NOR SHAFAWATI YUP
berita@kosmo.com.my

KUALA LUMPUR - Kira-kira 46,000 atau 1 peratus daripada 4.6 juta pesakit diabetes di negara ini terpaksa menerima hakikat anggota badan mereka terutama di bahagian kaki dan tangan terpaksa dipotong.

Pakar Perunding Endokrinologi Universiti Sains Malaysia (USM), Profesor Datuk Dr. Mafauzy Mohamed berkata, tindakan yang menakutkan bagi pesakit diabetes itu terpaksa dilakukan bagi mencegah penyakit tersebut daripada merebak dan untuk menyelamatkan nyawa mereka.

Beliau berkata, hasil kajian pihaknya sebelum ini menunjukkan sebanyak satu peratus daripada kesemua pesakit kencing manis yang mendapatkan rawatan di hospital kerajaan perlu dipotong anggota badan mereka sama ada tangan, kaki serta ibu jari kaki dan tangan.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Thaipusam disambut meriah

Posted:

Thaipusam disambut meriah

Thaipusam disambut meriah

Oleh AHMAD SYAKIR SAZILI dan NURUL ANUAR KARI
berita@kosmo.com.my


MASYARAKAT Cina tidak ketinggalan bersama penganut Hindu menarik pedati sebagai tanda membayar nazar kepada Dewa Murugan sempena perayaan Thaipusam di George Town, Pulau Pinang semalam.


KUALA LUMPUR – Lebih sejuta penganut agama Hindu berkumpul di Batu Caves dekat sini semalam bagi meraikan sambutan Thaipusam.

Selain menyertai kemeriahan sambutan itu, sebahagian besar daripada penganut Hindu yang hadir turut membayar niat dan menebus dosa.

Acara yang dimasukkan dalam kalendar pelancongan Malaysia itu turut menarik kehadiran ribuan pelancong asing dan masyarakat tempatan pelbagai kaum.

Seperti tahun sebelumnya, sambutan dimeriahkan dengan kehadiran Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang tiba di pekarangan Batu Caves pada pukul 10.15 pagi dan meluangkan masa lebih sejam menyaksikan keunikan sambutan Thaipusam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved