Isnin, 6 Januari 2014

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


18 maut keganasan hari mengundi

Posted:

18 maut keganasan hari mengundi

18 maut keganasan hari mengundi

POLIS menendang seorang suspek yang disyaki menyerang sebuah pusat membuang undi di bandar Bogra, utara Bangladesh semalam.


DHAKA - Beribu-ribu penunjuk perasaan membaling bom api ke arah sejumlah pusat mengundi manakala 18 orang mati dalam keganasan yang tercetus di seluruh Bangladesh semalam.

Kekacauan itu berlaku semasa orang ramai keluar mengundi dalam pilihan raya umum yang dipulaukan oleh pihak pembangkang.

Polis melepaskan tembakan ke arah kumpulan penunjuk perasaan ketika mereka cuba membakar lebih 200 pusat mengundi dan mencuri kertas undi dalam usaha mensabotaj pilihan raya itu.

"Kami melihat beribu-ribu penunjuk perasaan menyerang pusat mengundi dan anggota kami di banyak lokasi menggunakan bom petrol," kata ketua polis daerah Bogra di utara Bangladesh, Syed Abu Sayem.

"Situasi kini amat tidak stabil," tambahnya.

Dalam pada itu di ibu kota Bangladesh di sini, polis mengesahkan terdapat tiga insiden pusat mengundi diserang menggunakan bom api.

Kerajaan mengerahkan puluhan ribu askar ke seluruh negara untuk mengawal keselamatan selepas kira-kira 150 orang maut dalam kekacauan menjelang pilihan raya itu tetapi mereka gagal mengekang pertumpahan darah daripada terus berlaku.

Parti pemerintah, Liga Awami menuduh pembangkang utama, Parti Nasionalis Bangladesh (BNP) sebagai mendalangi keganasan tersebut.

Setakat ini, pemimpin parti tersebut Khaleda Zia dikenakan tahanan dalam rumah.

Pihak pembangkang menuntut Perdana Menteri Sheikh Hasina supaya memberi laluan kepada pembentukan sebuah kerajaan sementara yang neutral sebelum pilihan raya diadakan bagi memastikan insiden penipuan kertas undi yang pernah berlaku sebelum ini tidak berulang.

Namun, tuntutan pembangkang itu tidak dipedulikan oleh kerajaan yang meneruskan pilihan raya tersebut. - AFP

Anak lembu dua kepala lahir di Maghribi

Posted:

Anak lembu dua kepala lahir di Maghribi

Anak lembu dua kepala lahir di Maghribi


ANAK lembu berkepala dua ini dilahirkan di sebuah kampung di utara Mahgribi.


SEFROU - Penduduk di utara Maghribi gempar apabila seekor anak lembu berkepala dua telah dilahirkan baru-baru ini, lapor sebuah akhbar kelmarin.

Anak lembu itu yang dilahirkan pada 30 Disember lalu diberi nama Sana Saida oleh tuannya. Nama berkenaan bermaksud 'Selamat Tahun Baru'.

Sejak dilahirkan, haiwan ganjil itu menjadi perhatian ramai terutamanya dalam kalangan penduduk setempat di sini.

Pada setiap hari, ramai penduduk tempatan yang berkunjung ke ladang tempat anak lembu itu dilahirkan di kampung ini.

Mereka ingin melihat sendiri rupa sebenar anak lembu istimewa tersebut. - Agensi

Gunung Sinabung meletus lagi

Posted:

Gunung Sinabung meletus lagi

Gunung Sinabung meletus lagi


PENDUDUK kampung di luar zon bencana melihat letusan Sinabung pada Rabu lalu. - AFP


KARO - Pihak berkuasa Indonesia meluaskan zon bahaya di sekitar sebuah gunung berapi yang meletus di barat Indonesia semalam selepas gunung berkenaan menghamburkan gas lebih jauh daripada jangkaan sebelum ini.

Letusan Gunung Sinabung sejurus selepas tengah malam itu mencetuskan perpindahan mengejut penduduk di sekitarnya.

Sejumlah lelaki dilihat memecut motosikal mereka dari kaki gunung itu dengan diikuti beberapa buah trak yang membawa wanita dan kanak-kanak.

Beberapa pegawai menjerit memberi amaran tentang bahaya batu dan serpihan gunung berapi itu yang jatuh seperti air hujan.

Jurucakap Agensi Mitigasi Bencana, Sutopo Purwo Nugroho berkata, lebih 50 letusan Gunung Sinabung yang terletak di Sumatera Utara itu direkodkan sejak kelmarin.

Gunung berapi itu turut mengalirkan lahar sejauh 5 kilometer (km) di bahagian tenggara lerengnya.

"Sinabung memuntahkan awan gas dan lahar setinggi 4,000 meter dalam beberapa letusan semalam tetapi tiada kemalangan jiwa dilaporkan," kata Sutopo.

Menurutnya, zon bahaya di tenggara Sinabung ditambah daripada 5km menjadi tujuh km dari kawah gunung berapi berkenaan.

Sejumlah anggota tentera menyertai operasi menyelamat di kampung Jewara dan Pintu Bedsi yang terletak sekitar 7km dari kawah gunung berkenaan.

Lebih 20,000 orang telah dipindahkan dari perkampungan di sekitar gunung berapi berkenaan sejak pihak berkuasa meningkatkan amaran letusan Sinabung pada tahap tertinggi November tahun lalu.

Gunung berapi setinggi 2,600 meter itu telah beberapa kali meletus sejak September 2013. - Agensi

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved