Rabu, 15 Januari 2014

Kosmo Online - Horizon


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Horizon


Little England di puncak bukit

Posted:

Little England di puncak bukit

Little England di puncak bukit


BUKIT Fraser adalah pilihan tepat bagi pasangan yang ingin bercuti secara santai.


PANORAMA indah di Bukit Fraser, Raub di Pahang terselindung seketika di sebalik kabus tebal menyelubungi puncak bukit itu.

Walaupun jarum jam tepat menunjukkan pukul 12 tengah hari, matahari yang gah memancar sedikit pun tidak berjaya membebaskan bahangnya menembusi setiap lapisan kabus tersebut.

Wujud antara lokasi pelancongan tanah tinggi yang sering menjadi tarikan dalam kalangan pelancong tempatan dan luar negara, Bukit Fraser menawarkan keindahan semula jadi dan ketenangan khas untuk mereka yang gemarkan sebuah percutian yang santai.

Sesiapa sahaja yang pertama kali menjejakkan kaki di puncak Bukit Fraser pasti terpaku dengan reka bentuk bangunan zaman kolonial British yang turut dikenali sebagai Little England.

Namun, dalam kalangan pengunjung lebih menantikan saat menghirup udara segar di puncak bukit tersebut. Pejamkan mata seketika, helakan nafas, ia umpama menghirup udara segar di negara Eropah ketika musim luruh.

Sinonim sebagai lokasi paling tepat untuk berehat sambil menikmati pemandangan alam, Bukit Fraser turut menyediakan beberapa aktiviti fizikal bersama keluarga.

Lazimnya pengunjung lebih selesa melakukan aktiviti berjoging. Malah, ada juga yang memilih untuk bereksplorasi sambil menyaksikan keindahan alam dengan lebih dekat menggunakan jejak berjalan kaki yang disediakan di sekitar Bukit Fraser.


ENAM buah bot kayuh disediakan buat pengunjung yang ingin menyusuri tasik semula jadi Allan's Water di Bukit Fraser.


Kuda

Bagi yang ingin merasai aktiviti fizikal yang mewah seakan-akan golongan atasan, boleh melawat The Paddock yang menyediakan perkhidmatan menunggang kuda.

Kuda yang disediakan di pusat riadah tersebut pernah beraksi dalam perlumbaan kuda sehingga di peringkat antarabangsa. Harga yang ditawarkan juga berpatutan bermula RM4 (kanak-kanak) dan RM5 untuk dewasa bagi satu pusi- ngan.

Dalam pada itu, bagi mereka yang ingin menunggang kuda bersama anak-anak, caj yang dikenakan adalah sebanyak RM8 untuk seorang kanak-kanak dan dewasa.

The Paddock dibuka kepada pengunjung setiap hari bermula pukul 9 pagi hingga 4.30 petang pada hari Isnin hingga Khamis dan Ahad manakala hari Sabtu dan cuti umum ia dibuka sehingga 7 malam.

Selepas puas menunggang kuda, jangan sesekali melepaskan peluang untuk menguji ketangkasan anda memanah di pusat memanah.

Terletak kira-kira 100 meter dari The Paddock, beraksilah bagaikan Robin Hood. Terdapat dua penjaga yang akan memberikan latihan asas kepada pelancong saat melepaskan anak panah.

Harga sewa yang dikenakan mengikut jumlah anak panah iaitu RM8 bagi 10 anak panah.

Di padang sasar memanah, turut disediakan aktiviti menyumpit dengan harga RM5 untuk 10 anak sumpit.

Tasik

Berada pada ketinggian kira-kira 1,524 meter dari paras laut, dengan suhu minimum 15 hingga 25 darjah Celsius setiap hari, air menjadi musuh utama pengunjung kerana kedinginan yang melampau.

Namun, ia bukan alasan untuk pelancong melepaskan peluang menghabiskan waktu petang yang mendamaikan di Allan's Water yang juga sebuah tasik semula jadi dan pernah menjadi sumber air utama penjajah di sekitar 1920-an.


PUSAT Burung Interaktif Bukit Fraser ini menyediakan maklumat lengkap mengenai burung hijrah yang singgah di bukit tinggi itu.


Enam bot kayuh disediakan untuk pengunjung menyusuri keluasan tasik berkenaan. Selain menaiki bot, pengunjung turut berpeluang menyaksikan kejinakan pelbagai jenis ikan yang terdapat di tasik itu termasuk talapia, lampam, keli dan koi.

Seorang pengunjung dari ibu negara, Muhammad Hasrul Hamdan, 24, mengakui teruja saat pertama kali menjejakkan kaki ke puncak bukit tersebut.

Jelasnya, sebelum ini dia pernah mendengar pelbagai khabar angin kononnya bercuti di Bukit Fraser tidak berbaloi dan membosankan.

"Saya akui perjalanan untuk naik ke puncak agak menggerunkan dan mekanisme baharu perlu dikenal pasti untuk mengatasi masalah itu.

"Tidak adil sekiranya mereka di luar sana melabelkan percutian di Bukit Fraser membosankan kerana bagi pencinta alam, di sini adalah syurga mereka.

"Pendapat saya sangat mudah, jika mahukan aktiviti malam yang menghiburkan, pergi sahaja ke Kuala Lumpur. Jika mencari kedamaian dan menyayangi alam hijau, Bukit Fraser adalah lokasi yang paling tepat," katanya ketika ditemui Kosmo!.

Burung

Bukit Fraser turut menjadi lokasi penghijrahan lebih 260 spesies burung luar negara dari Siberia, sebelum menuju ke New Zealand dan Australia.

Setiap tahun burung hijrah akan singgah sebentar di tanah tinggi Bukit Fraser selama empat bulan. Burung-burung ini hanya dapat dilihat pada bulan Oktober dan April.

Bagaimanapun, kepada pelancong yang terlepas peluang menyaksikan kesemua burung itu, jangan khuatir kerana sebuah Pusat Burung Interaktif Bukit Fraser menyediakan informasi lengkap mengenai semua spesies burung itu.

Pakar mengenai biodiversiti kehidupan burung, Profesor Dr. Carolina Lopez berkata, Bukit Fraser bertuah kerana mempunyai alam sekitar yang masih terjaga rapi.

"Pusat ini bertujuan mendekatkan setiap pengunjung dengan burung hijrah yang singgah di sini dalam tempoh empat bulan dalam setahun.

"Malah pusat ini menyediakan maklumat yang lengkap berkaitan burung hijrah," katanya.

Enam hari bersama penduduk kampung Ambel

Posted:

Enam hari bersama penduduk kampung Ambel

Enam hari bersama penduduk kampung Ambel


KEBANYAKAN masyarakat Muslim di Kampung Ambel hidup dalam penuh kedaifan.


JEMPUTAN daripada kenalan yang aktif dalam aktiviti sukarelawan untuk turut serta dalam satu misi kemanusiaan membantu masyarakat Muslim minoriti di Kemboja menyampaikan bantuan seperti makanan asas, ternyata mengujakan diri penulis.

Apatah lagi, ini merupakan kali pertama penulis menerima peluang menyaksikan sendiri kehidupan masyarakat Islam minoriti yang digelar Cham dalam usaha mempertahankan agama itu.

Ketika diberitahu rakan bahawa lokasi yang kami bakal lawati, pelbagai perkara bermain di fikiran terutama keadaan perkampungan, penerimaan masyarakat dan fasiliti penduduk.

Anehnya dalam percutian kali ini, sedikit pun tidak terlintas di fikiran hasrat mahu membeli-belah mahupun bersantai, sebaliknya lebih kepada percutian yang penuh keinsafan.

Tidak mahu ke negara orang tanpa sebarang ilmu, laman carian Google menjadi sumber rujukan. Sedikit kajian dilakukan terhadap negara dengan kapasiti hampir 15 juta penduduk itu.

Sejurus mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Phnom Penh, Kemboja bersama pasukan Misi Kemanusiaan Merentasi Sempadan 3 terdiri daripada Al-I'tisam Relief Program (ARP) dan Universiti Teknologi Mara (UiTM) Shah Alam, terkedu seketika melihat wajah kurang mesra di bahagian imigresen lapangan terbang itu.

Lokasi yang penulis lawati ialah kampung Ambel yang terletak di Wilayah Kampung Cham kira-kira 400 kilometer (km) dari Phnom Penh dan dikhabarkan penduduk di situ hidup dalam penuh kedaifan.

Meskipun pada awalnya agak sukar mempercayai keadaan di kampung itu yang daif, namun akhirnya penulis akur selepas menempuhi lima jam perjalanan jalan cantik berturap berubah kepada jalan tanah merah dan berdebu.


DEMI menghulurkan bantuan pasukan sukarelawan terpaksa berjalan kaki setiap lokasi untuk memudahkan pergerakan.


Hidup daif

Saat menyusuri perkampungan Ambel, keadaan rumah-rumahnya yang diperbuat daripada kayu begitu usang.

Lebih menyedihkan, sebahagian besar penduduk di situ hidup di dalam rumah yang tidak sesuai untuk didiami.

Aktiviti percutian pada kali ini juga berbeza. Jika dahulu penulis sering makan di restoran mewah yang menawarkan pelbagai makanan enak, namun semuanya berubah selepas selama enam hari menyelami kehidupan bersama penduduk kampung Ambel.

Penulis hanya dihidangkan nasi, sayur labu air dan sayur yang dimasak dengan santan serta jeruk timun untuk menampung perut. Pada mulanya perut ini tidak mampu menghadam.

Namun, menyaksikan keramahan penduduk kampung dan usaha mereka memasak juadah berkenaan, lidah penulis seakan-akan menikmati juadah yang dimasak oleh chef ternama antarabangsa.

Penulis dimaklumkan, juadah itu adalah hidangan termewah disediakan penduduk tempatan khas untuk kami.

Bermalam bersama keluarga di situ juga menimbulkan seribu keinsafan. Ketika malam hari, jelas kelihatan cahaya bulan menerobos setiap ruang dinding rumah dan terdapat atap yang bocor serta perlu segera dibaiki.


KEADAAN kediaman masyarakat Muslim di Kampung Ambel rata-ratanya diperbuat daripada papan yang ditampung.


Anehnya kehidupan mereka masih kekal dengan senyuman. Kanak-kanak tetap bermain riang walaupun debu memenuhi di sekeliling mereka.

Insiden yang tidak boleh dilupakan apabila seorang daripada rakan penulis tidak sengaja mematahkan lantai rumah yang menjadi tempat kami bermalam.

Menurut penduduk kampung masyarakat Islam di situ, mereka kurang mendapat bantuan daripada mana-mana pihak di sana.

Mujur wujudnya NGO dari Malaysia seperti ARP yang aktif membantu masyarakat Muslim yang majoritinya berketurunan Champa.

Selain menggunakan bahasa Champa, terdapat dalam kalangan penduduk yang boleh bertutur bahasa Melayu walaupun kadangkala kedengaran seperti dialek Kelantan.

Cara kehidupan mereka juga agak menyedihkan. Air yang digunakan dipercayai mempunyai kandungan asid tinggi sehingga rambut penduduk di sini berwarna keperangan dan agak kasar. Bahkan, setiap kali mahu memasak mereka masih menggunakan dapur kayu api.

Hari untuk pulang ke Malaysia tiba dan penulis menaiki van ke bandar Phnom Penh dengan pelbagai memori yang tersemat di fikiran.


PENULIS bersama lembu yang disumbangkan kepada penduduk Muslim kampung Ambel.


Makan tomyam

Sebelum bertolak ke kampung tersebut, penulis bersama pasukan misi mengambil masa beberapa jam melawat Tuol Sleng Genocide Museum selain berkunjung ke Pasar Thmei atau Pasar Besar kerana kesuntukan masa.

Mudahnya berbelanja di Kemboja kerana mata wang Malaysia diterima di beberapa tempat. Bagaimanapun, mata wang dolar Amerika Syarikat diberi keutamaan dalam kalangan peniaga.

Antara barangan yang dijual ialah kain sutera, cenderamata dan ukiran patung yang menarik. Terdapat juga kedai makan masyarakat tempatan yang disediakan di bahagian barat pasar berkenaan.

Ketika mengunjungi setiap restoran halal di situ, ia umpama berada di Malaysia kerana tarikan makanan di Kemboja adalah tomyam. Cuma cara masakannya sedikit berbeza dan manis.

Penulis berazam untuk bercuti sambil membantu mereka yang memerlukan terutama dalam kalangan Muslim di luar negara.

Kafe kontena Chaiwalla & Co.

Posted:

Kafe kontena Chaiwalla & Co.

Kafe kontena Chaiwalla & Co.

Oleh MUHAMMAD AYMAN GHAFFA


PARA pelanggan teruja menikmati kopi dan teh dalam kafe yang satu-satunya berkonsepkan kontena di negara ini.


MINAT terhadap pelbagai jenis hidangan teh telah memberi inspirasi kepada Nazrul Hakim Putra Zaimi, 31, untuk membuka sebuah kafe di Jalan Tan Hiok Nee, Johor Bahru, Johor sejak setahun lalu.

Tanpa sebarang latar belakang dalam bidang perniagaan, Nazrul mengorak langkah berani dengan meluaskan empayar kafe Chaiwalla & Co. di pusat beli-belah The Curve, pada penghujung tahun lalu.

Uniknya, kafe itu menggunakan kontena bersaiz enam meter panjang dan dua meter lebar sebagai struktur utama. Difahamkan, Chaiwalla & Co. merupakan satu-satunya kafe yang berkonsepkan kontena di negara ini.

Menurut pengasas dan pemilik Chaiwalla & Co. itu, konsep tersebut merupakan salah satu cara terbaik untuk memanfaatkan bahan-bahan terpakai dengan mengitar semula kontena yang melangkaui usia 10 tahun.

"Kontena ini saya beli daripada sebuah syarikat di Pelabuhan Pasir Gudang, Johor. Ia masih dalam keadaan kukuh. Selain itu, kayu pain dari Amerika Syarikat dan Jepun digunakan sebagai dekorasi hiasan dalaman dan perabot di Chaiwalla & Co. Dekorasi dalaman dan luaran kontena juga dihasilkan sepenuhnya di Johor Bahru," jelasnya.

Hidangan asas

Selain keunikan konsep kafe, tidak lengkap sekiranya tidak mencuba 150 hidangan teh dan kopi dengan campuran pelbagai perisa. Kafe tersebut menawarkan lima hidangan asas sama ada sejuk atau panas iaitu teh, teh susu, kopi, susu segar dan smoothie.


TERDAPAT 150 hidangan teh dan kopi ditawarkan di kafe Chaiwalla & Co.


Daripada lima hidangan asas itu, pelanggan juga boleh menambah tiga perasa lain seperti karamel, madu, serbuk teh hijau Jepun, yogurt dan aiskrim secara percuma. Selain itu, pelanggan juga boleh memilih untuk menambah barli, cincau atau puding sebagai topping atau hias atas sajian dengan caj tambahan RM1.

Ketika ditanya mengenai maksud Chaiwalla, Nazrul memberitahu, perkataan itu bermaksud budak pembancuh teh dalam bahasa Hindi yang banyak terdapat di kawasan jalanan di India. Ia juga menggambarkan sifat rendah diri dalam melaksanakan tugasan harian mereka.

"Set Premium merupakan antara hidangan minuman yang mendapat sambutan. Set tersebut merangkumi teh susu asli Thailand, kopi Vietnam dan Chai Latte. Teh susu asli Thailand menggunakan susu dari negara tersebut sebagai bahan utama bagi mengekalkan keaslian rasanya.

"Bahan utama kopi Vietnam juga diimport sepenuhnya dari negara itu. Kami turut menyediakan teko asli yang digunakan oleh orang Vietnam ketika menikmati hidangan kopi.

Chai Latte pula dihasilkan melibatkan campuran lima jenis rempah iaitu bunga lawang, bunga cengkih, kayu manis, cengkih dan buah pelaga dalam teh seperti di India," ujar bekas kapten kapal sokongan laut dalam yang gemar mengembara itu.


KAFE Chaiwalla & Co ini dibina menggunakan kontena terpakai.


Harga minuman teh dan kopi itu bermula RM4.80 hingga RM7.80 secawan bergantung kepada tambahan perisa. Selain itu, pelanggan juga patut mencuba pai ayam cendawan, lada hitam, kari ayam dan kek brownie resipi keluarga Nazrul.

Halal

Pelanggan juga tidak perlu bimbang kerana bahan-bahan susu dan kopi dari Thailand serta Vietnam telah mendapat pengiktirafan halal di negara tersebut.

Seorang pelanggan Chaiwalla & Co. Luqman Hakim Jatmi, 33, amat menggemari minuman teh hitam Taiwan.

"Bagi saya, kafe ini amat sesuai untuk pengunjung bersantai di sini. Saya pernah berkunjung ke Chaiwalla & Co. di Johor Bahru. Rasa hidangan dan kualiti teh di The Curve sama seperti di cawangan utamanya. Jenama ini merupakan satu produk kebanggaan orang Johor," ujarnya yang berasal dari Bandar Baru Uda, Johor Bahru.

Sementara itu, Pengurus Operasi Chaiwalla & Co. cawangan The Curve, Tajul Affandi Mohd. Tajudin, 31, memberitahu, pengunjung di pusat beli-belah itu dan pejabat berhampiran merupakan pelanggan utama di cawangan tersebut.

"Walaupun tidak sampai sebulan dibuka, cawangan ini menjadi perhatian pengunjung, terutamanya pada hujung minggu. Hidangan Chai Latte dan seleksi minuman smoothie mendapat permintaan hangat," ujarnya.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved