Khamis, 16 Januari 2014

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Yingluck mahu pengundi singkirkannya menerusi undi

Posted:

Yingluck mahu pengundi singkirkannya menerusi undi

Yingluck mahu pengundi singkirkannya menerusi undi

REUTERS
SEKUMPULAN penunjuk perasaan berarak ke beberapa buah bangunan kerajaan di Bangkok semalam.


BANGKOK - Perdana Menteri sementara Thailand, Yingluck Shinawatra semalam menggesa para penunjuk perasaan menyatakan kemarahan mereka terhadap beliau melalui peti undi dan menegaskan bahawa pilihan raya merupakan jalan terbaik untuk menyelesaikan krisis politik di negara itu yang semakin meruncing.

Yingluck berkata demikian selepas membuat satu perjumpaan bagi membincangkan cadangan daripada Suruhanjaya Pilihan Raya negara ini yang mahu pilihan raya umum yang dijadualkan pada Februari depan ditangguhkan.

Bagaimanapun, wakil parti-parti pembangkang termasuk para pegawai suruhanjaya berkenaan tidak menghadiri perbincangan tersebut.

"Sekiranya rakyat tidak suka dengan kerajaan ini, mereka boleh keluar dan mengundi," katanya.

Kumpulan penunjuk perasaan antiYingluck masih meneruskan kempen untuk melumpuhkan Bangkok yang memasuki hari ketiga semalam.

Para penunjuk perasaan itu berkumpul dan menutup laluan utama ke bandar raya ini.

Ketegangan juga semakin meningkat semalam apabila dua penunjuk perasaan cedera ditembak lelaki bersenjata yang tidak dikenali, manakala satu letupan kecil menggegarkan kediaman milik salah seorang pemimpin pembangkang.

Tunjuk perasaan yang bermula pada Isnin lalu itu bertujuan mendesak Yingluck meletakkan jawatan, manakala sebuah kerajaan sementara dibentuk untuk melaksanakan pembaharuan bagi menamatkan rasuah dan politik wang di Thailand.

Para penunjuk perasaan juga mahu menggagalkan pilihan raya umum yang diumumkan oleh Yingluck pada 2 Februari depan kerana bimbang pemimpin yang mempunyai kaitan dengan bekas Perdana Menteri, Thaksin Shinawatra itu kembali berkuasa.

Para penunjuk perasaan yang diketuai Suthep Thaugsuban yang juga bekas timbalan perdana menteri itu menuduh Yingluck menjadi boneka kepada Thaksin yang juga abangnya.

Thaksin digulingkan dalam satu rampasan kuasa tentera pada tahun 2006 selepas kerajaannya didakwa melakukan penyalahgunaan kuasa. - AFP

52 maut serangan bom di Iraq

Posted:

52 maut serangan bom di Iraq

52 maut serangan bom di Iraq


REUTERS
GAMBAR menunjukkan salah satu lokasi serangan bom kereta di Baghdad semalam.


BAGHDAD - Satu siri serangan bom di bandar raya ini dan sebuah kampung dekat bandar Baquba, utara Iraq telah menyebabkan sekurang-kurangnya 52 orang maut semalam, kata sumber polis dan hospital.

Polis berkata, insiden paling berdarah melibatkan sebutir bom meletup di dalam sebuah khemah yang sarat dengan orang ramai pada majlis pengebumian seorang anggota militia prokerajaan.

Anggota militia itu meninggal dunia tiga hari lalu.

Serangan di kampung Shatub, selatan Baquba itu menyebabkan 18 orang maut dan mencederakan 16 yang lain.

Dalam pada itu, sebanyak enam bom kereta meletup di seluruh bandar raya ini semalam dengan kebanyakan serangan berlaku di daerah yang dihuni penduduk Syiah.

Menurut polis dan beberapa pegawai perubatan, seramai 34 orang terbunuh, manakala 71 lagi cedera dalam serangan itu.

Kejadian itu berlaku selepas beberapa serangan yang menyebabkan 24 orang maut kelmarin selain serangan terancang di jejambat sebuah lebuh raya dan sebuah balai polis dekat Falluja.

Keganasan di Iraq meningkat pada tahap tertinggi selepas dua tahun tentera Amerika Syarikat keluar dari negara ini.

Iraq pernah dilanda keganasan dahsyat pada pada tahun 2006 hingga 2007 yang melibatkan pertempuran antara penduduk Syiah dengan Sunnah.

Tempoh tersebut menyaksikan berpuluh-puluh ribu orang telah terbunuh. - Reuters

Warga AS ditangkap cuba seludup dokumen pesawat F-35

Posted:

Warga AS ditangkap cuba seludup dokumen pesawat F-35

Warga AS ditangkap cuba seludup dokumen pesawat F-35


GAMBAR fail menunjukkan sebuah pesawat F-35.


WASHINGTON - Pendakwa raya Amerika Syarikat (AS) kelmarin mengemukakan pendakwaan ke atas seorang individu berketurunan Iran-AS kerana cuba menghantar dokumen sulit berhubung jet pejuang F-35 ke Iran, menurut kertas pertuduhan.

Pihak berkuasa memberitahu, Mozaffar Khazaee didakwa cuba menyeludup keluar beribu-ribu muka surat pelan cetakan dan dokumen teknikal F-35.

Dia ditangkap pada minggu lalu.

Beberapa ejen AS memeriksa satu penghantaran yang menggunakan kapal laut ke bandar Hamadan di Iran yang didakwa Khazaee yang berusia 59 tahun itu mengandungi barangan dalam rumah.

Bagaimanapun, mereka menemui beberapa kotak dokumen termasuk panduan teknikal sulit, kertas spesifikasi dan bahan-bahan lain berkaitan program dan enjin jet pejuang F-35 milik Tentera Udara AS.

Khazaee ditangkap pada 9 Januari lalu di Lapangan Terbang Antarabangsa Newark di New Jersey sebelum dia menaiki sebuah penerbangan menuju ke bandar raya Frankfurt di Jerman sebelum tiba di Iran.

Dia yang menjadi rakyat AS pada 1991 boleh dihukum penjara 10 tahun jika didapati bersalah. - AFP

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved